တေလာတုန္းကပဲ ႐ုပ္ရွင္မင္းသမီးတေယာက္ရဲ႕ေမာင္တစ္ဦး ယာဥ္မေတာ္တဆတိုက္မႈနဲ႔ ကြယ္လြန္သြားတဲ့သတင္း ဖတ္လိုက္ရတယ္။ အမ်ားလိုက္နာရမယ့္ စည္းကမ္းအတိုင္း လိုက္နာမႈမရိွလို႔ ယာဥ္တိုက္မႈေတြနဲ႔ ေသဆံုးမႈေတြ မၾကာခဏ သတင္းေတြမွာ ဖတ္ရတယ္။ မေတာ္တဆ ယာဥ္တိုက္မႈဆိုတာ သိပ္ဆန္းက်ယ္တဲ့ အရာမဟုတ္ေပမယ့္ စည္းကမ္းမဲ့မႈေၾကာင့္ အက်ဳိးမဲ့ လူ႔အသက္ေတြ ဆံုးရံႈးၾကတာ၊ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရၿပီး ကိုယ္အဂၤါခ်ဳိ႕ယြင္းသြားၾကတာ၊ ေဆးဖိုးဝါးဖိုးနဲ႔ ယာဥ္ပ်က္စီးမႈေၾကာင့္ အက်ဳိးမဲ့ကုန္က်သြားတဲ့ ေငြေၾကးဥစၥာေတြ အေဟာတိကံျဖစ္ကုန္တာ မိသားစုေတြအတြက္သာမက မိမိတို႔လူ႔အဖဲြ႔အစည္းအတြက္ေရာ၊ တိုင္းျပည္အတြက္ပါ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းပါတယ္။
ဘုရားတၿပီး ကားစီးပါ
ျမန္မာျပည္ကို ေခတၱအလည္သြားေရာက္ၿပီး ျပန္ေရာက္လာသူတိုင္းက သူတို႔အေတြ႔အၾကံဳထဲက အားမလိုအားမရျဖစ္တာေတြ ျပန္ေျပာတတ္တဲ့အထဲမွာ ယာဥ္စည္းကမ္း၊ လမ္းစည္းကမ္း မလိုက္နာတတ္ၾကတဲ့အေၾကာင္းက ထိပ္ဆံုးက ပါတတ္ပါတယ္။ “ဗမာျပည္ေရာက္ရင္ ကားမေမာင္းရဲဘူး” “ဟိုမွာ ကားစီးရတာ၊ လမ္းျဖတ္ကူးရတာ ဘုရားတေနရတာပဲ” ဆိုတဲ့ ၿငီးသံေတြ ျပန္လာသူေတြဆီက ၾကားရတတ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ငယ္ငယ္ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ေလးဆယ္ေက်ာ္ေလာက္က ေရဒီယိုကေန “ယာဥ္အႏၱရာယ္ ×× စုေပါင္းကာကြယ္ပါမည္ ×× လမ္းစည္းကမ္းကို လိုက္နာဖို႔လိုပါသည္ ×× ယာဥ္စည္းကမ္းကို လိုက္နာဖို႔လိုပါသည္ ×× ဆိုၿပီး လမ္းစည္းကမ္း၊ ယာဥ္စည္းကမ္းလိုက္နာေရး ဝါဒျဖန္႔ခ်ိေရးသီခ်င္းေတြ ေန႔စဥ္လိုလုိၾကားခဲ့ရတယ္။ အဆိုပါသီခ်င္း ဒီကေန႔ထိ ေခတ္စားမစားေတာ့ မသိ၊ က်ေနာ္တို႔အိမ္နီးခ်င္း အိႏိၵယနဲ႔ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ ႏိုင္ငံေတြလိုပဲ ျမန္မာျပည္က ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာနဲ႔ ဂ်ာနယ္ေတြမွာေတာ့ ယာဥ္တိုက္မႈသတင္းကုိ မျမင္ခ်င္လို႔ မရပါဘူး။
ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ မေတာ္တဆ ယာဥ္တိုက္မႈ
WHO (ကုလသမဂၢ ကမၻာ့က်န္းမာေရးအဖဲြ႔အစည္း) ရဲ႕ ၂၀၁၀ ခု ထုတ္ျပန္တဲ့စာရင္းအရ ကမၻာတဝွမ္းမွာ အနည္းဆံုး လူေပါင္း ၁.၂၄ သန္းဟာ မေတာ္တဆ ယာဥ္တိုက္မႈနဲ႔ ေသဆံုးခဲ့တယ္။ ေသဆံုးမႈရဲ႕တဝက္ေလာက္ဟာ လမ္းေပၚသြားလာေနသူေတြ၊ စက္ဘီး ဆိုင္ကယ္နဲ႔ တိုက္မႈေတြျဖစ္ၿပီး ေသဆံုးမႈရဲ႕ ၅၉ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ၁၅ ႏွစ္မွ ၄၄ ႏွစ္ၾကား လူငယ္ေတြျဖစ္ၾကသလို အမ်ဳိးသားေတြ မ်ားၾကပါတယ္။ မေတာ္တဆျဖစ္မႈေတြရဲ႕ ၉၂ ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ ဝင္ေငြနည္းပါးတဲ့ အေရွ႕ေတာင္အာရွနဲ႔ အာဖရိကႏိုင္ငံေတြက အျဖစ္မ်ားၾကတယ္လို႔ WHO က ဆိုပါတယ္။ လူဦးေရထူထပ္တဲ့ က်ေနာ္တို႔အိမ္နီးခ်င္း အိႏိၵယမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈနဲ႔ ေသဆံုးတာက တႏွစ္ကို တသိန္းခဲြနီးပါးရိွၿပီး ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ ၅၀၀၀ နီးပါး၊ အေမရိကားမွာ ၃၄၀၀၀ နီးပါး ၊ ယူေကမွာ ၁၇၀၀ (၂၀၁၂ စာရင္း) အရ သိရတယ္။
ေသႏႈန္း ၂ ဆတိုး
ျမန္မာႏိုင္ငံ ယာဥ္ထိန္းဌာနရဲ႕ တရားဝင္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြအရၾကည့္မယ္ဆို ၂၀၁၀ ခုႏွစ္က ယာဥ္တိုက္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုးမႈ ၂၂၆၄ ခုရိွခဲ့ၿပီး၊ ၂၀၁၁ ခုမွာ ၂၄၉၅ ေသဆံုးခဲ့တယ္။ မႏွစ္က ေသဆံုးမႈကေတာ့ ၂၆၅၃ အထိ တိုးလာပါတယ္။ ယာဥ္တိုက္မႈသတင္း အရိွန္မက်ေသးတာေၾကာင့္ ဒီႏွစ္၂၀၁၃ ဆိုရင္လည္း ေလွ်ာ့က်မယ့္သေဘာ မျမင္ရပါဘူး။ ယာဥ္ထိန္းရဲမွတ္တမ္းေတြအရ လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၁ ခုကေန ၂၀၁၂ ထိ ၁၁ ႏွစ္အတြင္း ယာဥ္မေတာ္တဆတိုက္မႈေတြေၾကာင့္ ေသဆံုးမႈဟာ ကိန္းဂဏန္း ႏွစ္ဆေက်ာ္တိုးပြားသြားတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။ ဘာေၾကာင့္ဒီလိုျဖစ္ရတာလဲဆိုတာကို သက္ဆိုင္တဲ့တာဝန္ရိွသူေတြက မွန္မွန္ကန္ကန္ သံုးသပ္႐ႈျမင္ၾကဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
လမ္းနဲ႔ယာဥ္၊ လူနဲ႔လမ္း
မေတာ္တဆ ယာဥ္တိုက္မႈတိုင္းဟာ လမ္းခ်ဳိ႕ယြင္းမႈ၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္စက္ခ်ဳိ႕ယြင္းမႈနဲ႔ လူရဲ႕စည္းကမ္းမလိုက္နာမႈေတြက အေျခခံတာပဲျဖစ္တယ္။ မွတ္တမ္းေတြအရ ျမန္မာႏိုင္ငံ တႏိုင္ငံလံုး ကားလမ္းအရွည္ ကီလိုမီတာ တသိန္းခဲြေက်ာ္ ရွည္လွ်ားပါတယ္။ လမ္းရဲ႕ ၾကံ့ခိုင္ေကာင္းမြန္မႈက ကီလိုမီတာ ၃ ေသာင္းေက်ာ္သာ ရိွပါတယ္။ လမ္းအားလံုးရဲ႕ ၂၁. ၆၈ ရာခိုင္ႏႈန္းသာ ေကာင္းမြန္တယ္လို႔ သိရတယ္။ က်ေနာ္တို႔ငယ္ငယ္ကတည္းက အဂၤလိပ္ ကိုလိုနီဘဝကတည္းက ေဖာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္ - မႏၱေလး အေဝးေျပးကားလမ္းႀကီးရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြကို ဖာေထးျပဳျပင္ေနတာ ဒီကေန႔အထိပါပဲ။
လမ္းနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ လူရႊင္ေတာ္ပ်က္လံုးေတြေတာင္ ေပၚခဲ့ပါတယ္။ “တခါထဲ မေကာင္းေစနဲ႔၊ ခဏခဏျပင္မွ ၾကာရွည္ဝါးရမယ္” “ကတၱရာေစးနဲ႔ေဆာက္တဲ့ အရာရိွတိုက္” “တျခားႏိုင္ငံက ေငြနဲ႔ လမ္းလုပ္တယ္၊ ျမန္မာက လမ္းနဲ႔ ေငြလုပ္တယ္”။ စစ္အစိုးရေခတ္က လမ္းတံတားေဖာက္လုပ္မႈကို ဂုဏ္ယူၿပီးေျပာေလ့ရိွေပမယ့္ အဆိုပါလမ္းတံတားေတြရဲ႕ ခံႏိုင္ရည္နဲ႔ ေရရွည္ၾကံ့ခိုင္မႈအေနအထားေတြလည္း ျပန္လည္စိစစ္သင့္ပါတယ္။ ေရရွည္နဲ႔ အက်ဳိးဆက္ေတြမစဥ္းစားဘဲ တေကာင္းေခတ္ ကံရာဇာငယ္ သစ္ခက္နဲ႔ ယာယီနန္းတည္သလို ဖုတ္ပူမီးတိုက္ေဖာက္ခဲ့တဲ့ ေနျပည္ေတာ္ ေသမင္းတမန္ အေဝးေျပးကားလမ္းႀကီးမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆ တိမ္းေမွာက္မႈမ်ားစြာနဲ႔ ၾကံဳခဲ့ရ၊ ၾကံဳေနရဆဲ။
တခါတုန္းက ရခိုင္ျပည္နယ္က လူငယ္တေယာက္ သူ႔အေတြ႔အၾကံဳေလးေျပာျပခဲ့တာ မွတ္မိေနပါတယ္။ သူတို႔ၿမိဳ႕နယ္မွာ လမ္းေဖာက္လုပ္ေရးနဲ႔ ကိုယ္ထူကိုယ္ထ တံတားေဆာက္ဖို႔ အိမ္တိုင္းေစ့ သစ္၊ ဝါးေတြယူေဆာင္ၿပီး လုပ္အားေပးရပါတယ္။ သစ္ခုတ္ဖို႔ အခ်ိန္လည္းမေပးႏိုင္၊ အမိန္႔နဲ႔ခိုင္းတာကိုလည္း မေက်နပ္ေတာ့ အမွန္တကယ္ တံတားေဆာက္ရာမွာ ရာထားတဲ့သစ္ အေရအတြက္မျပည့္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါနဲ႔ ငွက္ေပ်ာတံုးေတြၾကားညႇပ္ထည့္ၿပီး အခ်ိန္မီတံတားေဆာက္လိုက္ၾကတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ငွက္ေပ်ာတံုးၾကမ္းခင္းတံတား ဘယ္ေလာက္ၾကာၾကာခံမလဲ စာဖတ္သူတို႔သာ ေတြးၾကည့္ၾကပါေတာ့။ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြအၾကား ယံုၾကည္မႈပ်က္ျပားတဲ့အခါမွာလည္း စီမံကိန္းေတြဟာ ခ်ဳိ႕ယြင္းၾကန္႔ၾကာတတ္ပါတယ္။
စည္းမဲ့စိတ္ကို တားဆီး
ယာဥ္စည္းကမ္းနဲ႔ လမ္းဥပေဒမလိုက္နာမႈက အေျခခံက်ေနပါတယ္။ လူဦးေရထူထပ္မႈနဲ႔ က်င့္ဝတ္ စိတ္ဓာတ္ မေစာင့္ထိန္းမႈကလည္း မီးေလာင္ရာေလပင့္မႈေတြပါ။ အိႏိၵယႏိုင္ငံ၊ နယူးေဒလီၿမိဳ႕မွာ ယာဥ္အခ်က္ျပ မီးပိြဳင့္ယာယီပ်က္သြားတဲ့အခိုက္အတန္႔မွာ ယာဥ္ေမာင္းသူေတြ ဟြန္းတပြမ္ပြမ္နဲ႔ သူ႔ထက္ကိုယ္ ဦးေအာင္လမ္းျဖတ္ရင္း ေနာက္ဆံုး ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔ၿပီး အျငင္းပြားမႈ၊ ဆူပူေအာ္ဟစ္ၿပီး ယာဥ္ထိန္းရဲ မလာမခ်င္း ကားဟြန္းသံတညံညံနဲ႔ ကမၻာပ်က္မတတ္ျဖစ္ေနတာကို အႀကိမ္ႀကိမ္ အလီလီ ျမင္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ မီးစိမ္းျပလို႔ မ်ဥ္းၾကားက ကူးခြင့္ရတာေတာင္ စိတ္လံုျခံဳမႈမရိွဘဲ ေတာင္ၾကည့္ေျမာက္ၾကည့္နဲ လမ္းကူးရပါတယ္။ မီးနီျပတာကို ဂ႐ုမစိုက္ဘဲ ျဖတ္ေမာင္းလို႔ လမ္းကူးသူေတြ ယာဥ္တိုက္ခံရတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြလည္း မနည္းေတာ့ပါ။
စာေရးသူဟာ အိႏိၵယက ယာဥ္ေမာင္းသင္တန္းတက္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ သင္တန္းဆရာက “ေဘးကိုလည္း ဂ႐ုမစိုက္နဲ႔ ေနာက္က ကားလာလည္း ဂ႐ုမစိုက္နဲ႔ ကိုယ့္ေရွ႕က သြားရမယ့္လမ္းေၾကာင္းပဲ ဂ႐ုစိုက္” လို႔ မွာပါတယ္။ အက်ဳိးဆက္က မိမိလမ္းေၾကာင္းအတြက္သာၾကည့္ၿပီး တျခားယာဥ္ေၾကာကို ဂ႐ုမစိုက္လို႔ ယာဥ္တိုက္မႈ မၾကာခဏျဖစ္ရတာပါပဲ။ ဒီကေန႔ အိႏိၵယက အက်င့္စ႐ိုက္နဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈေတြ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ၾကံဳေနရပါၿပီ။
စာေရးသူ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံ (ေအာ္စလို) ေရာက္ေတာ့ ပထမဆံုးျဖစ္ေပၚမိတဲ့ စိတ္ခံစားမႈက “လံုျခံဳမႈ” ကို ခံစားရတာပဲျဖစ္တယ္။ ယခင္ေနထိုင္ခဲ့ဖူးတဲ့ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ သိသာကဲြျပားတဲ့ စိတ္လံုျခံဳမႈကို နယ္ပယ္တိုင္းမွာ ၾကံဳေတြ႔ရတယ္။ ကားဟြန္းသံဆိုတာ မၾကားရသေလာက္ပါပဲ။ မီးပြိဳင့္မထားတဲ့ မ်ဥ္းၾကားတိုင္းကို ဘယ္ေလာက္ပဲ ကားထူထပ္ေနပါေစ စိတ္ခ်လက္ခ် ရဲရဲတင္းတင္းျဖတ္ကူးႏိုင္ပါတယ္။ လူတေယာက္ျဖတ္ဖို႔လာတာနဲ႔ ကားေတြက မ်ဥ္းၾကားမေရာက္မီ ႏွစ္မီတာ အလိုမွာ ရပ္တန္႔ေပးပါတယ္။ လူသြားမီးပိြဳင့္ရိွတဲ့ မ်ဥ္းၾကားေတြမွာေတာ့ အခ်က္ျပမီးတိုင္မွာရိွတဲ့ ခလုတ္ကိုႏိွပ္လိုက္ရင္ (ခ်က္ခ်င္းမဟုတ္ေပမယ့္) အခ်ိန္အနည္းငယ္အတြင္း လူသြားဖို႔ မီးစိမ္းအခ်က္ျပတတ္ပါတယ္။
ယာဥ္ေမာင္းလိုင္စင္ရဖို႔ကိုလည္း စာေတြ႔နဲ႔ လက္ေတြ႔ႏွစ္မ်ဳိးလံုးကို ေသခ်ာစမ္းသပ္ခံရၿပီး ေအာင္ျမင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ လူတေယာက္ကို ယာဥ္မေတာ္တဆတိုက္မႈျဖစ္ရင္ လိုင္စင္႐ုတ္သိမ္းခံရသလို ေျမာက္ျမားတဲ့ ေလ်ာ္ေၾကးေငြေတြေပးရတဲ့အထိ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ အေရးယူတတ္လို႔ ယာဥ္စည္းကမ္းကို အထူးသတိထားလိုက္နာၾကပါတယ္။
ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ ေငြေပးရင္၊ အထက္လူႀကီးနဲ႔ ေျပလည္ရင္၊ ၾသဇာအာဏာရိွသူနဲ႔ နီးစပ္ရင္ အလြယ္တကူ လိုင္စင္ရေနသလို စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေမာင္းႏွင္မႈ၊ ယာဥ္တိုက္မႈေတြကိုလည္း စနစ္တက် အေရးယူတာမ်ဳိးမရိွဘူးလို႔ သတင္းေတြ ထြက္ေပၚေနတတ္ပါတယ္။ စစ္အာဏာရွင္ေတြ ႀကီးစိုးေနတဲ့တခ်ိန္က ကားေခါင္းေရွ႕မွာ ဗိုလ္မွဴး၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္အဆင့္အသံုးျပဳတဲ့ ဦးထုပ္ေလး ျမင္ေအာင္ျပထား႐ံုနဲ႔ ယာဥ္ထိန္းရဲ၊ မီးပိြဳင့္ေတြကို အေလးမမူ ျဖတ္ေက်ာ္သြားခဲ့ဖူးတဲ့ သာဓကေတြ ရိွခဲ့ဖူးပါတယ္။ ညလူေျခတိတ္ခ်ိန္ ရာထူးႀကီး၊ ပိုက္ဆံရိွသူေတြရဲ႕ သားသမီးမ်ား ကားၿပိဳင္ပြဲသတင္းေတြလည္း ၾကားဖူးပါတယ္။ ဒီလိုအျပဳအမူနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြဟာ ဥပေဒမဲ့ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့ စိတ္ဓာတ္နဲ႔ က်င့္ဝတ္ေလ်ာ့ရဲတဲ့သေဘာေတြကို ျပသေနတာျဖစ္တယ္။
ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံသစ္ကိုတည္ေဆာက္ရာမွာ ဥပေဒနဲ႔ က်င့္ဝတ္ဟာ အခရာက်ပါတယ္။ သူမ်ားတကာစည္းေဖာက္လို႔ ကိုယ္ကလိုက္ေဖာက္တာမ်ဳိးဆိုရင္ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ တည္ေဆာက္လို႔ မၿပီးေျမာက္ပါ။ တိုးတက္ဖံြ႔ၿဖိဳးတဲ့ ဥေရာပနဲ႔ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာၾကည့္ရင္ ဥပေဒနဲ႔စည္းကမ္းကိုေလးစားလိုက္နာၿပီး လူ႔ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔အညီ က်င့္ဝတ္မပ်က္ ေနထိုင္ၾကတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ လူတိုင္းလူတိုင္း လမ္းစည္းကမ္း၊ ယာဥ္စည္းကမ္းနဲ႔ လူ႔စည္းကမ္းေတြကို တေလးတစား က်င့္ၾကံအားထုတ္ၾကမယ္ဆိုရင္ လမ္းနဲ႔လူ၊ လူနဲ႔ယာဥ္၊ ယာဥ္နဲ႔လမ္း ဟန္ခ်က္ညီတဲ့ ေအးၿငိမ္းမႈကိုရၾကမွာပါ။
ကိုညိဳ (ေအာ္စလို)
၁၃ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂၀၁၃
အိုနာသေခရီးအစသို့ ကိုးရက်တာ..
2 months ago
No comments:
Post a Comment