Sunday, August 11, 2013

ရွစ္ေလးလံုးကေန သင္ခန္းစာ ယူႏုိင္ၾကၿပီလား (ညီေစာလြင္)

ျမန္မာျပည္မွာလည္း ရွစ္ေလးလံုးက ေငြရတုတုိင္သြားၿပီ။ ဒီမုိကေရစီ အေရးေတာ္ပံု မေအာင္ျမင္ရတဲ့ အားနည္းခ်က္ကဘာလဲဆုိတာလည္း သိၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ သင္ခန္းစာယူႏုိင္ၿပီလားဆုိေတာ့ မယူႏုိင္ၾကေသးပါဘူး။ 

ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ဟံသာဝတီ ဦး၀င္းတင္ ဒီဗြီဘီနဲ႔အင္တာဗ်ဴးမွာ စိတ္ဝင္စားတဲ့ တခ်က္ပါလာတယ္။ အေရးေတာ္ပံု ဘာလို႔မေအာင္ျမင္လဲဆုိေတာ့ စစ္တပ္က အၾကမ္းဖက္တာက အေၾကာင္းတရပ္၊ ေနာက္တရပ္က ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုေတြ မညီညြတ္လုိ႔ဆုိတဲ့အခ်က္လို႔ ဆုိတယ္။ အဲဒီတုန္းက ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုက သူ႔လက္ထဲကေန ၁၉၆၂ မွာ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းတာမို႔လို႔ သူသာလွ်င္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ျဖစ္တယ္ဆုိၿပီး စင္ၿပိဳင္အစိုးရ ေၾကညာခဲ့တယ္။ ဦးႏုက ဘယ္သူနဲ႔မွ မတုိင္ပင္ခဲ့ဘူးလို႔ ဦးဝင္းတင္က ဆုိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဦးႏုကို ဝိုင္းၿပီးကန္႔ကြက္လုိက္ၾကတယ္။ 

ဒီအေၾကာင္းေတြကို လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေတြမွာ အဲဒီကာလမွာ ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ ႏုိင္ငံေရးသမားႀကီးေတြဆီကေန မၾကာခဏ ၾကားရတတ္ပါတယ္။ တခ်ဳိ႕က ဦးႏုကို အမွတ္ေပးတာလည္း ရွိပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးသမားႀကီး ဦးႏုက ခင္းလုိက္တဲ့အကြက္ကို ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ တျခားအင္အားစုေတြက အထင္လြဲခဲ့ၾကတယ္လို႔ ဆုိၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္ေဒါင့္ကၾကည့္ၾကည့္ မညီညြတ္ခဲ့တာက မညီညြတ္ခဲ့တာပါပဲ။ 


ရွစ္ေလးလံုးအလြန္ ႏွစ္ဆယ့္ငါးနွစ္တာကာလကို ျပန္ၾကည့္ေတာ့လည္း ျပည္တြင္းလည္း ျပည္တြင္းအေလွ်ာက္၊ ျပည္ပကလည္း ျပည္ပအေလွ်ာက္၊ တုိင္းရင္းသားလည္း တုိင္းရင္းသားအေလွ်ာက္၊ ေက်ာင္းသားလည္း ေက်ာင္းသားအေလွ်ာက္ တျဖန္းျဖန္း ကြဲခဲ့ၾကတာပါပဲ။ အခုေနာက္ဆံုး ရွစ္ေလးလံုးပြဲကို ဘယ္ပံုစံနဲ႔က်င္းပမလဲဆုိတာေတာင္ ညီေအာင္ မညႇိႏိုင္ၾကပါဘူး။

ဒီေနရာမွာ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး သီအုိရီကို အေစာဆံုးေဖာ္ထုတ္ခဲ့တဲ့ ပညာရွင္ေတြထဲမွာပါတဲ့ Juan J. Linz နဲ႔ Alfred Stepan ရဲ႕စကားကို ကိုးကားခ်င္ပါတယ္။ 

ဒီမုိကေရစီ တည္ေဆာက္ေရးဆုိတာ အာဏာရွင္ျဖဳတ္ခ်ႏုိင္႐ံုနဲ႔ မၿပီးဘူး။ အာဏာရွင္အလြန္မွာ အေရးႀကီးတဲ့ လူမႈအုပ္စုေတြအခ်င္းခ်င္း ညႇိႏိႈင္းၿပီးေတာ့ ဒီမိုကေရစီခရီးအတြက္ အမ်ားသေဘာညီတဲ့ လမ္းျပေျမပံု တခုလိုတယ္” တဲ့။ 

အာရပ္ေႏြဦးကိုၾကည့္ရင္ ဒီမုိကေရစီတည္ေဆာက္ရတာ ဘယ္ေလာက္ ခက္ခဲသလဲဆုိတာကို ျမင္ႏုိင္ပါတယ္။ အီဂ်စ္မွာ မူဘာရတ္ ျပဳတ္က်သြားတယ္၊ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပႏုိင္ပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔တက္လာတဲ့အစိုးရ သက္တမ္းက တႏွစ္ပဲခံတယ္။ အခုဆုိရင္ တတုိင္းျပည္လံုးမွာ စိတ္ဝမ္းကြဲမႈေတြက ဆုိးရြားေနၿပီး ဒီမုိကေရစီ အနာဂတ္က မေရမရာပါပဲ။ တူနီရွားမွာလည္း ဒီသေဘာပါပဲ။ ၆ လအတြင္းမွာ လုပ္ၾကံခံရတဲ့ အတုိက္အခံ ပါတီက ေခါင္းေဆာင္ ႏွစ္ေယာက္ ရွိသြားၿပီ၊ ဒါကို မေက်နပ္လို႔ တႏုိင္ငံလံုး အံုႂကြေတာ့မယ့္ အေျခအေန ေပၚေပါက္ေနတယ္။ လစ္ဗ်ားနဲ႔ ဆီးရီးယားမွာလည္း ဒီသေဘာေတြပါပဲ။ အာဏာရွင္ကို ျဖဳတ္ခ်ခဲ့တဲ့ လစ္ဘရယ္ေတြနဲ႔ အစၥလာမၼစ္ေတြၾကားထဲမွာ အခုေတာ့ ညႇိမရေအာင္ စိတ္ဝမ္းကြဲေနၾကတယ္။ 

အီဂ်စ္ကိုၾကည့္ရင္ အီဂ်စ္နုိင္ငံေရးမွာ အေရးႀကီးတဲ့ မြတ္စလင္ ညီအစ္ကိုေတာ္မ်ားအဖြဲ႔နဲ႔ လစ္ဘရယ္ေတြဟာ ဒီၾကားထဲမွာ တရားဝင္ တၾကိမ္ေတာင္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးတာမ်ဳိး မလုပ္ခဲ့ၾကဘူး။ အဲဒီေနာက္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာအႏုိင္ရတဲ့ မြတ္စလင္ေသြးေသာက္အဖြဲ႔က ဘာသာေရး အယူအဆေတြကို ႏိုင္ငံေရးထဲကို ဆြဲသြင္းလာတဲ့အခါ လစ္ဘရယ္ေတြနဲ႔ ထိပ္တုိက္ေတြ႔တယ္။ စစ္တပ္ဝင္လာေတာ့ အေျခအေနေတြ ပို႐ႈပ္ေထြးကုန္တာပါပဲ။ ရလဒ္ကေတာ့ အခုျမင္ေနရတဲ့ ဝ႐ုန္းသုန္းကား အေျခအေနပါပဲ။

လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေတြအတြင္း ထုိင္းနိုင္ငံေရးအေျခအေနကိုၾကည့္ရင္ ဒီလိုပဲ ၾကံဳခဲ့ရပါတယ္။ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မစၥတာသက္ဆင္ ဦးေဆာင္တဲ့ ထုိင္းရတ္ထုိင္းပါတီက ေနရာေပါင္း ၄၆၀ တြင္ အႏုိင္ခဲ့တယ္။ အႀကီးဆံုးအတုိက္အခံ (ဒီမုိကရက္ပါတီ) က သပိတ္ေမွာက္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ စစ္တပ္ အာဏာသိမ္းမႈနဲ႔ ၾကံဳလိုက္ရတယ္။ စစ္တပ္က ဦးေဆာင္ၿပီး အသစ္္ေရးတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုကိုေရးဆြဲတဲ့အခါ ျပည့္သူတဝက္က လက္မခံပါဘူး။ အဲဒီကာလမွာ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ လုပ္၊ ညြန္႔ေပါင္းေတြဖြဲ႔ေပမယ့္ ဘယ္အစိုးရတက္တက္ ႏုိင္ငံေရး မတည္ၿငိမ္ပါဘူး။ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာေရာ လမ္းမေတြေပၚမွာေရာ ဝ႐ုန္းသုန္းကား အေျခအေန၊ အေသြးအေရာင္စံု ဆႏၵျပပြဲေတြ၊ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္မႈေတြ၊ ဆႏၵျပသမားေတြကိ္ု စစ္တပ္က ပစ္ခတ္ၿဖိဳခြင္းတာေတြ ဆိုးဆိုးရြားရြားျဖစ္ခဲ့တယ္။ ထုိင္းသမိုင္းမွာ အဆုိးရြားဆံုး ႏုိင္ငံေရးစိတ္ဝမ္းကြဲမႈကာလႀကီးပါပဲ။ ၆ ႏွစ္အတြင္း ေရြးေကာက္ပြဲ ၄ ႀကိမ္ လုပ္ခဲ့ရတယ္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ၆ ေယာက္၊ အစိုးရ ၆ ဖြဲ႔ ေျပာင္းခဲ့ရတယ္။ 

အဲဒီကာလတုန္းက ဘရက္ဆဲလ္အေျခစိုက္ ႏိုင္ငံတကာ ပဋိပကၡေတြေျဖရွင္းေရး မူ၀ါဒ အၾကံေပးအဖြဲ႔ (အုိင္စီဂ်ီ) ရဲ႕ ထုိင္းႏုိင္ငံအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္ကလည္း ေရြးေကာက္ပြဲအႀကိဳမွာ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုေတြ အခ်င္းခ်င္း ႀကိဳတင္ညႇိႏႈိင္းၾကပါ၊ မဟုတ္ရင္ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ က်င္းပေနေပမယ့္ ျပႆနာေတြ ေျပလည္မွာမဟုတ္ဘူး ဆုိတာပါပဲ။ 

အခုဆုိရင္ ျမန္မာျပည္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ကာလဟာ သံုးႏွစ္ထဲကို ေရာက္ေနပါၿပီ။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကလည္း နီးလာပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ အေရးႀကီးတဲ့ အင္အားစုေတြအၾကားမွာ အလုပ္သေဘာ ညႇိႏႈိင္းတာမ်ဳိး မရွိသေလာက္ပါပဲ။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ဘယ္နယ္ေတြမွာ ဘယ္ပါတီက ဘယ္ေလာက္ မ်ားမ်ားဝင္ၿပိဳင္မလဲဆုိတာကေန ဖြဲ႔စည္းပံုကို ဘယ္လိုျပင္မလဲ ဆုိတဲ့အထိ ေဆြးေႏြးစရာေတြ ရွိပါတယ္။ ေနာက္တခ်က္က (No State = No Democracy) ဆုိတဲ့အတုိင္း ႏုိင္ငံရယ္လို႔ ပီပီသသမရွိဘဲနဲ႔ ဒီမုိကေရစီဆုိတာကို မေမွ်ာ္မွန္းနုိင္ပါဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာ တုိင္းရင္းသား ပဋိ့ပကၡေတြရွိေနဆဲ၊ ႏုိင္ငံသားျဖစ္မႈကေန ျပည္ေထာင္စု ျပသနာေတြအထိ ညႇိႏိႈင္းရမွာေတြ အမ်ားႀကီး က်န္ပါေသးတယ္။ မၾကာခင္ကပဲ နယ္စပ္အေျခစိုက္ ယူအန္အက္ဖ္စီက ဗမာျပည္နယ္ပါဝင္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုစနစ္တခုကို အဆုိျပဳလာပါတယ္။ ဒါကို လူမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ဗမာေတြက လက္ခံမလားဆုိတာ မေသခ်ာပါဘူး။ လူမ်ားစုျဖစ္တဲ့ ဗမာေတြနဲ႔ ဘယ္ေလာက္ညႇိႏႈိင္းထားသလဲဆုိတာ မသိရပါဘူး။ 

ေနာက္တစ္ခ်က္က ျပည္သူလူထုနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုေတြၾကားထဲက ကြင္းဆက္ျပတ္ေနတာပါ။ ထုိင္းနုိင္ငံေရးကိုၾကည့္ရင္ စစ္တပ္က ပါလီမန္ထဲေနရာမယူေပမယ့္ အရပ္သားအစိုးရကိုနာခံတဲ့ ဓေလ့ပုိင္းမွာ အားနည္းပါတယ္။ အာဏာသိမ္းတဲ့ေနရာမွာလည္း ထုိင္းစစ္တပ္က ကမၻာမွာ ထိပ္ဆံုးေနရာမွာ ရွိပါတယ္။ အခုေနာက္ဆံုး ထုိင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ယင္လပ္က ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးရာထူးကို တြဲယူလိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ထုိင္းသမုိင္းမွာ ပထမဆံုးအမ်ဳိးသမီး ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးျဖစ္လာတယ္။ မႏွစ္ကတည္းက ႀကိဳးပမ္းခဲ့ေပမယ့္ ထုိင္းစစ္တပ္က လက္မခံဘဲ ယခုေနာက္ဆံုး လက္ခံလိုက္ပံုကိုေထာက္လွ်င္ ညႇိႏိႈင္းမႈေတြ အဆင္ေျပသြားပံုရပါတယ္။

သက္ဆင္ႏွင့္စကားစျမည္ (Conversations with Thaksin) စာအုပ္မွာ စာေရးသူ Tom Plate က ဒီလို ေရးပါတယ္။ “အကဲဆတ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ေပ်ာ့ေပ်ာ့ေျပာင္းေျပာင္းႏွင့္ ညႇိႏႈိင္းေပးမည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ဳိး လိုအပ္သည္။ ထိုအလုပ္ကိ္ု သက္ဆင္ မလုပ္ႏိုင္၊ သူ႔ႏွမငယ္ ယင္းလပ္သာ လုပ္ႏုိင္သည္” တဲ့။ တကယ္တမ္း စိတ္ဝမ္းကြဲေနတဲ့ထုိင္းႏုိင္ငံကို တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္နဲ႔ ဒီမိုကေရစီခရီးဆက္ဖုိ႔ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ယင္လပ္ရဲ႕ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းညင္သာစြာ ညႇိႏိႈင္းႏုိင္စြမ္းက အေရးႀကီးတာ အမွန္ပါပဲ။ တဖက္မွာ ထိုင္းနိုင္ငံမွာ အေရးေပၚရင္ လုပ္လက္စအလုပ္ေတြပစ္ထားၿပီး ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈကို အားျဖည့္္ေပးမည့္ ျပည္သူေတြ ထုနဲ႔ထည္နဲ႔ ရွိေနပါတယ္။ သူတို႔ဆီမွာ ေအာက္ေျခလူထုရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးႏိုးၾကားမႈနဲ႔ အဓိက ႏုိင္ငံေရးပါတီတို႔အၾကားမွာ အခ်ိတ္အဆက္မိတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာေတာ့ အခ်ိတ္အဆက္ မမိ႐ံုသာမက တခါတေလ ဆန္႔က်င္ဘက္လို ျဖစ္ေနတယ္လုိ႔ ထင္မိပါတယ္။ 

ဒီလို ဒီမိုကေရစီအင္အားစုေတြ အခ်င္းခ်င္းအၾကားမွာ၊ ဒီမုိကေရစီ အင္အားစုေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထုအၾကားမွာ ညီညြတ္ေရးကို မတည္ေဆာက္ႏုိင္ရင္ အမ်ားညီ ဒီမုိကေရစီ လမ္းျပေျမပံုကို မေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ရင္ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရး၊ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ဝင္ထုိင္ေနတဲ့ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ျပန္ဆုတ္သြားေရးလိုမ်ဳိး အေရးႀကီးေသာ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမွုမ်ား တဆင့္တက္ေရးမွာ လမ္းပိတ္ေနဦးမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ တကယ္တမ္း ဒါလည္း အသစ္အဆန္း မဟုတ္ပါ။ လြတ္လပ္ေရးမရခင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ အေက်ာ္ၾကားဆံုးမိန္႔ခြန္းထဲမွာ တုိင္းရင္းသားအခ်င္းခ်င္း ညီၫြတ္ေရး၊ တုိင္းသူျပည္သား လူထုညီၫြတ္ေရး” အေရးႀကီးတယ္ဆုိတာကို သတိေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို သတိေပးခဲ့ေပမယ့္ လြတ္လပ္ေရးရေတာ့ အရပ္ဘက္ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ ညီညြတ္ေရး ၿပိဳကြဲခဲ့ၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕က စစ္တပ္ကို ႏုိင္ငံေရးထဲဆြဲသြင္းဖို႔ ႀကိဳးစားရင္း ေနာက္ဆံုး စစ္တပ္ကဝင္လာတဲ့အခါ တုိင္းျပည္ အထိနာသြားတာလည္း လူတုိင္းသိတဲ့သင္ခန္းစာပါပဲ။

အခုကာလဟာ ဒီမုိကေရစီတည္ေဆာက္ေရးကာလ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းၾကည္ရဲ့ စကားအတုိင္း ဒုတိယ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲကာလ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အတိတ္က မညီညြတ္လို႔ လြတ္ေျမာက္ေရးတုိက္ပြဲ မေအာင္ျမင္ခဲ့တဲ့သင္ခန္းစာေတြကို ယူႏုိင္ၿပီလားလို႔ေမးရင္ေတာ့ မယူႏုိင္ၾကေသးဘူးလို႔ပဲ အားနာနာနဲ႔ ေျဖရမွာပါပဲ။     ။

(ညီေစာလြင္သည္ ျမန္မာ့အေရးႏွင့္ ကမာၻ႔ေရးရာ သုံးသပ္ခ်က္မ်ားကို ေရးသားေနသူ ျဖစ္သည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံ ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕တြင္ လတ္တေလာ ေနထိုင္သူျဖစ္သည္)


 

No comments: