Monday, July 29, 2013

ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္ (သို႔မဟုတ္) အေရးေတာ္ပံု တပ္သား (ညီေစာလြင္)

“က်ေနာ္ ဘာကို ဆုိလိုသလဲဆုိတာကိုေတာ့ ခင္ဗ်ား နားလည္ေလာက္ပါတယ္” လို႔ ဦးဝင္းတင္က ေျပာတယ္။ သူေျပာတဲ့ (အဂၤလိပ္) စကားက တိုးတုိးညင္သာ...။ တခ်က္တခ်က္လည္း တိမ္ဝင္သြားတတ္တယ္။ အျပင္မွာရြာေနတ့ဲ မိုးစက္ေတြက အိမ္ေခါင္မိုးေပၚကို တေဖ်ာက္ေဖ်ာက္နဲ႔ က်ေနတယ္။ ေနျမင့္လာခ်ိန္မွာေတာ့ မုိးက တျဖည္းျဖည္းေတာ့ အရွိန္ေလွ်ာ့က်စျပဳလာတယ္။ 

“က်ေနာ္က အိုၿပီဗ်၊ မွတ္ဉာဏ္ေတြလည္း မေကာင္းေတာ့ဘူး။ စကားလံုးေတြ၊ အလကၤာေတြ၊ အသံုးအႏႈန္း၊ အတြဲအစပ္၊ အေတြးအေခၚေတြ ေမ့ကုန္တာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပဲ” လို႔ ဦးဝင္းတင္က ေျပာတယ္။ 

ဦးဝင္းတင္ဆုိတာက ဝါရင့္သတင္းစာဆရာႀကီး…။ ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြမွာ သူရဲ႕ ခၽြန္ျမတဲ့ကေလာင္ဟာ ႏုိင္ငံေရးအေရးေတာ္ပံုမွာ လက္နက္ျဖစ္လာတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔အတူ အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (အန္အယ္ဒီ) ကို ထူေထာင္တယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ႏုိင္ငံေရး ဝ႐ုန္းသုန္းကား ကာလ...။ 

ဦးဝင္းတင္ဟာ အသက္ငယ္ငယ္အရြယ္မွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ဖခင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ ဆံုခဲ့ဖူးတယ္။ အဲဒီတုန္းကေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲမွာ ဦးေဆာင္ေနတဲ့အခ်ိန္၊ ၁၉၄၇ က်ေတာ့ လုပ္ၾကံခံလုိက္ရတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ တဒဂၤေလးတြ႔လိုက္တဲ့ အဲဒီအျဖစ္အပ်က္ကေလးက ဟံသာဝတီ ဦးဝင္းတင္ရယ္လို႔ စာေရးဆရာဘဝကို ပို႔ေဆာင္ေပးလုိက္တယ္လို႔ ဆုိရမွာပါ။ ေနာက္ထပ္ ရာစုႏွစ္ဝက္ေလာက္အၾကာမွာေတာ့ ဦးဝင္္းတင္ဟာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕သမီးနဲ႔ ေရစက္ဆံုရျပန္တယ္။ ဒီတႀကိမ္ကေတာ့ ျမန္မာျပည္မွာ ၁၉၈၈ လူထုဆႏၵျပပြဲေတြ ၾကားထဲမွာ...။ စာေရးဆရာ ဦးဝင္းတင္ကလည္း အေရးေတာ္ပံု တပ္သားျဖစ္ေနၿပီ။ ဒီလုိနဲ႔ လုပ္လက္စအလုပ္ေတြ မၿပီးခင္မွာပဲ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေရာ၊ ဦးဝင္းတင္ပါ စစ္အစိုးရရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြ ျဖစ္သြားျပန္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ဦးဝင္းတင္က အသက္ ၆၀၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ၄၄ ႏွစ္။ 


ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ဘဝမွာပဲ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ ႏိုဘယ္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုကို ရရွိခဲ့တယ္။ ေနာက္ မၾကာခင္မွာပဲ ျမန္မာျပည္ ဒီမုိကေရစီလႈပ္ရွားမႈရဲ႕ သေကၤတျဖစ္လာတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လို ထင္ရွားတဲ့ မိသားစု ေနာက္ခံလည္း မရွိ၊ ေအာက္စဖို႔သ္ေက်ာင္းထြက္လည္းမဟုတ္တဲ့ ဦးဝင္းတင္ကေတာ့ ေထာင္ထဲမွာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ၾကာေအာင္ ေနခဲ့ရတယ္။ စစ္ေခြးတုိက္ေရာက္လိုက္၊ ေထာင္ပိတ္ခံလိုက္ရနဲ႔ပဲ ႏွစ္ပါးသြားခဲ့ရတယ္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ ျပန္လႊတ္လာေပမယ့္ ဦးဝင္းတင္ကေတာ့ ေထာင္ဝတ္စံု အျပာေရာင္အဝတ္အစားကိုပဲ ဆက္ဝတ္တယ္။ တႏုိင္ငံလံုး ေထာင္ခ်ခံထားရတဲ့ သေကၤတလို႔ ေျပာျပပါတယ္။ 

တခ်ိန္က အဂၤလိပ္ကိုလုိနီ၊ ေနာက္ေတာ့ ဂ်ပန္က်ဴးေက်ာ္မႈ၊ ေနာက္ေတာ့ လြတ္လပ္ေရး၊ ေနာက္ စစ္အစိုးရ ေခတ္အဆက္ဆက္ကို ျဖတ္သန္းခဲ့တဲ့ ျမန္မာျပည္ဟာ အခုေတာ့ အရပ္သားတပိုင္း အစိုးရလက္ေအာက္က ေရာက္ေနတယ္လို႔ အသက္ ၈၃ ႏွစ္အရြယ္ ဦးဝင္းတင္က ျမင္တယ္။ ေထာင္က လႊတ္ၿပီးကတည္းက ႏွလံုးေရာဂါနဲ႔ ေထာင္ထဲမွာ ရက္ရက္စက္စက္ ႏွိပ္စက္ခံထားရတဲ့ဒဏ္ေတြေၾကာင့္ ေဆး႐ံုတက္ေနရတာလည္း အႀကိမ္ႀကိမ္ပါပဲ။ ဇြန္လထဲမွာ အင္တာဗ်ဴးလုပ္ဖို႔ သူ႔အိမ္မွာ ေတြ႔ၾကတယ္။ သိပ္မၾကာခင္ရက္ေတြမွာပဲ ေဆး႐ံုကို ေနာက္တေခါက္ တက္လိုက္ရျပန္တယ္။ 

ဦးဝင္းတင္ရဲ႕အိမ္ဆုိတာကလည္း ေသးေသးေလးပါ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ သူ႔မိတ္ေဆြတေယာက္ ျခံထဲမွာ ခဏငွားထားတဲ့ ေနစရာေလးတခုပါပဲ။ ေထာင္က လြတ္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဦးဝင္းတင္ဆီမွာ ေငြလည္းမရွိ၊ ပိုင္ဆိုင္မႈဆုိလို ဘာတခုမွ မရွိပါဘူး။ အိမ္က အစိမ္းေရာင္နံရံေပၚမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ပံုတူပန္းခ်ီကားတခ်ပ္ကို ခ်ိတ္ဆြဲထားတယ္။ နယ္ျခားမဲ့ သတင္းသမားမ်ားအဖြဲ႔ဆီကပို႔ထားတဲ့ ေဘာင္သြင္းထားတဲ့ ပိုစတာတခ်ပ္ကိုလည္း နံရံမွာခ်ိတ္ဆြဲထားတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဦးဝင္းတင္ရဲ႕ အသက္ ၇၅ ႏွစ္ျပည့္ေမြးေန႔နဲ႔ ေထာင္သက္ ၁၆ ႏွစ္ျပည့္တဲ့ အထိမ္းအမွတ္ ပိုစတာပါ။ 

အခု ေဖာ္ျပမယ့္ အင္တာဗ်ဴးမွာေတာ့ က်စ္လစ္ရွင္းလင္းေစရန္ အလို႔ငွာ တည္းျဖတ္ထားတယ္ဆုိေပမယ့္ ဦးဝင္းတင္ရဲ႕ ကိုယ္တုိင္ေျပာျပတဲ့ သူ႔ဘဝတစိတ္တေဒသ၊ သူ႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ ေနာက္ခံ၊ တုိင္းျပည္ ကံၾကမၼာနဲ႔ သူ႔ကံၾကမၼာတုိ႔ၾကားထဲက ဆက္ထံုးကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ 

မး ။ ။ ဆရာ ငယ္ငယ္တုန္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ ဆံုခဲ့တဲ့အေၾကာင္း၊ ဆရာ့ဘဝအေပၚ သက္ေရာက္မႈရွိခဲ့တယ္လို႔ဆုိေတာ့ အဲ့ဒီအေၾကာင္းကို ေျပာျပပါဦး။ 

ေျဖ ။ ။ အဲဒါက ၾကာခဲ့ၿပီေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက က်ေနာ္ အင္မတန္ ငယ္ေသးတယ္။ အသက္ ၁၅ ႏွစ္ေလာက္ပဲ ရိွဦးမယ္။ က်ေနာ္တို႔ေတြ ရြာကေလးတရြာမွာ ေနၾကတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ေရွ႕တန္းထြက္ေနတဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။ က်ေနာ့္ ဦးေလးတေယာက္ကလည္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ တပည့္ေတြထဲက တေယာက္ပါပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မဟာမိတ္ စစ္ေလယာဥ္၊ စစ္သေဘာၤေတြကလည္း ပစ္ေနခတ္ေနတဲ့အခ်ိန္ေပါ့ဗ်ာ။ သူတို႔ေတြ ညတြင္းႀကီး ျပန္လာၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ရြာမွာ ခဏတည္းခုိတယ္။ အဲဒီမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို က်ေနာ္ေတြ႔တာပဲ။ သူကို စကားေျပာရတာ မလြယ္ဘူးဗ်။ အင္မတန္ စကားနည္းတဲ့ လူ။ 

က်ေနာ္က စစ္တပ္ထဲ ဝင္ခ်င္တယ္လုိ႔ ေျပာလုိက္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက စစ္တပ္က အင္မတန္ ေခတ္စားတယ္။ လူငယ္မွန္သမွ် စစ္တပ္ထဲ ဝင္ခ်င္ၿပီးေတာ့ တုိက္ခ်င္ ခိုက္ခ်င္ၾကတယ္။ က်ေနာ္က အဲ့သလိုေျပာလုိက္ေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္္ဆန္းက တခ်က္စဥ္းစားၿပီးေတာ့ က်ေနာ့္ကို ျပန္ေမးတယ္။ ေက်ာင္းေနသလားတဲ့။ က်ေနာ္က ေနတယ္လို႔ ေျဖလိုက္တယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္က ဒါျဖင့္ရင္ ေက်ာင္းပဲဆက္တက္ၿပီး ပညာဆက္သင္တာက ပိုေကာင္းမယ္ တဲ့။ ငါတို႔ အေရးေတာ္ပံုအတြက္ စစ္တုိက္မယ့္လူေတြက အမ်ားႀကီးရွိတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ပညာတတ္တဲ့လူေတြက လံုေလာက္ေအာင္ မရွိဘူးလို႔ ေျပာတယ္။ 

က်ေနာ့္ကို ပညာဆက္သင္ဖို႔ေျပာတဲ့စကားက က်ေနာ့္ စိတ္ထဲမွာ စြဲသြားတယ္ဗ်။ အဲဒီအခ်ိန္က စလို႔ က်ေနာ္ အလုပ္တဖက္နဲ႔ ေက်ာင္းတက္တယ္။ ေလ့လာတယ္။ စာေရးတယ္။ သတင္းစာသမားတေယာက္ ျဖစ္လာတယ္။ အန္အယ္ဒီ ပါတီထဲေရာက္ၿပီး ႏုိင္ငံေရးသမားတပုိင္းျဖစ္တဲ့ အထိဆုိပါေတာ့။ 

မး ။ ။ ဆရာဘဝမွာ အားက်ရတဲ့ စံျပပုဂၢိဳလ္လို႔ေျပာရင္ ဘယ္သူျဖစ္မလဲ။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ အနာဂတ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ေရာ ဆရာက ဘယ္ေလာက္အထိ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ထားလဲ။ 

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္ ဒီလုိ ေျဖခ်င္တယ္ဗ်ာ။ တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္က ငယ္စဥ္ကတည္းက ႏုိင္ငံေရးသမားတေယာက္ မဟုတ္ခဲ့ဘူးဗ်။ က်ေနာ့္ အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘဝမွာ ေက်ာင္းသားသမဂၢမွာ ေခါင္းေဆာင္ေတြထဲက တေယာက္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အသက္ ၁၆-၁၇ ေလာက္မွာ ေက်ာင္းသားသမဂၢမွာ ဥကၠ႒ျဖစ္လာတယ္။ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈတခ်ဳိ႕မွာ ပါဝင္ခ့ဲတယ္။ အဲဒါကလြဲလို႔ က်ေနာ့္ဘဝမွာ ႏုိင္ငံေရးနဲ႔ အခ်ိန္အမ်ားႀကီး မပတ္သက္ခဲ့ဘူး။ 

က်ေနာ့္ဘဝမွာ က်ေနာ္ျဖစ္ခ်င္တာက သတင္းစာဆရာ၊ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာ။ က်ေနာ့္ အသက္ ၆၀ အထိလည္း ဒါပဲ လုပ္ခဲ့တယ္။ ၁၉၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြမွာ ဒီမုိကေရစီအေရးေတာ္ပံုႀကီး ေပၚေပါက္လာတဲ့အထိ ဆုိပါေတာ့။ စာေရးဆရာမ်ားသမဂၢမွာ က်ေနာ္ ဥကၠ႒ လုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ တာဝန္ေၾကာင့္လည္း အန္အယ္ဒီကို စတင္ ထူေထာင္သူေတြထဲမွာ က်ေနာ္လည္း ပါဝင္ခဲ့တယ္။ အခုဆုိရင္ ပါတီေဖာင္ဒါေတြထဲက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရယ္၊ ဦးတင္ဦးရယ္၊ က်ေနာ္ရယ္ သံုးေယာက္ပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္လည္း ဆက္ၿပီးေတာ့ လုပ္ေနရဦးမယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္ရဲ႕ႏွလံုးသားထဲမွာ က်ေနာ္ဟာ အျမဲတမ္း သတင္းစာဆရာပဲ။ ဘာကိုေျပာခ်င္တာလဲဆုိရင္ က်ေနာ့္ကိုယ္ က်ေနာ္ ဒီမုိကေရစီဘဝအတြက္ ရပ္တည္တယ္။ ဒီမုိကေရစီက က်ေနာ့္ ႏွလံုးသားထဲမွာ အျမဲတမ္းရွိတယ္။ က်ေနာ့္ဘဝကို ဒီမိုကေရစီအတြက္ပဲ ဦးတည္တယ္၊ ေရွ႕႐ႈတယ္၊ လုပ္ကုိင္တယ္။ 

က်ေနာ္ ထုတ္ေဖာ္ခ်င္တာေတြကိုလည္း ဒီမုိကေရစီနည္းလမ္းအတုိင္းပဲ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ထုတ္ေဖာ္တယ္။ ပါတီလုိင္းခ်ည္းပဲ အျမဲတမ္း မရပ္တည္ဘူး။ ႏုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈ၊ ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ က်ေနာ္ျမင္တဲ့အျမင္က တခါတေလ ပါတီလုိင္းနဲ႔ ေသြဖည္တယ္။ တခါတေလ က်ေနာ့္အျမင္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ အျမင္နဲ႔လည္း ျခားနားတယ္။ ကိစၥမရွိဘူး။ က်ေနာ္က သတင္းစာဆရာ၊ သတင္းစာဆရာဆုိတာ ဒီမုိကေရစီကို ဦးတည္တယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ တေန႔ေတာ့ ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႀကီး ေပါက္ေပါက္လာလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္တယ္။ ဒီအတုိင္းပဲ ယံုၾကည္တယ္။ 

ျမန္မာျပည္မွာ ဒီမုိကေရစီ အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြ၊ ဒီမုိကေရစီပါတီေတြ၊ ဒီမုိကေရစီအစိုးရ၊ ဒီမုိကေရစီ ပါလီမန္ေတြ ေပၚေပါက္လာမယ့္ ဒီမုိကေရစီဘဝဆုိတာ တေန႔ေတာ့ မုခ်ေပၚေပါက္လာလိမ့္မယ္။ ဒီမုိကေရစီအတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ဆုိတာက က်ေနာ္ဆီမွာ အျမဲတမ္းရွိတယ္။ ဒိမုိကေရစီအေရး ႐ုန္းကန္မႈေတြ၊ မေလွ်ာ့တဲ့ လံု႔လနဲ႔ အားထုတ္မႈေတြဟာ အနာဂတ္မွာ သီးပြင့္လာလိမ့္မယ္။ 

မး ။ ။ ေထာင္က်ေနတဲ့အခ်ိန္တုန္းက ကုိယ့္အတြက္ေရာ၊ တုိင္းျပည္ရဲ႕အနာဂတ္အတြက္ပါ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ အားေလွ်ာ့ေနခဲ့ဖူးလား။ 

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္က အိုၿပီဗ်။ က်ေနာ့္ရဲ႕ အနာဂတ္နဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ မေဆြးေႏြးခ်င္ေတာ့ဘူး။ က်ေနာ့္ အနာဂတ္ဆုိတာက အလြန္တိုေတာင္းၿပီး အလြန္ဝဝါးေနၿပီ။ က်ေနာ့္ဘဝတေလွ်ာက္မွာ တပါတီစနစ္နဲ႔ စစ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလေတြကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရတာ မွန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ တေန႔က်ရင္ ျမန္မာျပည္မွာ ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတရပ္ မုခ်ထြန္းကားလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနတုန္းပဲ။ အခုေတာ့ မရေသးဘူး။ လူေတြ ေသၾကတယ္၊ ဒုကၡေရာက္ၾကတယ္။ ၿမိဳ႕ႀကီးေတြမွာေရာ၊ ေတာဘက္ နယ္ဘက္ေတြမွာေတာ့ လူေတြက ဒုကၡအႀကီးအက်ယ္ ခံစားေနရတယ္။ က်ေနာ္တို႔လုိ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြက ဒီမုိကေရစီအတြက္ အျမဲတမ္း ႐ုန္းကန္တယ္။ တုိက္ပြဲက ရွည္ၾကာၿပီး ခက္ခဲတယ္။ 

ဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က နတ္ဘုရား မဟုတ္ဘူးဗ်၊၊ ႏုိင္ငံေရး နတ္ဘုရား မဟုတ္ဘူး။ အားနည္းခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးပဲ၊ အမွားေတြလည္း ရွိသေလာက္ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္မွာ အန္အယ္ဒီမွ မဟုတ္ဘူး၊ ျမန္မာျပည္သူေတြအတြက္ ေဒၚစုပဲ ရွိတယ္။ ေဒၚစုမွာ ဉာဏ္ပညာ အေျမာ္အျမင္ရွိတယ္။ လုပ္ႏုိင္ကိုင္ႏိုင္တဲ့ အစြမ္းရွိတယ္။ ႏုိင္ငံေရးအရ ေတြးေခၚ စဥ္းစားႏုိင္တယ္။ ဒီေန႔အခ်ိန္မွာ ျပည္သူေတြနဲ႔ မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြကို ဦးေဆာင္မႈေပးႏုိင္သူဆုိလို ေဒၚစုတေယာက္ပဲ ရွိတယ္။ ဒီလိုပဲ က်ေနာ္တို႔ အခုိင္အမာ ယံုၾကည္တယ္။ 

မး ။ ။ ဆရာနဲ႔ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္နဲ႔ မတူတာေတြကို ရွင္းျပပါဦး။ 

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္ အျမဲတမ္းေျပာပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ႀကီးျပင္းရတဲ့ဘဝက က်ေနာ္တို႔နဲ႔ မတူဘူး။ က်ေနာ္က ရြာဇနပုဒ္၊ ၿမိဳ႕ငယ္ၿမိဳ႕သိမ္ကေန လာတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာပဲ ပညာသင္ခဲ့ရတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ပညာေရးစနစ္ကလည္း သိပ္ၿပီးေတာ့ အဆင့္မျမင့္လွဘူး။ ႀကီးျပင္းလာတာကလည္း သူလို ငါလို ပံုမွန္ဘဝပဲ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကေတာ့ အိႏၵိယလိုမ်ဳိး ဖြံ႔ၿဖိဳးတဲ့ႏုိင္ငံမွာ ႀကီးျပင္းခဲ့တယ္။ ပညာသင္တဲ့အခါမွာလည္း ထိပ္တန္းတကၠသိုလ္ေတြမွာ သင္ခဲ့တယ္။ ဒါက တခ်က္။ 

ေနာက္တခ်က္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသမီးဆုိေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြ အသုိင္းအဝုိင္းမွာ ႀကီးျပင္းလာရတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးထဲမွာ ကိုယ္တုိင္ကုိယ္က် မပတ္သက္ခဲ့ေပမယ့္ အလြန္ၾသဇာအရွိန္အဝါႀကီးတဲ့ အေနအထားနဲ႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတယ္။ ျမန္မာျပည္ကို ျပန္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ ေဒၚစုရဲ႕အသက္က ၄၀ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလးပဲ ရွိေသးတယ္၊ က်ေနာ္က အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ၿပီ။ ၁၉၈၈ လူထုအံုႂကြမႈကာလမွာ ေတြ႔ရတယ္။ လူထုအံုႂကြမႈကို ဦးေဆာင္တာက ျပည္သူေတြပဲ။ ေက်ာင္းသားေတြ၊ လူငယ္ေတြ၊ အလုပ္သမားေတြ၊ လယ္သမားေတြက ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကတယ္။ သာမန္ ျပည္သူေတြပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက ေခါင္းေဆာင္လည္း မရွိဘူး၊ အေရးေတာ္ပံုက ဦးတည္ရာလည္း မဲ့ေနတယ္။ က်ေနာ္တို႔က အေရးေတာ္ပံုႀကီးထဲမွာ ဒီမုိကေရစီအေရး တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြ၊ လူ႔အခြင့္အေရးအတြက္ တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူေတြအေနနဲ႔ ပူးေပါင္းပါဝင္ခဲ့ၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ေတြ အတူတကြ ပူးေပါင္းခဲ့ၾကတယ္။ 

ဒၚစုနဲ႔ က်ေနာ္နဲ႔ၾကားထဲမွာ မတူညီတာေတြက အျမဲတမ္းရွိတယ္။ က်ေနာ္က တသက္လံုး စာေရးဆရာ၊ သတင္းစာဆရာပဲ လုပ္ခဲ့တယ္။ က်ေနာ့္ရဲ႕ အသိပညာေရခ်ိန္က မတူဘူး။ လူမႈဘဝရပ္တည္ခ်က္နဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအရ စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြမွာလည္း မတူဘူး။ က်ေနာ္ေျပာခဲ့သလိုပဲ ေဒၚစုက စစ္တပ္အသိုင္းအဝုိင္း၊ စစ္တပ္ မိသားစုမွာ ႀကီးျပင္းခဲ့တယ္။ 

ျမန္မာျပည္မွာ စစ္အစိုးရေတာ့ မရွိေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၊ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၊ ဝန္ႀကီးေတြ စသျဖင့္ သူတို႔ေတြအားလံုးက စစ္တပ္ကလူေတြပဲ၊ သူတို႔က စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အားေပးတဲ့လူေတြ၊ စစ္အေတြးအေခၚ၊ စစ္ဒႆန၊ စစ္စိတ္ကူးစိတ္သန္းေတြပဲ ရွိတယ္။ ဒါက ျပႆနာ၊ ျမန္မာျပည္ဟာ ဒီမုိကေရစီကို ဦးတည္ေနတယ္ဆုိေပမယ့္ သူတို႔ကိုယ္တုိင္က ဒီမုိကေရစီဘက္ေတာ္သားေတြ မဟုတ္တာကိုေတာ့ က်ေနာ္ စုိးရိမ္မိတယ္။ ဒီမုိကေရစီလို႔ ဘယ္ေလာက္ပဲေအာ္ေအာ္ သူတို႔ကိုယ္ထဲမွာ စစ္အပုပ္နံ႔ေတြက မစင္ေသးဘူး။ ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္လို႔ေျပာတဲ့ သမၼတတို႔၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြရဲ႕ပါးစပ္ကေန စစ္အနံ႔ေတြ တေဟာင္းေဟာင္း ခဏခဏ ထြက္ေနတယ္။ 

ဒါေပမယ့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကေတာ့ စစ္တပ္နဲ႔ပတ္သက္လာရင္ အျမဲတမ္းပဲ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔၊ ေဖးေဖးမမနဲ႔ လုိက္ေလွ်ာလိုတဲ့ သေဘာထားရွိတယ္။ ဒါက က်ေနာ္တို႔ၾကားမွာ မတူဘူး။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီ အေျပာင္းအလဲ လႈပ္ရွားမႈတုိင္းမွာ စစ္တပ္ကိုလည္း ပူးေပါင္းပါဝင္ေစခ်င္တယ္လို႔ ေဒၚစုက ေျပာတယ္။ စစ္တပ္က ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္တာ မလုပ္ရင္ ျမန္မာျပည္မွာ အေျပာင္းအလဲေတြ ဘယ္ေတာ့မွ ရမွာမဟုတ္ဘူးလု႔ိ ေျပာတယ္။ က်ေနာ့္ အျမင္က ေဒၚစုနဲ႔ မတူဘူး။ က်ေနာ္ ေျပာတယ္၊ ဒီလို မဟုတ္ဘူး။ ဒီလို မဟုတ္ေသးဘူး။ သူတို႔ေတြက အျပင္လူေတြပဲ၊ သူတုိ႔က က်ေနာ္တို႔ စည္းဝုိင္းရဲ႕ အျပင္ဘက္က လူေတြပဲ၊ စစ္တပ္ကို ေျပာင္းကိုေျပာင္းရမယ္လို႔ က်ေနာ္ ေျပာတယ္။ တုိင္းျပည္ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးကိစၥေတြမွာ စစ္တပ္က လံုးဝ ပတ္သက္စရာအေၾကာင္းမရွိဘူးလို႔ က်ေနာ္ ေျပာတယ္။ 

မး ။ ။ အဲဒီေတာ့ ေဒၚစုက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်တဲ့အပိုင္းမွာ ဆရာနဲ႔တုိင္ပင္ေနေသးလား။ 

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔ ပံုမွန္လိုလို ေတြ႔ပါတယ္။ တလ တႀကိမ္ စသျဖင့္ ေတြ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဆက္ဆံေရးလည္း အလြန္ေကာင္းတယ္။ ေဒၚစုက အင္မတန္ယဥ္ေက်းတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ အလြန္ေဖာ္ေရြတဲ့ ပုဂၢိဳလ္၊ အားလံုး ပံုမွန္ပဲ။ က်ေနာ္တို႔ၾကားမွာ ပဋိပကၡ လံုးဝ မရွိဘူး။ က်ေနာ္က က်ေနာ့္အျမင္ကို တင္ျပတယ္။ သူကလည္း သူ႔အျမင္ကို တင္ျပတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔က ကုိယ့္ပါတီကို အင္အားႀကီးမားတဲ့ ပါတီ၊ အဖြဲ႔အစည္းႀကီး ျဖစ္ေစခ်င္တယ္။ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမုိကေရစီအတြက္ ရည္မွန္းခ်က္ထားတယ္။ 

မး ။ ။ စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းႏုိင္တဲ့ အခြင့္အေရးရွိေသးတယ္လို႔ ထင္ေနေသးလား။ 

ေျဖ ။ ။  စစ္တပ္က အာဏာကို ျပန္ၿပီးေတာ့ သိမ္းပိုက္ႏုိင္လိမ့္မယ္လို႔ေတာ့ က်ေနာ္ မထင္ေတာ့ဘူးဗ်။ ဒါက က်ေနာ့္ရဲ႕ ယံုၾကည္ခ်က္ပဲ။ ျပည္သူေတြအားလံုးက အာခံေနၾကၿပီ၊ ဆႏၵျပကန္႔ကြက္ေနၾကၿပီ။ စစ္အာဏာကို ျပည္သူေတြ ေခါင္းတြင္တြင္ခါေနၾကၿပီ။ ျပည္သူေတြဆီက အစိုးရကိုေပးေနတဲ့ သတင္းစကားက ဒါပဲ။ ျပည္သူေတြက သိၾကတယ္။ ဒါကို စစ္တပ္ကလည္း သိပါတယ္။ 

စစ္တပ္က အင္အားႀကီးေနေသးတာေတာ့ မွန္တယ္။ အင္စတီက်ဴးရွင္းအရလည္း သူတို႔ေတြ လႊမ္းမုိးထားတာ မွန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပည္သူေတြ ေခါင္းခါတယ္၊ ေတာ္ေလာက္ၿပီလို႔ ေျပာတယ္။ စစ္တပ္က ႀကီးမားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္း၊ ႀကီးမားတဲ့ အင္စတီက်ဴးရွင္း၊ အင္အားႀကီးတယ္ဆုိတာကေတာ့ မွန္ပါတယ္။ တုိင္းျပည္စီးပြားေရးရဲ႕ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းက သူတို႔ လက္ထဲမွာ ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္တပ္က အာဏာက ဆက္ရွိေနတယ္။ 

မး ။ ။ လာမယ့္ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲက်ရင္ ဆရာတို႔ပါတီက အမ်ားစုႏုိင္မယ္လို႔ ဘယ္ေလာက္အထိ ယံုၾကည္ထားလဲ။ 

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔ ေနရာအမ်ားစုမွာ အႏုိင္ရမယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲတုန္းကလည္း က်ေနာ္တို႔ ေနရာအမ်ားစုမွာ အႏိုင္ရခဲ့တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက က်ေနာ္တုိ႔ပါတီက ဖြဲ႔စည္းခါစ၊ အေျခတည္ခါစ၊ သက္တမ္းက အလြန္ ႏုေသးတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ အဖြဲ႔အစည္းေနာက္ခံဆုိလို ဘာဆုိဘာမွ မရွိေသးတဲ့အခ်ိန္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာ ပါတီကို ဖြဲ႔ခဲ့တယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲက ၁၉၉၀ မွာ က်င္းပတယ္။ အခ်ိန္က အရမ္းတိုတယ္၊ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္ခဲ့တာပဲ။ 

အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက က်ေနာ္တို႔ကို ဘယ္သူမွ မသိေသးဘူး။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအျမင္ေတြကိုလည္း လူေတြက ဘာမွ ေသခ်ာ ဘာမွမသိေသးဘူး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုေတာင္မွ လူေတြ ေကာင္းေကာင္း သိေသးတာ မဟုတ္ဘူးဗ်။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕သမီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဆုိတာေလာက္ပဲ နာမည္ကို သိၾကတာ။ ဒါတင္မကေသးဘူးဗ်။ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက က်ေနာ္တို႔ေတြ ေထာင္ထဲမွာ၊ သံတုိင္ေတြ ေနာက္ကို ေရာက္ေနတယ္။ က်ေနာ္၊ ဦးတင္ဦးနဲ႔ ေခါင္းေဆာင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား သံတုိင္ေနာက္ကို ေရာက္ေနတယ္။ ေခါင္းေဆာင္မႈဆုိလို ဘာမွ မရွိဘူး၊ ဒီလို အေျခအေနနဲ႔ပဲ က်ေနာ္တို႔ အႏုိင္ရခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၂၀၁၅ မွာလည္း က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္မွာပါ။ က်ေနာ္တို႔ သိတယ္။ ေတာင္ၿပိဳကမ္းၿပိဳ အႏိုင္ရခ်င္မွ ရမယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ ႏုိင္မွာပါ။ 

မး ။ ။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ တကယ္ပဲ အေျပာင္းအလဲေတြကို ျမင္ရမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားလား

ေျဖ ။ ။  ၂၀၀၈ ခုႏွစ္မွာ က်ေနာ္ေထာင္ကေန ထြက္လာေတာ့ မီဒီယာေတြ အမ်ားႀကီးနဲ႔ ေတြ႔ခဲ့တယ္။ ပထမဦးဆံုး က်ေနာ္ေျပာတဲ့စကားက ျမန္မာျပည္ဟာ ေထာင္ထဲမွာ က်ေနတုန္းပဲ။ ျပည္သူလူထုေတြအားလံုး ေထာင္ႀကီးထဲမွာ ေရာက္ေနတယ္လုိ႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္။ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြ အမ်ားႀကီးလည္း သံတုိင္ေတြေနာက္မွာ၊ ေထာင္ထဲမွာ က်န္ေနေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခုအထိ က်ေနာ္ ေထာင္ဝတ္စံုကိုပဲ ဆက္ဝတ္ေနတာ။ အနည္းဆံုး ေထာင္ဝတ္စံု အေရာင္ အျပာေရာင္ကို က်ေနာ္ ဆက္ဝတ္ေနတယ္။ 

အဲဒီအခ်ိန္မွာ မီဒီယာကို က်ေနာ္ေျပာခဲ့တာက ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒကို တစစီ ဖ်က္ပစ္ရမယ္။ အသစ္ျပန္ေရးရမယ္။ အဲ့သလို က်ေနာ္ေျပာခဲ့တာ လြန္ခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္တုန္းက။ အခုအထိလည္း မေအာင္ျမင္ေသးဘူး။ အခုလည္း ဒီအျမင္ေပၚမွာပဲ က်ေနာ္ ဆက္ၿပီး ရပ္တည္တယ္။ 

ဒါေပမယ့္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ေျပာင္းလဲမလဲဆုိရင္ေတာ့ ေျပာင္းဖို႔ အလြန္ခက္ခဲတဲ့၊ အလြန္ျပင္းထန္တဲ့ ပုဒ္မေတြ ရွိတယ္။ ဥပမာဆုိရင္ တပ္မေတာ္က ႏုိင္ငံေရးဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑မွာ ပါဝင္ေရးဆုိတဲ့ အခ်က္ကို ျပင္ဆင္ဖို႔ အလြန္ခက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ကာကြယ္ေရးနဲ႔ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ ဆုိတဲ့အခန္းဆုိတာ ရွိတယ္။ အဲဒီ အခန္းမွာ ျပဌာန္းခ်က္ေတြအရဆုိရင္ စစ္တပ္အေနနဲ႔ တုိင္းျပည္မွာ အေရးေပၚအေျခအေနလို႔ယူဆတဲ့ အေျခအေနမွာ အာဏာကို အခ်ိန္မေရြး သိမ္းႏုိင္တယ္လို႔ ျပဌာန္းထားတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို သမၼတ မျဖစ္ႏုိင္ေအာင္ ပိတ္ပင္ထားတဲ့ ျပဌာန္းခ်က္ေတြလည္း ရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆုိတာႀကီးကို မေျပာင္းဘဲနဲ႔ ျမန္မာျပည္္မွာ စစ္မွန္တဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ျဖစ္ေပၚႏုိင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းရွိလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ မထင္ဘူး။

မး ။ ။ ျမန္မာျပည္မွာ ဒီမိုကေရစီအေရးေတာင္းဆုိတဲ့ အာရပ္ေႏြဦးလႈပ္ရွားမႈလိုမ်ဳိး ေပၚေပါက္လာႏုိင္တယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္လား။ 

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔မွာလည္း ၁၉၈၈ တုန္းက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေႏြဦး အေရးေတာ္ပံု ရွိခဲ့တယ္။ လူသန္းနဲ႔ခ်ီၿပီးေတာ့ စစ္တပ္ကို ဆန္႔က်င္အံုကြခဲ့ၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာ အေရးေတာ္ပံု အေတြ႔အၾကံဳက ရွိပီးသားပဲ။ အဲဒီေနာက္ပိုင္းမွာလည္း က်ေနာ္တို႔မွာ ေႏြဦးေတြ အမ်ားကီးရွိခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တို႔ေတြ ေႏြဦးေတြ တခုပီးတခု၊ ေႏြဦးေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာကို ျဖတ္သန္းရမယ္။ တခုပဲရွိတာက က်ေနာ္တုိ႔ေတြ ႐န္းကန္ခဲ့ေပမယ့္ အဲဒီႏုိင္ငံေရး အင္အားေတြက ေနာက္ျပန္လန္က်နတယ္။ ျပည္သူေတြ နည္းနည္းေတာ့ ပင္ပန္းေနတယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္။ 

နာက္တခုကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ဆုိတာက တခါမွ မရခဲ့ဖူးဘူး။ လြတ္လပ္စြာ ေတြးေခၚ စဥ္းစားခြင့္ဆိုတာ တခါမွမရခဲ့ဘူး။ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေလာက္ ဒီလိုအခြင့္အေရးေတြ တခါမွမရခဲ့ဘူး။ အခုေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ စၿပီးေတာ့ ေတြ႔ေနရၿပီ တခါတေလက်ေတာ့ အစိုးရက ဝါဒမႈိင္းတုိက္တာေတြကို ျပည္သူေတြက တကယ္ထင္ၿပီးေတာ့ တက္တက္ႂကြႂကြနဲ႔ မ႐ုန္းကန္ခ်င္ၾကေတာ့ဘူး။ ဒါလည္း ျပႆနာတရပ္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ဆီမွာ အေရးေတာ္ပံုစိတ္ဓာတ္ေတြက ရွိၿပီးသားပဲ၊ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ အေရးေတာ္ပံုေတြ လာပါလိမ့္မယ္။ 

မး ။ ။ ပါတီဝင္သစ္ေတြကို စုေဆာင္းတဲ့ကိစၥေရာ ဘယ္လိုရွိလဲ။ 

ေျဖ ။ ။ မ်ဳိးဆက္ အေျပာင္းအလဲ၊ မ်ဳိးဆက္အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚတုိးတက္မႈဆုိတာမရွိရင္ က်ေနာ္တို႔ ပါတီက ဘယ္ေတာ့မွ ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေတာင္မွပဲ အခုဆုိရင္ အသက္ ၆၈ ႏွစ္ထဲကို ေရာက္ေနၿပီ။ ၆၈ ႏွစ္ဆုိတာ ျမန္မာျပည္မွာ အဖြားႀကီး ျဖစ္ၿပီဗ်။ ဒါေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္သစ္ေတြ လိုအပ္ေနတယ္။ 

က်ေနာ္တုိ႔ မူဝါဒနဲ႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းအရလည္း ေခါင္းေဆာင္မႈအဆင့္မွာ (ေယဘုယ်) အေနနဲ႔ အသက္ ၅၀ တန္းကို ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုအထိေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မလုပ္ႏုိင္ေသးဘူး။ ေလာေလာဆယ္ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေတြက ၇၀ ေက်ာ္ေတြခ်ည္းပဲ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ေခတ္တုန္းက သူနဲ႔ သူ႔ သူငယ္ခ်င္းေတြရဲ႕အသက္က ၃၀ တန္းေတြခ်ည္းပဲ။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာ အေတြ႔အၾကံဳရွိတယ္၊ သမုိင္းေၾကာင္း ရွိတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီေန႔မွာေတာ့ အားလံုးက အိုကုန္ၾကၿပီ။ ။ 

(A prisoner’s pursuit of democracy in Burma by Lillian Cunningham, July 17, 2013) 


 

No comments: