Thursday, May 8, 2014

ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အနာဂတ္ခရီးလမ္း

ဒီတပတ္ ျမန္မာ့အေရး ေဆြးေႏြးသံုးသပ္ခ်က္အစီအစဥ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တုိင္းရင္းသားအေရးမွာ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ျမန္မာအစုိးရၾကား ညႇိႏိႈင္းေျဖရွင္းရမယ့္ကိစၥေတြ ရွိေနသလို၊ တဖက္မွာလည္း တိုင္းရင္းသားေတြအခ်င္းခ်င္းၾကားမွာလည္း ျပႆနာေတြ ရွိေနေသးတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာၿငိမ္းခ်မ္းေရးစင္တာ (Myanmar Peace Center) က အဖြဲ႔ဝင္တဦးျဖစ္သူ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး နဲ႔ ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေဆြးေႏြးသံုးသပ္ထားပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ပထမဦးဆံုး ေမးခ်င္းတဲ့ေမးခြန္းကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရရွိေအာင္ ႀကိဳးစားေနတာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအလားအလာ သိပ္ေကာင္းေနၿပီလို႔ ၾကားလိုက္ရတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ မၾကာခင္မွာပဲ ဧၿပီလ အေစာပိုင္းမွာ ေကအိုင္ေအ/ေကအိုင္အို တို႔နဲ႔ ျမန္မာစစ္တပ္တို႔ရဲ႕အၾကားမွာ တုိက္ပြဲေတြ ျပန္ျဖစ္တယ္ဆိုတာၾကားၿပီးတဲ့ေနာက္ ေကအိုင္အုိ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဂြမ္ေမာ္ က တိုက္ပြဲတခုစီျဖစ္လုိက္တုိင္း သူတုိ႔ရဲ႕ယံုၾကည္မႈဟာ ျပန္ပ်က္ပ်ယ္သြားတယ္လို႔ သူက စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္နဲ႔ ေျပာပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီၿငိမ္းခ်မ္းေရးအလားအလာ ေကာင္းတယ္လို႔ ဆုိႏိုင္ပါသလား။ ပံုမွန္ေနျမဲပဲလား။ ေနာက္ဆုတ္ေနပါသလား။

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ လက္ရွိအေနအထားအရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျပည္လံုးကၽြတ္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ဆုိတာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး မရွိလို႔ဆိုတဲ့အေပၚမွာလုပ္တဲ့ သေဘာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးက ၁၄ ဖြဲ႔နဲ႔ ရွိထားၿပီးၿပီ။ ျပည္လံုးကၽြတ္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုတဲ့ဟာကို လုပ္ၿပီဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီ ၁၄ ဖြဲ႔တင္မကဘဲ ေကအိုင္အို… တို႔ကိုပါဖုိ႔ ရေအာင္ဆုိတဲ့ တံခါးဖြင့္မယ္ဆုိတဲ့ စဥ္းစားခ်က္ရွိတဲ့အျပင္မွာ ေနာက္တဆင့္က ျပည္လံုးကၽြတ္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးဆိုတာ ႏုိင္ငံေရးတံခါးေပါက္၊ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲအတြက္ တံခါးေပါက္ကို ဖြင့္ေပးတာ ျဖစ္တယ္။ 


ေနာက္တခုက အပစ္အခတ္ေတြ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လဲဆိုတဲ့ကိစၥ။ အဓိကေတာ့ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ကခ်င္ျပည္နယ္။ တဖက္နဲ႔တဖက္ နယ္ေျမပိုင္းျခားသတ္မွတ္တဲ့အေပၚမွာ အခုထက္ထိ အဲဒီကိစၥေတြကို ျပတ္ေအာင္မလုပ္ရေသးဘူး။ တဖက္ကလည္း ဒီနယ္ေျမက ငါ့နယ္ေျမ၊ တဖက္ကလည္း မဟုတ္ဘူး ငါလည္း ဝင္ထြက္လို႔ရတဲ့ နယ္ေျမဆုိေတာ့ အဲဒီလိုမွာ သြားတဲ့လာတဲ့အခါမွာ တဖက္နဲ႔တဖက္ နားလည္မႈမွားတဲ့အခါ တုိက္ပြဲေလးေတြျဖစ္တယ္။ ကခ်င္ျပည္နယ္ဘက္မွာလည္း အဲဒီျပႆနာေတြရွိတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ က်န္တဲ့ ၁၄ ဖြဲ႔နဲ႔ေတာ့ အဲဒီနယ္ေျမပိုင္းျခား သတ္မွတ္မႈေတြက အကုန္လံုး ေျပလည္သြားၿပီေပါ့။ 

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီ့ ၁၄ ဖြဲ႔နဲ႔လည္း နယ္ေျမပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈေတြက တိတိက်က် မလုပ္ရေသးဘူး။ အဲဒီေတာ့ နယ္ေျမပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈမရွိလို႔ဆုိၿပီး တုိက္ပြဲျဖစ္တာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေကအန္ယူနဲ႔လည္း အစုိးရစစ္တပ္နဲ႔ၾကားမွာ အခုန နယ္ေျမသတ္မွတ္တဲ့ကိစၥေတြ ၿပီးျပတ္ေအာင္ မလုပ္ရေသးဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို မလုပ္ရေသးေပမယ့္ ေအာက္ေျခမွာရွိတဲ့တပ္ေတြနဲ႔ အေပၚက တပ္မွဴးေတြက သြားတဲ့လာတဲ့ကိစၥေတြမွာ တဖက္နဲ႔တဖက္ ေျပလည္ေအာင္ ညႇိၾကတယ္။ ညႇိၾကၿပီး သြားလာေတာ့ အခုနေျပာတဲ့ တိုက္ပြဲျဖစ္တဲ့ကိစၥေတြက ေရွာင္ႏုိင္တယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေကအိုင္အိုနဲ႔ ျဖစ္တဲ့ကိစၥမွာၾကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကိစၥအျပင္၊ စီးပြားေရးၿပိဳင္ဖက္ေပါ့ - ႏိုင္ငံတကာ သံုးသပ္သူတခ်ဳိ႕ကလည္း ေျပာတယ္။ ဥပမာ David Steinberg လိုလူက - ဒီျပည္တြင္းစစ္ ဒီေလာက္ၾကာလာေတာ့ အစိုးရဘက္က၊ စစ္တပ္ဘက္ကႀကီး မဟုတ္ဘူး။ တိုင္းရင္းသားအင္အားစုေတြဘက္ကလည္း ဒီထဲမွာ vested interests ရွိတယ္။ ဆိုေတာ့ သူတုိ႔လည္း ဒီနယ္ေျမမွာ စီးပြားေရးခ်ဳပ္ကိုင္ေနတယ္။ ျမန္မာစစ္တပ္ဘက္ကလည္း ဒါကိုယူဖို႔ ႀကိဳးစားေနတယ္။ ဒီလို ပဋိပကၡလည္းရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ျမန္မာဗိုလ္ခ်ဳပ္တေယာက္ကလည္း အဲဒီလို ေျပာဖူးတာ ၾကားတယ္။ အဲဒါ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါတယ္ ထင္ပါသလဲ။ 

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ က်ေနာ္တို႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး peace process လုပ္ေတာ့မယ့္အခါမွာလည္း စစခ်င္း အဲဒီကိစၥကို အမ်ားႀကီး အေလးထားပါတယ္။ ဒါက war economy လို႔ေျပာတဲ့ စစ္ပြဲေတြအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး ျဖစ္ေနတဲ့ စီးပြားေရး ရွိပါတယ္။ အဲဒီ့ စီးပြားေရးေတြကလည္း က်ေနာ္တို႔ peace process မွာ အမ်ားႀကီး႐ိုက္ခတ္တာေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီကိစၥေတြကလည္း ႏွစ္ဖက္စလံုးမွာ အေက်အလည္ ေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ ေရွ႕ဆက္သြားရမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တခုက ဒီ အစိုးရမတက္လာခင္ ၿပီးခဲ့တဲ့ အစိုးရလက္ထက္တုန္းက၊ စစ္အစိုးရလက္ထက္တုန္းက ဆုိရင္လည္း ေကအိုင္အိုနဲ႔ဆုိရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၇ ႏွစ္ေလာက္ေတာင္မွ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ရခဲ့ပါတယ္။ အလားတူ တုိင္းရင္းသားအဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔လည္း အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး အမ်ားႀကီးရခဲ့တယ္။ ဆိုေတာ့ အဲဒီတုန္းက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဆင့္ကို မတက္လွမ္းႏိုင္ဘဲနဲ႔ ပ်က္စီးသြားခဲ့တယ္။ အခုလုပ္လာတဲ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးက်ေတာ့ အဲဒီထက္ ဘယ္ဟာမွာ ပိုသာတယ္။ ဘယ္အခ်က္ဟာျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တက္လွမ္းႏုိင္မယ့္ အခြင့္အခါေကာင္း ျဖစ္လာတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါသလဲ။ 

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ အရင္အစိုးရလက္ထက္က နံပတ္ (၁) အေရးအႀကီးဆံုးအခ်က္က အစိုးရက ႏုိင္ငံေရးစကား မေျပာဘူးဆိုတဲ့မူနဲ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို လုပ္တာ။ ႏိုင္ငံေရးစကားေျပာခ်င္ရင္ ေနာက္တက္လာမယ့္ ႏိုင္ငံေရး အစိုးရကို ေစာင့္ပါ။ တို႔အစိုးရကေတာ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအဆင့္ေလာက္နဲ႔ပဲ ရပ္ထားမွာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံနဲ႔ စၿပီးေတာ့ အပစ္ခတ္ရပ္စဲေရးကို လုပ္ခဲ့တာ။ လက္ရွိ အစိုးရၾကေတာ့ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအဆင့္နဲ႔ သြားလို႔မရဘူး။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ျပႆနာကို ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးနဲ႔ ရွင္းရမယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကို လက္ခံၿပီးမွ ဒီအပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို လုပ္ခဲ့တာ။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီႏွစ္ခုကေတာ့ အမ်ားႀကီးကြာတာပါတယ္။ လက္ရွိ အစိုးရလက္ထက္မွာက အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအျပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲကို လုပ္ကိုလုပ္ပါမယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္အလက္ကို အာမခံခ်က္ေပးၿပီး လက္မွတ္ထိုးမွာျဖစ္တယ္။ အဲဒီအခ်က္ကေတာ့ အဓိကကြာတဲ့အခ်က္ျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တခုက တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က ေျပာၾကတာက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လက္ရွိအစိုးရသည္ပင္ Federation – Federal ဆိုတာကို လက္ခံႏိုင္ျခင္း မရွိေသးဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္းလက္ထက္တုန္းက ဖယ္ဒရယ္ဆုိတာ ျပည္ေထာင္စုၿပိဳကြဲမယ္ဆိုၿပီး ဝါဒျဖန္႔ၿပီးေတာ့ မိႈင္းတိုက္ထားခဲ့တဲ့ ဒီ စိတ္ဓာတ္ေတြဟာ သူတို႔ဆီမွာ လႊမ္းမုိးေနတုန္းလုိ႔ တခ်ဳိ႕က သံုးသပ္ၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ တဖက္ကလည္း ဘာေျပာလဲဆုိေတာ့ အခုဆြဲထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဖယ္ဒရယ္ပံုစံအတုိင္း format အရ၊ schedule ေတြ၊ state authority, federal authority ခြဲထားတာေတြ ရွိတယ္။ State အစိုးရ၊ ျပည္နယ္အစိုးရေတြကိုလည္း ျပည္နယ္လူထုရဲ႕ဆႏၵနဲ႔ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္တဲ့အေျခအေန ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ အဲဒီလုိဆုိရင္ ဖယ္ဒရယ္ ျဖစ္သြားမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က သူတုိ႔ နားမလည္ဘူးလို႔ ေျပာၾကတယ္။ တုိင္းရင္းသားေတြ လိုခ်င္တဲ့ Federation ဖြဲ႔စည္းေရးကို လက္ရွိ အာဏာပိုင္ေတြ ဘယ္ေလာက္အထိ နားလည္ သေဘာေပါက္ၾကလဲ။ လက္ခံၾကတယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။ 

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ အဓိက ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုရဲ႕အားနည္းခ်က္က ဘာလဲဆုိေတာ့ ျပည္နယ္အစိုးရေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို အမ်ားႀကီး မေပးထားဘူး။ ျပည္နယ္အစိုးရေတြမွာရွိတဲ့ ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္လုိဟာမ်ဳိးကို ဗဟိုကေန တုိက္႐ိုက္ခန္႔တယ္ဆိုတဲ့ အေျခအေနအေပၚမွာ ျပည္နယ္အစိုးရေတြရဲ႕လုပ္ပိုင္ခြင့္နဲ႔ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့လူေတြကို ဦးေဆာင္မယ့္ေနရာမွာ ခန္႔ပိုင္ခြင့္ေတြမွာ အမ်ားႀကီး အားနည္းတာအမွန္ပဲ။ ဒါေတြကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏိုင္မယ္။ ဒါ့အျပင္မွာ ျပည္နယ္အစိုးရေတြရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကိုလည္း ပိုၿပီးေတာ့ ခ်ဲ႕ထြင္ေပးႏုိင္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ တုိင္းျပည္မွာ အားလံုးလက္ခံႏိုင္တဲ့ ဖယ္ဒရယ္စနစ္တခုကေတာ့ ေရာက္လာလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ လက္ရွိ အေျခအေနမွာေတာ့ ဖယ္ဒရယ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေဆြးေႏြးခ်က္ေတြကေတာ့ အစိုးရထဲမွာလည္း ရွိေနၿပီ၊ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာလည္း ရွိေနၿပီ၊ တပ္မေတာ္ထဲမွာေတာင္ ဖယ္ဒရယ္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ေဆြးေႏြးပြဲေတြက အထိုက္အေလ်ာက္ ေဆြးေႏြးေနၾကတာ ရွိပါတယ္။ လက္ခံတာ၊ လက္မခံတာကေတာ့ ေနာက္တပိုင္း။ ေနာက္တခုက ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးကိုယ္တိုင္ မိန္႔ခြန္းေတြမွာေျပာထားတဲ့ ကိစၥေတြရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီအေျခအေနနဲ႔ ယွဥ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ဟိုအရင္တုန္းက ဖယ္ဒရယ္ဆိုတာ လံုးဝကို မေျပာရဲတဲ့ကိစၥ။ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္မွာ အရင္တုန္းကလုိေတာ့ ဖယ္ဒရယ္ကို အသံၾကားတာနဲ႔ မေျပာရဲဘူးဆိုတဲ့အဆင့္မွာေတာ့ မရွိေတာ့ဘူးလို႔ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ေနာက္တခုက Myanmar Peace Center ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေမးခ်င္ပါတယ္။ Myanmar Peace Center ဟာ ဘယ္လိုပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ ရပ္တည္ပါသလဲ။ တခ်ဳိ႕တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က သူတို႔ဟာ အစိုးရဘက္ကို ရပ္တည္တယ္။ သူတုိ႔ကို အယံုအၾကည္မရွိဘူးလို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ အဲဒီလုိ စြပ္စြဲသံေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ ၾကားရပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး က Myanmar Peace Center ရဲ႕ရပ္တည္ခ်က္ကို ဘယ္လို ေျပာလိုပါသလဲ။ ဘယ္လို define အဓိပၸာယ္ဖြင့္လိုပါသလဲ။ ဒီႏွစ္ဖက္ၾကားမွာ။ 

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ အဓိကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က peace process ဆိုတာ လက္ရွိ transition ျဖစ္လာသလဲဆိုတဲ့အေပၚမွာ အေျခခံၿပီးလုပ္ရတာ။ လုပ္ရေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ Myanmar Peace Center ကို သမၼတကေန ဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့တာ။ ဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့တယ္ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က အစိုးရမူနဲ႔လည္း တပိုင္းဆက္စပ္တယ္။ တဖက္ကလည္း က်ေနာ္တို႔ လည္ပတ္တဲ့အခါမွာက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က NGO ပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ လည္ပတ္တာရွိတယ္။ Hybrid အေရာပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ လုပ္ေနတာ။ တခုက အခုနက ေဝဖန္ၾကတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔ အစိုးရနဲ႔ဆက္စပ္လဲဆိုတဲ့ ေဝဖန္တဲ့အပိုင္းရွိတယ္။ လက္ရွိ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕အေနအထားအရ ဥပမာဆုိပါစို႔၊ က်ေနာ္တုိ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲတခုကို က်ေနာ္တုိ႔ ကမကထလုပ္မယ္ဆုိလုိ႔ရွိရင္ က်ေနာ္တို႔ Myanmar Peace Center အေနနဲ႔ အစိုးရက အသိအမွတ္ျပဳတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းတခု မဟုတ္ဘူးဆိုရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး အစိုးရကလူေတြကို သြားေခၚလို႔ ရမလဲ။ တပ္မေတာ္ကလူေတြကို ဘယ္လိုဖိတ္လို႔ရမလဲ။ အဲဒီေတာ့ ဒါက လက္ေတြ႔ ျမန္မာျပည္မွာရွိတဲ့ အေနအထား။ ေနာက္တခုက အခုတုိက္ပြဲေတြျဖစ္တယ္။ တုိက္ပြဲေတြကိုရပ္သြားႏိုင္ဖို႔အတြက္ ကမကထဝင္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေပးမယ္။ ဝင္ညိႇႏိႈင္းေပးမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တုိ႔ကို ဒီလုိ အသိအမွတ္မျပဳထားဘဲနဲ႔ က်ေနာ္တုိ႔က ဘယ္လို တပ္မေတာ္နဲ႔ သြားစကားေျပာမလဲ။ ေနာက္တခုက တုိင္းရင္းသားေတြဘက္က အျမင္ေပါ့။ ဒါကေတာ့ က်ေနာ္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ဒီကိစၥေတြက အသံေပါင္းစံုကိုေတာ့ ေမးသင့္တယ္လို႔ ထင္တယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြဖက္က ယံုယံုၾကည္ၾကည္နဲ႔ Myanmar Peace Center ကို လာခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ဒါေလးကိုျဖင့္ အာဏာပိုင္ေတြ လက္ခံႏိုင္ေအာင္ ေျပာျပေပးတာမ်ဳိး အဲဒီလို ခ်ဥ္းကပ္တာ၊ ယံုၾကည္အားကို ခ်ဥ္းကပ္တာမ်ဳိး ရွိပါသလား။

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ အမ်ားႀကီး ရွိတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕အခက္အခဲေတြက ဘာလဲဆုိေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔က ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္း မဟုတ္ဘူး။ ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းမဟုတ္ေတာ့ ကိုယ္ဘာလုပ္တယ္ဆိုတဲ့ဟာကို ဆိုင္းဘုတ္တပ္ၿပီးေတာ့၊ သတင္းစာထဲမွာ ထည့္ေရးၿပီးေတာ့ publicity ရေအာင္၊ credit ရေအာင္ လုပ္တဲ့အဖြဲ႔အစည္း မဟုတ္ဘူး။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး က်ေနာ္ ေနာက္တခု ဆက္ေမးခ်င္တာက အခုေလာေလာဆယ္ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး process ကိုၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္ခင္ ဒါေတြ အကုန္လံုး အဆင္ေျပသြားရင္ တုိင္းရင္းသားအင္အားစုေတြလည္းပဲ အဲဒီေရြးေကာက္ပြဲမွာ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လုပ္ေစခ်င္တဲ့ ေစတနာနဲ႔ လုပ္ေနၾကတယ္လို႔ သံုးသပ္ၾကတယ္။ ေစတနာဆုိတာထက္ အဲဒီလုပ္ေစခ်င္တဲ့ဆႏၵနဲ႔ လုပ္ေနၾကတယ္။ အဲဒီလို ျဖစ္လာႏုိင္တဲ့ အလားအလာ ျမင္ပါသလား။ ၂၀၁၅ မတိုင္ခင္ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္ခင္မွာ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥ ေျပလည္ၿပီးေတာ့ တိုင္းရင္းသားအင္အားစုေတြ အကုန္လံုး ဥပေဒေဘာင္အတြင္းက၊ ဒီမုိကေရစီနည္းအရ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ၾကလိမ့္မယ္။ သူတုိ႔ လိုခ်င္တဲ့ဆႏၵအတုိင္း။

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ တုိင္းရင္းသားေတြဘက္ကေတာ့ အဓိက ႏုိင္ငံေရးအာမခံခ်က္ကို လိုခ်င္တယ္။ သေဘာကေတာ့ ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူညီခ်က္ႀကီးတခုရၿပီးမွ သူတုိ႔က သူတုိ႔ရဲ႕ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ေတြကို ပါတီ အသြင္ေျပာင္းတာတုိ႔ ဘာတုိ႔က အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာမွျဖစ္လာလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ ျမင္တယ္။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီဟာကိုရဖို႔ ၂၀၁၅ မတိုင္ခင္ရဖို႔ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ တေယာက္တည္းအျမင္နဲ႔ ေျပာရရင္ေတာ့ ခက္ခဲမယ္လို႔ ထင္တယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးေမးခ်င္တဲ့ ေမးခြန္းကေတာ့ အခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းတဲ့အခါမွာ အဓိက အတားအဆီး ဘာလဲ။

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ နံပတ္ (၁) က က်ေနာ္တုိ႔ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးအဆင့္မွာ ေျပာလို႔ရွိရင္ တပ္ေနရာခ်ထားေရးကိစၥကို ၿပီးေအာင္လုပ္ရလိမ့္မယ္။ ဒါက အရမ္းအေရးႀကီးတယ္။ တပ္ေနရာ ခ်ထားေရးကို က်ေနာ္တို႔ လုပ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ ေနာက္တခုက တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြရဲ႕ စားဝတ္ေနေရးျပႆနာေတြကို ဝိုင္းဝန္းၿပီး ေျဖရွင္းႏိုင္ေပးဖို႔ လိုတယ္။ ဒါေတြကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ အဓိက မလုပ္ေပးႏိုင္ဘူးဆုိရင္ အေပၚမွာ ဘယ္ေလာက္ၿပီး ေျပလည္ေနၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးေဆြးေႏြး၊ ေအာက္ေျခမွာလည္း အဲဒီလို ထိေတြ႔မႈေတြ ဆက္ျဖစ္ေနမယ္လို႔ က်ေနာ္ ျမင္တယ္။ အေရးႀကီးတာတခုကေတာ့ အားလံုးက ဒါကို process တခုအေနနဲ႔ ျဖစ္စဥ္တခုအေနနဲ႔ အားလံုး စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ သည္းခံဖုိ႔ေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ လိုလိမ့္မယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ႏိုင္ငံေရးကိစၥအေနနဲ႔ေကာ အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္ ဘာေတြရွိပါသလဲ။ တပ္ေနရာ ခြဲျခားသတ္မွတ္ဖို႔ကိစၥ။ စားဝတ္ေနေရး၊ လူထုဘဝ အဆင္ေျပေရး လုပ္တဲ့ကိစၥေတြအျပင္။ ဥပမာအားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရးအားျဖင့္ မေျပလည္မႈေတြ ဘယ္လုိဟာေတြ ျဖစ္ႏုိင္ပါသလဲ။

ေဒါက္တာမင္းေဇာ္ဦး ။ ။ အဓိက ႏိုင္ငံေရးအရ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေပါ့။ ဒီ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥေတြ ေဆြးေႏြးၿပီဆုိရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ေရးဆိုတဲ့ကိစၥကလည္း ပါကိုပါေနတယ္။ ေနာက္တခုက တခ်ဳိ႕ ဒီျပႆနာေတြက အစိုးရနဲ႔ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြနဲ႔ တင္မကဘူး။ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္းေတြၾကားမွာရွိတဲ့ ျပႆနာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဥပမာ ရွမ္းျပည္နယ္ဆုိရင္ အမ်ားႀကီး ႐ႈပ္ေထြးတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ျပႆနာကို ေျဖရွင္းတဲ့အခါမွာ အစိုးရနဲ႔ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔ တဖြဲ႔ခ်င္းဆီေတာင္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ အားလံုးၾကားထဲမွာ လက္ခံႏိုင္တဲ့ အေျဖတခုထြက္ဖုိ႔ လိုလိမ့္မယ္။ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာဆုိရင္ ရွမ္းနဲ႔ ကခ်င္နဲ႔ကိစၥေတြ ဒါေတြက အမ်ားႀကီးေရွ႕ေလွ်ာက္ စကားေျပာရမယ့္ ျပႆနာေတြလို႔ က်ေနာ္ ျမင္တယ္။ ။ 

ဗြီအိုေအ (ျမန္မာပိုင္း) အစီအစဥ္က ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။ 

No comments: