Saturday, December 3, 2011

သန္း ခုနစ္ေထာင္ (ေရႊဇီးကြက္)


 က်မတို႔ေနထိုင္တဲ့ ကမၻာႀကီးမွာ ႏိုင္ငံေပါင္း ၂၀၀ နီးပါးရွိၿပီး အဲ့ဒီႏိုင္ငံေတြမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ လူဦးေရဟာ တစ္ေန႔တစ္ျခား တိုးပြားမ်ားျပားလာတာ အခုဆိုရင္ ကမၻာ့လူဦးေရ စုစုေပါင္း သန္း ၇၀၀၀ ကို ေရာက္ရွိလို႔ေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အဲ့ဒီေလာက္မ်ားျပားလွတဲ့ လူသားေတြဟာ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ထပ္တူညီျခင္း လံုးဝ မရွိၾကပါဘူး။ 

 ႏိုင္ငံတစ္ခုစီမွာ ေပါက္ဖြားေနထိုင္ၾကတဲ့ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးနဲ႔တစ္မ်ဳိး၊ အသားအရည္၊ မ်က္လံုး၊ ဆံပင္ေတြရဲ႕ အေရာင္အဆင္း၊ အသြင္အျပင္ေတြ၊ အရပ္အေမာင္း အနိမ့္အျမင့္ေတြ၊ ကိုယ္လံုးကိုယ္ထည္ ဆူက်ဳံမႈေတြ၊ အ႐ိုးအဆစ္ အခ်ဳိးအဆက္ေတြ၊ လႈပ္ရွားမႈဟန္ပန္ အမူအယာေတြဟာ ကြဲျပားျခားနားလို႔ေနၾကပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္ကို ေတြ႔ျမင္လိုက္႐ံုနဲ႔ ဘယ္ႏိုင္ငံသားရယ္လို႔ အနည္းဆံုး ဥေရာပတိုက္သားလား၊ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းသားလား၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွသားလား၊ အေမရိကတိုက္သားလား၊ အာဖရိကတိုက္သားလား၊ တ႐ုတ္ျပည္သားလား၊ အိႏၵိယျပည္သားလားဆိုတာေတာ့ ခြဲျခားလို႔ သိႏိုင္ၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံခ်င္းမတူမွ ကြဲလြဲသလားဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္ႏိုင္ငံတည္းသားခ်င္းမွာ လူမ်ဳိးစုခ်င္းမတူၾကရင္ ကြဲျပားၾကျပန္ပါတယ္။ ဥပမာ - ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံတည္းမွာ စုေပါင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ဗမာ၊ ရခိုင္၊ ရွမ္း စတဲ့ လူမ်ဳိးစုေတြဟာလည္း တစ္စုနဲ႔တစ္စု သြင္ျပင္လကၡဏာေတြ မတူၾကပါဘူး။ 

ဒီလိုႏိုင္ငံခ်င္း၊ လူမ်ဳိးစုခ်င္း မတူမွလားဆိုေတာ့ မဟုတ္ျပန္ဘူး။ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတည္းသားခ်င္း၊ လူမ်ဳိးစုတစ္စုတည္းသားခ်င္းမွန္း သိသာ႐ံုဆင္ၾကေပမယ့္ တကယ္တမ္း တစ္ေယာက္ခ်င္းၾကည့္ျပန္ေတာ့ ႐ုပ္ရည္ ေခ်ာေမာလွပသူ၊ ႐ုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္သူ၊ အရပ္ျမင့္သူ၊ နိမ့္သူ၊ ပိန္သူ၊ ဝသူ၊ အခ်ဳိးအဆစ္ေျပျပစ္သူ၊ မေျပျပစ္သူ၊ ေယာက်ၤား၊ မိန္းမ၊ လူႀကီး၊ ကေလးဆိုၿပီး အမ်ဳိးမ်ဳိးကြဲျပားေနၾကျပန္ေရာ။ တစ္အူတံုဆင္း အမႊာမို႔ ႐ုပ္ရည္ခ်င္းခြဲမရေအာင္ ခၽြတ္စြတ္တူေနရင္ေတာင္မွ လက္ေဗြရာတို႔၊ မ်က္ၾကည္လႊာ(retina) တို႔ကမတူ ကြဲျပားေနၾကလို႔ အခုဆို ဒါေတြကို လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ အမွတ္အသား၊ အမွတ္တံဆိပ္အျဖစ္ အသံုးျပဳေနတာဟာ ကမာၻနဲ႔တလႊားပါပဲေလ။ ဒါေတြဟာ က်မတို႔ အလြယ္တကူ ေတြ႔ျမင္ေနၾကရတဲ့ လူသားအားလံုးရဲ႕ မတူညီတဲ့ ဗဟိဒၶ႐ုပ္ရည္ သြင္ျပင္လကၡဏာေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ႀကီးပဲ ကြဲျပားျခားနားတယ္ေျပာေျပာ ဒီလူသားအားလံုးဟာ အဆင္းဆိုတဲ့ ႐ူပါ႐ံု၊ အသံဆိုတဲ့ သဒၵါ႐ံု၊ အန႔ံဆိုတဲ့ ဂႏၶာ႐ံု၊ အရသာဆိုတဲ့ ရသာ႐ံု၊ အထိအေတြ႔ဆိုတဲ့ ေဖာ႒ဗၺါ႐ံု၊ အေတြးအၾကံဆိုတဲ့ ဓမၼာ႐ံု အစရွိတဲ့ အာ႐ံု ၆ ပါးကို ကိုယ့္ရဲ႕မ်က္စိဆိုတဲ့ စကၡဳဒြါရ၊ နားဆိုတဲ့ ေသာတဒြါရ၊ ႏွာေခါင္းဆိုတဲ့ ဃာနဒြါရ၊ လွ်ာဆိုတဲ့ ဇိဝွါဒြါရ၊ ကိုယ္ဆိုတဲ့ ကာယဒြါရ၊ စိတ္ဆိုတဲ့ မေနာဒြါရေတြနဲ႔ လက္ခံျခင္း၊ တုန္႔ျပန္ျခင္းဆိုတဲ့ အလုပ္ ၆ မ်ဳိးကိုသာ ေန႔စဥ္ လုပ္ကိုင္ေနရတာခ်င္းကေတာ့ အတူတူပါပဲ။ ဒီလို လူေတြ ေန႔စဥ္ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ အာ႐ံုေတြဟာ အတူတူျဖစ္ေနၾကေပမယ့္ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕ လက္ခံပံုခ်င္း၊ တုန္႔ျပန္ပံုခ်င္းၾကေတာ့ မတူၾကျပန္ပါဘူး။ အဲ့ဒီလိုမတူၾကရျခင္းရဲ႕ မူလ အေၾကာင္းအရင္း(root cause) ကေတာ့ လူတစ္ေယာက္ခ်င္းစီရဲ႕စိတ္မွာ အျမင္မွားဆိုတဲ့ အတၱ(ငါ)နဲ႔ စြဲယူထားတဲ့ ဥပါဒါန္အစြဲႀကီးျခင္း၊ မႀကီးျခင္းအေပၚမူတည္ၿပီး အတၱစြဲႀကီးသူတို႔မွာ အကုသိုလ္ ေစတသိက္တရားေတြနဲ႔ အေနမ်ားပါတယ္။ အတၱစြဲနည္းသူတို႔မွာေတာ့ ကုသိုလ္ေစတသိက္တရားေတြနဲ႔ အေနမ်ားၾကပါတယ္။ အတၱနဲ႔စြဲယူမႈ
ဥပါဒါန္အားႀကီးသူေတြရဲ႕ စိတ္သ႑ာန္မွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟနဲ႔ယွဥ္တဲ့ အကုသိုလ္ေစတသိက္ေတြဟာ အားသန္က်က္စားလြယ္ေနေတာ့ သူတို႔ဟာ သူတို႔နဲ႔ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့အာ႐ံုေတြကို အကုသိုလ္ေစတသိက္ လႊမ္းမိုးတဲ့ စိတ္ေတြနဲ႔ လက္ခံ၊ တုန္႔ျပန္တတ္ၾကပါတယ္။ အတၱနဲ႔စြဲယူမႈ ဥပါဒါန္နည္းပါးတဲ့သူေတြရဲ႕ စိတ္သ႑ာန္မွာ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟနဲ႔ယွဥ္တဲ့ ကုသိုလ္ေစတသိက္ေတြက အားသန္က်က္စားလြယ္ေနေတာ့ သူတို႔ဟာ သူတို႔နဲ႔ၾကံဳေတြ႔ရသမွ် အာ႐ံုေတြကို ကုသိုလ္ေစတသိက္လႊမ္းမိုးတဲ့စိတ္နဲ႔ လက္ခံ၊ တုန္႔ျပန္တတ္ၾကပါတယ္။ 

လူအမ်ားစုဟာ ႐ုပ္နဲ႔စိတ္(နာမ္)မွာ ႐ုပ္က ျပဳျပင္ရလြယ္ကူၿပီး စိတ္(နာမ္)က ျပဳျပင္ရခက္ခဲတယ္လို႔ ယူဆ လက္ခံထားၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ရာသီဥတုေၾကာင့္ ပူေနတဲ့႐ုပ္ေတြကို ေအးသြားေအာင္ ယပ္ခပ္တာမ်ဳိး၊ Aircon ဖြင့္ၿပီးျပဳျပင္တာမ်ဳိး၊ ေအးေနတဲ့ ႐ုပ္ေတြကို ေစာင္ျခံဳ၊ အေႏြးထည္ဝတ္ၿပီးျပဳျပင္တာမ်ဳိး၊ ေညာင္းညာေတာင့္တင္းေနတဲ့ ႐ုပ္ေတြကို ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္၊ အႏွိပ္အနင္းခံၿပီး ျပဳျပင္တာမ်ဳိးေတြဟာ လြယ္ကူေပမယ့္ အေလးခ်ိန္ေပါင္ အရမ္းမ်ားေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ကို ေပါင္ ၅၀ ေလာက္က်သြားေအာင္၊ အသက္ငါးဆယ္၊ ေျခာက္ဆယ္အရြယ္ ဇရာအိုတစ္ေယာက္ကို အသက္ႏွစ္ဆယ္၊ သံုးဆယ္အရြယ္ ႏုပ်ဳိသြားေအာင္၊ ကိုယ္တစ္ျခမ္းေလျပတ္လို႔ မလႈပ္ႏိုင္သူကို ျပန္ေကာင္းသြားေအာင္ ျပဳျပင္ဖို႔က လံုးဝ မလြယ္ပါဘူး။ 

စိတ္၊ ေစတသိက္ေတြရဲ႕ ပရမတ္သေဘာတရားေတြကို ေသေသျခာျခာနားလည္လာလို႔ သတိ၊ ပညာကိုသာ ဝီရိယအားေကာင္းေကာင္းနဲ႔ စြဲဲျမဲေနေစႏိုင္ရင္ စိတ္(နာမ္)ကို ဉာဏ္ျဖစ္လာေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလို႔ရတဲ့ အရာရယ္လို႔ သေဘာေပါက္လာမွာပါ။ ေဒါသေၾကာင့္ သတ္မိေတာ့မဲ့စိတ္ကို သတိဉာဏ္ပညာနဲ႔ လူသတ္ခ်င္တဲ့ေဒါသ ေပ်ာက္သြားေအာင္၊ ေလာဘေၾကာင့္ သူတစ္ပါးဥစၥာကို မတရားရယူခ်င္တဲ့စိတ္ကို သတိဉာဏ္ပညာနဲ႔ မတရားရယူေတာ့မယ့္ ေလာဘကင္း သြားေအာင္ေျပာင္းလဲျပစ္ဖို႔က သတိဉာဏ္နဲ႔ ဝီရိယအားေကာင္းေပၚမူတည္ၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ ေျပာင္းလည္းယူလို႔ ရပါတယ္။ အာ႐ံုအေၾကာင္းတရားေတြရဲ႕ ေထာက္ပံ့ေက်းဇူးျပဳမႈေၾကာင့္ စိတ္ေစတသိက္ေတြဟာ သူ႔သေဘာသူေဆာင္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာၾကသလို အာ႐ံုအေၾကာင္းတရားေတြ ကင္းတာနဲ႔လည္း ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ၾကျပန္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ အေၾကာင္းတရားအသစ္ေတြေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ စိတ္အသစ္အသစ္ေတြ ဆက္တိုက္ အစားထိုး ျဖစ္ေပၚေနလို႔ စိတ္ဟာ အျမဲမပ်က္သလို ငါ့စိတ္ ငါ့အလိုအေနနဲ႔ အျမင္မွားအတၱေတြ ျဖစ္ေပၚေနရတာပါ။ 

အေဟာင္းအေဟာင္းေတြ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ၿပီး အသစ္အသစ္ေတြနဲ႔ အစားထိုးေနတဲ့ စိတ္ေစတသိက္တို႔ရဲ႕ ပရမတ္ သေဘာတရားေတြကို နားလည္ေအာင္ႀကိဳးစားၿပီး က်မတို႔ရဲ႕စိတ္မွာ မွီတြယ္ေနတဲ့ အတၱေတြ ဥပါဒါန္ေတြကို ပါးႏိုင္သမွ်ပါးၿပီး အကုသိုလ္ေစတသိက္ေတြရဲ႕ ခ်ယ္လွယ္မႈကိုမခံရေအာင္ ကုသိုလ္ေစတသိက္ေတြနဲ႔သာ ခ်ဥ္းကပ္ခြင့္ရေအာင္ ဉာဏ္ဦးေဆာင္တဲ့ သတိ၊ ဝီရိယနဲ႔ အားထုတ္ေနၾကရမွာက က်မတို႔ရဲ႕ တာဝန္သာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုအားထုတ္ႏိုင္လို႔ အတၱနဲ႔ စြဲလမ္းမႈေတြ ပါးလာရင္ မေကာင္းတဲ့ အကုသိုလ္တရားေတြကိုလည္း လြယ္လြယ္ စြန္႔ႏိုင္သလို ေကာင္းတဲ့ကုသိုလ္တရားေတြကိုလည္း မပင္မပန္းဘဲ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝန္အေနနဲ႔ မေလးေတာ့ဘဲ အားအေနနဲ႔ ေျပာင္းလည္းျဖစ္ေပၚလာမွာပါ။

ဒီလိုသာ လူသားတစ္ဦးခ်င္းစီ က်င့္ၾကံအားထုတ္ႏိုင္ၾကမယ္ဆိုရင္ ကမာၻေပၚရွိ ႏိုင္ငံအသီးသီးမွာ ေနထိုင္ေနၾကတဲ့ ကမၻာ့ႏိုင္ငံသားအားလံုး၊ လူမ်ဳိးစုအားလံုးဟာ ဗဟိဒၶ ႐ုပ္သြင္ျပင္လကၡဏာအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံသား လူမ်ဳိးစုအားျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ဘယ္ေလာက္ပဲ ကြဲျပားျခားနားေနၾကပါေစ အတြင္းအဇၹ်တၱ စိတ္သ႑ာန္မွာေတာ့ သူေတာ္ေကာင္းတရားမ်ား ကိန္းေအာင္းေနၾကတဲ့လူသားေတြ ျဖစ္လာၾကမွာပါ။ အဲဒီၾကရင္ေတာ့ ကမၻာမွာ စစ္မွန္တဲ့ ခ်မ္းသာကို တကယ္သိျမင္နားလည္လာမွာပါ။ 

(စိတ္၊ ေစတသိက္၊ ႐ုပ္တို႔၏ ပရမတ္သေဘာတရားမ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္လာေစရန္ သင္ၾကားေပးသည့္ ဆရာ Dr. စိုးလြင္(မႏၱေလး) အား ဤေဆာင္းပါးျဖင့္ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ပါ၏။) 

(၂၉. ၁၁. ၂၀၁၁ ေန႔ထုတ္ ေပၚျပဴလာ စာေပအႏုပညာဂ်ာနယ္ပါ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္။)


 

No comments: