မင္းမင္းလတ္ ဆိုတာ စတီရီယိုဂီတရဲ႕ ဘိုးေအႀကီးတေယာက္ပါ။ အဆိုေတာ္အနဂၢ အေဖေပါ့။ ေဂၚလီက်ခ်က္က ဒီေခတ္လူေတြေလာက္ေတာ့ ပ်င္းတယ္။ တေခတ္တခါက အိုးေဂၚလီႀကီးေတြေပါ့ဗ်ာ။ ခုေခတ္အေခၚကေတာ့ ဘီးက်ဲႀကီးေတြေပါ့ ။ သူက ၁၉၇၀ တဝိုက္မွာ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ခဲ့တာေလ။ ကၽြန္ေတာ္ သူတို႔ေခတ္ကိုေတာ့ မမီပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ေခတ္ကိုမီတဲ့သူေတြဆီကေန သိရ ၾကားရတာေပါ့ေလ။ ကၽြန္ေတာ့္အေဖ ေထာင္ကလြတ္လာေတာ့ တရက္ သူက ဂ်စ္ကားနဲ႔အိမ္ေရာက္လာၿပီး အေဖ့ကို ရန္ကုန္အႏွံ႔ လိုက္ျပတယ္တဲ့။ ေထာင္ထဲေရာက္ေနတဲ့ ဆယ္ႏွစ္အတြင္း အဆက္ျပတ္ခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္လူငယ္ေတြရဲ႕သဘာဝကို ေလ့လာေစခ်င္လို႔ ထင္ပါတယ္။
ႀကီးမွစဥ္းစားမိတာ ဓားေတာင္ ဝထၱဳေရးရာမွာ အဲဒါလည္း ပါဝင္ႏိုင္တယ္လို႔ ထင္လာတယ္။ ေသေတာ့မေသခ်ာဘူးေပါ့။ အဲတုန္းက ဆံပင္ရွည္ထားတာလည္း ေခတ္စားေနတာကိုး။ လမ္းသူရဲေခတ္ေပါ့ေလ။ ဆံပင္ရွည္ထားတိုင္း လမ္းသူရဲ မဟုတ္ေၾကာင္းနဲ႔ လူႀကီးေတြအေနနဲ႔ လူငယ္ေတြကို နားလည္ဖို႔လိုေၾကာင္း ဝထၱဳထဲမွာ ထည့္ေရးထားတာကိုး။ ေနာက္ပိုင္း ေဟာေျပာပြဲေတြမွာလည္း ထည့္ေဟာခဲ့တာပဲေလ။ အဆိုေတာ္ႀကီး မင္းမင္းလတ္ဟာ အဲတုန္းက အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ေခတ္စားေနတဲ့ သီခ်င္းသံစဥ္ေတြကို ျမန္မာဂီတပရိသတ္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးသူေတြထဲမွာ တေယာက္အပါအဝင္ဆိုတာ ဘယ္သူမွ ျငင္းၾကမယ္ မထင္ပါဘူး။ သူ႔ကို သီခ်င္းေရးေပးသူေတြကလည္း တကယ့္ေခါင္ဆိုတဲ့ လူေတြ။
ေမာင္ေက်ာ့မွဴး၊ ကိုေလးလြင္၊ ပုသိမ္ ေမာင္စိမ္းသူ စတဲ့ ဂု႐ုႀကီးေတြပါ။
သူက သီခ်င္းဆို႐ံုတင္ မကဘူး။ စာအုပ္တအုပ္လည္း ေရးသားျပဳစုခဲ့ပါတယ္။ ဂႏၱဝင္မဟုတ္ေပမယ့္ အဲေခတ္က လူငယ္ေတြၾကားထဲ အေတာ္ျပန္႔ႏွ႔ံခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ တေန႔ ကၽြန္ေတာ္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘဝ ၿမိဳ႕ထဲသြားရင္း အဲစာအုပ္ကိုေတြ႔လို႔ ဝယ္လာမိတယ္။ စာအုပ္နာမည္ကေတာ့ လမ္းေပၚမွ ေဝါဟာရမ်ား တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ ခိုက္သြားတယ္။ အဲေခတ္က လူငယ္ေတြသံုးတဲ့ စကားေတြေပါ့ဗ်ာ။ ထုတ္တာက သူပဲ။ စာအုပ္တိုက္နာမည္ၾကည့္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ အေတာ္ စဥ္းစားရတယ္။ တိုက္နာမည္က ေစာင္းေျဖာင့္တဲ့။
ကၽြန္ေတာ္ စာအုပ္တိုက္နာမည္ကို အေတာ္စဥ္းစားတာမေပၚလို႔ အထဲေတြ လွန္ဖတ္ၾကည့္ေနမိတယ္။ အဲေတာ့မွ ေစာင္းေျဖာင့္ ဆိုတာ ဂစ္တာကိုေခၚတာပဲဆိုတာ သိရတယ္။ ျမန္မာဂီတမွာ ေစာင္းေကာက္ဆိုတဲ့ တူရိယာရိွေတာ့ သူက ေစာင္းေျဖာင့္ တဲ့ေလ။ ဟုတ္တာေပါ့၊ ေစာင္းလို တီးရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အေကာက္ မဟုတ္ဘူးေလ။
ဒီစာအုပ္ျပဳစုရတဲ့အေၾကာင္းက ခ်က္ကိုစလိုဗက္ကီးယားမွ ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ ျမန္မာစာပညာရွင္ ေဒါက္တာ ယန္းဗယ္ရွကားက သူ မျပန္ခင္ လမ္းေပၚကစကားလံုးေတြ စုစည္းထုတ္ေဝထားတဲ့ စာအုပ္ရွာေပးပါလို႔ဆိုတယ္ တဲ့။ ဒီစာအုပ္မ်ိဳး ျမန္မာျပည္မွာမရိွေသးတဲ့အတြက္ သူပဲ လိုက္လံစုစည္းခဲ့တာလို႔ အဆိုေတာ္ႀကီးက ရွင္းျပထားပါတယ္။
စာအုပ္ထဲမွာ သံုးတဲ့ေဝါဟာရ အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြ၊ သံုးပံု သံုးနည္းေတြပါတယ္။
ဒီလိုရိွပါတယ္။
ကာတစ္ = တင္ပဆံု
ကြိ = ျပည့္တန္ဆာ
ေက်ာင္းေတာ္ႀကီး = အက်ဥ္းေထာင္
ဂူသရဖန္ = တင္ပါးႀကီးေသာ မိန္းကေလး
ဒီလိုသံုးပါတယ္။
သူ႔ညီမက်ေတာ့ ကာတစ္ေကာင္းပါတယ္။
ကြိေတြနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ မပတ္သက္ဘူး။
ဟိုခါးပိုက္ႏႈိက္ေတာ့ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးမွာ တက္ေနတယ္။
သူ႔ခယ္မက ဂူသရဖန္ႀကီးတဲ့ကြ။
ေျပာရရင္ တကယ္ေခတ္အျမင္ရိွတဲ့သူပါ။ ဒါေတြကို မလိုအပ္ဘူးလို႔ထင္ရေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္ႀကီးေတာ့ ဥေရာပတိုက္သြားလည္မွ သူတို႔မွာလည္း ဒီလိုစာအုပ္ေတြရိွတာပဲဆိုတာ သိလာတယ္။
အေမရိကန္ေတြအေခၚက slang ေပါ့ေလ။ ျပင္သစ္မွာလည္း ရိွတာပဲခင္ဗ်။ သူတို႔က ပိုေတာင္ ဆိုးေသး၊ Gros Mots လို႔ ေခၚၾကတယ္။ ညစ္ညစ္ပတ္ပတ္ေတြလည္း ပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲေျပာေျပာေပါ့ေလ၊ သူ႔ေခတ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက နိစၥဓူဝကိစၥေတြမွာ သံုးလာရင္ ဘယ္လိုအျပစ္ေျပာရမွာလဲ။ မသံုးရင္ေခတ္နဲ႔ အဆက္ျပတ္မွာေပါ့။ ဒီဘက္ေခတ္သံုးသလို ဒီဘဲ ပလတ္ကၽြတ္ေနတယ္တို႔၊ သူငယ္ဖမ္းတယ္၊ သူငယ္ေထာင္တယ္၊ ဝုန္းတယ္၊ အေမႊဇယား၊ အလန္းဇယား ဆိုတာမ်ဳိးေတြေပါ့။
စကားလံုးေတြစသံုးတဲ့ ဝန္းက်င္ကေန လူအမ်ားၾကားထဲ ေရာက္လာတာကိုး။ တခ်ဳိ႕က အင္တာနက္သံုးသူေတြ၊ လိင္တူ ဆက္ဆံသူေတြစတဲ့ အသိုင္းအဝိုင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးက လာတာေပါ့။ စကားလံုးေတြကိုၾကည့္ၿပီး ေခတ္ကိုလည္း မွန္းလို႔ရတာေပါ့။ ခုေရးေနတာနဲ႔ေတာ့ မဆိုင္ပါဘူး။ စပါယ္ယာေတြထြင္တဲ့ အေခၚအေဝၚေတြလည္း ေျပာခ်င္ေသးတယ္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ေခတ္တုန္းက စပါယ္ယာေတြသံုးတဲ့ အေခၚအေဝၚေတြကိုၾကည့္ၿပီး ခုေတာင္ ရယ္ခ်င္မိတယ္။ ၃၃ ဘတ္စ္ကားႀကီးစီးလို႔ ဂ်င္မခါနာမွတ္တိုင္ေရာက္ရင္ “ဆရာေရ၊ ခ်စ္ဒုကၡ မွတ္တိုင္ပါတယ္ဗ်ဳိ႕” ဆိုရင္ ဗိုက္ႀကီးသည္ေတြခမ်ာ စပါယ္ယာကို ပြစိပြစိနဲ႔ ေမတၱာပို႔တာကို ရယ္ခ်င္လိုက္တာ။
အဲကလြန္ေတာ့ သခင္ျမပန္းျခံဆိုရင္ ရင္ခြင္နန္းေတာ္ တဲ့ဗ်။ စိတ္ေရာဂါ အထူးကုမွတ္တိုင္ (အဲတုန္းက ၈ မိုင္မွာ ေဆး႐ံု) ဆိုရင္ စိတ္ကူးယဥ္ မွတ္တိုင္၊ အမယ္ ... သာေကတဘက္မွာဆိုရင္ ေသာက္ေသာက္လဲ မွတ္တိုင္ဆိုတာေတာင္ရိွေသး။ မွတ္တိုင္ေဘးမွာ ဘီအီးအရက္ဆိုင္ေလးေတြရိွၿပီး ဗြက္ကလည္းေပါေတာ့ ေသာက္ၿပီးထြက္လာတဲ့သူေတြဆိုတာ ေရခ်ိန္ကလည္း မွန္ေန၊ ဗြက္ကေလးေတြနဲ႔ဆိုေတာ့ တဘိုင္းဘိုင္း လဲေနက်ေနရာေလ။ ဒါေၾကာင့္ စပါယ္ယာေတြက သူတို႔ဘာသူတို႔ မွည့္ထားတာ။
တခါမေတာ့ စပယ္ရာ အေခၚေကာင္းတာ RC 3 (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ၾကည့္ျမင္နယ္ေျမ၊ ယခု အထက ၃ ၾကည့္ျမင္တိုင္)မွာ ေကာင္မေလးတေယာက္နဲ႔ စကားမ်ားပါေလေရာ။ ေကာင္မေလးက ဝဝ ေလးဗ်၊ ကားကလည္းထြက္ေတာ့မွာမို႔ သူက အေျပးလာတာ။ အဲဒါကိုစပယ္ရာက “ဟိုးထား ဆရာေရ၊ အုန္းေမႊးလံုး လိုက္မယ္” လို႔ ေအာ္လိုက္ပါေလရာ။ တကယ္ပဲဗ်ာ၊ သူလာပံုေလးက အုန္းေမႊးလံုး ေရခဲေခ်ာင္းေလး လိမ့္လာသလို။ ေကာင္မေလးကလည္း သူ႔ကို အဲလိုေခၚလို႔ဆိုၿပီး ျဖဲပါေလေရာ။ စပါယ္ယာကေတာ့ ရယ္ရယ္ေမာေမာပါပဲ။ အမေလးရာ…၊ ဘာညာနဲ႔ ၿပီးသြားပါတယ္။
ဒါေပသိ ကိုယ္ေတြ႔ စပါယ္ယာကို မေက်နပ္တာလည္း ေျပာရဦးမွပါပဲ။ တခါမေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေကာင္မေလးတေယာက္ကို လိုက္ပါေလေရာ။ မ်က္လံုးခ်င္းစကားေျပာတာေတာ့ အိုေကေနပါၿပီ။ (ကၽြန္ေတာ့္ အထင္ေပါ့ေလ)။ ေကာင္မေလးက သူ႔ေဘာ္ဒါေတြနဲ႔ တဆိုင္ၿပီးတဆိုင္ ဝင္စားလိုက္၊ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေနာက္တခံုမွာ ဝင္ထိုင္ရင္း မွာလိုက္နဲ႔ေပါ့။ သူတို႔က ေဘာ္ဒါအုပ္ေတာင့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ရိွန္ေနေပမယ့္ သူ႔ေဘာ္ဒါေတြကလည္း သိပါတယ္။ ဒါေပသိ လူပ်ဳိေပါက္ေလးဆိုေတာ့ ရွက္တာေပါ့ဗ်ာ။ ဗိုင္းတာမေလးေတြကလည္း တဆိုင္ၿပီးတဆိုင္ ဝင္စား၊ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေနာက္ကလိုက္ဝင္ဆိုေတာ့ အိမ္ျပန္မယ္လည္းဆိုေရာ ကားခ မက်န္ေတာ့ဘူး။
ဒါေပမယ့္ ၾကာၾကာမစဥ္းစားရပါဘူး။ သူတို႔စီးမယ့္ ၃၃ ဗိုက္ပူကားလာတာနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ပါ လိုက္တက္လိုက္တယ္။ ရန္ကုန္သားပဲဗ်ာ၊ ေျပလည္ရင္ ေရႊေတာင္ အေႂကြးရေသးတာပဲ။ ကားကလည္း ထိုင္ခံုမရေတာ့ေပမယ့္ လူက ေခ်ာင္ပါတယ္။ ကားစပါယ္ယာက သူတို႔ကို ကားခေကာက္ၿပီးတာနဲ႔ ေနာက္နားမွာရိွတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္နားေရာက္လာၿပီး ကားခေတာင္းတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း စပါယ္ယာနားကပ္ၿပီး ကားခ မပါေၾကာင္္း တိုးတိုးေလးေျပာလိုက္တယ္။ စပါယ္ယာက ေအးေဆးပါပဲ။ ၿပီးမွ အသံက်ယ္ႀကီးနဲ႔ ။
“ဟာ... ရတယ္ အကိုေလး၊ အလကား စီးသြား၊ ေတြ႔လား ဒီအကိုေလးလို မရိွရင္ မရိွဘူးေျပာစီး၊ ေအးေဆးပဲ၊ တခ်ဳိ႕ေတြက ကားခေတာင္းရင္ ရိွသလို မရိွသလိုနဲ႔၊ ဒီအကိုေလးလုိ ႐ိုး႐ိုးသားသား မရိွဘူးေျပာစီးရင္ ဘာျဖစ္မွာမို႔လို႔လဲ မသိဘူး” ဆိုၿပီး ခရီးသည္ေတြကို ေျပာပါေလေရာ။ ေကာင္မေလးေတြဆီက ခြိ ခြိ ရယ္သံေတြထြက္လာသလို ခရီးသည္ေတြကလည္း ျပံဳးစိစိနဲ႔ ကၽြန္ေတာ့္ကိုၾကည့္ေနေတာ့ ရွက္လိုက္တာဗ်ာ။ ဆရာႀကီးေရႊဥေဒါင္းေလနဲ႔ေျပာရင္ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္ႏွာဟာ အဲအခ်ိန္က ပူတီထက္ႀကီးေတာ့မယ္ မထင္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ့မွာ ျပန္ေျပာရလည္းခက္၊ ဆင္းေျပးရေအာင္လည္း ကားက ေမာင္းေနဆိုေတာ့။
ေနာက္တခုကေတာ့ ေက်ာက္ေျမာင္းလက္ကို တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘဝက သူငယ္ခ်င္းႏွစ္ေယာက္သြားရင္း အရက္ဆိုင္တဆိုင္ ေတြ႔ေရာ။ အရက္ဆိုင္က မဆန္းေပမယ့္နာမည္က ဆန္းတယ္ဗ်။ ဆိုင္နာမည္က Dacoli shellbuck တဲ့။ အဲတုန္းက ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏွစ္ေယာက္ ဘဝသစ္ ဦးေအာင္ေက်ာ္မွာ အေမရိကန္ အီဒီယမ္ စကားေျပာတက္ေနတာဆိုေတာ့ အီဒီယမ္းထင္ၿပီး မွန္းၾကည္႔ေသးတယ္။ အေျဖမထြက္ေတာ့ ဆိုင္ထဲ တေယာက္ တပက္ ဝင္ေသာက္ၿပီး ဆိုင္ရွင္ေမးၾကည့္ေတာ့မွ ဆိုင္နာမည္က “ဒီကိုလာ ရွပ္ဘဲ” တဲ့။
မဆိုင္တာေတြ ေရာက္ကုန္ၿပီထင္ပါရဲ႕။ ေျပာခ်င္တာက ေခတ္အဆက္ဆက္ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ ေဝါဟာရေတြ စာရင္းျပဳစုထားသင့္တယ္ ထင္လို႔ပါ။ အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္လို႔ေျပာရရင္ ႏိုင္ငံတကာက အဘိဓာန္ေတြမွာ Thesaurus ဆိုတဲ့ အဘိဓာန္တမ်ဳိးရိွတယ္ဗ်။ ေဝါဟာရ ဒီပနီ လို႔ ျမန္မာျပန္ရမလားပဲ။ သံတူေၾကာင္းကြဲ၊ သံကြဲအေၾကာင္းတူေတြကို စုၿပီး ေဖာ္ျပထားတာေပါ့ဗ်ာ။ အလြန္အသံုးဝင္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ တအုပ္လား ေတြ႔ဖူးတယ္ ။ နာမည္ေတာ့ မမွတ္မိေတာ့ပါဘူး။
တကယ့္ စာအုပ္ႀကီးေတြ မလုပ္ႏိုင္ေသးရင္ေတာင္ အဆိုေတာ္ႀကီးလို ေခတ္လူငယ္ေတြသံုးတဲ့ အသံုးအႏႈန္းေတြ ျပဳစုႏိုင္ရင္ေကာင္းမွာပဲလို႔ ေတြးမိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္္ေတာ့ မလုပ္ႏိုင္ပါဘူး။ ေဆးထိုးေပးတာပါ။ ။
ဖိုးေသာ္တာ
အိုနာသေခရီးအစသို့ ကိုးရက်တာ..
2 months ago
No comments:
Post a Comment