ျမန္မာႏိုင္ငံေရးမွာ အဓိက အျငင္းပြားစရာ ျပႆနာတခုျဖစ္ေနတဲ့ ၂၀၀၈ ခု အေျခခံဥပေဒနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ BBC က အထူးသံုးသပ္ခ်က္ အစီအစဥ္ေတြကို အပိုင္း ၅ ပိုင္းခြဲၿပီးေတာ့ တင္ဆက္ေပးေနပါတယ္။ ဒီတပတ္ ဒုတိယပိုင္းမွာေတာ့ အေျခခံဥပေဒမွာ ပါဝင္တဲ့ သမၼတ နဲ႔ ဒုတိယ သမၼတ တို႔ရဲ႕ အခန္းက႑နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေလ့လာသံုးသပ္ထားပါတယ္။ ဦးေနမ်ဳိးသူရိန္ စီစဥ္ၿပီးေတာ့ ေဒၚသီတာႏြယ္က တင္ဆက္ေပးမွာပါ။
“ပထမဦးဆံုး က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲေပါ့ေနာ္၊ ဘယ္လိုသြားမလဲလို႔ စၿပီးအေျခမူ စခ်ပါတယ္၊ အဲ့ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္အႀကီးအကဲကို သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ သမၼတနဲ႔ သြားၾကတယ္။ အႀကီးအကဲတေယာက္မွာ အေဆာင္အေယာင္ အႀကီးအကဲ မဟုတ္ဘူးေပါ့ေနာ္၊ သက္ဝင္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္တခုလံုးကိုလည္း ကိုယ္စားျပဳမယ္၊ ႏိုင္ငံသားအားလံုးရဲ႕ အထြဋ္အျမတ္ျဖစ္မယ္၊ အႀကီးအကဲအေနနဲ႔ သမၼတ တာဝန္လည္း သူ ယူမယ္။ ဒီအေပၚမွာ က်ေနာ္တို႔ အေျချပဳလိုက္ၾကတယ္”
အနာဂတ္ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အထြဋ္အထိပ္ေနရာမွာ သမၼတ ကိုထားဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္း အမ်ဳိးသားညီလာခံကို အဆံုးအထိတက္ခဲ့တဲ့ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕နယ္၊ မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္ ၁ ကေန ေရြးေကာက္ခံခဲ့ရတဲ့ ဦးသိန္းၾကည္က ေျပာသြားတာပါ။
ေမလထဲမွာ ျပည္လံုးကၽြတ္ ဆႏၵခံယူပြဲလုပ္မယ့္ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ ၂ မွာ ေျပာထားတာက ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စု သမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဟု ေခၚတြင္ေစရမည္ဟု ေျပာထားသလို ပုဒ္မ ၁၆ မွာေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲသည္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ျဖစ္သည္လုိ႔ ဆိုထားပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ အရင္က ျမန္မာႏိုင္ငံမွာရွိခဲ့တဲ့ သမၼတေတြနဲ႔ ဘယ္လိုကြာျခားပါသလဲ။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ကန္တ တကၠသိုလ္က သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာေအးခ်မ္း ရွင္းျပတာကေတာ့ …
“ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ၁၉၄၈ ကေနၿပီေတာ့ ၁၉၆၂ အထိ သမၼတ ၃ ဦး ေပၚထြန္း ခဲ့ပါတယ္။ ဒီ ၃ ဦးစလံုးဟာ တကယ္ေတာ့ အေဆာင္အေယာင္မွ်သာ ျဖစ္တဲ့ သမၼတေတြျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၇၄ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံ ဥပေဒမွာက်ေတာ့ သမၼတ စနစ္ကို ေျပာင္းသြားတယ္။ သမၼတကို လႊတ္ေတာ္တရပ္ထဲရွိတဲ့အတြက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က မဲအမ်ားစုနဲ႔ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္တယ္”
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းထဲမွာေရာ အနာဂတ္ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕သမၼတကို ဘယ္လို ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္မလဲ၊ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြ သမၼတ ျဖစ္လာႏိုင္မလဲ၊ သမၼတ တာဝန္ေတြေဆာင္ရြက္ရာမွာ အလြဲအမွား အလြန္အက်ဴးေတြ မျဖစ္ေအာင္ တျခားမ႑ိဳင္ေတြကေန သမၼတကို ဘယ္လို ထိန္းေက်ာင္းထားပါသလဲ စတာေတြကို တင္ျပသြားမွာျဖစ္ပါတယ္ရွင္။
ပထမဆံုး သမၼတ ေရြးခ်ယ္မယ့္အေၾကာင္းၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ ၆၀ မွာ သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေရးအဖြဲ႔နဲ႔ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္မယ္လို႔ ေျပာထားပါတယ္။ သမၼတ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေရး အဖြဲ႔ဆိုတာ ဘယ္သူေတြပါလဲ။ ဦးသိန္းၾကည္က …
“အဖြဲ႔ဆိုတာလည္း တျခားေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ အရပ္ဘက္က ၃၃၀၊ ျပည္သူေတြကလည္း ဒါ႐ိုက္ ေရြးေပးမယ္၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာ ၁၆၀ ေရြးေပးမယ္။ အဲေတာ့ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ကေန ေရြးလိုက္တဲ့အခါမွာ ၁၆၆ ဦး ရွိမယ္ေပါ့ေနာ္၊ အဲဒီ ၁၆၆ ဦးက ဒု သမၼတ တဦး၊ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကေန ဒု သမၼတ တဦးေပါ့၊
ေနာက္ၿပီးေတာ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာ ဒုသမၼတ တဦးေပါ့၊ အဲဒီ ၃ ဦးကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကေနၿပီးေတာ့ သမၼတ တဦး ေရြးမယ္ေပါ့၊ အရပ္ဘက္ကလည္း ရရင္ ရမယ္၊ တပ္ဘက္ကလည္း ရရင္ရမယ္။ ဒါကေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူး။ အဲေတာ့ ဘယ္သူရရေပါ့ေလ၊ က်န္တဲ့ ၂ ဦးကေတာ့ ဒု သမၼတ ၂ ဦး ျဖစ္မယ္ေလ၊ ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ တိုက္႐ိုက္မဟုတ္ေသာ္လည္း ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကတဆင့္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ကေနၿပီးေတာ့ သမၼတကို ေရြးခ်ယ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္ ေပါင္းလိုက္တဲ့ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ဟာ အမ်ားဆႏၵကိုအေျချပဳၿပီး ေရြးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒီဟာ ဒီမိုကေရစီ နည္းက်တယ္လို႔ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ လက္ခံပါတယ္”
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ အထူးေျပာခြင့္ရ ပုဂၢိဳလ္ ဦးသိန္းၫြန္႔က ဒီလို အဖြဲ႔ ၃ ဖြဲ႔နဲ႔ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္တာဟာ ဒီမိုကေရစီနည္းမက်ဘူးလို႔ ေျပာပါတယ္။
“ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္ထားတဲ့ တပ္မေတာ္သားမ်ားဆိုတဲ့ အစုအဖြဲ႔အစား တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ေပါ့ဗ်ာ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အစုအဖြဲ႔က တင္တာမ်ဳိး က်ေနာ္တို႔ လိုခ်င္တယ္။ အဲဒီအစုအဖြဲ႔က တင္လိုက္တယ္ ဆိုရင္ ဒီ သမၼတ က လူထုအားလံုးတင္လိုက္တဲ့ လူထုကိုယ္စားလွယ္ေတြတင္တဲ့ သမၼတျဖစ္မွာေပါ့။ အခုဟာကေတာ့ ၂ စုက လူထု ကိုယ္စားလွယ္၊ တစုက ခန္႔အပ္ခံရတဲ့ သမၼတ၊ အဲဒီကတည္းက စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္ လူထုဆႏၵကို ကိုယ္စားမျပဳႏိုင္ ဘူးလို႔ က်ေနာ္တို႔က အဲဒီကတည္းက တင္ျပခဲ့တာရွိပါတယ္”
ဒုတိယ သမၼတေတြထဲကေန သမၼတ တဦးကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဘယ္လိုေရြးခ်ယ္မယ္ဆိုတာေတာ့ သိခဲ့ရပါၿပီ။ ဘယ္လိုပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ပါသလဲဆိုတာ ဆက္လက္ေလ့လာၾကည့္ၾကရေအာင္ပါရွင္။
သမၼတ အထိျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ ဒုတိယ သမၼတေတြကို ေရြးခ်ယ္ရာမွာ ပုဒ္မ ၆၀ ပုဒ္မခြဲ (ဂ) မွာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ထဲက ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူကို ျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ဦးေအာင္ထူးကေတာ့ ဒီအခ်က္ဟာ ဒီမိုကေရစီနည္းမက်ဘူးလို႔ ေျပာပါတယ္။
“တကမၻာလံုးမွာ ႀကိဳက္တဲ့ႏိုင္ငံကို ၾကည့္ပါ၊ Presidential System နဲ႔ က်င့္သံုးတဲ့ သမၼတဦးေဆာင္တဲ့စနစ္ကို လူထုကေနၿပီးေတာ့ သူ႔ရဲ႕ အသဲၾကားက မဲတျပားနဲ႔ ဘယ္သူ သမၼတ၊ ငျဖဴ ငနီ ငေၾကာင္ ငက်ား ဆိုတာကို သိၿပီးေတာ့မွ သူ႔ဟာသူ ေရြးခ်ယ္ၿပီးေတာ့ မဲေပးရတဲ့စနစ္ကို က်င့္သံုးရတာျဖစ္တယ္။
သမၼတ စနစ္ကိုက်င့္သံုးတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီလို လူထုကိုယ္တိုင္က သမၼတကို သိၿပီး ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရွိေတာ့မွ ဒါဟာ လူထုက ေရြးခ်ယ္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က အတိအလင္း ေျပာခ်င္တယ္။ အခုေတာ့ အဲလိုမဟုတ္ဘဲနဲ႔ လူထုနဲ႔ လံုးဝ အဆက္အသြယ္ ျပတ္သြားတယ္။ လူထုက ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ခြင့္လည္း မရွိ၊ သိခြင့္လည္း မရွိ၊ လူထုနဲ႔ လံုးဝ အဆက္အသြယ္ျပတ္တဲ့ သမၼတ ပဲလို႔ က်ေနာ္က ေျပာခ်င္တယ္”
ဦးသိန္းၾကည္ကေတာ့ ေရြးေကာက္ခံ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားေတြေရြးမယ့္ ဒုတိယ သမၼတေတြဟာ လႊတ္ေတာ္ထဲကပဲ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိၿပီး တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္က ေရြးမယ့္ပုဂၢိဳလ္ကသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူျဖစ္ႏိုင္တဲ့အေၾကာင္း သူ႔အယူအဆကို အခုလိုေျပာပါတယ္။
“လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္သူဆိုတာကိုေတာ့ တပ္မေတာ္ဘက္က ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တင္ျပတယ္၊ တပ္မေတာ္ ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေပါ့ေနာ္၊ သူတို႔ကို ေရြးရမွာျဖစ္မယ္၊ သူတို႔က ဒီတပ္မေတာ္ အရာရွိေတြက ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္မွာေကာ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာေကာ ပါလာတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ အကယ္၍ သူတို႔ထဲကို ေရြးမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း သူတို႔က သမၼတ ျဖစ္ခြင့္ရွိတယ္။ (တပ္မေတာ္အရာရွိေတြက။)
အဲဒီလိုျဖစ္လာလို႔ရွိရင္လည္း တပ္မေတာ္ကေန အၿငိမ္းစားယူၿပီးသားျဖစ္တယ္ လို႔လည္း သတ္မွတ္ထားပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အျပင္က တေယာက္ကိုေခၚၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူကို ထည့္ေပးဖို႔ကေတာ့ မဟုတ္ဘူးလို႔ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ယူဆတယ္ေလ”
တပ္မေတာ္သားျဖစ္ေစ၊ အရပ္ဘက္က ျဖစ္ေစ၊ ဒီအထဲမွာမွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြထဲက ျဖစ္ေစ၊ ေရြးေကာက္ခံ ပုဂၢိဳလ္မဟုတ္သူ ျဖစ္ေစ သမၼတျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းရွိေနတာေတာ့ သိခဲ့ရပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ သမၼတျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ မမွ်တတဲ့ ပိတ္ပင္မႈေတြ ရွိေနတယ္လို႔ ဦးသိန္းၫြန္႔က ေထာက္ျပပါတယ္။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။
No comments:
Post a Comment