Wednesday, March 11, 2015

လက္ပံတန္း မွသည္... (ရွင္ေဒဝီ)

က်မ ရွင္ေဒဝီ ပါ။ အသက္ေမြးဝမ္းေၾကာင္းက documentary filmmaker (မွတ္တမ္း႐ုပ္ရွင္ ႐ိုက္ကူးသူ) ျဖစ္ပါတယ္။ ၁၀ ရက္ေန႔ လက္ပံတန္း အၾကမ္းဖက္မႈအတြက္ မ်က္ျမင္သက္ေသ တေယာက္လည္း ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ တိတိက်က်ေျပာရရင္ လက္ပံတန္းမွာ ကင္မရာနဲ႔ေရာက္ရိွေနခဲ့တာဟာ သတင္းဌာနတခုခုအတြက္ အလုပ္လုပ္တဲ့ media သမားအျဖစ္ မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဥ္ေတြကို မွတ္တမ္းတင္ စုေဆာင္းေနတဲ့ image collector အျဖစ္ ေရာက္ခဲ့တာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ က်မဟာ တျခားေသာ media သမားေတြလို က်င့္ဝတ္ ေစာင့္ထိန္းစရာမလိုဘဲ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြကို ဝန္းရံႏိုင္သူအျဖစ္ က်မကိုယ္ က်မ ခံယူပါတယ္။ 

အစကေျပာရမယ္ဆိုရင္ ပညာေရးေျပာင္းလဲဖို႔ အမွန္တကယ္ လိုအပ္လို႔ ေက်ာင္းသားစစ္ေၾကာင္းကို ေထာက္ခံပါတယ္။ သူတို႔ စထြက္လာကတည္းက လံုးဝ သေဘာတူေထာက္ခံပါတယ္။ အခုမွမစရင္ က်မတို႔ ဘယ္ေလာက္ ထပ္ေစာင့္ရဦးမတုန္း။ တဘဝလံုး ေစာင့္ခဲ့ရတာ။

က်ေနာ့္သမီး စာက်က္ေနတယ္လို႔။ ေအးခ်မ္းစြာ ပညာသင္ၾကားေရးကို ထိခိုက္ေစေသာ ဆူပူမႈဆိုတဲ့ခံယူခ်က္ေတြကို ၾကားသိရတဲ့အခါ က်မ ငယ္စဥ္က တစိတ္တပိုင္းကိုပဲ မွ်ေဝခ်င္ပါတယ္။ က်မရဲ အုပ္ထိန္းသူက ျပည္သူပိုင္ မသိမ္းခင္ နန္ယန္ေက်ာင္း (အခု ထ ၂ ဗဟန္းမွာ ၁၀ တန္းထိသာ ပညာသင္ၾကားခဲ့သူပါ။ ဘြဲ႔ မရပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ က်မကို မူလတန္းကေန အလယ္တန္းအထိ အိမ္မွာ စာျပေပးႏိုင္ပါတယ္။ က်မတို႔ေခတ္ကာလကလည္း က်ဴရွင္ေတြ ဒီေလာက္ ေခတ္မစားေသးပါဘူး။ အဓိကေျပာခ်င္တာက က်မ အုပ္ထိမ္းသူ က်မ အေမရဲ႕ စာသင္ၾကားဟန္ပါ။ သမိုင္း၊ ျမန္မာစာ စတာေတြကို ပံုေျပာသလို ေျပာျပပါတယ္။ စာကို ဝါက်အလိုက္ မက်က္ခိုင္းဘူး။ နားလည္ၿပီဆိုရင္ ကိုယ့္ဘာသာ ျပန္ေရးခိုင္းပါတယ္။ ဆရာမေပးတဲ့ မွတ္စုနဲ႔ နည္းနည္းကြာဟေပမယ့္ အခ်က္အလက္ကေတာ့ အတူတူပါပဲ။ 

အိမ္က သင္ၾကားေပးတဲ့ မူဟန္နဲ႔ပဲ မူလတန္းကေန အလယ္တန္း (သူငယ္တန္းကေန ၈ တန္းအထိ) က်မ ႏွစ္စဥ္ ထူးခၽြန္ေက်ာင္းသူ ျဖစ္ခြင့္ရခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ ၉ တန္းေရာက္တဲ့အခါ က်မတို႔သားအမိ အခက္ေတြ႔ရပါေတာ့တယ္။ က်မ အေမက ဇီဝေဗဒ၊ ဓာတုေဗဒ စတဲ့ သင္ခန္းစာေတြနဲ႔ မရင္းႏွီးပါဘူး။ ျဗဳန္းခနဲေျပာင္းသြားတဲ့ အဂၤလိပ္လိုသင္႐ိုးေတြကို အေမက မသင္ျပႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီမွာ က်မလည္း အလြတ္က်က္ရတဲ့အျဖစ္ ေရာက္ခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ ဒီအခါကစၿပီး က်မရဲ႕ ပညာေရး ေရႊေရာင္ေန႔ရက္ေတြ ၿပီးဆံုးခဲ့ရပါတယ္။ ပညာေရးေရႊေရာင္ေတြ အညိဳေရာင္ ေျပာင္းလာသလိုု ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အေမွာင္ထုႀကီးထဲ စုန္းစုန္းျမဳပ္တဲ့ ၁၉၈၈ ကိုလည္း က်မ နဝမတန္း ေက်ာင္းသူဘဝမွာ ၾကံဳခဲ့ရေတာ့တာပါပဲ။

ဒီလိုနဲ႔ အေမွာင္ေခတ္ထဲက အလင္းေရာင္ေတြရလာႏိုး တိုက္ပြဲဝင္ရင္း ၁၀ တန္းစာေမးပြဲေျဖရမယ့္အခ်ိန္မွာ ေထာင္ထဲေရာက္ေနတာမ်ဳိး၊ ေနာက္ႏွစ္ စာေမးပြဲမေျဖခင္ လေပါင္းမ်ားစြာဖမ္းထားခဲ့ၿပီး စာေမးပြဲနီးမွ ကပ္ၿပီးလြတ္တာမ်ဳိးနဲ႔ ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ ၁၀ တန္းမေအာင္ရင္ တကၠသိုလ္ဆိုတာ မေရာက္ရမွာမို႔ အလြတ္က်က္တန္ က်က္၊ ကူးခ်တန္ ကူးခ်နဲ႔ ဒီလိုနဲ႔ ၁၀ တန္းကို ၁၉၉၃ မွာ ေအာင္ခဲ့ပါတယ္။ 

ဆယ္တန္းေအာင္ၿပီးတဲ့အခါ က်မ အမွတ္နဲ႔ ေရြးစရာကက ႐ူပေဗဒ၊ သခ်ၤာ၊ သတၱေဗဒ၊ ႐ုကၡေဗဒဆိုတာေတြ ေရြးႏိုင္ပါသတဲ့။ က်မျဖစ္ခ်င္ခဲ့တာ ေရွ႕ေန။ က်မ ဥပေဒကို တက္ခြင့္မရပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ က်မ က ျမန္မာစာကို တက္ခ်င္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်မက သိပၸံတြဲနဲ႔ ၁၀ တန္းေအာင္တာမို႔ ဝိဇၨာတြဲေျပာင္းဖို႔ ခက္ျပန္ပါသတဲ့။ ဒီလိုနဲ႔ က်မနဲ႔ ဘယ္လိုမွ စိတ္မဝင္စားတဲ့ သတၱေဗဒဘာသာကိုပဲ ဘြဲ႔တခုရႏိုင္ဖို႔ သင္ၾကားခဲ့ရတယ္ေပါ့။ ပညာေရးအတြက္ က်မတို႔ အခ်ိန္ေတြေပးခဲ့ရတယ္။ ေငြေတြေပးခဲ့ရတယ္။ က်မတို႔ ဘြဲ႔လက္မွတ္ကလြဲရင္ ဘာေတြရခဲ့သလဲ။ ဘာမွမရတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္တခုေတာ့ စာသင္ၾကားရင္း ရခဲ့ပါတယ္။ 

ဒါေပမယ့္ ဒါေတြနဲ႔ေတာ့ လံုေလာက္ေက်နပ္ေနဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ မတတ္သာလုိ႔ ေခါင္းငံု႔ အံႀကိတ္ေနခဲ့ရၿပီး အခုေတာ့ ေခတ္ေက်ာင္းသားေတြ တစခန္းထ ဦးေဆာင္လို႔ ပညာေရးစနစ္ေျပာင္း ေတာင္းဆိုဆႏၵျပေနတာကို ေတြ႔ျမင္ရတဲ့အခါ က်မေနနဲ႔ ေထာက္ခံဝန္းရံမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ပါတယ္။ 

ဒီေနရာမွာ ေျပာစရာရိွလာျပန္ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြၾကားထဲ အသက္အရြယ္ႀကီးတဲ့သူေတြ ဝန္းရံေပးေနတာ ျမင္ရတဲ့အခါ ဒါလား ေက်ာင္းသားလားလို႔ ျပစ္တင္သံ၊ ပ်က္ရယ္ျပဳသံေတြ ၾကားေနရပါတယ္။ ဒီလိုအသံကို သာမန္ ေဝဖန္သူေတြဆီကသာမက ျပန္/ၾကား ဝန္ ဆီကပါ ၾကားရေတာ့ ေျပာျပရဖို႔ ျဖစ္လာရပါတယ္။ တျခားလိုက္ပါတဲ့ သက္ႀကီးပိုင္းေတြမွာ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ခံယူခ်က္နဲ႔ အေၾကာင္းျပခ်က္ ကိုယ္စီရိွႏိုင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား သပိတ္စစ္ေၾကာင္းမွာ ပါေနရသလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအတြက္ပါ။ 

က်မ အသက္ ၄၀ ပါ။ သက္ႀကီးပိုင္းလို႔ ဆိုပါစို႔။ ဘာေၾကာင့္ ပညာေရးေျပာင္းလဲတာဟာ က်မ အတြက္ အေရးႀကီးေနရေသးတာပါလဲ။ မ်ဳိးဆက္သစ္အတြက္ အနာဂတ္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ဒီလို စကားလံုးအႀကီးႀကီးေတြကို အျမင္ကတ္ေနသူေတြအတြက္ ႐ိုး႐ိုးေလး ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အသက္အရြယ္မေရြး ပညာသင္ၾကားႏိုင္ခြင့္ရိွႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးက က်မ အတြက္ ေတာ္ေတာ္ အေရးပါပါတယ္။ တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ဥပေဒပညာသင္ခြင့္ရၿပီး ေရွ႕ေနတေယာက္ ျဖစ္ခ်င္ပါေသးတယ္။ ေနာက္ ႏွစ္နည္းနည္း ၾကာဦးမယ္ဆိုရင္လည္း က်မ ေက်ာင္းသားတေယာက္ ျပန္ျဖစ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ 

ေက်ာင္းသားဆိုတာ ဘယ္အရြယ္သာ ျဖစ္သင့္တယ္ဆိုတဲ့ အေတြးမ်ဳိးေတြဟာ က်မတိုု႔ အနာဂတ္ကို ပိုၿပီးေမွာင္ပိန္းေနေစဦးေတာ့မွာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီအရြယ္ႀကီး ေက်ာင္းသားလား လို႔ဆိုေနသူေတြကို ပညာလို အိုသည္မရိွလို႔ပဲ တသီးပုဂၢလအျမင္နဲ႔ ႐ိုး႐ိုးေလး ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဉာဏ္ပညာနဲ႔ ခ်စ္ခ်င္းတရားကသာ တိုင္းျပည္ကို ဦးေဆာင္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ 

ေနာက္တခ်က္ကေတာ့ ေက်ာင္းသားဆိုတာ ျပည္သူေတြရဲ႕ သားသမီးပါ။ ဒီေတာ့ သပိတ္စစ္ေၾကာင္းမွာ ဝန္းရံသူ ျပည္သူေတြပါဝင္ေနတာက ေဝဖန္ျပစ္တင္ေနရမယ့္ ကိစၥဆိုးမဟုုတ္ဘူးလို႔ ျမင္ပါတယ္။ အထက္က အေၾကာင္းအရာေတြဟာ က်မ ဘာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို အကဲဆတ္ေနရသလဲဆိုတဲ့ တစိတ္တေဒသ ျဖစ္ပါတယ္။ 

အခု ဆက္ၿပီး လက္ပံတန္းအၾကမ္းဖက္မႈဆီကို သြားပါမယ္။ 

၁၀ ရက္ ၁၀ နာရီ စိန္ေခၚမႈအတြက္ ၉ ရက္ေန႔ညမွာ လက္ပံတန္းသပိတ္စခန္းမွာ သြားအိပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီညမွာ ၿဖိဳးၿဖိဳးေအာင္ကိုေတြ႔ရတာ က်န္းမာေရး အားနည္းေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ မနက္ျဖန္မွာ ႀကီးမားတဲ့ ရင္ဆိုုင္မႈေတြကို ၾကံဳရမယ္ဆိုတာ စိတ္ပိုင္းျဖတ္ထားၿပီးသားဆိုတာ သိသာတယ္။ အတားအဆီးေတြကို အၾကမ္းမဖက္ တိုးဝင္ေဖာက္ထြက္မယ္။ ဒါဟာ ဖမ္းဆီးခံရႏိုင္တယ္ဆိုတာလည္း သူက သိေနတယ္။ အားလံုးဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း ရဲရင့္ၾကဖို႔ အသင့္အေနအထားနဲ႔ တည္ၿငိမ္ေနတယ္။ 

အဲဒီမွာ ၿဖိဳးၿဖိဳးေျပာတဲ့ စကားတခြန္းကို က်မ မွတ္မိေနတယ္။ အတားအဆီးေတြကို ေက်ာ္ျဖတ္တဲ့အခါ၊ သံဆူးႀကိဳးတပ္ထားတဲ့ ဂိတ္ေတြကို ရင္ဆိုင္တိုးတဲ့အခါ ေက်ာင္းသား ရဲေဘာ္ေတြ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရမွာကိုပဲ တဲ့။ က်မတို႔အားလံုး ၁၀ ရက္ ၁၀ နာရီမတိုင္ခင္ အစိုးရဘက္က အေလ်ာ့ေပးဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္မိခဲ့ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြဟာ ရန္ကုန္မွာ သပိတ္ကိုဆက္ဖို႔ ေတာင္းဆိုေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ရန္ကုန္မွာ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ လူထုနဲ႔ေတြ႔ဆံု၊ ရန္ကုုန္တကၠသိုလ္ ဒါမွမဟုတ္ ေရႊတိဂံု စေနေထာင့္မွာ လူစုခြဲေပးဖို႔ပါ။ ဒါၿပီးရင္ လႊတ္ေတာ္က ေဆြးေႏြးမႈကို ေစာင့္ၾကည့္ ပါဝင္ေဆြးေႏြးၾကဖို႔ပါ။ က်မတို႔ မရဲတရဲနဲ႔ ေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ပါတယ္။ စာနာမႈေလး နည္းနည္းကိုပါ။ 

အဲဒီညမွာ ေက်ာင္းသားေတြ သီခ်င္းဆိုၾကတယ္။ ဝိုင္းဝိုင္း နဲ႔ ထူးအိမ္သင္ရဲ႕ အေမ့အိမ္သီခ်င္းေလးေတြ ပါတယ္။ ၾကည့္ရတာ သူတို႔ ေပ်ာ္ေနၾကပံုပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အနားသြားရင္ ၾကားရတဲ့စကားေလးေတြ ရိွပါတယ္။ မနက္ျဖန္ ရန္ကုန္ ေရာက္မလား၊ ေထာင္ကို ေရာက္မလား မသိဘူးတဲ့။ ဒီေန႔ ေပ်ာ္ထားၾကတဲ့။ တေယာက္က ေျပာတယ္။ ရဲေတြ ဝင္ဖမ္းရင္ ေခါင္းကို အ႐ိုက္မခံရေအာင္ သတိထားဖို႔ အခ်င္းခ်င္း အၾကံေပးေနၾကပါေသးတယ္။ အေပၚယံျမင္ရရင္ေတာ့ ေပ်ာ္ေနၾကတယ္ေပါ့။ စဥ္းစားၾကည့္စမ္းပါ။ က်မတို႔လူမ်ဳိး အယူသည္းပံုက အိပ္မက္မေကာင္းရင္ မ်က္ခံုးလႈပ္ရင္ေတာင္ ပူပန္တတ္တာမ်ဳိးေလ။ အခုဟာက မနက္ျဖန္ ဘာျဖစ္ႏိုင္လဲဆိုတာ ေသေသခ်ာခ်ာ သိႏိုင္ေနႏိုင္တဲ့ညမ်ဳိးမွာ သူတို႔ ရဲရင့္ခဲ့ၾကတယ္။ လေရာင္ သိပ္မျဖာတဲ့ညမွာ သူတို႔ေတြဟာ ၾကယ္ပြင့္ေတြနဲ႔အၿပိဳင္ က်မ ရင္ထဲေတာက္ပေနခဲ့တယ္။ 

ေနာက္တေန႔ မိုးလင္းေတာ့ သပိတ္စခန္းဟာ ပံုမွန္ေလးပါပဲ။ မီဒီယာသမားေတြ တဖြဲဖြဲဝင္လာတယ္။ မီဒီယာသမားတခ်ဳိ႕က ရဲမွဴးတဦးက တခုခုဆို ၾကည့္ေရွာင္ေပါ့လို႔ အၾကံေပးလိုက္တာလည္း ၾကားတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းသားေတြကေတာ့ ပံုမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အခ်င္းခ်င္း ေနာက္ေျပာင္သံ ၾကားရတယ္။ ေဘာင္းဘီဝတ္တဲ့သူေတြက ေျပးမယ့္သူေတြလား ေဟ့၊ တက္လမ္း ရွာရမယ္။ သံဆူးတပ္ အကာအရံေတြကို တက္ရမွာေလ။ အဲဒီလို ေျပာင္ေနၾကတယ္။ ရယ္ေနၾကတယ္။ က်မက ေက်ာင္းသူတခ်ဳိ႕ကို တိုးတိုးေမးတယ္။ အေျခအေနတခုမွာ သမီးတို႔ ထမီကၽြတ္ႏိုင္တယ္။ သူတို႔ ျပံဳးၿပီး ေျပာတယ္။ ေအာက္မွာ ေဘာင္းဘီရွည္ပါတယ္ တဲ့။ ဒီလိုပါပဲ။ ဘာမွ မ႐ႈပ္ေထြးေသးတဲ့ မနက္ခင္း ၉ နာရီေလာက္မွာ စစ္ေၾကာင္းပံုစံ ၄ ေယာက္တြဲ ထိုင္လိုက္ၾကတယ္။ သီခ်င္းဆို ေႂကြးေက်ာ္သံတိုင္နဲ႔ သပိတ္စစ္ေၾကာင္းရဲ႕ ပံုမွန္အတိုင္းပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အားလံုးက ၁၀ နာရီ ၁၀ မိနစ္အတြက္ စိတ္ေတြကို ရြက္လႊင့္လိုက္ၾကၿပီ။ 

၁၀ နာရီမထိုးခင္ ညိႇႏိႈင္းဖို႔ သတင္းစကား ဝင္လာတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ NNER က ဦးသိန္းလြင္နဲ႔ ေဒၚညိဳညိဳသင္းပါ ရိွေနတယ္။ သူတို႔နဲ႔အတူ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ ညိႇၾကတယ္။ မၾကာခင္ သတင္းစကားေရာက္လာတယ္။ လက္ပံတန္း တာဆံုကို လမ္းေလွ်ာက္ ထြက္ခြင့္ျပဳမယ္။ ရန္ကုန္ကိုု ကားနဲ႔ သြားခြင့္ျပဳမယ္။ ဒါေပမယ့္ စစ္ေၾကာင္းတေၾကာင္းလံုး အစုလိုက္ အျပံဳလိုက္ မသြားရဘူး တဲ့။ ဘယ္လိုျဖစ္ျဖစ္ သတင္းကေတာ့ အားတက္စရာေလ။ ဖြင့္ေပးမယ္ဆိုေတာ့ အားလံုး ေပ်ာ္လိုက္ၾကတာ။ သီခ်င္းေတြ ဆိုလိုက္ၾကတာ။ အားလံုးလည္း ခုန္ေပါက္လို႔။ က်မ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေတြးလိုက္တာက ေၾသာ္ အစိုးရက ငါတို႔ကို နည္းနည္းညစ္ၿပီးမွ ေပးတာေပါ့ေလ။ ရန္ကုန္ စြမ္းအားရွင္ လက္ပတ္နီကိစၥမွာ အေတာ္အ႐ုပ္ဆိုးထားေတာ့ ဒီေန႔ေတာ့ ေျခလြန္လက္လြန္ မလုပ္ေလာက္ဘူးလို႔ေပါ့။ က်မ အစိုးရရဲ႕ ယုတ္မာမႈကို ေလ်ာ့တြက္ခဲ့မိပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဘဘ ဦးဝင္တင္ရဲ႕ သေဘာထား သတိေပးစကားကို ခဏ ေမ့သြားပါတယ္။ 

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။ 

 

No comments: