ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈသမိုင္း (၁၉၀၀၊ ၁၉၄၈) ႏွစ္ ၅၀ အတြင္းမွာ ေပၚတြက္လာတဲ့ ေရွ႕တန္းေရာက္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို စာရင္းခ်ၾကည့္ရင္ လူ ၅၀ ထက္ မပိုႏိုင္ပါဘူး။ (၁၉၄၈၊ ၁၉၈၈) ႏွစ္ေလးဆယ္အတြင္း ေပၚထြက္တာတဲ့ ႏိုးၾကားတဲ့ လူမႈအစုမ်ားရဲ႕ ကိန္းဂဏန္းဟာလည္း အကန္႔အသတ္ရွိမွာ ေသခ်ာပါတယ္။
ႏွစ္ ၂၀ ႏွင့္ ႏွစ္ ၄၀
အလားတူပါပဲ (၁၉၈၈/၂၀၁၁) ခုႏွစ္ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္အတြင္း ေပၚထြက္လာတဲ့ ႏိုးၾကားတဲ့လူမႈအစုဟာ ျဖစ္တည္စုစည္းစ ျဖစ္စဥ္ထဲမွာပဲ ရွိေနဆဲလုိ႔ မွတ္ယူၾကရမွာပါ။ ၁၉၄၈ ကေန ၁၉၈၈ ႏွစ္ေလးဆယ္အတြင္းက ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးလမ္းေၾကာင္းဟာ ဥပေဒတြင္းနဲ႔ ဥပေဒပ (violence and Non-Violence Mean) လမ္းေၾကာင္း ၂ ေၾကာင္းနဲ႔ ျဖစ္ေပၚခဲ့တာပါ။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကေန၊ ဒီကေန႔အထိကေတာ့ အေျခခံအားျဖင့္ by non-violence mean န႔ဲ ျဖစ္ေပၚေနတယ္လုိ႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕အစုအဖြဲ႔မ်ားဟာ violence mean လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုရွယ္လစ္ကေန ဂငယ္ေကြ႔
ဒုတိယ ကမာၻစစ္ႀကီးၿပီးစမွာျဖစ္ထြန္းလာတဲ့ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ လမ္းေၾကာင္းဟာ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ဂငယ္ေကြ႔ေကြ႔ သြားခဲ့ပါတယ္။ ကမာၻႀကီးဟာ ၁၈၄၈ ခုႏွစ္ သမိုင္းလမ္းေၾကာင္းေပၚျပန္တက္လာခဲ့ပါတယ္။ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီဟာ ေရြးခ်ယ္ရမယ့္ သမိုင္းလမ္းေၾကာင္း ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာ့လူအဖြဲ႔အစည္းစဟာ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၆၂ ခုႏွစ္အထိ၊ (အေျခခံအားျဖင့္) ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္လမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ကေန၊ ဒီကေန႔အထိ၊ ပါတီ စံုဒီမိုကေရစီစနစ္လမ္းေၾကာင္းနဲ႔ Autho-ritarinism လမ္းေၾကာင္း အားၿပိဳင္ခဲ့ရပါတယ္။
ေခတ္သစ္ အရင္းရွင္စနစ္
ဒီကေန႔ေခတ္ ကမာၻႀကီးဟာ ေခတ္သစ္ အရင္းရွင္စနစ္ႀကီးစိုးတဲ့ ကမာၻႀကီး ျဖစ္ပါတယ္။ နီယိုကြန္လက္သစ္ တဦးျဖစ္တဲ့ တီအယ္လ္ဖ႐ိုက္မင္းက Globalization=Capitalization=Marketization=Democratization=Americanization ပဲလုိ႔ ေျပာင္ေျပာင္ပဲ ေျပာပါတယ္။ အေမရိကန္ပံုစံ အရင္းရွင္စနစ္ဟာကမာၻႀကီးက လုိက္ရမယ့္ အရင္းရွင္စနစ္ပံုစံပဲလုိ႔ ဆိုခ်င္ တာပါ။ အေမရိကန္ဟာအေမရိကန္ပံုစံ အရင္းရွင္စနစ္ကို အီရတ္မွာ တင္ပို႔ၿပီးပါၿပီ အာဖဂန္နစၥတန္မွာ တင္ပို႔ဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ လစ္ဗ်ားမွာေတာ့ ေနတိုးတပ္ဖြဲ႔မ်ားက အုတ္ျမစ္ခ်ေပးခဲ့ပါၿပီ။
ေရနံ ႏိုင္ငံမ်ား
အာရပ္ကမာၻက ပင္လယ္ေကြ႔ႏိုင္ငံမ်ားကေတာ့ အေမရိကန္လုိသမွ် ေရနံထုတ္ေပးေနလုိ႔ (အဲဒီေဒသက) မူလာႀကီးမ်ားရဲ႕ေခတ္သစ္ပေဒသရာဇ္ပံုစံ အုပ္စိုးမႈကို သမိုင္အေမြအျဖစ္ ထိန္းသိမ္းထားဟန္တူပါတယ္။ အာရပ္ေႏြဦး ႏိုးထမႈဟာ ဧကရာဇ္ကမာၻ႔စနစ္နဲ႔ ဗဟုရာဇ္ ကမၻာစနစ္မ်ားအၾကားက ဂလုိဘယ္ ပဋိပကၡကို ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ႏွစ္ဖက္ အက်ဳိးရွိေရး အေျခခံေပၚမွာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကဆိုတာဟာ ကမာၻေပၚက တီအင္န္စီႀကီးမ်ားရဲ႕ Global Call ပါပဲ။ Global Call ဟာ ၁၉ ရာစုအလယ္ပိုင္းက တ႐ုတ္ျပည္မွာ ျဖစ္ေပၚခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္ဖရဲသီးခြဲစိတ္ျခင္း ဆိုတဲ့ တင္စားခ်က္ကို အမွတ္ရစရာပါပဲ။
ဂ်ပန္ တံခါးဖြင့္
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ဟာ ၁၆၄၈ ခုႏွစ္ႏွစ္သံုးဆယ္ စစ္ပဲြအၿပီးမွာ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ားအၾကား ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ၾကတဲ့ ဝက္စ္ဖားလီယန္စာ ခ်ဳပ္ပါ Westphalian Doctrine ျဖစ္တဲ့ အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္မႈနဲ႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္မႈဆိုတာကို ခ်ဳိးဖ်က္ပစ္တာ ျဖစ္ ပါတယ္။ ပိုဆိုးတာက Global Economic Call နဲ႔ Military Call ကို ခ်ိတ္ဆက္ထားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကိုႏွစ္ ေပါင္း ၂၀၀ တံခါးပိတ္ၿပီးေနခဲ့တဲ့ ဒိုဂန္မ်ားရဲ႕ အုပ္စိုးမႈကိုအေမရိကန္ ေရတပ္နဲ႔ ဖိအားေပးၿပီးတံခါးဖြင့္ခိုင္းခဲ့တာပါ။ ဂ်ပန္က ကံေကာင္းၿပီး ေခတ္မီႏိုင္ငံႀကီး ျဖစ္သြားတယ္။
မင္းတုန္း-ကေနာင္
ျမန္မာမ်ားရဲ႕ မင္းတုန္း-ကေနာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ႀကိဳးပမ္းမႈဟာ အဂၤလိပ္ျမန္မာ တတိယစစ္ပြဲအတြင္း ျမန္မာေတြ စစ္႐ႈံးခဲ့ရတာေၾကာင့္ ပ်က္စီးသြားၿပီးႏွစ္ေပါင္း ၁၂၁ ႏွစ္တိုင္တိုင္ ကၽြန္ျဖစ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ မိမိတို႔ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ပထမ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး မ်ဳိးဆက္မ်ားရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္မႈေၾကာင့္ လြတ္လပ္ေရးရခဲ့တာ ႏွစ္ေပါင္း ၆၃ ႏွစ္ရွိခဲ့ပါၿပီ။ လူတေယာက္ ေကာင္းေကာင္းႀကီး ရင့္က်က္သင့္တဲ့ အခ်ိန္ကာလပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အိမ္နီးခ်င္းမ်ား
မိမိတို႔ထက္ တႏွစ္ေစာၿပီးလြတ္လပ္လာၾကတဲ့ အိႏိၵယနဲ႔ ပါကစၥတန္ႏိုင္ငံတို႔ဟာ ေခတ္မီတဲ့ အဏုျမဴလက္နက္ပိုင္ ႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ မိမိတို႔ထက္ တႏွစ္ေနာက္က်ၿပီး လြတ္လပ္ေရးရခဲ့တဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ဟာ အခု ဒုတိယ ကမၻာ့စီးပြားေရး အင္ အားႀကီး ႏိုင္ငံႀကီးတႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ခ်န္ေကရွိတ္ လက္ထက္မွာ ဆန္ျပဳတ္ေတာင္ ဝေအာင္မေသာက္ၾကရတဲ့ တ႐ုတ္ျပည္ဟာ အခု အေမရိကန္ေႂကြးရွင္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အနာဂတ္ဟာ အခုအခါမွာ Critrcal point တခုကိုေရာက္ေနပါၿပီ။ ေရႁမႊာ ေပါက္ေနပါၿပီ။
လူမႈဘဝက ေတာင္းဆိုရမယ္
လူတစံုတေယာက္ အေနနဲ႔ (ပစၥကၡေခတ္မွာ) ႏိုင္ငံေရးသမားျဖစ္ခ်င္တယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္လူမႈဘဝက ကိုယ္ႏိုင္ငံေရးလုပ္ဖို႔ ေတာင္းဆိုမႈရွိရမယ္လုိ႔ မိမိ မိတ္ဆက္ေဖာ္ျပခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ဖို႔ ကိုယ့္လူမႈဘဝက ေတာင္းဆိုရမယ္။ ကိုယ့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးဘဝကလည္း ေတာင္းဆိုရပါမယ္။ ကိုလိုနီေခတ္က ကၽြန္ဘဝက လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ၾကရတာ။ ဂ်ပန္ေခတ္က ဂ်ပန္ဖက္ဆစ္စနစ္ကို ရြံမုန္းလုိ႔ လုပ္ၾကတာ၊ ၁၉၆၂ ကေန ဒီကေန႔အထိကေတာ့၊ ဒီမိုကေရစီေရးနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး ရခ်င္၊ ျပည့္စံုခ်င္လုိ႔ လုပ္ရၾကရတာပါ။
ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရး
လြတ္လပ္ေရးေခတ္ဦးမွာ လူျဖစ္ၿပီးအရြယ္ေရာက္လာၾကတဲ့ မိမိတို႔မ်ဳိးဆက္မ်ား ႏိုင္ငံေရးနယ္ထဲ ေရာက္ခဲ့ၾကတာကေတာ့ ျပည္တြင္းၿငိမ္းေခ်မ္းေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီေရးတုိ႔ေၾကာင့္ လုပ္ခဲ့ၾကတာပါ။ (ပမညတ) လုိ၊ လက္ဝဲႏိုင္ငံေရး အင္အားစုႀကီးမ်ားရဲ႕ စည္း႐ုံးလႈံ႔ေဆာ္မႈေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရး၊ ဆိုရွယ္လစ္ေရးဆိုတာတို႔ကို ယံုၾကည္လာခဲ့ၾကတာပါ။ အထူးသျဖင့္ Intelligentsia က ႏိုးႏိုးၾကားၾကားရွိေတာ့ လြတ္လပ္မႈ၊ တန္းတူမႈ၊ အျမင္သေဘာထား ထုတ္ေဖာ္ခြင့္ မရွိမႈတုိ႔ကို မေက်နပ္ၾကပါဘူး။ ဖဆပလ အစိုးရေခတ္ မင္းလွ ေလးေလာင္းၿပိဳင္ႏိုင္ငံေရး လူသတ္မႈ၊ ဆီေတာင္အိုင္ (ၿမိတ္) အစုအျပံဳလိုက္ လူသတ္မႈ၊ မပို (ၿမိတ္) နဲ႔ ဦးေအာင္သာ (ေတာင္သာအမတ္) သတ္မႈ၊ သတင္းေထာက္ ကိုသာႏိုး (အင္းစိန္) သတ္မႈမ်ားဟာ ၄၇ ခုႏွစ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံပါ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို ေျပာင္ခ်ဳိးေဖာက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။
၁၉၅၉ ခုႏွစ္၊ ပထမ ကိုကိုးကၽြန္းမွာ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ၂၀ ေက်ာ္၊ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ ဒုတိယ ကိုကိုးကၽြန္းမွာ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ၄၀ ေက်ာ္ ပါဝင္အက်ဥ္းက်ခံၾကရပါတယ္။ ဇူလိုင္ ၇ ရက္နဲ႔အလားတူ ျဖစ္ရပ္မ်ားကို ႏိုးၾကားတဲ့ လူထုမ်ား၊ ပညာတတ္မ်ားက လက္မခံႏိုင္ၾကတာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေရးနယ္ထဲ ေရာက္လာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိအေျခအေနမ်ားရဲ႕ လႈပ္ႏႈိးမႈေၾကာင့္သာ လူမႈေရး အင္အားစုတခ်ဳိ႕ဟာ အေထြေထြႏိုင္ငံေရး လမ္းေၾကာင္းေပၚ တက္လာၾကၿပီး ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္လာခဲ့ၾကတာပါ။ မုဆိုးကို စိုင္က သင္တာပါ။ ေရကူးတတ္ခ်င္ရင္ ေရထဲဆင္းရမွာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္လုိ ဒႆနမ်ဳိးကမွ မိုးေပၚကက်လာတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လူတေယာက္ ေတြ႔ၾကံဳျဖစ္သန္းရတဲ့ သူ႔လူမႈလက္ေတြ႔မ်ားကသာ သူ႔အတြက္ လူမႈဒႆနတမ်ဳိးမ်ဳိးကို ေပးအပ္၊ ေတြ႔ၾကံဳေစမွာသာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေအာင္သာ (ပီသံုးလံုး)
ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၂ ၊ အမွတ္ ၇၂ မွ …
No comments:
Post a Comment