Wednesday, June 20, 2012

စတုတၳမ႑ိဳင္ရဲ ႔ တာဝန္ဝတၱရား

ဒီတပတ္ မ်က္ေမွာက္ေရးရာသံုးသပ္ခ်က္ အစီအစဥ္မွာ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ျဖစ္ပြားေနတဲ့ အၾကမ္းဖက္ အဓိက႐ုဏ္းေတြႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ သတင္းမီဒီယာေတြရဲ႕ တင္ျပထုတ္လႊင့္ႏုိင္မႈ အေျခအေနေတြကို သတင္းစာဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္၊ ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္အတိုင္ပင္ခံ ဦးဝံသ တို႔ႏွင့္ ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေဆြးေႏြးသုံးသပ္ထားပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ပထဦးဆံုး အခုျမန္မာႏုိင္ငံမွာျဖစ္ေနတဲ့ အဓိက႐ုဏ္းေတြ အစတုန္းက ရာဇဝတ္မႈလို႔ စခဲ့တယ္လို႔ လတ္တေလာ အေၾကာင္းရင္းအားျဖင့္လို႔ဆိုႏုိင္ေပမယ့္ အခုေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရးေတြ ပေရာဂေတြ အမ်ားႀကီးပါလာတယ္လို႔ထင္ပါတယ္ ဆရာ။ ဒီအခ်ိန္မွာ မီဒီယာသမားေတြ ေရးရသားရတာလည္းပဲ အေတာ္ေလး ေဘးက်ပ္နံက်ပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏွစ္ဖက္ကြဲေနတဲ့ၾကားထဲမွာ မွန္မွန္ကန္ကန္ေရးတဲ့သူဟာ ႏွစ္ဖက္လုံးရဲ႕ ေဝဖန္ပုတ္ခတ္မႈေတြ၊ ေျပာဆိုမႈေတြ အမ်ားႀကီးခံရပါတယ္ ဆရာ။


ပထမဦးဆုံး ဒီကိစၥႏွင့္ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ မီဒီယာသမားေတြရဲ႕ အၾကပ္အတည္းကို ဆရာတို႔ ဘယ္လိုျမင္ပါသလဲ။ ဆရာဦးဝင္းတင္ စေျပာပါ။ မီဒီယာသမားေတြဟာ ဘယ္လိုပံုစံမ်ဳိးႏွင့္ ဒီကိစၥမွာ ရပ္တည္သင့္ပါသလဲ၊ ဘယ္လို ေရးသားသင့္ပါသလဲ။

ဦးဝင္းတင္ ။ ။ က်ေနာ္ ထင္တယ္ခင္ဗ်ာ၊ ဆရာ အခုနက ဦးေက်ာ္ဇံသာေျပာတဲ့ထဲမွာ ဟိုးဒင္းျဖစ္တဲ့ လူေတြေပါ့ဗ်ာ၊ မွန္တာဟုတ္လား၊ ႏွစ္ဖက္မွ်ၿပီးေတာ့ ေရးတယ္ၾကေတာ့ ႏွစ္ဖက္စလုံးရဲ႕ တိုက္ခိုက္မႈခံရတယ္ဆိုတဲ့ဟာေတြကေတာ့ ဒါ ထုံးစံပဲေလ။ ၾကားကေနရပ္တဲ့ဟာကေတာ့ ရွိရမွာကိုး၊ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ၾကားမေနလို႔လည္း မျဖစ္တဲ့ကိစၥမ်ဳိးေတြ ပါတာေပါ႔ဗ်ာ။ က်ေနာ့္သေဘာကေတာ့ က်ေနာ္အျမဲတမ္း ေျပာေလ႔ရွိတာကေတာ့ မွန္တဲ့ဘက္က ရပ္၊ မွားတဲ့ဘက္ကို တိုက္။ သို႔ေသာ္ တခ်ဳိ႕လိုကိစၥမ်ဳိးေတြအခါၾကေတာ့ ဥပမာ အခုလို ဘာသာေရးေတြလို ျဖစ္ေနတဲ႔ကိစၥမ်ိဳး၊ လူမႈေရးျဖစ္ေနတဲ့အခါမ်ဳိး၊ ဆိုတဲ့အခါမ်ဳိးက်ေတာ့ ၾကားေနတဲ႔ပံုစံႏွင့္ပဲ ရပ္တည္ရမွာပဲလို႔ က်ေနာ္ ယူဆပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ သတင္းစာ အခုဂ်ာနယ္ မီဒီယာသမားေတြကလည္း က်ေနာ္ထင္တယ္ အခုၾကားေနႏုိင္ေအာင္ေတာ့ ႀကိဳးစားေနတယ္လို႔ ထင္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ပဲ ႏွစ္ဖက္စလံုးရဲဲ႕ ဆန္႔က်င္တုံ႔ျပန္မႈေတြေပါ့၊ သို႔မဟုတ္လည္း ေဝဖန္ပုတ္ခတ္မႈေတြ၊ သို႔မဟုတ္လည္း စြပ္စြဲေျပာဆိုမႈေတြကို ေတြ႔ေနရတယ္လို႔ က်ေနာ္ အဲဲ့ဒီလိုပဲ ေျပာလို႔ရတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာဦးဝံသအေနနဲ႔ ဘယ္လိုျမင္ပါလဲခင္ဗ်ား။

 ေမာင္ဝံသ ။ ။ အထူးသျဖင္႔ေတာ့ ျပည္တြင္း မီဒီယာေတြေပါ့ဗ်ာ။ ျပည္တြင္း မီဒီယာေတြရဲ႕ အခက္အခဲက က်ေနာ္တို႔ ဒီျဖစ္ေနတဲ့ ကာယံကံရွင္ႏွစ္ဖက္ရဲ ႔ အျမင္တင္မကဘဲနဲ႔ က်ေနာ္တို႔အစိုးရရဲ႕အျမင္ႏွင့္ပါ က်ေနာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ရတယ္။ အစိုးရက ဘာမွမၾကာေသးဘူး မီဒီယာသမားေတြကို ေခၚၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ သတိေပးတာေတြ၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ဒီ ေထာင္ဒဏ္ ခုနစ္ႏွစ္တို႔၊ ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ႏွစ္တို႔ အက်ခံရႏုိင္တယ္ဆိုၿပီးေတာ့ အလားအလာေတြ ေျပာျပတာေတြ၊ အဲဒါမ်ဳိးေတြ ၾကံဳရတယ္။ တကယ္ကေတာ့ ျပည္တြင္း သတင္းမီဒီယာေတြေကာ ျပည္ပက မီဒီယာေတြေကာ အဓိက တာဝန္ကေေတာ့ သတင္းျဖန္႔မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ အဲ့သတင္းကို က်ေနာ္တို႔ ရေအာင္ယူမယ္၊ ျမန္ႏုိင္သမွ် ျမန္ေအာင္ယူမယ္၊ မွန္ေအာင္စိစစ္မယ္၊ ၿပီးလို႔ရွိရင္ သိခ်င္ေနတဲ့ ျပည္သူလူထုကို ျပန္ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ျပန္ၿပီးေတာ့ျဖန္႔ျဖဴးေပးတယ္။ ဒါပဲ။

သတင္းအပိုင္းမွာ က်ေနာ္တို႔က ဒီအတိုင္းပဲ သတင္းအရွိအတိုင္းပဲ ေျပာတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ ေဝဖန္ခ်က္တို႔၊ ေဆာင္းပါးတို႔က ဒါေနာက္မွ လိုက္လာမွာေပါ႔ဗ်ာ။ ဒီအေပၚမွာ ျဖစ္ရပ္ကိုသံုးသပ္တဲ့ဥစၥာ။ အခုေလာေလာဆယ္က က်ေနာ္တို႔က သတင္းေဖာ္ျပမႈနဲ႔ပတ္သက္တာကိုပဲ က်ေနာ္တို႔မွာ အခတ္အခဲေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ စာေပစိစစ္ေရးကို က်ေနာ္တို႔ တင္ျပၿပီးေတာ့မွ ခြင့္ျပဳတဲ့သတင္းေတြ၊ သတင္းဓာတ္ပံုေတြ က်ေနာ္တို႔က ေဖာ္ျပရတယ္။ အဲဒီအဆင္႔မွာပဲ ရွိေနေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ အထူးသျဖင္႔ အခုလုိ လူမ်ဳိးေရး၊ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေနတယ္။ အဓိက႐ုဏ္းေတြ၊ ပဋိပကၡေတြ။ ဒါေတြကိုေဖာ္ျပတဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တို႔မွာလည္း ကိုယ့္မူေတြ၊ ကိုယ့္ရပ္တည္ခ်က္ေတြ၊ ခံယူခ်က္ေတြ ရွိပါတယ္။ ရွိေတာ့ အခုနက ဆရာဦးဝင္းတင္ အမိန္႔ရွိသလိုေပါ႔ဗ်ာ၊ က်ေနာ္တို႔က ၾကားေနဖို႔၊ ဓမၼဓိ႒ာန္က်တဲ့သတင္းေတြ ေဖာ္ျပဖို႔ဆိုတဲ့ ဒီအေျခခံအားျဖင္႔ အဲဒီခံယူခ်က္ႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ လုပ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီထက္ ပိုအေရးႀကီးတာကေတာ့ အျဖစ္မွန္တိုင္းကို က်ေနာ္တို႔မွာ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္တာေတြ၊ ေသြးထြက္သံယိုျဖစ္တာေတြ၊ စိတ္မခ်မ္းေျမ့ျဖစ္တာေတြ၊ အျမင္မေတာ္ျဖစ္တာေတြ၊ ဒါေတြကို မေဖာ္ျပသင့္ဘူး၊ ဒါေတြကို က်ေနာ္တို႔က ထိ္န္းသိမ္းရမယ္။ ဒါေတြကို တတ္ႏုိင္သမွ် က်ေနာ္တို႔ ျပန္ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ဘာကို ျပန္စိစစ္ရမယ္။

ဒီက်င္႔ဝတ္ကို က်ေနာ္တို႔ လိုက္နာပါတယ္။ အဲ႔ဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ခံယူတာကေတာ႔ ျပည္သူလူထုကိုကေတာ့ သတင္းဆိုတာ သိခ်င္တာပဲဗ်ာ့၊ သူတို႔သိခ်င္ေနတယ္၊ သူတို႔ Want to know ေပါ႔ဗ်ာ၊ သူတို႔သိခ်င္ေနတာကေတာ႔ အကုန္လံုးကို ဒါျဖစ္ေနတဲ့အေျခအေနေတြကို သိခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔က အခုအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔ လူေတြ သိခ်င္တိုင္းကို က်ေနာ္တို႔ ရတုိင္းလည္း က်ေနာ္တို႔ ေဖာ္ျပလို႔သင့္မသင့္ကို က်ေနာ္တို႔ ျပန္စဥ္စားပါတယ္။ ျပန္စဥ္စားၿပီးေတာ့ လူေတြ သိသင့္သိထိုက္တယ္။ သူတို႔ တကယ္တမ္း သိဖို႔လိုအပ္တယ္ဆိုတဲ့ဥစၥာေတြကို က်ေနာ္တို႔က ထပ္ၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေနတဲ့ အေျခအေနေပၚမွာခံယူတဲ့ ခံယူခ်က္နဲ႔ပဲ ေဖာ္ျပထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာပဲ က်ေနာ္တို႔ အခက္အခဲကေတာ့ အခုနက က်ေနာ္တို႔ တင္ျပသလိုေပါ့၊ ေဘးက်ပ္နံက်ပ္ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာ အေကာင္းေျပာ မခံရဘူးေပါ့။ သို႔ေသာ္ ျပည္သူလူထုကေတာ့ က်ေနာ္တို႔အေပၚမွာ နားလည္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာဦးဝင္းတင္ ခင္ဗ်ာ၊ အဲ့ဒီေတာ့ အခုလိုအခါမ်ဳိးမွာ မီဒီယာေတြလည္း အက်ပ္တည္းေတြ႔ေနရတယ္။ ႏွစ္ဖက္လံုးရဲ႕ ေဝဖန္မႈ၊ တိုက္ခိုက္မႈေတြခံေနရတဲ့အခ်ိန္မွာ အစိုးရက အခုနက ဆရာ ဦးဝံသ ေျပာသလုိ သတိေပး၊ ျခိမ္းေျခာက္တာ၊ ေဘာင္ကန္႔သတ္ေပးတာေတြဟာ မီဒီယာေတြရဲ႕ အမွန္ေဖာ္ျပမႈအတြက္ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစပါသလား။ အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစပါသလား ဆရာ။

ဦးဝင္းတင္ ။ ။ အဟန္႔အတား ျဖစ္တာေပါ႔ဗ်ာ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ႔ ဒီလိုလုပ္လို႔ကေတာ့ ဒီနည္းနဲ႔ ဥပမာဆိုေတာ့ တားဆီးျခင္း။ သို႔မဟုတ္ရင္လည္း ပဲ့ျပင္ျခင္း၊ ဆုံးမျခင္း။ မီဒီယာေတြကို ဒီလို ဆံုးမတယ္၊ ဒီလို ပဲ့ျပင္တယ္။ ဒီလို ထိန္းကြပ္တယ္ဆိုတာမ်ဳိးလုပ္လို႔ကေတာ့ မထိေရာက္ဘူးလို႔ က်ေနာ္က ထင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သတင္းေတြက ျဖစ္ေနတာကိုး။ အဲ့ဒီသတင္းေတြကို က်ေနာ္တို႔က သတင္းစာေတြက ခ်ိန္ခ်ိန္ဆဆ လုပ္ျခင္းေပၚမွာသာ ကိုယ့္ဘာသာ ဆုံးျဖတ္ၿပီးေတာ႔ ခ်ိန္ဆမႈေပၚမွာ သြားတည္မယ္။ အစိုးရအႀကိဳက္လိုက္လို႔၊ သို႔မဟုတ္လည္း အစိုးရ ပူပန္မႈအတိုင္း လုိက္လို႔ အစိုးရ ေသာကေရာက္ေနတာတို႔ ဆိုတာမ်ဳိးေတြနဲ႔ က်ေနာ္တို႔က လိုက္ၿပီးေတာ့ ခ်င့္တြက္လို႔ မရဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ခံစားေနရမယ့္ ၾကံဳေတြ႔ေနရမယ့္ ဒုကၡေတြက ျပည္သူလူထုရဲ႕ ေရွ႕ေမွာက္ကိုေရာက္ေနၿပီ။ ျပည္သူတို႔ေခါင္းေပၚေရာက္ေနတ႔ဲအခါမွာ က်ေနာ္တို႔က ေျပာသင့္ေျပာထိုက္တာေတြ ေျပာမယ္။ ျဖစ္ေနတာေတြကို ဒီလိုရွင္းျပမယ္၊ အဲဲ့ဒီအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ သုံးသပ္ခ်က္ေတြလည္းပါမယ္လို႔ က်ေနာ္က ျမင္ပါတယ္။ အဲဲဒီေတာ့ သတင္းစာေတြက က်ေနာ္ ထင္တယ္၊ မီဒီယာေတြက လုပ္ရမယ္႔ကိစၥက ဘာပါလာမလဲဆိုရင္ မွန္ကန္တဲ့သတင္းေတြ ရေအာင္ယူမယ္၊ မွန္ကန္တဲ့သတင္းေတြကို က်ေနာ္တို႔ စိစစ္ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ရဲ႕ဆႏၵေတြ၊ သေဘာ ဆႏၵေတြ၊ ကိုယ့္ရဲ႕ အယူအဆေတြကို တတ္ႏုိင္သမွ် ထိန္းကြပ္ထားၿပီးေတာ့ မွန္ကန္တဲ့အတိုင္းကို သုံးသပ္ၿပီးေတာ့ တင္ျပမယ္ဆိုရင္ ဒါ သတင္းစာေတြဘက္က လုပ္ႏုိင္တာ။

အဲဒါႏွင့္အတူ စာနယ္ဇင္းေတြက ဘာလုပ္ဖို႔လိုမလဲဆိုေတာ့ ဒီသေဘာထားေတြကိုလည္း ေရးဖို႔ လိုလိမ္႔မယ္လို႔ ထင္တယ္။ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ေတြလည္း ေျပာရမွာပဲလို႔ ထင္တယ္။ အဲဲ့ဒါသာလွ်င္ ျပည္သူလူထုက အကဲျဖတ္ႏုိင္မယ္၊ သုံးသပ္ႏုိင္မယ္။ သတင္းေပၚမွာတည္ၿပီးေတာ့ ေကာင္းတဲ့ဘက္ လိုက္တယ္တို႔၊ မေကာင္းတဲ့ဘက္လုိက္တယ္ဆိုတာမ်ဳိး ေျပာရတာ ခက္ႏုိင္တဲ့ အေနအထားရွိတယ့္ အခါၾကေတာ့ စာနယ္ဇင္းေတြကိုယ္တိုင္ မိမိတို႔သေဘာထား၊ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြကို အခါအားေလွ်ာ္စြာ ဒီလိုအခါမ်ဳိး အေျခအေနမွာ ခပ္မ်ားမ်ားေလ ေဖာ္ျပသင္႔တယ္၊ ေရးသင့္တယ္။ အဲဒီလို လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ျပည္သူလူထုက မွန္ကန္တဲ့ဘက္ကို ဆုံးျဖတ္ႏုိင္မယ္၊ ၾကားထဲမွာ ဥပမာ ဆူးၾကားက ဘူးသီးလို ျဖစ္ေနတဲ့ ျပည္သူလူထုေတြအဖို႔လည္း ၾကားထဲကေနၿပီးေတာ႔ ဘယ္လို ဆုံးျဖတ္ရမလဲဆိုတာ သိလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္က ျမင္တယ္။ အဲ့ဒါတခု။

 ေနာက္တခုက အားေပးရမွာက ဘာလဲဆိုေတာ့ ႏွစ္ဖက္စလံုး လူေတြၾကားထဲမွာ၊ ျပည္သူလူထုၾကားထဲမွာ ဘာသာေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ စီပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈေရးစတဲ့ အစုအဖြဲ႔ေတြၾကားထဲမွာ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့ အေနအထားေတြကို က်ေနာ္ ထင္တယ္၊ မ်ားမ်ားဖန္တီးေပးဖို႔လိုလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ေတာ့ ထင္တယ္ဗ်ာ့။ ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ ဥပမာ ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းႀကီးေတြရွိသလို၊ မြတ္စလင္ သူတို႔လည္း အစၥလာမ္ဘက္က ရဟန္းဘုန္းႀကီးဘာေတြ ရွိလိမ့္မယ္။ အဲ႔ဒီ အစုအဖြဲ႔ေတြျခင္း ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္တဲ့ အေနအထားေတြကို က်ေနာ္ ထင္တယ္၊ မီဒီယာေတြကေနၿပီးေတာ့ ဆက္စပ္ေပးရလိမ့္လို႔ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ ေနာက္တခုက အလားတူပဲ ဒီ လူမႈေရးကိစၥေတြ၊ သို႔မဟုတ္လို႔ရိွရင္လည္း စီပြားေရးကိစၥေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈကိစၥေတြမွာဆိုလို႔ရိွရင္လည္း သူ႔ဥစၥာႏွင့္သူ ဗမာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ရခိုင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘဂၤါလီပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကျပားပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မြတ္စလင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒါေတြၾကားထဲမွာ သူတို႔ အစုအဖြဲ႔႐ုံးေတြ ရွိၾကတယ္။ ဒီအစုအဖြဲ႔ခ်င္းေတြကို ဆက္စပ္ေပါင္းစည္းႏုိင္ေအာင္လုပ္ၿပီးေတာ့ အဲ့ဒီလူေတြဟာ မိမိတို႔ရဲ႕ ျပည္သူ႔ေတြ၊ မိမိတို႔ရဲ႕ လူထုေတြကို မွန္တ့ဲဘက္ကို ဆြဲေခၚဖို႔၊ သူတို႔လည္း အမွားေတြဆက္ၿပီး မလုပ္ႏုိင္ေအာင္ ဟန္႔တားဖို႔၊ တားဆီးဖို႔။ ေနာက္တခုက အဲ့ဒါေတြကေနတဆင့္ သူတို႔ ဒုကၡသုကၡေရာက္ျခင္းေတြကို ကူညီဖို႔၊ ကယ္ဆယ္ဖို႔၊ ေဆာင္မဖို႔၊ ေစာင္႔ေရွာက္ဖို႔ ဆိုတာေတြကို ဆက္လုပ္သြားရမယ္လို႔ က်ေနာ္က အဲ့လိုပဲ ထင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ့။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တခု မီဒီယာမွာ အခု တရားဝင္ သူ႔မူႏွင့္ စည္းကမ္းႏွင့္လုပ္တဲ႔ မီဒီယာအျပင္၊ လူေတြက Facebook မွာ တင္ၾကတာေတြ၊ သူတို႔ ဒီ Online မွာ ပို႔လိုက္ၾကတာေတြက၊ သူတို႔ထင္သလို သူတို႔ဆႏၵစြဲနဲ႔ တင္လိုက္တဲ့ဟာေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္ အခုဒီကိစၥမွာလည္း မေဖာ္ျပသင့္တဲ့ပံုေတြကို၊ ၾကမ္းၾကဳတ္တဲ့ပံုေတြကို ေဖာ္ျပတာဟာ အဲဒီလို တာဝန္မဲ့ေရးသားခ်က္ေတြက တင္ျပတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ သူတို႔ကိုေကာ ဘယ္လို ထိ္န္းကြပ္ႏုိင္မလဲ ဆရာ၊ သူတို႔ရဲ႕ဩဇာလည္း ေတာ္ေတာ္ႀကီးေနတယ္ထင္ပါတယ္၊ ဒီကိစၥမွာ ဆရာဦးဝံသ အရင္ေဆြးေႏြးပါ။

 ေမာင္ဝံသ ။ ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ထိန္းကြပ္တယ္ဆိုတဲ့ အသံၾကားရင္ လန္႔လန္႔သြားတယ္။ က်ေနာ္တို႔က အဲဒီလို ဘယ္လို ထိန္းကြပ္မလဲဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔က နည္းနည္းေလးေပါ့ဗ်ာ။ ထိန္းကြပ္ဖို႔ လိုၿပီလို႔ေျပာလိုက္ရင္ပဲ အဲ့ဒီ အခုနက သီးျခား ကင္းလႊတ္ေနတဲ႔ Facebook ေတြ၊ Internet စာမ်က္ႏွာေတြမွာ က်ေနာ္ထင္တယ္၊ အႏၱရာယ္က ျဖစ္လာေတာ႔မယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ က်ေနာ္ကေတာ့ အဲ့ဒါဟာကို တတ္ႏုိင္သမွ် စည္း႐ုံးေရးနည္းနဲ႔ေပါ႔ဗ်ာ၊ အခု က်ေနာ္တို႔ဆိုလည္း ၾကံဳတဲ့လူေတြေပါ႔ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ Facebook ေပၚမွာေျပာေနတာပဲ။ တတ္ႏုိင္သမွ်ေတာ႔ Facebook က လြတ္လပ္တယ္၊ ေရးခ်င္တာေရးလို႔ ရတယ္၊ ကိုယ့္ဆႏၵကို ေဖာ္ထုတ္လို႔ ရတယ္။ သို႔ေသာ္ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈနဲ႔ ကိုယ္ကိုကိုယ္ျပန္ၿပီးေတာ့ ေဝဖန္ေရးေပါ႔ဗ်ာ။ ေနာက္ၿပီး အခ်င္းခ်င္းလည္း ျပန္ၿပီးေဝဖန္ေရးနဲ႔ ထိန္းသိမ္းၾကသင့္တယ္လို႔ အဲ့လိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ခံယူတယ္ဗ်ာ။

 ေနာက္ၿပီးေတာ့ တိုင္းသူျပည္သားေတြကေနၿပီးေတာ့ ဂ်ာနယ္ေတြမွာ၊ သတင္းစာေတြမွာ၊ ပံုႏွိပ္ မီဒီယာေတြမွာ သို႔မဟုတ္ တရားဝင္ အသံလႊင့္ဌာနေတြမွာ ေျပာလို႔ဆိုလို႔ ေရးလုိ႔သားလို႔ မရတာေတြကို ဒီ Citizen အေနနဲ႔ Citizen Journalist အေနနဲ႔ သူတို႔က ဒီ Internet မွာေပါ႔ဗ်ာ Facebook ေပၚမွာ အဲ့လို တတ္ႏုိင္သမွ် ထုတ္ေဖာ္ၿပီးေတာ႔ ေရးၾကတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ေကာင္းတာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါတယ္ဗ်။ ရာခိုင္ႏႈန္းအမ်ားစုက ေတာ္ေတာ္ကို သိစရာမွတ္စရာေတြ ေနာက္ က်ေနာ္တို႔ မသိေသးတာေတြ၊ အခ်က္အလက္ေတြ ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို စံုေအာင္ရတယ္။ ပညာေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရတယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ အဲ့ဒါေတြကို က်ေနာ္တို႔က အားေပးမယ္။ ခုနက ဦးေက်ာ္ဇံသာေျပာတဲ႔ မသင္႔ေတာ္တဲ႔ သတင္းေတြ ဓာတ္ပံုေတြ ဒါေတြကို တင္ထားၾကတယ္။ ဒါကေတာ့ အနည္းႏွင့္ အမ်ားကေတာ့ ရွိမွာပဲ။ ရွိတာကို က်ေနာ္တို႔ ေျပာခ်င္တာက အခုနက ေရးတဲ့သားတဲ့ လူေတြလည္း ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း ေရးၾကေပါ႔ဗ်ာ။ ေနာက္တခါ ဖတ္တဲ့သူေတြကလည္း အဲဒီအေပၚမွာ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ ဖတ္ၾကပါ။ ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ ဖတ္ၿပီးေတာ့ အဲ့ဟာကို လက္ခံတဲ့အခါမွာလည္း ဆင္ျခင္တံုတရားနဲ႔ လက္ခံၾကပါလုိ႔ အဲ့လို က်ေနာ္တို႔က ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒီ Journalism ေတြမွာ Activist Journalism ႏွင္႔ Peace Journalism ဆိုရွိတယ္။ Activist Journalism လုပ္ရမယ္႔ တက္ႂကြၿပီးေတာ့ လႈပ္ရွားၿပီးေတာ့ စည္း႐ုံးလႈံ႔ေဆာ္ၿပီးေတာ့ တြန္းအားေပးရမယ့္ Journalism ကို အသံုးခ်ရမယ့္ အခ်ိန္ရွိသလို၊ အခုလိုအခ်ိန္မ်ဳိးေပါ႔ဗ်ာ Peace Journalism ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ကို အေထာက္အကူျပဳတဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ တတတ္တအားနဲ႔ ပါဝင္ၿပီးေတာ့ အက်ဳိးျပဳထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ တာဝန္မ်ဳိး ထမ္းေဆာင္တဲ့ Journalism ဒါကိုလည္း က်ေနာ္တို႔က ထည့္ၿပီးေတာ႔ အသံုးခ်ဖို႔ လိုပါတယ္၊ အားေပးဖို႔လိုတယ္လို႔ က်ေနာ္ အဲဒီလိုမ်ဳိး ထင္ပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာဦးဝင္းတင္ေကာ ဘယ္လိုသေဘာရပါသလဲ။ ဆရာဝံသ ေျပာသာကေတာ့ သူ႔ကိုယ္သူပဲ ျပန္ထိန္းရမွာေပါ့ေလ။ ဒီ ဖတ္သူ မွတ္သူေတြကလည္း ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းနဲ႔ပဲ ဒါကို ခံယူသင့္တယ္၊ ယူဆသင့္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဦးဝင္းတင္ ။ ။ က်ေနာ္ကေတာ့ အဲ့ဒီလိုပဲယူဆတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူတုိ႔က သတင္းစာေတြမွာလို အဖြဲ႔အစည္းတခုမွာ ပါဝင္ၿပီးေတာ႔ လႈပ္ရွားေနတဲ့ လူေတြမဟုတ္ဘူး၊ သို႔မဟုတ္လည္း ေရးသားေနတဲ႔ လူေတြမဟုတ္ဘူး။ ဒီ Citizen Journalist လို႔ေခၚတဲ့ ဒီဟာေတြဟာ သူတို႔ရဲ႕တစ္ဦးခ်င္း လြတ္လပ္စြာ မူပိုင္ရွိေနတယ္၊ ဘယ္သူကိုမွလည္း တင္ျပေနစရာ မလိုဘူး။ တင္ျပဖို႔ဟာက ဒီ Internet ေပၚကို ေရာက္ဖို႔ပဲ သူ႔ အလုပ္ကရွိေနတဲ့အခါၾကေတာ့ သူ တင္မယ္ေပါ့ဗ်ာ၊ အဲဒီအခါမွာ သူ႔ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္သေဘာထားေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္ဆႏၵေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္အစြဲအလမ္းေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္ အယူအဆေတြနဲ႔ပဲ လုပ္မွာပဲဆိုေတာ့။ ဒါက ေျပာစရာမလိုေတာ႔ဘူး။ အဲဒီလူေတြကို သြားၿပီးေတာ႔ ထိန္းကြပ္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီလူေတြကို ထိန္းကြပ္တ့ဲ သေဘာမျဖစ္ဘဲနဲ႔ ဒီ Internet System ႀကီးတခုလံုးကို လုပ္ငန္းတခုလံုးကို ဒီ Electronic Media တခုလုံးကို ထိန္းကြပ္သြားရမွာျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒါေတာ့ က်ေနာ္ထင္တယ္ လုပ္လို႔မရဘူးလို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။

 ဒုတိယ တခ်က္ကလည္း က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာက သတင္းဆိုတာ သတင္းေပး႐ုံတင္ မဟုတ္ဘူး။ မိမိတို႔မွာ ဆင္ျခင္ သံုးသပ္မႈဆိုတာလည္း အျမဲတမ္း ရွိတယ္။ ဆင္ျခင္သံုးသပ္မႈဆိုတာ တဆင့္ဆိုလို႔ရွိရင္ ေဝဖန္ဆန္းစစ္မႈ ဒီ အဆင့္ သံုးဆင့္ေလာက္ေတာ့ သတင္းလုပ္တဲ့ သတင္းလုပ္ငန္းလုပ္တဲ့သူတိုင္း နားလည္ရတယ္ဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔ အဲဒီ Citizen Journalist လို႔ဆိုတဲ့ အမည္ခံခံ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔ပဲ ခံခံေပါ့ဗ်ာ၊ ဒီ Electronic Media ကို အသံုးျပဳေနတဲ့ လူေတြကလည္း ဒီဟာကို သုံးခ်က္စလံုးကို သေဘာေပါက္ဖို႔ လိုလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့သူတို႔ရဲ႕ ဩဇာကလည္း ဒီေန႔အခါမွာ ဘာပဲေျပာေျပာ အလြန္ကို က်ယ္ျပန္႔လာတယ္၊ ႀကီးမားလာတယ္ဆိုေတာ့ ဒီဟာေတြကိုလည္း က်ေနာ္တို႔က ထည့္မတြက္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ သူတို႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ဆိုတာေတာ႔ သူတို႔ မီဒီယာခ်င္းျပန္ၿပီးေတာ့ နားလည္ေအာင္၊ သေဘာေပါက္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ပဲလိုမွာပဲ။ အဲဒီထဲမွာ ပိုၿပီးေျပာႏုိင္တာကေတာ့ သူတို႔ကို ဩဇာေညာင္းဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ ဒီ Print Media ေတြေပါဗ်ာ၊ စာလံုးႏွင့္ ပံုႏွိပ္တဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြ မဂၢဇင္းေတြကလည္း Electronic Media ကို သံုးၾကတဲ့ Citizen Journalist ေတြအေပၚမွာ ျပန္ၿပီးေတာ့ ဩဇာသက္ေရာက္တည္ရွိလိမ့္မယ္၊ စနစ္တက် ထိန္းကြပ္မႈ ေပၚေပါက္လာလိမ္႔မယ္လို႔ က်ေနာ္ေတာ့ အဲဒီလိုပဲ ယူဆပါတယ္။

ဗီြအိုေအ ျမန္မာပိုင္း အစီအစဥ္မွ ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။ 



No comments: