Wednesday, April 21, 2010

ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒမ်ား သံုးသပ္ခ်က္ (၄)

“ျဖစ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ေပါ့ေနာ္၊ အတိုက္အခံရဲ႕အင္အားျဖစ္ေစမယ့္ မဲပံုးတခုကိုေတာ့ က်ေနာ္ အေထာက္အကူ ျပဳခ်င္တယ္။ ဒီလူေတြခ်ည္းပဲ ဝင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္ကေတာ့ မထည့္ဘူး”

“မဲေပးပြဲဖို႔ရာရယ္ မဲက ဟိုဟာလုပ္ရအံုးမွာေလ၊ သူတို႔က ဘယ္လို ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြ၊ စည္းကမ္းခ်က္ေတြ၊ ဥပေဒေတြ ထုတ္ဦးမလဲမွ မသိတာ။ အဲဒီအေပၚမွာမူတည္ၿပီးမွ သြားရမွာေပါ့၊ သြားလို႔ရွိရင္ၾကေတာ့လဲ”

“ဟို မေမးဖို႔ရာ မ်ားပါတယ္။ ရာခိုင္ႏႈန္းကေတာ့”

“ေပးျပန္ေတာ့လည္း ဟို ၂၀၀၈ တုန္းကလိုပဲ သူတို႔ဘက္ကဟာေတြ အကုန္ျဖစ္သြားမွာလည္း စိုးတယ္ေလ။ အဲဒါေၾကာင့္မို႔ က်ေနာ္ စဥ္းေတာ့စဥ္းစားေနတာပဲ၊ အေျခအေနအေပၚပဲၾကည့္ၿပီးေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ရင္ေကာင္းမလဲ၊ အေျခအေနအေပၚမွာၾကည့္ၿပီးေတာ့ နည္းနည္း လႈပ္ရွားရမွာပဲ၊ ဟိုဟာ ၾကည့္လုပ္မွပဲနဲ႔ တူတယ္”

ဒါေတြကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းက ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ သေဘာထားေတြကို လက္လွမ္းမီသမွ် ေမးၾကည့္ထားတာပါ။ အခုလို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေလ့လာ ေမးျမန္းၾကည့္ရာမွာေတာ့ မဲေပးမယ့္ ျပည္သူေတြဟာ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ရွင္းလင္းျပတ္သားတဲ့အျမင္ မရွိၾကေသးဘူးဆိုတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။

ဒါကလည္း သိပ္ေတာ့မထူးဆန္းလွပါဘူး။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမယ္လို႔ ဆိုထားေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပမယ့္ ရက္ကိုေတာင္မွ အခုအထိ ေသေသခ်ာခ်ာ သိရေသးတာမွ မဟုတ္ဘဲကိုး။ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ဘယ္ပါတီေတြ ပါဝင္ခြင့္ရမယ္ဆိုတာကိုလည္း မသိရေသးသလို ကိုယ့္မဲဆႏၵနယ္ေျမမွာ ဘယ္သူေတြ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမလဲ ဆိုတာကိုလည္း ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ မခန္႔မွန္းႏိုင္ေသးတဲ့ အေျခအေနပါ။

မဲကို ဘယ္လိုေပးရမယ္၊ မဲျပားကို ဘယ္လိုပံုစံ လုပ္မယ္ဆိုတာကိုလည္း မေၾကညာေသးပါဘူး။ ဒီအခ်က္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ေဆာင္ရြက္သြားမွာက ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ပါ။ ဒီ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကို ေပးထားတဲ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့လည္း အျငင္းပြားမႈေတြ ရွိေနၾကပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕က ဥပေဒပညာရွင္
ဦးေအာင္သိန္း ကေတာ့ …

“ဒီ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ရဲ႕ တာဝန္နဲ႔လုပ္ပိုင္ခြင့္ သြားၾကည့္လို႔ရွိရင္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပတာတို႔၊ မဲဆႏၵနယ္ သတ္မွတ္တာတို႔၊ မဲစာရင္းျပဳစုတာတို႔၊ သဘာဝအႏၱရာယ္တို႔၊ လံုျခံဳေရးေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေရႊ႕ဆိုင္းတာတို႔ ဒါကေတာ့ သိပ္ျပႆနာမရွိဘူးဗ်။ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြကို ဥပေဒနဲ႔အညီေဆာင္ရြက္ရန္ ႀကီးၾကပ္မယ္၊ လမ္းၫႊန္မယ္ဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရး ပါတီတရပ္အေနနဲ႔ ျဖစ္တည္လာတာကိုယ္ႏႈိက္က သူ႔ရဲ႕ ႀကီးၾကပ္လမ္းၫႊန္မႈ ေအာက္မွာပဲရွိေနရမယ္ ဆိုတဲ့သေဘာမ်ဳိးျဖစ္တာကေတာ့ သိပ္ေတာ့ သဘာဝမက်ဘူးဗ်။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီတရပ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးလမ္းစဥ္ တရပ္ကို သူ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေရြးထားၿပီးသား၊ ျပည္သူလူထုကို ခ်ျပႏိုင္တဲ့အခြင့္အလမ္း သူ႔မွာရွိဖို႔လိုတယ္”

ပါတီေတြကို မွတ္ပံုတင္ခြင့္ ျပဳ မျပဳ၊ ပါတီေခါင္းေဆာင္ေတြကို လက္ခံ မခံဆိုတာေတြကိုလည္း ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္က ဆံုးျဖတ္မွာပါ။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး၊ ပထမဆံုး ပါတီဝင္ ၅၀၀ သို႔မဟုတ္ တေထာင္ကို စိစစ္တဲ့ လုပ္ငန္းေတြကိုလည္း ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္က ေဆာင္ရြက္ဦးမွာပါ။ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ဟာ ပါတီေတြကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲရမယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ေရွ႕ေန ဦးေအာင္သိန္း (ဓာတ္ပံု - ေအေအပီပီ)

အခု ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒေတြထဲမွာပါဝင္တဲ့ ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ထားတဲ့ အခ်က္အားလံုးနဲ႔ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ ေဆာင္ရြက္ခ်က္အားလံုးကို အဓိကေဆာင္ရြက္မယ့္သူဟာ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ျဖစ္ပါတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ရဲ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္ဟာ ေနာက္ဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္လည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္တရား႐ံုးမွာမွ ထပ္ၿပီး အယူခံလို႔၊ ေစာဒကတက္လို႔လည္း မရပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကို ေပးအပ္ထားတဲ့အာဏာဟာ အေျခခံဥပေဒကို ေတာင္ေက်ာ္လြန္ၿပီး ေပးအပ္ထားတာျဖစ္တယ္လို႔ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံက အာရွလူ႔အခြင့္အေရးေကာင္စီရဲ႕ ေရွ႕ေန ဦးမင္းလြင္ဦးက ဆိုပါတယ္။

“အမႈအခင္းအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံသားတေယာက္ရဲ႕ အခြင့္အေရးအရေတာင္းဆိုၿပီ ဆိုလို႔ရွိရင္လည္း သူတို႔ဖြဲ႔ထားတဲ့ ခံုအဖြဲ႔ရဲ႕ အဆံုးအျဖတ္က အတည္ျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာပါတဲ့ ႏိုင္ငံသားရဲ႕ အခြင့္အေရးဆိုတာကို ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ အကာအကြယ္ မေပးႏိုင္ေတာ့ဘူး၊ ဒီ ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔က ဆံုးျဖတ္တဲ့အတိုင္း လုိက္နာၿပီးေတာ့ အၿပီးသတ္ အတည္ျဖစ္ရမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္က ဥပေဒကိုအားလံုး ေက်ာ္လြန္ၿပီးေတာ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္အပ္ႏွင္းထားတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က ေျပာခ်င္တယ္ခင္ဗ်”

အဲဒီလို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြအပ္ႏွင္းထားတဲ့ ေကာ္မရွင္ကို ဘယ္လိုလူမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားပါသလဲ။

“ဒီလိုဗ်၊ အခု ေကာ္မရွင္အဖြဲ႔ဝင္အျဖစ္ ခန္႔ထားတဲ့သူေတြထဲမွာေပါ့ဗ်ာ၊ အထင္ေပၚအေက်ာ္ၾကားဆံုးနဲ႔ က်ေနာ္ သိတဲ့ ျမင္တဲ့သူေတြက ဒုတိယ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္တို႔၊ ဒုတိယ ေရွ႕ေနခ်ဳပ္တို႔၊ အရင္က ေဆး႐ံုအုပ္ႀကီးတို႔ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြေပါ့ေနာ္၊ နဂိုတည္းကလည္း သူတို႔က စစ္ေကာင္စီရဲ႕ လက္ေအာက္မွာပဲ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့ရတဲ့သူေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေကာ္မရွင္ရဲ႕လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ကိစၥရပ္ေတြအေပၚမွာ သမာသမတ္နဲ႔ ၾကားေနတယ္ဆိုတာကေတာ့ လံုးဝျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ က်ေနာ္ မထင္ပါဘူး။ သူတို႔ အဆင့္ဆင့္ ျပည္သူ႔ဝန္ထမ္းဘဝ ေနခဲ့စဥ္ကာလက စစ္ေကာင္စီနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အင္မတန္ အလြမ္းသင့္တဲ့သူ ေနာက္ ေဝဖန္အမႈျပဳတဲ့သူေတြ မဟုတ္တဲ့သူေတြနဲ႔ ေရြးခ်ယ္ဖြဲ႔စည္း ထားတာျဖစ္တယ္ဆိုတာကေတာ့ ပိုသဘာဝက်ပါတယ္။ အဲ့ေတာ့ ဒီေကာ္မရွင္ရဲ႕အေနအထားကို ၾကည့္လို႔ရွိရင္ လြတ္လပ္တဲ့ေကာ္မရွင္ ျဖစ္ႏိုင္သလား မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလားဆိုတာ ၾကည့္တဲ့သူတိုင္း ျမင္ႏိုင္တဲ့အေနအထားမ်ဳိး ရွိပါတယ္ ေနာ”

ေကာ္မရွင္ရဲ႕ဥကၠ႒ ဦးသိန္းစိုးဟာ စစ္တပ္ကလာတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေဟာင္း တေယာက္ျဖစ္ၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့သူ အမ်ားစုဟာလည္း ေကာ္မရွင္ မဖြဲ႔ခင္အခ်ိန္အထိ ရာထူးႀကီးဝန္ထမ္းေတြဘဝမွာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ခဲ့ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ဒီေကာ္မရွင္ဟာ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ ေကာ္မရွင္ေတြကေန ရပ္ကြက္ ေက်းရြာ အဆင့္အထိ ေကာ္မရွင္ အသီးသီးကိုလည္း ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ဦးေဆာင္ ဖြဲ႔စည္းသြားမယ့္သူလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္တုန္းကဖြဲ႔ခဲ့တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ဟာလည္း အခုလက္ရွိ စစ္အစိုးရကပဲ ဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့တာပါ။ အဲဒီေကာ္မရွင္နဲ႔ အခုေကာ္မရွင္တို႔ကို ႏႈိင္းယွဥ္ရင္ေတာင္မွ မတူညီဘူးလို႔ ဦးမင္းလြင္ဦးက ဆိုပါတယ္။

ေရွ႕ေန ဦးမင္းလြင္ဦး (ဓာတ္ပံု - ေခတ္ၿပိဳင္)

“၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ေတြဖြဲ႔တုန္းက ႏိုင္ငံေရးအရ အရွိန္အဝါရွိတဲ့သူေတြ၊ အေတြ႔အၾကံဳရွိတဲ့သူေတြ၊ ပါတီစံု ေရြးေကာက္ပြဲေတြမွာ ဝင္ေရာက္ၿပီးေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ဖူးတဲ့သူေတြ၊ အေတြ႔အၾကံဳရင့္က်က္တဲ့သူေတြကို အဓိက အေျခခံ ထားတဲ့သူေတြျဖစ္တယ္၊ အခု ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္မွာ ပါတဲ့သူေတြၾကေတာ့ နအဖကေနၿပီးေတာ့ သူတို႔အေနနဲ႔ ဂုဏ္သေရရွိတယ္၊ ယံုၾကည္ေလးစားေလာက္တယ္လို႔ နအဖက ထင္ျမင္ယူဆတဲ့သူေတြကို သူတို႔က ခန္႔ထားတာ ျဖစ္တယ္”

အရင္တုန္းက ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ထဲမွာ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ ေစာၾကာဒိုးတို႔လိုမ်ဳိး၊ ဆရာခ်ယ္တို႔လို ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြ ပါဝင္ခဲ့တာမ်ဳိးကို သူက ဆိုလိုတာပါ။ ဒါတင္မကပါဘူး၊ ေရြးေကာက္ပြဲေနာက္ပိုင္းမွာလည္း ေကာ္မရွင္ရဲ႕ အာဏာဟာ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ တည္ရွိေနဦးမွာပါ။ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တိုင္ၾကားခ်က္ရွိခဲ့ရင္ ေကာ္မရွင္ကေန ခံု႐ံုးဖြဲ႔ၿပီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္ခြင့္ ရွိ မရွိကို ဆံုးျဖတ္မွာပါ။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။

No comments: