“ေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္ တသီးပုဂၢလသေဘာ (Individuality) အတြင္းခံစားမႈ (Inner Feeling) လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္ (Freedom of Expression) တို႔၏ ကဗ်ာျဖစ္ေၾကာင္း အစဥ္တစိုက္ ဆိုခဲ့ပါသည္”
စာ-၁၆၉ ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္း (၂၀၀၂ ေဖေဖာ္ဝါရီ)။
စာ-၁၆၉ ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္း (၂၀၀၂ ေဖေဖာ္ဝါရီ)။
“ေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္” လို႔ အစခ်ီထားတဲ့အတြက္ ဒါဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာကို ဖြင့္ဆိုထားတာလို႔ ဆိုရပါမယ္။ ေရးသူက အမည္တပ္မထားဘူး ‘လူငယ္ကဗ်ာရွင္မ်ား’ လို႔ ေဖာ္ျပထားတဲ့အတြက္ တဦးတည္းေရးတာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုလို႔ရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ တဦးထက္မ်ားတာေၾကာင့္ ႏွစ္ဆယ္ သံုးဆယ္လည္းျဖစ္ႏိုင္သလို ႏွစ္ဦး သံုးဦးလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ လူငယ္ကဗ်ာဆရာ ဘယ္ႏွေယာက္ကို ကိုယ္စားျပဳလဲသလဲ မသိႏိုင္။ ေဆာင္းပါးအမည္က ‘ယေန႔ ကဗ်ာယဥ္ေက်းမႈ’ တဲ့။
ကဗ်ာေရးဖြဲ႔သူတဦးအဖို႔ကေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ဘယ္လိုလကၡဏာေတြရွိတယ္ဆိုတာ ထုတ္ေဖာ္ဖို႔ထက္ ကိုယ့္ခံစားမႈကို ကုိယ္႐ိုး႐ိုးသားသား ဖြဲ႔ျပဖို႔ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္။ ကဲ - အထက္ကေဖာ္ျပထားတဲ့ အခ်က္သံုးခ်က္ကို ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ လကၡဏာ ဟုတ္မဟုတ္ စိစစ္ၾကည့္ရေအာင္။
၁။ တသီးပုဂၢလသေဘာ (Individuality)
ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ တသီးပုဂၢလသေဘာရဲ႕ ကဗ်ာျဖစ္တယ္ဆိုတာ ဟုတ္ပါသလား။ ဟုတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္ ေခတ္ေပၚလဲ။ ဒီေခတ္ေပၚလား။ ေခတ္ၿပိဳင္လား။ ဒီေခတ္ေပၚဆိုလည္း ဟုတ္၊ ေခတ္ၿပိဳင္ဆိုလည္း ဟုတ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ဘယ္ေခတ္မွာပဲေပၚေပၚ၊ တသီးပုဂၢလသေဘာခ်ည္းပါပဲ။ ေနာက္ၿပီး ဘယ္အႏုပညာပဲျဖစ္ျဖစ္ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု၊ ဂီတ၊ ကဗ်ာ … စတဲ့ အႏုပညာအားလံုးဟာ တသီးပုဂၢလသေဘာခ်ည္းပါပဲ။ အႏုပညာရွင္တဦးခ်င္းစီရဲ႕ ပုဂၢလိက အေတြ႔အၾကံဳ၊ ပုဂၢလိက ခံစားမႈကေနၿပီး ပုဂၢလိက အႏုပညာစြမ္းရည္နဲ႔ ေဖာ္ထုတ္အပ္တဲ့ အႏုပညာျဖစ္တာေၾကာင့္ အားလံုး အႏုပညာမ်ား၊ ေခတ္အဆက္ဆက္ အႏုပညာမ်ားဟာ တသီးပုဂၢလိကသေဘာကို ေဆာင္တာခ်ည္းပါပဲ။ ဣတိ တသမာ - ထို႔ေၾကာင့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာမ်ားသည္ တသီးပုဂၢလသေဘာ၏ ကဗ်ာမ်ားျဖစ္သည္ ဆိုရင္ မွားတယ္။ သီးျခားလကၡဏာ မဟုတ္၊ ေခတ္လကၡဏာ မဟုတ္။
“ကဗ်ာေရးဖြဲ႔သူတဦးအဖို႔ကေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟာ ဘယ္လိုလကၡဏာေတြရွိတယ္ဆိုတာ ထုတ္ေဖာ္ဖို႔ထက္ ကိုယ့္ခံစားမႈကို ကုိယ္႐ိုး႐ိုးသားသား ဖြဲ႔ျပဖို႔ပဲ အေရးႀကီးပါတယ္”
၂။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္ အတြင္းခံစားမႈ (Inner Feeling)၏ ကဗ်ာမ်ားျဖစ္သည္လို႔ ေနာက္တခ်က္ ေျပာတယ္။ အတြင္းခံစားမႈလို႔ေျပာရင္ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာအရ အျပင္ခံစားမႈ (Outer Feeling) ဆိုတာလည္း ရွိသလားမသိ။ ထားပါေတာ့၊ အတြင္းခံစားမႈသေဘာပဲထားပါ။
ဒါေပမယ့္ ဘယ္ေခတ္က ဘယ္အႏုပညာပဲျဖစ္ျဖစ္ အတြင္းခံစားမႈ ဆိုတာနဲ႔ခ်ည္း ဖြဲ႔တာပဲမဟုတ္လား။ ကဗ်ာ၊ ဂီတ၊ ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပု စတဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္ အႏုပညာအားလံုးဟာ အတြင္းခံစားမႈနဲ႔ခ်ည္း ေရးဖြဲ႔ေဖာ္ထုတ္ၾကတာခ်ည္းပဲေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ အတြင္းခံစားမႈဆိုတာလည္း ေခတ္ေပၚကဗ်ာရဲ႕ လကၡဏာ မဟုတ္ျပန္။ ဒါလည္း မွားတယ္။
၃။ လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္ (Freedom of Expression) ၏ ကဗ်ာလို႔ ေျပာပါတယ္။ ကြင္းထဲမွာ အဂၤလိပ္စာလံုး သံုးႀကိမ္၊ သံုးခါ၊ သံုးမ်ဳိးပါလာတာက ကၽြန္ေတာ္ (ေဝဖန္သူ)ရဲ႕ အဂၤလိပ္စာ မဟုတ္ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္က ျမန္မာဘာသာ စကားလံုးနဲ႔ သံုးလို႔ရရင္ အဂၤလိပ္စာလံုးကို အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေရွာင္ပါတယ္။ ခုလည္း က်ေနာ္ မသံုး။
ခုသံုးျပထားတဲ့ သံုးလံုး ထဲမွာ (Freedom of Expression) ကို ‘လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္’ လို႔ ဘာသာျပန္ရင္ တိက် မွန္ကန္မႈ မရွိပါဘူး။ ေဖာ္ထုတ္မႈ လြတ္လပ္ျခင္း သို႔မဟုတ္ လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ စာေပရဲ႕လကၡဏာတရပ္ မဟုတ္ပါဘူး။ အခြင့္အေရးတရပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ အကယ္၍ ျမန္မာလိုေဖာ္ျပထားတဲ့အတိုင္း လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္ လို႔ဆိုရင္လည္း ဘာဆိုလိုသလဲ မေပၚလြင္ပါ။
တကယ္ေတာ့ ဘယ္အႏုပညာမဆို ခံစားမႈကိုေရာ၊ ဖန္တီးမႈကိုေရာ အတတ္ပညာနဲ႔ ထိန္းသိမ္း ပဲ့ကိုင္ ေဖာ္ထုတ္ရတာခ်ည္း ျဖစ္ပါတယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လႊတ္ေပးလိုက္တာမ်ဳိး မရွိပါဘူး။ ခံစားမႈတရပ္ကို ဘယ္နိမိတ္ပံု၊ ဘယ္အလကၤာနဲ႔ ဘယ္စာလံုးေတြသံုးၿပီး ေဖာ္ထုတ္ရမလဲဆိုတာ ဆင္ျခင္ ႏႈိင္းခ်ိန္ရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ေခတ္ေပၚကဗ်ာသည္ ပုဂၢလိကသေဘာ၊ အတြင္းခံစားမႈ၊ လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခ်က္သေဘာတို႔၏ ကဗ်ာျဖစ္သည္ဆိုတာ စာေပသေဘာတရားဆန္တဲ့ စကားလံုးေတြနဲ႔ (အဂၤလိပ္စကားလံုးေတြနဲ႔) ေရးထားလို႔ ႐ုတ္တရက္ၾကည့္ရင္ အထင္ႀကီးရေတာ့မလိုလို အဟုတ္ႀကီးလိုလို ထင္ရေပမယ့္ ဘာမွ မဟုတ္ပါဘူး။ အဟုတ္မွတ္မေနနဲ႔။ ။
ေမာင္စြမ္းရည္ (၁၉-၃-၀၂)
စံပယ္ျဖဴ အမွတ္ ၇၊ ဇူလိုင္လ၊ ၂၀၀၂
No comments:
Post a Comment