Sunday, May 5, 2013

စစ္မွန္တဲ့ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ရရွိေတာ့မလား

ဒီတပတ္ ျမန္မာ့အေရး မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ေဆြးေႏြးခန္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ စစ္မွန္တဲ့ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ေပၚထြန္းေရးအတြက္ အစိုးရနဲ႔ မီဒီယာေလာကအၾကား အျပန္အလွန္ နားလည္မႈနဲ႔ ယံုၾကည္စိတ္ခ်မႈရွိဖို႔လည္း လိုအပ္တယ္လို႔ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတရဲ႕ ေျပာခြင့္ရပုဂၢိဳလ္ ျပန္ၾကားေရး ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးရဲထြဋ္ က ေျပာဆိုပါတယ္။ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ ဖန္တီးေရးမွာ ေတြ႔ၾကံဳရတဲ့ စိမ္ေခၚမႈေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဦးရဲထြဋ္နဲ႔ ဦးေက်ာ္ဇံသာတို႔ ေဆြးေႏြးသံုးသပ္ထားပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးနဲ႔အတူ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးဖို႔ဆိုၿပီးေတာ့ လုပ္လာေနပါတယ္။ ဆုိေတာ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရာစုဝက္နီးပါး သတင္းလြတ္လပ္မႈကို ပိတ္ပင္ထားျခင္းခံခဲ့ရတဲ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတစ္ခုမွာ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ကို ဖန္တီးဖို႔ လုပ္ရတာဟာ လြယ္ပါရဲ႕လား။ ဘယ္လို အခက္အခဲေတြ စိန္ေခၚမႈေတြ ေတြ႔ရသလဲဆိုတာ ပထမဦးဆံုး ေျပာျပပါလား။ အက်ဥ္းခ်ဳံးေလး။ 


ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေျပာသလိုပဲ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ က်ေနာ္တို႔ တံခါးပိတ္ထားခဲ့တဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြ အရမ္းမ်ားခဲ့တဲ့ လူအဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ က်ေနာ္တို႔ ဒီသတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ေတြ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ေတြ လုပ္တဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တို႔ စိန္ေခၚမႈေတြ အမ်ားႀကီးၾကံဳရပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဘက္က အစိုးရဘက္က စိန္ေခၚမႈေတြကို စေျပာရရင္ က်ေနာ္တို႔ဘက္မွာလည္းပဲ ဒီလို ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေဝဖန္တဲ့ကိစၥမ်ဳိးေတြ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ရွိရင္ အသားမက်ေသးတဲ့ကိစၥေတြ က်ေနာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ရပါတယ္။ တဖက္က က်ေနာ္တို႔ ျပည္တြင္းက မီဒီယာေတြဘက္ကေန ေျပာရမယ္ဆိုရင္လည္း ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီးဌာနက ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မီဒီယာကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုအျဖစ္ႏွင့္ ေဆာင္ရြက္လာၿပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔က အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို လုပ္တဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တို႔အေပၚ သံသယေတြ ရွိေနေသးတာလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီႏွစ္ခုကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အႀကီးမားဆံုး ရင္ဆုိင္ရတဲ့ စိန္ေခၚမႈေပါ့။ က်န္တဲ့ အတက္ပညာပိုင္းဆိုင္ရာ၊ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ၊ က်င့္ဝတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေတြ႔အၾကံဳနည္းပါးမႈ စိန္ေခၚမႈေလးေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ ရွိပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အခု က်ေနာ္ သတင္းသမားေတြဆီက တဆင့္ၾကားတယ္။ ေနာက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသတင္းသမားေတြ ပို႔လာတဲ့ သတင္းေတြကိုၾကည့္ေတာ့ အခ်က္အလက္ကိုေတာ့ အေတာ္ေလး လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သူတို႔ ေရးသားေထာက္ျပလာၾကတာ ေတြ႔ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဝဖန္မႈေတြၾကေတာ့ သူတို႔ သိပ္ၿပီးေတာ့ မလုပ္ႏိုင္တာ မလုပ္ျဖစ္တာကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆုိေတာ့ ေစာေစာက ဦးရဲထြဋ္ေျပာသလို အစိုးရပိုင္းကလည္းပဲ ဒီကိစၥ သူတို႔ကို ေထာက္ျပေဝဖန္တာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သူတို႔သိပ္ၿပီးေတာ့ မယဥ္ပါးေသးဘူး။ အေလ့အက်င့္ မရွိေသးဘူးဆိုေတာ့ ဒီကိစၥကို ဘယ္လိုျပဳျပင္လို႔ ရႏိုင္မယ္ထင္ပါသလဲ။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ ဒါကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ပထမဦးဆံုးကေတာ့ အခု ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးကေန သူကုိယ္တိုင္ စံျပလုပ္ျပေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔ က်ေနာ္တို႔ အထက္ပိုင္းမွာရွိတဲ့ တာဝန္ရွိသူေတြကေတာ့ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ရယ္၊ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးမွာ မီဒီယာက အေရးပါတဲ့က႑က ပါဝင္တယ္ဆိုတာေတာ့ ဒါက်ေနာ္တို႔ ဒီထိပ္ပိုင္း မူဝါဒ ခ်မွတ္သူေတြအပိုင္းမွာေတာ့ သေဘာေပါက္ပါတယ္။ 

အထူးသျဖင့္ အလယ္အလတ္ႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ ဒီေအာက္ေျခအပိုင္းမွာေတာ့ မီဒီယာေတြက ငါတို႔ကို အျမဲတမ္းပဲ ေဝဖန္မယ့္လူေတြပဲ အေကာင္းေျပာမွာ မဟုတ္ဘူး။ မီဒီယာကို ေျပာလိုက္ရင္၊ ေမးတဲ့ဟာကို ေျဖလိုက္ရင္ တစ္ခုခုမ်ား မွားသြားမလား။ သူတို႔ေျပာတဲ့ဟာကို မီဒီယာကေနၿပီးေတာ့မွ လိုသလိုဆြဲၿပီးေရးသားလိုက္မလား ဆိုတဲ့ဟာေတြကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ က်န္ေနဆဲျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒါေတြအတြက္လည္း က်ေနာ္တို႔ေတာ့ ဒီဝန္ႀကီးဌာနေတြက ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူေတြ တာဝန္ထမ္းေဆာင္တဲ့သူေတြကို သင္တန္းႏွစ္ႀကိမ္ ေပးခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ သို႔ေသာ္ ဘာပဲေျပာေျပာ က်ေနာ္တို႔ဘက္ကႀကီးပဲ ျပဳျပင္လို႔မရဘဲနဲ႔ ဒီပုဂၢလိက မီဒီယာေတြအပိုင္းကလည္း ဝန္ထမ္းေတြစိတ္ထဲမွာ ရွိေနတဲ့ စိုးရိမ္မႈေတြ ေၾကာင့္ၾကမႈေတြ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္တဲ့အထဲမွာ ႀကံဳေနရတဲ့အခက္အခဲေတြကိုလည္း စာနာနားလည္ေပးၿပီးေတာ့မွ လုပ္ေပးမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပိုေကာင္းတဲ့ဆက္ဆံေရးရလာမွာပါ။ ပိုေကာင္းတဲ့ဆက္ဆံေရးနဲ႔ အျပန္အလွန္နားလည္မႈ ပူးေပါင္းလိုက္ရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔မွာ စံမီျပည့္မီ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို က်င့္သံုးႏိုင္တဲ့အဆင့္ကို တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ေရာက္ရွိသြားမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တစ္ခုက တခ်ဳိ႕ကေထာက္ျပၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဥပေဒတခ်ဳိ႕က ျပဳျပင္ဖို႔လိုေသးတယ္။ မီဒီယာနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဥပမာအားျဖင့္ Electronic Act လုိ႔ ထင္ပါတယ္။ အဲဒီဟာဆိုလို႔ရွိရင္ မီဒီယာသမားေတြအတြက္ စိုးရိမ္စရာရွိတဲ့အေျခအေနလို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္းပဲ အခုထိ ဒါ ထုတ္တင္စနစ္ေပါ့။ Publish လုပ္ၿပီးမွ သူတို႔က အျမဲတမ္းေခၚၿပီးေတာ့ စစ္ေဆးႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့အေနအထား ရွိေနေသးတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ အဲဒီဟာေတြကို ဘယ္ေတာ့ ပေပ်ာက္ႏိုင္ဖို႔ အလားအလာ ရွိပါသလဲ။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ ဟိုဘက္က Electronic ဥပေဒနဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဆက္သြယ္ေရး ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးေသာင္းတင္ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေျဖၾကားသြားတဲ့အထဲမွာလည္း ပါပါတယ္။ ဒါကိုေတာ့ သူတို႔ ျပန္ဆြဲပါမယ္။ ဒါကို ေခတ္နဲ႔ကိုက္ညီေအာင္ ျပန္ဆြဲၿပီးေတာ့မွ လုပ္ပါ့မယ္လုိ႔ ေျပာသြားပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဘက္မွာ လက္ရွိ ထုတ္တင္ဆိုတာကေတာ့ တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္ မွတ္တမ္းအတြက္ ေတာင္းတဲ့ဟာပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာ ထုတ္တင္လုပ္တာက မွတ္တမ္းသိမ္းထားတယ္။ တခ်ဳိ႕ဟာေတြကို အမ်ဳိးသားစာေပစုနဲ႔ အမ်ဳိးသားစာၾကည့္တိုက္ကို ေပးတယ္။ လက္ရွိ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဆီကို တစ္ေယာက္ေယာက္က Complain မလုပ္လုိ႔ ရွိရင္ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အဲဒါမ်ဳိးေတြကို ဆင္ဆာလုပ္ၿပီးေတာ့ လိုက္ၾကည့္ေနတာမ်ဳိးေတြလည္း မရွိပါဘူး။ 

ဒီထုတ္တင္စနစ္ က်င့္သံုးၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ က်ေနာ္ထင္တယ္ က်ေနာ္တို႔ဆီက ဒီေရးသားခ်က္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေခၚၿပီးသတိေပးတယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ကိစၥေလး ႏွစ္ခု သံုးခုမွာပဲ ေလာင္းကစားလုိကိစၥမ်ဳိးေတြ ဒါမ်ဳိးမွာေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ေနာက္တစ္ခါ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ရုပ္ပံုေတြ ေဖာ္ျပတဲ့အထဲမွာ နည္းနည္း အလြန္အကၽြံျဖစ္တဲ့ကိစၥမ်ဳိးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ စာနယ္ဇင္းေကာင္စီကုိ အေၾကာင္းၾကားတာရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လုိ႔ က်ေနာ္ ထင္တယ္။ ထုတ္တင္စနစ္ က်င့္သံုးေနတာဟာ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ေပၚမွာ ဘာမွသြားၿပီး အေႏွာက္အယွက္ မျဖစ္ဘူးလုိ႔ေတာ့ က်ေနာ္ ယံုၾကည္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီထုတ္ေဝသူတခ်ဳိ႕ႏွင့္ စာေရးသူတခ်ဳိ႕ကေတာ့ အဲဒီဟာကိုလည္း သူတို႔ နည္းနည္း စိတ္ထဲမွာ တၿခိမ္းၿခိမ္း ျဖစ္ေနၾကေသးတာေတာ့ အမွန္ပဲ။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ ဒါေၾကာင့္လည္း က်ေနာ္ ေျပာတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလ လုပ္တဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တို႔ကို လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္အျဖစ္ျမင္ဖို႔။ က်ေနာ္တို႔ကို ယံုၾကည္ဖို႔ဆိုတဲ့ဟာက က်ေနာ္တို႔ ေတာ္ေတာ္ေက်ာ္လႊားေနရတဲ့ စိန္ေခၚမႈပဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လူေတြက ျဖတ္သန္းလာခဲ့တဲ့ အေတြ႔အၾကံဳႏွင့္ ခံစားမႈေတြ ရွိေနေသးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔ အဲဒါေတြကို မေက်ာ္လႊားႏိုင္ဘဲနဲ႔ သံသယေတြျဖစ္ေနတယ္လို႔ က်ေနာ္ေတာ့ ထင္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္အာဏာပိုင္ေတြ အစိုးရတာဝန္ရွိတဲ့ လူေတြအပိုင္းက တခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတြမွာဆိုရင္ သူတို႔ကေတာ့ သိပ္အဆင့္ျမင့္ေနၿပီလို႔ ဆုိရမလား။ လူျပက္ေတြကအစ ပ်က္လံုးထုတ္တာ ျပင္သစ္တို႔ ဘာတို႔မွာဆိုလည္း ကာတြန္းရုပ္ႏွင့္အစ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြကို သူတို႔ ေျပာၾက ေဝဖန္ၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒါကိုလည္းပဲ သူတို႔ဟာ ဘာမွ အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့ဘဲ ဒီလုိပဲ သူတို႔ ေျပာစရာရွိလို႔ေျပာတာပဲဆိုပီးေတာ့ မ်က္ကြယ္ျပဳထားလိုက္ကတာပဲ။ အဲဒီလို ပုစံမ်ဳိးျဖစ္လာဖို႔ေတာ့ အေတာ္ေဝးဦးမယ္ ထင္ပါတယ္ ဗမာျပည္မွာ။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ အဲဒါမ်ိဳးကေတာ့ေလ ဦးေက်ာ္ဇံသာေရ။ က်ေနာ္တို႔ အစိုးရတင္ပဲ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီျပည္သူ႔ရဲ႕မ်က္စိေအာက္မွာ ေနေနရတဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြေရာ ႏိုင္ငံေရးသမား အားလံုးေပါ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီအသီးသီးက လူေတြေကာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ လုပ္ေနတဲ့လူေတြ ေနာက္တစ္ခါ Civil Society မွာ တာဝန္ယူေနရတဲ့သူေတြ ဒါေတြအားလံုးက ရင့္က်က္ဖို႔ လုိပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။ အစိုးရတစ္ခုတည္းကပဲ ဒီကာတြန္းဆြဲတာကို သည္းခံႏိုင္မွ ရမယ္လို႔ေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူး။ လူေတြအားလံုးရဲ႕ အယူအဆ အမူအက်င့္ေပၚမွာ မူတည္မယ္ ထင္တယ္ခင္ဗ်။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္က အဲဒါေၾကာင့္ေပါ့ ဒီလူအဖြ႔ဲအစည္းကိုယ္၌္က ပိတ္ပင္ပီးေတာ့ေနခဲ့ရတယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေအာက္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာေကာင့္ ဒီလုိစရိုက္မ်ဳိးဖစ္လာဖို႔ကေတာ့ တစ္စံုတစ္ခု က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေပးဖို႔လုိတယ္ ထင္ပါသလား။ သို႔မဟုတ္ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးထားရင္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ျဖစ္သြားမယ္လို႔ ထင္ပါသလား ဦးရဲထြဋ္။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္ ပုဂၢလိကအယူအဆ ေျပာရင္ေတာ့ ဒီကာတြန္းတို႔ ရုပ္ေျပာင္တို႔ သရုပ္ပ်က္တို႔ စာေတြမွာ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ဗမာမွာလည္း ထားရွိရတဲ့ ေလးစားမႈေတြဟာေတြ ရွိေသးတာကိုး။ အဲဒါမ်ဳိးေတြကိုသြားပီးေတာ့ ထိခိုက္ႏိုင္ေလာက္တဲ့အထိေတာ့ က်ေနာ္ေတာ့ မျဖစ္ေစခ်င္ပါဘူး။ ဒီလုိ ကာတြန္းႏွင့္ ပ်က္လံုးေတြေပါ့ လူရဲ႕ဂုဏ္သိကၡာကို ထိခိုက္ေစတဲ့ ပ်က္လံုးမ်ဳိးေတြ မထုတ္ဘဲနဲ႔လည္း စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ကို က်င့္သံုးလုိ႔ရတယ္။ စတုတၳမ႑ိဳင္ကို ျဖည့္ဆည္းရတယ္လို႔ေတာ့ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါကို က်ေနာ္တို႔ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းအရ ေျပာရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔သည္ က်င့္သံုးတဲ့ေနရာမွာ အဲဒီေလာက္အထိ အေမရိကားတို႔ ဒီ ဥေရာပႏိုင္ငံေတြမွာ လုပ္သလို ပံုကို ခ်စ္စႏိုးနဲ႔ေရးတဲ့ ကာတြန္းမ်ဳိးကိုေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ Caricature ေျပာတာ မဟုတ္ဘူး။ သိကၡာကို ေလွာင္ေျပာင္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေရး သိကၡာကို ေလွာင္ေျပာင္ရာက်တဲ့ ေရးသားမႈမ်ဳိး၊ ပံုပ်က္မႈမ်ဳိး ပ်က္လံုးမ်ဳိးတာ့ က်ေနာ္ေတာ့ သိပ္ပီးေတာ့ ဘဝင္မက်ဘူးေပါ့။ လုပ္ရပ္ကိုေထာက္ျပပီး ေဝဖန္တဲ့ကာတြန္းမ်ဳိး ပ်က္လံုးမ်ဳိးဆိုရင္ေတာ့ ဒါက်ေနာ္တို႔ ဘာမွ ျပႆနာမရွိဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ က်ေနာ္ ေနာက္တစ္ခုေမးခ်င္တဲ့အပိုင္းကေတာ့ အစိုးရ အာေဘာ္မီဒီယာဆိုတာ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ တကယ္ထြန္းကားလာရင္ လိုအပ္ပါေသးသလား။ ဦးရဲထြဋ္တို႔ သတင္းျပန္ၾကားေရး အဖြဲ႔အစည္းအေနနဲ႔။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ ဒါေကာင့္ က်ေနာ္တို႔က ဒီကေန႔ BBC လုိ Public Service Media အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ မီဒီယာအျဖစ္ က်ေနာ္တို႔ ကူးေျပာင္းဖို႔ လုပ္ေနတယ္ဆိုတာဟာ ဒီမိုကေရစီကာလမွာ ကိုက္ညီမယ့္ ဒီ မီဒီယာစနစ္တစ္ခု ျဖစ္ေအာင္ဆိုပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ႀကိဳးစားေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံပိုင္အျဖစ္နဲ႔ ၿပီးလို႔ရွိရင္ အာဏာရတဲ့အစိုးရက္ကေနပဲ ရပ္တည္ပီးေတာ့ ေျပာမယ္ဆိုတဲ့ဟာမ်ဳိးကေတာ့ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ မကိုက္ညီေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔လည္း က်ေနာ္တို႔ သမၼတႀကီး တာဝန္ယူတဲ့အခ်ိန္ကစပီးေတာ့ က်ေနာ္ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ ေျပာင္းလဲလာခဲ့တယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ ပိုင္ဆိုင္မႈအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံပိုင္ဆိုေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ သြားေနတဲ့လမ္းေကာင္းေတြ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္ဖို႔ကို သြားေနတယ္။ ေရးတဲ့ သတင္းပံုစံေတြကအစ တျဖည္းျဖည္းခ်င္းေျပာင္းလဲေနပီဆိုတာကို ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေတြ႔မွာပါ။ တခ်ိန္ၾကရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒီ လံုးဝ BBC တို႔လုိပဲ ဒီေဝဖန္ေရးအရေရာ အယ္ဒီတာကို လြတ္လပ္တဲ့ Public Service Media အျဖစ္ ေျပာင္းသြားဖို႔ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္္မွာေတာ့ Public Service Media ရဲ႕က႑က ဆက္ပီးေတာ့ရွိေနမယ္လို႔ ရွိလည္းရွိသင့္တယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ BBC တို႔ဘာတို႔ ဒါ ရုပ္ျမင္သံၾကားတို႔ ေရဒီယိုတို႔ကေတာ့ ဟုတ္ပီ။ သတင္းစာေတြကိုေကာ Privatize လုပ္ဖို႔ ပုဂၢလိကလက္ထဲကို ျပန္အပ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိပါသလား။ ႏုိင္ငံပိုင္သတင္းစာဆိုတာ ဆက္လက္ပီးထားဖို႔ ရည္ရြယ္ထားပါသလား။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ သတင္းစာေတြကိုလည္း အခုနကလို ဒီအမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ သတင္းစာအျဖစ္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔ေျပာင္းပါမယ္။ ဒါကေတာ့ ႏိုင္ငံတကာမွာ ေတာ္ေတာ္ရွားတဲ ပံုစံျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔ က်ေနာ္တို႔ အရင္ ႏိုင္ငံတကာမွာ က်ေနာ္တို႔ လိုက္ေလ့လာၾကည့္ဦးမယ္။ ဥပမာ ေဖာင္ေဒးရွင္းတစ္ခု တာဝန္ယူပီးေတာ့မွ သတင္းစာေလးတစ္ခုကို စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးကေနပီး သိမ္းပိုက္ပီးေတာ့မွ ကာကြယ္တဲ့အေနႏွင့္ ေဖာင္ေဒးရွင္ဘာေတြ ေစတနာရွင္ေတြကေန ဝင္ဝယ္ပီးေတာ့ လုပ္ေပးတာမ်ဳိးပဲရွိတယ္။ BBC တို႔လုိ က်ေနာ္တို႔ NHK တို႔လုိမ်ဳိး ဒီ Public Service Media အစစ္အျဖစ္ လုပ္တဲ့သတင္းစာဆိုတာ မေတြ႔ဘူး။ ဒါမို႔လည္း က်ေနာ္တို႔ UNESCO ဘာတို႔နဲ႔လုပ္ပီးေတာ့မွ ဟုိက္အသံလႊင့္မွာရွိတဲ့ အေျခခံမူေတြကို သတင္းစာမွာ ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ က်င့္သံုးလုိ႔ရမလဲဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔ စဥ္စားပီးေတာ့ လုပ္ေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီသတင္းစာေတြကေတာ့ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ သတင္းစာအျဖစ္ႏွင့္ အသံလႊင့္ဌာနလိုပဲ ဆက္ပီးေတာ့ ရွိသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ Editorial Freedom ေပါ့ေလ။ ေစာေစာကေျပာတဲ့ အယ္ဒီတာ တည္းျဖတ္တဲ့ သတင္းတည္းျဖတ္တဲ့အပိုင္း၊ လြတ္လပ္ခြင့္ကိုေကာ အတိအက်ေပးပါ့မလား။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ အခု BBC ဒါကို Charter နဲ႔ ကာကြယ္ထားသလိုပဲ က်ေနာ္တို႔ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ သတင္းစာႏွင့္ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ အသံလႊင့္ဌာနအျဖစ္ ေျပာင္းလဲမယ့္ဟာေတြကို အဲဒီလုိမ်ဳိး Charter သို႔မဟုတ္ ဥပေဒမ်ဳိးနဲ႔ ဘယ္အစိုးရတက္တက္ ဘယ္သူပဲတာဝန္ယူယူ ကာကြယ္ႏိုင္တဲ့ မွန္ကန္တဲ့ အမ်ားျပည္သူဝန္ေဆာင္မႈ မီဒီယာျဖစ္ေအာင္ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ရမယ့္ကိစၥေတြကို က်ေနာ္တို႔ အခု ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႔အစည္းေတြနဲ႔ ေပါင္းပီးေတာ့မွ က်ေနာ္တို႔ ေရးဆြဲတာ ေလ့လာတာေတြ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေနပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တစ္ခုက ျမန္မာပရိသတ္ ျမန္မာျပည္သူေတြရဲ႕ မီိဒီယာအေပၚမွာ သေဘာထားေကာ ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။ အရင္တုန္းကေတာ့ ဒါသူတို႔က ျပည္ပကသတင္းေထာက္ကို နားေထာင္ကတယ္။ ေနာက္ပီး တခ်ဳိ႕သတင္းေတြလည္းပဲ ဒါ အတိုက္အခိုက္နဲ႔ ေျပာတဲ့သတင္းေတြကို သူတို႔ ပိုပီး စိတ္ဝင္စားၾကတယ္ဆိုတာကေတာ့ ဒါ အမွန္အတိုင္း ဝန္ခံၾကမွာ ျဖစ္ပါတယ္ က်ေနာ္လည္း သတင္းသမားပါ။ ေနာက္ အစိုးရေျပာတဲ့ သတင္းကို သူတို႔ လံုးဝ အယံုအၾကည္ မရွိတတ္ၾကဘူး။ အခုေကာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြလုပ္လာေတာ့ ဦးရဲထြဋ္ ဘယ္လိုသံုးသပ္မိပါသလဲ။ လူထုရဲ႕ မီဒီယာအေပၚသေဘာထား။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ က်ေနာ္ေလ့လာမိသေလာက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒီ မီဒီယာေတြကို စပီးေတာ့ ေျဖေလ်ာ့မႈေတြလုပ္တဲ့ အစပိုင္းမွာေတာ့ လူေတြက အရင္တုန္းကလုိပဲ က်ေနာ္တို႔ ပြဲဆူမယ့္သတင္းမ်ိးေပါ့။ အဲဒီလုိမ်ဳိးေတြ ေဝဖန္တိုက္ခိုက္တဲ့ သတင္းမ်ဳိးေတြကို ပိုပီးေတာ့မွ ဖတ္ခ်င္ကတယ္။ စိတ္ဝင္စားတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီက္ပိုင္းေတြမွာ သမၼတႀကီးရဲ႕ မူဝါဒေတြအေပၚမွာ ျပည္သူေတြက ယံုၾကည္မႈရလာတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တုိ႔ကလည္း ဒီက္ ျပည္သူလႊတ္ေတာ္ထဲကို ဝင္လာပီးေတာ့မွ ဒီ ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးမွာ ဝင္ပါပီး လုပ္လာတယ္။ 

ကိုမင္းကိုႏိုင္တို႔လို ၈၈ မ်ဳိးဆက္ေတြကလည္း ဒီ Civil Society ထဲမွာ ဝင္လာတယ္။ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္းေတြကလည္း က်ေနာ္တို႔ ငိမ္းခ်မ္းေရး လမ္းေကာင္းေပၚ ေရာက္လာတယ္ဆိုတဲ့အခ်ိိန္မွာ လူေတြဟာ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ စိတ္လႈပ္ရွားရမယ့္ သတင္းမ်ဳိး ပြဲဆူေအာင္လုပ္တဲ့ သတင္းမ်ဳိးထက္ အျဖစ္တစ္ခုကို မွန္မွန္ကန္ကန္ႏွင့္ ယထာဘူတ၊ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် သံုးသပ္တာမ်ဳိးကို ပိုပီးေတာ့ တန္ဖိုးထားလာၾကပီလို႔ေတာ့ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံပိုင္ မီဒီယာေတြေကာ ပုဂၢလိက မီဒီယာေတြေကာ ျပည္ပမွာအေျခစုိက္ေနတဲ့ ျမန္မာမီဒီယာေတြအားလံုးက ေနာင္က်ရင္ေတာ့…. သတင္းရဲ႕တန္ဖိုး သတင္းရဲ႕အဆင့္အတန္း သတင္းရဲ႕ခုိင္မာမႈေတြႏွင့္ပဲ ပိဳင္ၾကရေတာ့မယ္လို႔ က်ေနာ္ ထင္ပါတယ္။ 

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္ဆံုးတစ္ခုကေတာ့ အဲပုဂၢလိကသတင္းစာ မၾကာခင္ထြက္မယ္ ၾကားပါတယ္။ ဘယ္ေတာ့ေလာက္ ေတြ႔ရမွာလဲ။ 

ဦးရဲထြဋ္ ။ ။ က်ေနာ္တို႔ကို အခု ေလွ်ာက္လႊာတင္ထားတာ က်ေနာ္ထင္တယ္ ရွစ္ခု ကိုးခုေလာက္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ သူတို႔တြဲၿပီးေတာ့ တင္လိုက္တဲ့ က်င့္ဝတ္ေတြ ေနာက္တစ္ခါ လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ပံုစည္းမ်ဥ္း Code of Conduct ေတြဟာ အမ်ားလက္ခံႏိုင္တဲ့ စံခ်ိန္ ျဖစ္မျဖစ္ က်ေနာ္တို႔ ဖတ္ရႈပီးေတာ့ စီစစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ တျခား ဒီစစ္ေဆးရမယ့္ အခ်က္ေတြေပါ့။ သူတို႔ရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္မႈကိစၥေတြ ဘာေတြ ဒါေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ ျပန္ၾကည့္ေနတယ္။ အဲဒါေတြ ၾကည့္ပီးလို႔ရွိရင္ အခ်က္လက္မျပည့္စံုတဲ့သူရွိရင္ က်ေနာ္တို႔ ျပန္ေတာင္းမယ္။ ျပည့္စံုလို႔ အားလံုးေပးႏိုင္တဲ့သူေတြရွိလို႔ရွိရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ဒါ ေရွ႕လထဲမွာ ခြင့္ျပဳမယ္။ သူတို႔ ဧပီလ (၁) ရက္ေန႔မွာ စပီးေတာ့မွ ထုတ္ႏိုင္ေအာင္ က်ေနာ္တို႔ လုပ္ေပးသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။


ဗြီအိုေအ (ျမန္မာပိုင္း) အစီအစဥ္မွ ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။


 

No comments: