ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာႀကီး Silverstein ခင္ဗ်ာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္မွာ ဗုဒၶဘာသာဟာ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါ ပါသလဲ။ ဆိုတာက ျမန္္မာ့အမ်ဳိးသားစိတ္ဓာတ္သည္ Secular Nationalism လို႔ေခၚတဲ့ ဘာသာေရးႏွင့္ ကင္းလြတ္ေသာ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္လား။ သို႔မဟုတ္ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ဆက္စပ္မႈရွိေနပါသလား ဆရာႀကီး ဘယ္လိုသေဘာရပါသလဲ။
Josef Silverstein ။ ။ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ အမ်ဳိးသားေရး ဆက္စပ္ေနပါသလား။ တခုႏွင့္တခု ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ အတူတူေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ လူတစ္ေယာက္ဟာ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒီေကာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေကာ အတူတူျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ တခုႏွင့္တခုဟာ ဖီလာဆန္႔က်င္ မဟုတ္ပါဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ ျမန္မာ့အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ဓာတ္ဟာ Secular Nationalism လို႔ေခၚတဲ့ ဘာသာေရးနဲ႔ ကင္းလြတ္ေသာ အမ်ဳိးသားေရးဝါဒ မဟုတ္ဘူးေပါ့။
Josef Silverstein ။ ။ ဗုဒၶဘာသာဟာ ဘဝေနေရးအတြက္ သိပ္အေရးပါတဲ့ နည္းလမ္းတရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ အေတြးအေခၚ ယံုၾကည္မႈတရပ္သာမကပါဘူး။ လူေတြဟာ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ဘယ္လို ဆက္ဆံေနထိုင္ရမလဲဆိုတဲ့ နည္းလမ္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘဝလမ္းညႊန္ပါ။ ဒီအတိုင္းလိုက္နာမယ္ဆိုရင္ ဘယ္သူမဆို ဘယ္သူနဲ႔မဆို ေနထိုင္ႏိုင္တဲ့ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ပဋိပကၡမျဖစ္ဘဲ ေနထိုင္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တဖက္ကို တဖက္က ေလးစားရမယ့္ နည္းလမ္းလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုလိုတာက ဘာသာျခားေတြနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြနဲ႔ အတူတူယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ႏိုင္တဲ့လမ္းစဥ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့။
Josef Silverstein ။ ။ လံုးဝ မွန္ကန္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာ့သမိုင္းရဲ႕ တစိတ္တေဒသလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီကေန႔ ျပႆနာတခုကေတာ့ လူေတြဟာသမိုင္းကို ျပန္မဖတ္ၾကေတာ့သာ ျဖစ္ပါတယ္။ လူေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လာေရာက္ၿပီး စတင္အေျခက်ေနထိုင္ခဲ့ၾကတာ အဲဒီအထဲမွာ မတူကြဲျပားတဲ့ လူမ်ဳိးေတြ၊ ဘာသာတရားေတြ၊ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ေတြဟာ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေနထိုင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ တမ်ဳိးနဲ႔တမ်ဳိး ဝင္ေရာက္ဖက္စြက္တာလည္း မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ ဘာသာအယူဝါဒ မတူသူေတြကို အတင္း ဘာသာေျပာင္းေစဖို႔ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တာမ်ဳိးလည္း မရွိခဲ့ပါဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုရင္ ဒီကေန႔ျဖစ္လာတဲ့ ပဋိပကၡေတြ အၾကမ္းဖက္မႈေတြၾကေတာ့ ဘာသာေရးအသြင္ေဆာင္တဲ့ ပဋိပကၡမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ေနတယ္ေပါ့ ဆရာႀကီး။
Josef Silverstein ။ ။ အၾကမ္းဖက္မႈေတြဟာလည္း ေရရွည္ျဖစ္ထြန္းလာခဲ့တဲ့ ကိစၥတရပ္ပါပဲ။ တနည္းေျပာရရင္ အခုေနာက္ဆံုး ရာစုႏွစ္မွာပါ။ ဒါကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္ထြန္း ရပ္တည္လာမႈနဲ႔ ယွဥ္ၿပီးေတာ့ ႐ႈျမင္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ သမိုင္းကို နည္းနည္းျပန္ေကာက္ရမယ္ဆိုရင္ ဗမာေတြ ျမန္မာအလယ္ပိုင္းတခြင္ကို အုပ္စိုးထားခဲ့စဥ္တုန္းက ေဒသ တနံတလ်ားက လူမ်ဳိးစုေတြ ဘာသာေရး အသိုင္းအဝိုင္းေတြ လူမႈဝန္းက်င္ေတြကို သူတို႔ဟာ သူတို႔ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ေပးထားခဲ့ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်မွတ္ထားတဲ့ေဘာင္အတြင္း ေနထိုင္သမွ်ကာလပတ္လံုး ဒီလိုပဲခြင့္ျပဳထားခဲ့တာပါ။ ဒါဟာ ၂၀ ရာစုအစပိုင္းမွာ တစုနဲ႔တစု သေဘာထား မတူညီမႈေတြျဖစ္လာၿပီး စတင္ ယိုင္နဲ႔လာခဲ့ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အိမ္နီးခ်င္းေတြ အခ်င္းခ်င္းရန္ျဖစ္တာ စစ္တိုက္တာဟာ ဗုဒၶဘာသာ အစဥ္အလာ၊ အစၥလာမ္အစဥ္အလာ မဟုတ္ပါဘူး။ အိမ္နီးခ်င္းေတြၾကား ေပ်ာ္ရႊင္ၿငိမ္းခ်မ္းစြာနဲ႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ အစဥ္အလာေတြသာ ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာႀကီးက ဘာသာတရားႏွစ္ခုစလံုးဟာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္၊ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ယွဥ္တြဲေနထိုင္တဲ့ အစဥ္အလာရွိတယ္ဆိုေတာ့ အခု ျပႆနာေတြ ျဖစ္လာတာၾကေတာ့ေကာ။ အဲဒီတုန္းက ေကာင္းခဲ့တဲ့ အစဥ္အလာေတြ အခုဆိတ္သုဥ္းသြားခဲ့ၿပီလား သို႔မဟုတ္ အခုအခါမွ တဖက္ကိုတဖက္ လႊမ္းမိုးခ်င္တဲ့ စိတ္ေတြမ်ား ပိုမိုေပၚလြင္လာလို႔လားဆိုတာ ဘယ္လိုေျပာမလဲ ခင္ဗ်ာ။
Josef Silverstein ။ ။ အခုအခါ က်ေနာ္တို႔ေတြ႔ၾကံဳလာရတဲ့ျပႆနာေတြ တိုက္ခိုက္မႈေတြ သေဘာကြဲလြဲမႈေတြဟာ အဓိကအားျဖင့္ ဗမာေတြအေနနဲ႔ ၾသဇာအာဏာကို လူထုအသိုင္းအဝိုင္းတခုလံုးအတြက္ မွ်မွ်တတ ခြဲေဝက်င့္သံုးဖို႔ ပ်က္ကြက္ရာကတဆင့္ ေပါက္ဖြားလာတာပါ။ သမိုင္းမွာလည္း အုပ္စိုးသူ ဘုရင္မရွိတဲ့အခါ ဒါမွမဟုတ္ အုပ္စိုးတဲ့ဘုရင္ အင္အားေပ်ာ့ညံ့တဲ့အခါမွာ လူေတြဟာ အုပ္စုလိုက္ တျခားအုပ္စုေတြ လာေရာက္တိုက္ခိုက္မွာစိုးလို႔ ကာကြယ္ ခုခံလာၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီကေန႔အခါမွာ ျမန္မာျပည္သူေတြ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ စိတ္ဝမ္းကြဲျပားမႈေတြ လူမႈဒုကၡေတြဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့ အုပ္စုိးမႈစနစ္တရပ္ကို မ်ဳိးဆက္တခုက တခုကို နည္းလမ္းတက် လြဲေျပာင္းခ်မွတ္ေပးႏိုင္ျခင္းမရွိတဲ့ ရလဒ္ေတြလို႔ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတရပ္ ျဖစ္မလာဘဲ တစ္ေယာက္လည္ပင္းကို တစ္ေယာက္ညစ္ဖို႔ ႀကိဳးစားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ေနရတာပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ ဒီပဋိပကၡေတြဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲလာၾကသူေတြအထဲက ေျပာင္းလဲေပၚထြန္းလာတဲ့ သေဘာေပါ့။ တနည္းေျပာရရင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကတဆင့္ ေပါက္ဖြားလာတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈေတြလို႔ ဆိုရမွာေပါ့။
Josef Silverstein ။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကြဲျပားတဲ့လူမ်ဳိးစုေတြအၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မတည္တံ့ႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ အေျခအေနေတြ အယူအဆေတြကေတာ့ မရွိခဲ့ဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ စိန္ေခၚမႈ တစုံတရာမရွိဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္တံ့ခဲ့တဲ့ကာလလည္း ရွည္ရွည္လ်ားလ်ား ရွိခဲ့ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ အရင္က မရွိခဲ့ဘဲ အခုရွိလာတာက်ေတာ့ေကာ ဆရာႀကီး။
Josef Silverstein ။ ။ အခုေတာ့ အယူဆသစ္ေတြကို ျပင္ပကလူေတြကေနတဆင့္ တင္သြင္းလာတာ ေတြ႔ျမင္ေနရပါတယ္။ ျပင္ပက ဝင္ေရာက္လာသူေတြဟာ သူတို႔နဲ႔အတူ စိတ္မခ်မ္းသာစရာေတြ၊ မုန္းတီးစိတ္ေတြ၊ သေဘာထားကြဲလြဲမႈေတြကို သယ္ေဆာင္လာၿပီး ျပည္တြင္းမွာ ကာလရွည္ၾကာစြာ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းေနထိုင္လာသူေတြဆီ သြတ္သြင္းေပးေနၾကတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာတည္ရွိလာခဲ့တ့ဲ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ပ်က္ျပားစရာေတြ ျဖစ္လာရတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တခုက ဖဆပလေခတ္တုန္းကလည္း ဗုဒၶဘာသာကို ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာအျဖစ္ ျပဌာန္းဖို႔ဆိုတဲ့ကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျပႆနာတက္ခဲ့ရတယ္လို႔ ဖတ္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိအထိ ဆိုးတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈေတြေတာ့ မျဖစ္ခဲ့ဘူးေပါ့ ခင္ဗ်ာ။
Josef Silverstein ။ ။ ဒီလို အယူအဆမ်ဳိးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္ စိုးရိမ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘာသာဆိုတဲ့ အယူအဆဟာ အေတာ္ေလး ေနာက္ပိုင္းက်မွ ေပၚထြက္လာတဲ့ အယူအဆ ျဖစ္ပါတယ္။ အတိတ္ကာလ ၁၉ ရာစု၊ ၁၈ ရာစုကို ျပန္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဘာသာကိုးကြယ္မႈ မတူညီတူေတြဟာ နီးနီးကပ္ကပ္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ ေခါင္းေဆာင္မႈနဲ႔ သူတို႔နည္းနဲ႔ သူတို႔ ေနထိုင္ခဲ့ၾကတာပါ။ တစ္ေယာက္အေရး တစ္ေယာက္ ဝင္စြက္ဖက္တာလည္း မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေခတ္သစ္ေရာက္လာေတာ့ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တခ်ဳိ႕က ဗုဒၶဘာသာသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာျဖစ္ရမည္လို႔ ေတာင္းဆိုလာၾကပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာဆိုတာ မရွိပါဘူး။ လူအမ်ားစုက ဗုဒၶဘာသာကိုးကြယ္ၾကေတာ့ သူတို႔ဟာသူတို႔ က်င့္ၾကံလုိက္နာၾကဖို႔ပဲ ရွိပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အခုလိုဆိုေတာ့ ေရွးတုန္းက ဘာသာကြဲ လူမ်ိးကြဲ ျပႆနာမရွိဘဲ အတူယွဥ္တြဲ ေနထိုင္လာၾကတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ ဘာသာေရး လူမ်ဳိးေရး ပဋိပကၡေတြျဖစ္လာတယ္ဆိုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းက ေခတ္သစ္က်မွ တိုးတက္မလာဘဲ ေနာက္ျပန္ဆုတ္ေနတယ္ဆိုတဲ့သေဘာေပါ့ ဆရာႀကီး ခင္ဗ်။
Josef Silverstein ။ ။ က်ေနာ္ အျပည့္အဝ သေဘာတူပါတယ္။ မတူကြဲျပားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ သူတို႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနဲ႔သူတို႔ အတူယွဥ္တြဲ ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဗမာဘုရင္ကို အႀကီးအမွဴးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံထားၾကၿပီး အခ်င္းခ်င္း သဟဇာတရွိ ေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဗမာဘုရင္ကလည္း သူတို႔နည္းနဲ႔သူတို႔ ေနခြင့္ျပဳထားခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ကိစၥကို ဝင္မစြက္ခဲ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာ့သမိုင္္းမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရွိခဲ့ပါတယ္။ လူမႈစစ္ပြဲေတြ မရွိခဲ့ပါဘူး။ ျပည္ပတိုင္းျပည္ေတြနဲ႔ေတာ့ စစ္ပြဲေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ပြားခဲ့ပါတယ္။ ဥပမာ ထုိင္းနဲ႔ဗမာ စစ္ပြဲေတြ အမ်ားႀကီးျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာလည္း ဘာသာကိုးကြယ္မႈ ကြဲျပားျခားနားလို႔ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့စစ္ပြဲေတြ မဟုတ္ပါဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့ ဆရာႀကီး။ အဲဒီေတာ့ ေရွ႕ကို ေမွ်ာ္ၿပီးၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဒီလို သဟဇာတရွိရွိ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္းနဲ႔ မတူကြဲျပားမႈေတြအၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းစြာေနထိုင္ႏိုင္တဲ့စနစ္ကို ျပန္သြားဖို႔အတြက္ အဲဒီစနစ္မ်ဳိးကိုဖန္တီးဖို႔အတြက္ ဘာေတြကို က်ေနာ္တို႔ ျပဳျပင္ၾကရမလဲ။ စနစ္ကို ျပဳျပင္ရမလား။ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ေျပာင္းလဲရမလား။ သုိ႔မဟုတ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း လူေတြရဲ႕ စိတ္ေနသေဘာသဘာဝကို ေျပာင္းလဲရမလား။
Josef Silverstein ။ ။ ဒါကိုလည္း ေနာက္ျပန္လွည့္ၾကည့္ရမွာပါ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ ျမန္မာျပည္သူူေတြကို ဦးေဆာင္ၿပီး ပင္လံုညီလာခံလုပ္စဥ္တုန္းက လူမ်ဳိးစုေတြ သူတို႔ဟာသူတို႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ေနထိုင္ပိုင္ခြင့္ကို ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။ မူစလင္ေတြကိုေသာ္လည္းေကာင္း တျခားအုပ္စုေတြကိုေသာ္လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲဖို႔ သူ မလုပ္ခဲ့၊ မေျပာခဲ့ပါဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းေျပျပစ္မႈ ရွိေနသမွ် သူတို႔ဘာသာ သူတို႔ေနၾကဖို႔သာ ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းဟာ Federal ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔အစည္းေရးကို လုိလားပါတယ္။ လူမ်ဳိးစုေတြ တစုကိုတစု ဝင္မစြက္ဖက္ဘဲ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ ေနထိုင္ေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီဇစ္ျမစ္ကို အခု ျပန္မသြားၾကေတာ့ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္ဘာသာဆုိတာမ်ဳိးေတြ လုပ္ခ်င္လာပါတယ္။ က်န္လူမ်ဳိးစုအေပၚ ႀကီးစိုးခ်ယ္လွယ္လာခ်င္ၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ့္သေဘာေျပာရရင္ သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္ၾကပါ။ ေလ့လာၾကပါ။ အဲဒီမွာ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြ သဟဇာတရွိရွိ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကတာကို ေတြ႔ၾကရပါလိမ့္မယ္။ ။
ဗြီအိုေအ (ျမန္မာပိုင္း) အစီအစဥ္မွ ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။
No comments:
Post a Comment