Monday, January 9, 2012

ပညာေရးမွာ ဘာေတြမွားခဲ့သလဲ (ေမာင္ဝံသ)

“ဆရာက သင္၊ ေက်ာင္းသားက ထိုင္နားေထာင္ၿပီးေတာ့ တကယ္ ဘာမွ နားမလည္ဘဲ အလြတ္က်က္ ျပန္ေျဖတဲ့ တစ္လမ္းသြား ပညာေရးစနစ္ကို ဘယ္လိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမလဲ။ အရြယ္မတိုင္ခင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းထဲ ေရာက္ေနၾကတဲ့ ကေလးသူငယ္အားလံုး မဟုတ္ေတာင္ အမ်ားစုႀကီး စာသင္ခန္းထဲ ေရာက္လာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ တစ္ေန႔ကို သံုးေလးနာရီေလာက္ ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ အလဟႆ အခ်ိန္ျဖဳန္းၿပီးမွေရာက္ႏိုင္တဲ့ ၿမိဳ႕စြန္ၿမိဳ႕ဖ်ားက ေနရာေတြမွာ တကၠသိုလ္ေတြ ေရာက္ေနတာ ဘာေၾကာင့္လဲ …”

၂၀၁၂ ခုႏွစ္ဟာ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ၾကာကာလအတြင္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာျပည္သူေတြအတြက္ လြတ္လပ္ေရး၊ ဒီမိုကေရစီေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စတဲ့ ကမၻာ့လူသားအားလံုး ရရွိခံစား ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ ေကာင္းျမတ္ျခင္းတရားေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေရာင္ျခည္ေတြ အၿပိဳးျပက္ဆံုး လင္းလက္ေတာက္ပမယ့္ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ျဖစ္ဖြယ္ ရွိေနတာေၾကာင့္ ဒီႏွစ္အတြက္ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ ပထမဆံုးေဆာင္းပါးကို ေလာကမွာ အျမင့္ျမတ္ဆံုးျဖစ္တဲ့ ပညာအေၾကာင္းနဲ႔ ဖြင့္လိုက္ခ်င္တယ္ဗ်ာ။

ပညာသည္ တန္ခိုးအာနိသင္

‘ပညာသည္ တန္ခိုးအာနိသင္’ (Knowledge is power) လို႔ အလယ္ေခတ္ ၿဗိတိသွ်လူမႈေဗဒပညာရွင္ႀကီး ဆာဖရန္စစ္ေဘကြန္ က ဆိုခဲ့ဖူးတယ္ဗ်။

ဝင္လာခဲ့တဲ့အခ်ိန္အထိ လူသားရဲ႕အေရးအရာေတြမွာ ဘယ္တုန္းကမွ ေအာက္တန္းေနာက္တန္း တစ္ေနရာမွာ အထားခံခဲ့ရဖူးတာ မဟုတ္ဘူးဆိုေပမယ့္ ဒီကေန႔ေခတ္ေလာက္ ပညာကို လူ႔အေရးကိစၥအားလံုးရဲ႕ ထိပ္ဆံုးမွာ အထူးဦးစားေပး အေလးထား အာ႐ံုစိုက္ေနၾကတာမ်ိဳးကေတာ့ လူ႔သမိုင္းတစ္ခုလံုးအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ ဒါ ပထမဆံုးျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုရလိမ့္မယ္ ထင္တယ္ဗ်။

၂၀၁၁ ခုမွာ အထူးျခားဆုံး အာရပ္ေႏြဦး

ႏွစ္ေဟာင္းအကုန္ ႏွစ္သစ္အကူးကာလထုတ္ေဝတဲ့ ျပည္တြင္းျပည္ပဟာ စာနယ္ဇင္းအားလံုးလိုလိုမွာ ကုန္လြန္သြားခဲ့ၿပီျဖစ္တဲ့ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ရဲ႕ အထူးျခားဆံုး အျခင္းအရာတစ္ခုကို ဆန္းစစ္သံုးသပ္ခဲ့ၾကရာမွာ အားလံုးဟာ အာရပ္ကမၻာမွာ ရာစုႏွစ္နဲ႔ခ်ီ အိပ္ေပ်ာ္ေနခဲ့ၾကတဲ့ ျပည္သူေတြ ႏိုးထလာၾကၿပီး ျပည္သူ႔စြမ္းပကား (people's power) နဲ႔ အာဏာရွင္ အစိုးရေတြကို တြန္းလွဲၿဖိဳခ် ဖယ္ရွားပစ္ခဲ့ၾကမႈကို တင္စား သံုးႏႈန္းတဲ့ ‘အာရပ္ေႏြဦး’ ကို တစ္ညီတစ္ၫႊတ္တည္း ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကတယ္ဗ်။ တစ္ဆက္တည္းမွာ အဲဒီအာရပ္ကမၻာက လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြရဲ႕ ဝင္႐ိုးဟာ တြစ္တာ၊ ေဖ့စ္ဘြတ္၊ ဂူဂဲလ္၊ ယူက်ဳ၊ အိုင္ပက္၊ အိုင္ဖုန္း စတဲ့ ေခတ္မီဆက္သြယ္ေရးနည္းပညာနဲ႔ နည္းပညာပစၥည္းေတြ ျဖစ္တယ္။ တစ္နည္းေျပာရရင္ ပညာပဲျဖစ္တယ္လို႔ ခဲြျခမ္းစိတ္ျဖာသံုးသပ္သူ အားလံုးက မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့ၾကတယ္ဗ်ာ။

ဗုဒၶသည္ ပညာအဓိက ဘုရား

ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ လူမ်ားစုႀကီးကိုးကြယ္ရာ ဗုဒၶသာသနာကို ထူေထာင္ခဲ့တဲ့ ေဂါတမျမတ္စြာဗုဒၶဟာလည္း သဒၶါ အဓိက၊ ဝိရိယ အဓိက၊ ပညာ အဓိကဆိုတဲ့ ဘုရားေတြအနက္ ပညာအဓိက ဘုရားျဖစ္တယ္ဆိုတာ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္တိုင္း အသိျဖစ္တယ္ဗ်။ အဲဒါရဲ႕ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံဟာလည္း ပညာကို အထူးအေလးအျမတ္ထား ဦးစားေပးတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရးသမိုင္း၊ လူမႈေရးသမိုင္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ သမိုင္းေတြကိုေလ့လာၾကည့္ရင္ အထင္အရွား ျမင္ေတြ႔ႏိုင္တယ္ဗ်။ ျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္အိုးအိမ္ စည္းစိမ္အားလံုးကို လူတစ္ဦးတည္းက ပိုင္ဆိုင္တဲ့ သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္မွာေတာင္ ပညာရွင္ေတြ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ႕ ေရွ႕ဆံုးတန္း ထိပ္ဆံုးတန္းမွာ ေနရာေပးျခင္းခံခဲ့ၾကရတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံသမိုင္းမွာ အမ်ားအျပားရွိခဲ့တာ သမိုင္း ေလ့လာသူအားလံုး အသိျဖစ္တယ္ဗ်။ 

ပညာရဲ႕ေနရာ ေလွ်ာက်ခဲ့ရ

ဒါေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ကာလအတြင္း အဲဒီအေျခအေနဟာ ယိုယြင္းယိမ္းယိုင္ခဲ့ရတယ္ဗ်ာ။ ‘ပညာအေျခခံ လူ႔အဖဲြ႔အစည္း’ ဆိုတဲ့ သေဘာတရား အဲဒီကာလအတြင္း တရားဝင္ ဖ်က္သိမ္းျခင္းခံခဲ့ရတာ မဟုတ္ေပမယ့္ လက္ေတြ႔အႏွစ္သာရအရေတာ့ ပညာဟာ ဦးစားေပးအဆင့္ကေန ေလွ်ာက်ခဲ့ရ (ဒါထက္ ပိုၿပီး ပီပီျပင္ျပင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျဖစ္သြားေအာင္ ေျပာရရင္) ပညာဟာ သစၥာခံမႈရဲ႕ေနာက္ကို ပို႔ပစ္လုိက္ျခင္းခဲ့ရတာ ျဖစ္တယ္ဗ်။ အက်ဳိးဆက္ကေတာ့ အားလံုးသိၾကတဲ့အတိုင္းပါပဲ။ အဲဒီေခတ္ရဲ႕ ပထမမ်ဳိးဆက္ကာလမွာ ႏိုင္ငံဟာ ‘ဖံြ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အနည္းဆံုး ႏိုင္ငံ’ (LDC) ျဖစ္သြားခဲ့ၿပီ၊ ဒုတိယမ်ဳိးဆက္ကာလမွာ ‘႐ႈံးနိမ့္ေသာ ႏိုင္ငံ’ (Failed State) တစ္ခုအျဖစ္ဆီသို႔ တေရြ႕ေရြ႕ေလွ်ာက်ေနတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုအျဖစ္ က်ေရာက္သြားခဲ့တာပဲ ျဖစ္တယ္ဗ်။ 

သေဘၤာႀကီး ျပန္ေပၚလာသလို

အခုေတာ့ တျဖည္းျဖည္းခ်င္းနစ္ေနတဲ့ သေဘၤာႀကီးဟာ တစ္ခ်ိန္က အတိုက္အခံျဖစ္သူေတြ အပါအဝင္ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး အားႀကိဳးမာန္တက္ ခပ္ထုတ္ေနတဲ့ေရေတြေၾကာင့္ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေရေပၚကို ျပန္ေပၚစျပဳေနၿပီဗ်ာ။ အဲဒီျဖစ္စဥ္ရဲ႕ အစမွတ္တစ္ခုကေတာ့ ‘စတုတၳမ႑ိဳင္ကို အေလးထား ၾကရမယ္’ ဆိုတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး ဦးသိန္းစိန္ရဲ႕စကား ျဖစ္တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ယူဆတယ္ဗ်။ သမၼတႀကီးရဲ႕ အဲဒီစကားက လက္ေတြ႔အႏွစ္သာရအရ ေျပာရရင္ ရာစုတစ္ဝက္ေလာက္ အမႈိက္ပံုးထဲေရာက္ေနခဲ့တဲ့ ‘ပညာ’ကို ဆဲြထုတ္ ေဆးေၾကာသန္႔စင္တိုက္ခြၽတ္ၿပီး သူ႔ရဲ႕ေနရာမွန္ျဖစ္တဲ့ နဝရတ္ကိုးပါး စီျခယ္ထားတဲ့ ကလပ္ေပၚ ျပန္တင္ေပးလုိက္တာျဖစ္တယ္ဗ်ာ။ ပညာေလာကသားတစ္စုရဲ႕အခန္းက႑ကို ေလးစားအသိအမွတ္ျပဳၾကဖို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၲရားအဆင့္ဆင့္ကို ၫႊန္ၾကားလိုက္တာျဖစ္တယ္ဗ်။

ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ား ထူေထာင္ခြင့္

အဲဒီေနာက္ပိုင္း ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေနာက္ထပ္ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ အစိုးရက ဦးေဆာင္ျပဳလုပ္လာတာကို ျမင္ေတြ႔ခဲ့ၾကရတယ္ဗ်။ အဲဒီထဲမွာ အထင္ရွားဆံုးကေတာ့ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ား တည္ေထာင္ခြင့္ ဥပေဒ ထြက္ေပၚလာျခင္းနဲ႔ ၂၀၁၂ ပညာသစ္ႏွစ္က စၿပီး တကၠသိုလ္ပညာသင္ႏွစ္ကို တစ္ႏွစ္တိုးလိုက္တဲ့ အစီအစဥ္တို႔ပဲ ျဖစ္တယ္ဗ်။

ကြၽန္ေတာ္က လြတ္လပ္ၿငိမ္းခ်မ္း ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္တဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ေရးအတြက္ ပညာေရးဟာ အခရာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို နက္နက္႐ႈိင္း႐ႈိင္း ႏွစ္ႏွစ္ကာကာ ယံုၾကည္ထားသူျဖစ္တာမို႔ ပညာေရးတိုးတက္ဖို႔ အမွန္တကယ္ ရည္ရြယ္တဲ့ ဘယ္လိုႀကိဳးပမ္းမႈမ်ိဳးကိုမဆို ေယဘုယ်အားျဖင့္ ႀကိဳဆိုခ်င္ပါတယ္ဗ်။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရရဲ႕ အဲဒီႀကိဳးပမ္းမႈေတြကိုလည္း ႀကိဳဆိုတယ္ဗ်ာ။

ဘာေတြမွားခဲ့သလဲ

ဒါေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေလာက္ ယိုယြင္းယိုင္နဲ႔ေနခဲ့တဲ့ ပညာေရး ယႏၲရားႀကီးတစ္ခုလံုး အားေကာင္းေမာင္းသန္ ျဖစ္လာဖို႔ဆိုရင္ အဲဒီကာလမွာ ဘာေတြမွားခဲ့တာလဲဆိုတာေတြကို အစဲြကင္းကင္းနဲ႔ ဆန္းစစ္ေလ့လာ ေဖာ္ထုတ္ၿပီး အမွန္ေရာက္ေအာင္ အမွားျပင္ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ေခတ္စနစ္နဲ႔အညီ အသစ္ထပ္မံျဖည့္စြက္တာမ်ဳိးေတြ မလုပ္ဘဲနဲ႔ကေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ကြၽန္ေတာ္ ယူဆတယ္ဗ်။

ဥပမာ ဒီမိုကေရစီပညာေရးစနစ္မွာ အဓိကအခန္းက႑က ပါ၀င္သူ (Stake holder) တစ္ဦးျဖစ္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ တကယ့္ရင္ထဲက အသံေတြ ၾကားႏိုင္ဖို႔အေရးမွာ ပင္မအေျခခံျဖစ္တဲ့ စစ္မွန္တဲ့ ေက်ာင္းသား ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ထြက္ေပၚလာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ဆရာက သင္၊ ေက်ာင္းသားက ထိုင္နားေထာင္ၿပီးေတာ့ တကယ္ ဘာမွ နားမလည္ဘဲ အလြတ္က်က္ ျပန္ေျဖတဲ့ တစ္လမ္းသြား ပညာေရးစနစ္ကို ဘယ္လိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမလဲ။ အရြယ္မတိုင္ခင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းထဲ ေရာက္ေနၾကတဲ့ ကေလးသူငယ္အားလံုး မဟုတ္ေတာင္ အမ်ားစုႀကီး စာသင္ခန္းထဲ ေရာက္လာေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ တစ္ေန႔ကို သံုးေလးနာရီေလာက္ ဘတ္စ္ကားေပၚမွာ အလဟႆ အခ်ိန္ျဖဳန္းၿပီးမွေရာက္ႏိုင္တဲ့ ၿမိဳ႕စြန္ၿမိဳ႕ဖ်ားက ေနရာေတြမွာ တကၠသိုလ္ေတြ ေရာက္ေနတာ ဘာေၾကာင့္လဲ။ အဲဒီလိုျဖစ္ေနတာ သဘာဝက်ရဲ႕လား။ ႏိုင္ငံအတြက္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းရဲ႕လား။ အက်ဳိးထက္ အျပစ္က ပိုမ်ားေနသလား။ တကၠသိုလ္ႀကီးေတြဟာ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္သေလာက္ ပညာေရးအႏွစ္သာရ မယ္မယ္ရရမရွိတဲ့ ‘အဆင္းလွဆန္း လူ႔ေပါက္ပန္း’ ေတြလို ျဖစ္ေနသလား။ ‘တကၠသိုလ္ရဲ႕အသက္ဟာ သုေတသန’ ဆိုတဲ့စကားနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံက တကၠသုိလ္ေတြ ကိုက္ညီရဲ႕လား စတဲ့ စတဲ့ ေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာအတြက္ အျမန္ဆံုး အေျဖရွာ လုပ္ေဆာင္ျခင္း မရွိဘဲနဲ႔ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံ ကမၻာႀကီးမဆိုထားနဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕ကိုေတာင္ အမီလိုက္ႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ေသးဘူးလို႔ ကြၽန္ေတာ္ ထင္တယ္ဗ်ာ။

၀၃၊ ၀၁၊ ၂၀၁၂

ယခုအပတ္ထုတ္ True News သစၥာ ဂ်ာနယ္ပါ မွန္တာေျပာ သစၥာ/ေမာင္ဝံသ ေဆာင္းပါး။ သူ႔ေဖ့ဘြတ္က ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။ 



No comments: