Tuesday, February 24, 2015

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ဆိုရာဝယ္ (ခင္မမမ်ဳိး)

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ တစတစနဲ႔ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာဆိုင္ရာ သေဘာတရားတခုအဆင့္ကို တိုးျမင့္ေရာက္ရွိလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီသေဘာတရားကို ကမၻာတဝွမ္းက ျပည္သူလူထု၊ အစိုးရမ်ားနဲ႔ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက လက္ခံက်င့္သံုးလာၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးစနစ္နဲ႔ ဥပေဒေရးရာ စနစ္မ်ားရဲ႕ အေျခခံအုတ္ျမစ္အျဖစ္လည္း ယူဆလာၾကပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္မွာ လိုအပ္ခ်က္တရပ္အျဖစ္လည္း အသိအမွတ္ျပဳလာၾကပါတယ္။ 

၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာက်င္းပတဲ့ ကမၻာ့ညီလာခံမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ႏိုင္ငံအဆင့္နဲ႔ ကမၻာ့အဆင့္ေတြမွာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ေရးဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ႏိုင္ငံအႀကီးအကဲမ်ားစြာက အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ၾကပါတယ္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံအဆင့္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္ဆိုင္ရာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ကမၻာ့ကုလသမဂၢက အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံအဆင့္နဲ႔ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္ဆိုင္ရာ အဆင့္ျမင့္အရာရွိမ်ား တက္ေရာက္တဲ့ ညီလာခံမ်ားက်င္းပဖို႔ ကမၻာ့ကုလသမဂၢက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ 


တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတာ ႏိုင္ငံသားမ်ားနဲ႔ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားမွ တရားဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာျခင္းကိုဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ဆိုရင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားအဆင့္ဆင့္၊ တရားစီရင္ေရးယႏၱရားနဲ႔ အမ်ားျပည္သူမ်ား၊ အစုအဖြဲ႔မ်ား၊ ကုမၸဏီမ်ားအၾကားက ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္မႈမ်ားကို ေဖာ္က်ဴးပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဥပေဒမ်ားကို မည္သို႔ျပဌာန္းမည္၊ မႈခင္းက်ဴးလြန္သူမ်ားကို မည္သို႔ အေရးယူမည္၊ အခြန္ေကာက္ခံမႈမ်ားကို မည္သို႔စည္းၾကပ္ေကာက္ခံမည္ ဆိုတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ 

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥရပ္မ်ားနဲ႔လည္း သက္ဆိုင္ပါတယ္။ အိမ္အေရာင္းအဝယ္၊ မိုဘိုင္းဖုန္းအေရာင္းအဝယ္၊ ကားအေရာင္းအဝယ္ စတာေတြ၊ ေလ်ာ္ေၾကးကိစၥေတြ၊ လက္ထပ္ျခင္း၊ ကြာရွင္းျခင္းနဲ႔ အေမြဆက္ခံျခင္း စတာေတြအေပၚမွာလည္း တရားဥပေဒဆိုင္ရာ သက္ေရာက္မႈ ရွိပါတယ္။ ေျမအေရာင္းအဝယ္ကိစၥရပ္မ်ား၊ ေျမယာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေရးရာမ်ားကလည္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္ေနပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ လုပ္ငန္းတာဝန္ဆိုတာ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရးကိုပဲဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးဆိုတာ လူ႔အခြင့္အေရး ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာမႈနဲ႔လည္း ဆက္ႏြယ္ပတ္သက္ေနတဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ အျခား လူမႈလုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကိုလည္း ထမ္းေဆာင္ဖို႔ တာဝန္ရွိပါတယ္။ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးရွိေစဖို႔ ခ်မွတ္ထားေသာ တရားဥပေဒေဘာင္မ်ားနဲ႔အညီ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးက႑မ်ားမွာလည္း က်င့္သံုးမႈ လိုအပ္ပါတယ္။ 

အစိုးရ အာဏာက်င့္သံုးမႈမ်ားမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို ေပတံတခုအျဖစ္ အသံုးျပဳေလ့ရွိၾကပါတယ္။ အစိုးရတာဝန္ရွိသူတေယာက္က အာဏာက်င့္သံုးမႈမွာ ဥပေဒအရ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ (legal authority) ရွိရပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေနအိမ္ထဲကို ဝင္ေရာက္စစ္ေဆးရွာေဖြတဲ့အခါ ရွာေဖြ ဝရမ္းပါဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဘယ္လိုအေျခအေနမွာ ဘယ္လိုအာဏာကို ဘယ္သူက က်င့္သံုးခြင့္ရွိေၾကာင္း တရားဥပေဒက ဆံုးျဖတ္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

အာဏာမ်ားကို က်င့္သံုးရာမွာ တာဝန္ရွိသူမ်ားအေနနဲ႔ တရားဥပေဒကို ႐ိုေသေလးစားဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးတဲ့ တိုင္းျပည္မ်ားမွာ လူတေယာက္ကို ဖမ္းဆီးအေရးယူဖို႔အတြက္ ဖမ္းဝရမ္း လိုအပ္ေသာအမႈနဲ႔ ဖမ္းဝရမ္း မလိုအပ္ေသာအမႈမ်ားကို စနစ္တက် ခြဲျခားထားရွိပါတယ္။ ဖမ္းဝရမ္း လိုအပ္ေသာအမႈမ်ားမွာ ဝရမ္းမပါဘဲ လူတေယာက္ကို ဖမ္းဆီး ထိန္းသိမ္းခြင့္ မရွိပါဘူး။ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္သည္ဟု သံသယရွိသူမ်ားကိုလည္း အတင္းအၾကပ္ ႐ိုက္ႏွက္ႏွိပ္စက္ၿပီး ေျဖာင့္ခ်က္မ်ား ရယူခြင့္ မရွိပါဘူး။ အာဏာ ဘယ္လိုက်င့္သံုးရမလဲဆိုတာကို ဥပေဒက ဆံုးျဖတ္ေပးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို ႏိုင္ငံတကာမွာ “due process” အျဖစ္ သတ္မွတ္ ေခၚတြင္ၾကပါတယ္။ လူတဦးကို မွားယြင္းၿပီး အက်ဥ္းေထာင္ထဲသို႔ ပို႔ေဆာင္ျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးထားတဲ့ တရားဥပေဒဆိုင္ရာ အခြင့္အေရးျဖစ္ပါတယ္။ 

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးမွာ သြင္ျပင္လကၡဏာ သံုးရပ္ရွိပါတယ္။ ပထမသြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ တရားဥပေဒရဲ႕ formal ျဖစ္မႈကို ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ သြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဥပေဒမ်ားကို ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ျပဳတာလား၊ ခန္႔အပ္ထားသူမ်ားက ျပဳတာလား ဆိုတာေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒျပဳျခင္းကို ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပေဒျပဳမႈနဲ႔ ဒီမိုကရက္တစ္ႏိုင္ငံေရးစနစ္က ယွဥ္တြဲေနပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီမရွိတဲ့ႏိုင္ငံမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး အျပည့္အဝရွိလာဖို႔ ခက္ခဲတတ္ပါတယ္။ အေရးႀကီးတာကေတာ့ ဥပေဒျပဳသူမ်ားဟာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပါ အခြင့္အာဏာမ်ားက်င့္သံုးမႈရဲ႕ စည္းေဘာင္ကို ေက်ာ္မသြားေစေရးနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ထိန္းေက်ာင္းမႈ ရွိေနႏိုင္ဖို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီလမ္းစဥ္မက်တဲ့ တိုင္းျပည္ေတြမွာ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြက ဥပေဒကို တလြဲအသံုးျပဳေတြ ေပၚထြက္လာတတ္ပါတယ္။ ဒီလို အသံုးျပဳေတြရွိေနတဲ့ တိုင္းျပည္ကို တရားဥပေဒစိုးမိုးေနတဲ့ တိုင္းျပည္အျဖစ္ မသတ္မွတ္ႏိုင္ပါဘူး။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး (rule of law) နဲ႔ ဥပေဒအသံုးခ်အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း (rule by law) တို႔က မတူညီပါဘူး။ 

တတိယ သြင္ျပင္လကၡဏာကေတာ့ ဥပေဒထဲမွာပါဝင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔အတြက္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားအေပၚ ေလးစားမႈရွိရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ လြတ္လပ္စြာ ေဆြးေႏြးခြင့္နဲ႔ အသင္းအဖြဲ႔ စုေဝးဖြဲ႔စည္းခြင့္ေတြကို မေလးစားဘဲ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ အဆင္မေျပႏိုင္ပါဘူး။ 

ဒါေၾကာင့္လည္း တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး က႑ (၅) မ်ဳိးကို ပညာရွင္မ်ားက ေရးသားေဖာ္ထုတ္ၾကရမွာ ဝန္းက်င္အေျခအေနကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးမွာ ပါဝင္တဲ့ အဓိကက႑ (၅) မ်ဳိးကေတာ့ အမိန္႔ႏွင့္ လံုျခံဳမႈ၊ တရားဝင္မႈ၊ စစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ ထိန္းညႇိမႈ၊ တရားမွ်တမႈနဲ႔ ထိေရာက္စြာ အသံုးခ်မႈတို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပစ္မႈမ်ားရွိေနတဲ့ ဝန္းက်င္ (သို႔မဟုတ္) ျပည္သူလူထုက လံုျခံဳေရးအတြက္ စိုးရိမ္မႈေတြရွိေနတဲ့ ဝန္းက်င္ (သို႔မဟုတ္) အမိန္႔အာဏာ သက္ေရာက္မႈမရွိေတာ့တဲ့ ဝန္းက်င္မွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး မရရွိႏိုင္ပါဘူး။ အမိန္႔အာဏာ သက္ေရာက္မႈနဲ႔ လံုျခံဳမႈရွိမွသာ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ရွိလာႏိုင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဥပေဒမ်ားရဲ႕ တရားဝင္ျဖစ္မႈကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္။ တရားဝင္မႈ (legitimacy) ရွိဖို႔ဆိုရာမွာ ပြင့္လင္းမႈ၊ ဒီမိုကေရစီ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္မီမႈ၊ ဘာသာေရး၊ ႐ိုးရာဓေလ့မ်ား ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ား(သို႔) အျခားနည္းလမ္းမ်ားမွတဆင့္ ဆင္းသက္လာမႈ စတာေတြအေပၚမွာ မူတည္ပါတယ္။ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ တရားစီရင္ေရးစနစ္၊ ခိုင္မာေသာ ေရွ႕ေနအသင္းအဖြဲ႔မ်ားရွိျခင္း စတာေတြက တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးမွာ တည့္မတ္ေသာ ထိန္းညႇိခ်ိန္ခြင္လွ်ာရွိေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳပါတယ္။ 

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ တရားမွ်တမႈကလည္း အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ တရားမွ်တမႈဆိုရာမွာ ဥပေဒကို တူညီစြာ သံုးျခင္း၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း တရားမွ်တျခင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရးကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ျခင္းႏွင္ ့ ျပည္သူ႔ လြတ္လပ္မႈမ်ားရွိျခင္းနဲ႔ အခြင့္အေရးမ်ား တန္းတူညီမွ်ျခင္း စတာေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ပါတယ္။ ဒါေတြက ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသူႏွင့္ အက်ဳိးခံစားခြင့္မရတဲ့ အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို စြမ္းအားျမႇင့္ရာတြင္ အဓိက ေသာ့ခ်က္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တခုကေတာ့ ထိေရာက္စြာ အသံုးခ်ႏိုင္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားဥပေဒေတြ ျပဌာန္းထားေပမယ့္ ျပည္သူလူထုအတြက္ အသံုးခ်မႈမရွိရင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး မရွိႏိုင္ပါဘူး။ 

နိဂံုးခ်ဳပ္ဆိုရရင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆိုတာ စကားလံုးအေနနဲ႔ ႀကီးထြားေနရမယ့္ သေဘာတရား မဟုတ္ပါဘူး။ ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးစနစ္နဲ႔ ဥပေဒေရးရာစနစ္မ်ားရဲ႕ အေျခခံအုတ္ျမစ္အျဖစ္ အမိန္႔ႏွင့္ လံုျခံဳမႈ၊ တရားဝင္မႈ၊ စစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ ထိန္းညႇိမႈ၊ တရားမွ်တမႈနဲ႔ ထိေရာက္စြာ အသံုးခ်မႈ စတဲ့ က႑အသီးသီးမွာ လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္အရာျဖစ္ပါေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပအပ္ပါတယ္။ ။ 

ခင္မမမ်ဳိး 
(၁၆၊ ၂၊ ၂၀၁၅) 

 

No comments: