Thursday, April 22, 2010

ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒမ်ား သံုးသပ္ခ်က္ (နိဂံုးပိုင္း)

“ျပည္သူေတြကေန တခဲတနက္နဲ႔ မဲဆႏၵေပးၿပီးေရြးခ်ယ္ခဲ့တဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းကိုေတာင္မွပဲ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ေရးေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ကေနၿပီးေတာ့ အခန္႔မသင့္ရင္ မသင့္သလို ဥပေဒနဲ႔မညီၫြတ္ဘူးဆိုတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကို အေၾကာင္းျပၿပီးေတာ့ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ကေန ျဖဳတ္ႏိုင္တဲ့သေဘာ ျဖစ္ေနတယ္”

အမ်ားျပည္သူ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ကို ေကာ္မရွင္ကေန ခံု႐ံုးဖြဲ႔စစ္ေဆးၿပီး ႐ုတ္သိမ္းႏိုင္ေပမယ့္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က တင္သြင္းလာတဲ့ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ကိုေတာ့ အမည္စာရင္းေၾကညာေပး႐ံုသာ အခြင့္အာဏာရွိပါတယ္။ တကယ္လို႔ ဥပေဒနဲ႔ မညီၫြတ္ခဲ့ရင္ေတာင္ ေကာ္မရွင္က သီးျခားဆံုးျဖတ္ခြင့္မရွိဘဲ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္နဲ႔ ညွႇိႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္ရမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

“ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ေတာ့ တပ္မေတာ္ဘက္က ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေရးေကာ္မရွင္မွာ ဘာမွ အခြင့္အာဏာမရွိဘူးဆိုတဲ့သေဘာ သက္ေရာက္ေနတယ္ဆိုတာကို ေတြ႔ရမယ္”

တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ % ဆိုတာကလည္း တပ္မေတာ္ကေန မဲနဲ႔ေရြးခ်ယ္ထားတာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္တဦးတည္းကေန ေရြးခ်ယ္မယ့္ ၂၅ % ပါ။ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးထားတဲ့ အဲဒီ ၂၅ % ဟာလည္း ေရြးေကာက္ပြဲသက္တမ္း ၅ ႏွစ္အတြက္ေတာင္ တကယ္ေတာ့ အာမခံခ်က္ရွိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က မႀကိဳက္လို႔ရွိရင္ အခ်ိန္မေရြး အေၾကာင္းျပခ်က္ ေပးစရာမလိုဘဲနဲ႔ အဲဒီ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ကို ျပန္လည္႐ုတ္သိမ္းၿပီးေတာ့ ေနာက္တေယာက္နဲ႔ အစားထိုးခန္႔ထားလို ႔ရပါတယ္။ အခုလိုမ်ဳိး အေၾကာင္းျပခ်က္ျပစရာမလိုဘဲ ျပန္လည္႐ုတ္သိမ္းႏိုင္တဲ့အခ်က္ကို ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းထားတာကေရာ ဘာသေဘာပါလဲ။

“ဥပမာအားျဖင့္ တပ္မေတာ္ကေန ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္တဦးဦးက ေသဆံုးသြားတယ္၊ ပင္စင္ယူသြားတယ္၊ ရာထူးကေန အနားယူသြားတယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ သူ႔ေနရာမွာ အစားထိုး ခန္႔အပ္ေပးရမွာ ျဖစ္တယ္။ ဒါကေတာ့ သာမန္သေဘာအားျဖင့္ေတာ့ ႐ိုးသားတဲ့သေဘာမ်ဳိးအေနနဲ႔ ယူဆမယ္ဆိုရင္လည္း ယူဆလို႔ရတယ္။ သို႔ေသာ္လည္းပဲ အဲဒီလိုမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲနဲ႔ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ တပ္မေတာ္သားတဦးဦး ကို ျပည္သူလူထုက တခဲတနက္ ေထာက္ခံလာတယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီအေပၚမွာလည္း ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ကို မူလေနရာကေန ျဖဳတ္ပစ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အခြင့္အေရး သ႔ူမွာ ရွိတယ္၊ အဲဒီလူေနရာအတြက္ အျခားလူတေယာက္ကို အစားထိုးမွာျဖစ္တယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ေျပာရမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ထက္ကို ပိုၿပီးေတာ့ အစြမ္းထက္တဲ့သူရွိႏိုင္ရင္ သူ႔အေနနဲ႔ အခ်ိန္မေရြးျဖဳတ္ႏိုင္တဲ့ သေဘာမ်ဳိးျဖစ္တာကို ရည္ရြယ္ၿပီးေတာ့ ဒီဥပေဒကိုျပ႒ာန္းထားတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ ထင္ျမင္ယူဆတယ္ ခင္ဗ်”

ဒီလိုဥပေဒျပ႒ာန္းခ်က္ေတြနဲ႔ ဒီလိုေကာ္မရွင္ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္မယ့္လႊတ္ေတာ္မွာ ဘယ္လိုကိုယ္စားလွယ္ေတြ ပါဝင္လာဖြယ္ရွိပါသလဲ။

“တပ္မေတာ္က ပံုေသအထိုင္ယူထားတဲ့ ၂၅ % ဗ်ာ၊ ရွိၿပီးသားဗ်ာ။ ေနာက္တခါ လက္ရွိတာဝန္ထမ္းေဆာင္ေနတဲ့ ဝန္ႀကီး အဖြဲ႔ေတြကၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲကို ျပန္လည္ဝင္ေရာက္ရမယ္၊ လႊတ္ေတာ္ထဲ ျပန္တက္လာဖို႔ဆိုတဲ့ အင္အားတစုကလည္း ရွိတယ္ဗ်ာ။ ေနာက္ၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြ အုပ္စုတစုကလည္း ရွိတယ္ဗ်ာ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ လူထုက အင္မတန္မွ ၾကည္ညိဳေလးစားေလာက္တယ္ဆိုတဲ့ ပါေမာကၡေတြ၊ အၿငိမ္းစားႀကီးေတြ ေပါ့ဗ်ာ၊ ရပ္ရြာမွာ လူေလးစားေလာက္တဲ့သူေတြ ပါဝင္လာမယ္ဆိုရင္ အဲဒီလူေတြဟာ လက္ရွိ နအဖ အစိုးရနဲ႔ လက္ပြန္းတတီးရွိတဲ့သူေတြ မ်ားပါလိမ့္မယ္။ အဲ့ေတာ့ အဲဒီ အင္အားစုက အမ်ားဆံုး လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ၈၅ % ရွိၿပီးေတာ့ အခု ၾကားေပါက္အျဖစ္နဲ႔ ဝင္ေရာက္လာမယ့္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဝင္ၿပီးယွဥ္ပါတယ္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြက ၁၀ %၊ ၁၅ % ရရင္ အလြန္ဆံုးပဲလို႔ က်ေနာ္ ျမင္ပါတယ္”

အခု ဖြဲ႔စည္းလိုက္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ရဲ႕ေအာက္၊ အခုထုတ္ျပန္ထားတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ ဥပေဒေတြ ေအာက္မွာ ေပၚေပါက္လာဖြယ္ရွိတဲ့ အနာဂတ္လႊတ္ေတာ္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဦးေအာင္သိန္းရဲ႕ သံုးသပ္ ခန္႔မွန္းခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဥပေဒပညာရွင္ ေဒါက္တာ ဆလိုင္းငံုက်ဳံးလွ်ံကေတာ့ ျပည္နယ္ေတြမွာ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြ အႏိုင္ရႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရး၊ အလားအလာေတြေတာ့ရွိတယ္လို႔ ခန္႔မွန္းပါတယ္။

“တျခားျပည္နယ္ေတြေတာ့ က်ေနာ္ေျပာလို႔မရဘူူးဗ်၊ ဒါေပမယ့္ ဥပမာ ခ်င္းျပည္နယ္နဲ႔ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဆိုပါစို႔။ ဒီဟာေတြက လူမ်ဳိးေရးအရ ပိုၿပီးေတာ့ ဘယ္လိုေျပာမလဲ ခ်င္းေတြက ခ်င္းျပည္နယ္မွာပဲမ်ားတယ္ဆိုေတာ့ ခ်င္းျပည္နယ္မွာ ခ်င္းလူမ်ဳိးေတြ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္အတြက္ အေရြးခ်ယ္ခံဖို႔က ပိုမ်ားတယ္လို႔ ယူဆတယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ဳိ႕ေဒသေတြ (လူမ်ဳိးေတြ ေရာေထြးေနတဲ့ေဒသေတြ) မွာက်ေတာ့ နည္းနည္း အခက္အခဲ ရွိႏိုင္တယ္”

ဒါ့အျပင္ ဒီဥပေဒေတြမွာ ျပည္သူေတြ ရသင့္ရထိုက္တဲ့ အခြင့္အေရးတရပ္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္ ေပးထားတဲ့အခ်က္ တခ်က္ရွိတယ္လို႔ ေဒါက္တာ ဆလိုင္းငံုက်ဳံးလွ်ံက ေထာက္ျပပါတယ္။

“ကိုယ့္မဲေပးတဲ့ဟာကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီးေတာ့ မဲေရတြက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေကာ္မရွင္က အမ်ားျပည္သူေရွ႕မွာ ဆႏၵမဲလက္မွတ္မ်ားကို ေရတြက္ရမယ္လို႔ ေျပာထားတယ္၊ အဲေတာ့ ျပည္သူေတြအားလံုး အေနနဲ႔ ကိုယ္တို႔ေပးထားတဲ့မဲ အမွန္အကန္အတိုင္း ေကာ္မရွင္က ေရတြက္လား မေရတြက္လားဆိုတာ ေစာင့္ၾကည့္လို႔ ရတယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းတေယာက္စီဟာ မဲ႐ံုတခုမွာ မဲ႐ံုကိုယ္စားလွယ္တေယာက္နဲ႔ အခု ကိုယ္စားလွယ္တေယာက္ ထားရွိခြင့္ရွိတယ္။ ဒီဟာက ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းေတြအတြက္ ေတာ္ေတာ့ကို ေကာင္းတဲ့အခ်က္ျဖစ္တယ္။ ဒီကိုယ္စားလွယ္ ၂ ဦးက မဲ႐ံုတ႐ံုမွာ မဲ႐ံုမွဴးက မဲကိုလိမ္ညာၿပီးေတာ့ အလြဲသံုးစား ျပဳတာမ်ဳိး မလုပ္ေအာင္ သူတို႔က ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္တယ္။ မဲေပးခြင့္ကုိ ကိုယ့္ဘက္ကေန ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္တဲ့ လမ္းေတြရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္ ျမင္ပါတယ္”

မဲေရတြက္တာကိုလည္း ျပည္သူေတြ ေစာင့္ၾကည့္ၾကဖို႔ကိုလည္း ေဒါက္တာ ဆလိုင္းငံုက်ဳံးလွ်ံက တိုက္တြန္းသြားပါတယ္။

အခုလို ကိုယ့္မဲကိုယ္ မွန္မမွန္ေစာင့္ၾကည့္ဖို႔ အခြင့္အေရးေပးထားတာကေတာ့ ေကာင္းပါရဲ႕။ ဒါေပမယ့္ မေကာင္းတဲ့ အခ်က္ကေတာ့ အခု ဥပေဒေတြ ေရးသားထားပံု၊ ေနာက္ ေကာ္မရွင္ဖြဲ႔စည္းထားပံုေတြကို ေလ့လာလိုက္တဲ့အခါ စစ္အစိုးရက သူတို႔မပါေစခ်င္တဲ့သူေတြကို စိစစ္ဖယ္ထုတ္ထားၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့သူေတြထဲကေနသာ ျပည္သူေတြကို ေရြးခ်ယ္ဖို႔ အခြင့္အေရးေပးထားသလို ျဖစ္ေနတဲ့အခ်က္ပါ။

ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ အႏွစ္ ၂၀ ၾကာမွ တခါသာ မဲေပးခြင့္ရတဲ့ ဒီလိုအခ်ိန္မ်ဳိးမွာ အားလံုးထဲကေန ကိုယ္ႀကိဳက္ရာကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္မရဘဲ စစ္အစိုးရခြင့္ျပဳသမွ်ထဲကသာ ကိုယ္ႀကိဳက္ရာကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္ရမယ္ဆိုတာကေတာ့ သိပ္နစ္နာတဲ့ ဆံုး႐ံႈးမႈႀကီးတခုပါလို႔ ဆိုရမွာျဖစ္ေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်ာ။

ဦးသိန္းျမတ္ စီစဥ္တင္ဆက္သည့္ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒမ်ား သံုးသပ္ခ်က္ (ဘီဘီစီ အထူးအစီအစဥ္) ကို ျပန္လည္ ကူးယူေဖာ္ျပပါတယ္။


No comments: