ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ဘုရားရွင္လက္ထက္ကထဲကပင္ အစုအဖြဲ႔ႏွင့္ေနလာခဲ့သည္မွာ ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္တိုင္ေအာင္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာင္လည္းပဲ အစုအဖြဲ႔အေနႏွင့္ပင္ ဆက္လက္ ေနသင့္ေနၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တပါးကို ပုဂၢလ၊ ႏွစ္ပါး သုံးပါးကို ဂဏ၊ ေလးပါးႏွင့္ ေလးပါးအထက္ကို သံဃာလုိ႔ ေဟာထားသျဖင့္ သံဃာ ဟု ဆုိလုိက္လွ်င္ပင္ အဖြဲ႔အစည္းတခု ျဖစ္ေနပါတယ္။ သံဃာဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ကလည္း အစုအဖြဲ႔နဲ႔ေနတဲ့ ေပါင္းစုထားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းလုိ႔ ဆိုလိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ထပ္မံ၍ ဖြဲ႔ေနစရာ မလိုတဲ့ သေဘာပါ။
ဗုဒၶက သူ႔ သာသနာေတာ္သို႔ ဝင္ေရာက္လာသူမွန္သမွ်ကို ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္အတုိင္း လုိက္နာေနထုိင္ပါက သံဃာ့အဖြ႔ဲဝင္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳပါတယ္။ မွတ္ပုံတင္မရွိၾကသလို မည္သည့္အစုိးရထံမွလည္း ရဟန္းျဖစ္ေၾကာင္း ဟုတ္မွန္ေၾကာင္း ေတာင္းခံရတာမ်ဳိး မရွိခဲ့ပါဘူး၊ အခ်င္းခ်င္း ႀကီးစဥ္ငယ္လုိက္ ေထရကၠမအစဥ္ျဖင့္ အ႐ုိအေသေပးၿပီး သီတင္းသုံးေနထုိင္ၾကရပါတယ္္။ ပါရာဇိက ၄ ပါး မက်ဴးလြန္ေသးသမွ် ရဟန္းအျဖစ္က ရပ္စဲတယ္ဆုိတာ မရွိပါဘူး။ ရဟန္းအျဖစ္က ရပ္စဲလုိ႔လည္း မရပါဘူး။ အာဏာအသုံးျပဳၿပီး သကၤန္းဆြဲခၽြတ္ရင္ေတာင္ သကၤန္းမရွိေပမယ့္ ရဟန္းအျဖစ္ တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သိကၡာတင္ ပဥၥဂၤ သိကၡာခ် ဆလကၤာဆိုတဲ့ အဂၤါရပ္မ်ားနဲ႔ညီမွ သကၤန္းဝတ္တာ၊ ခၽြတ္တာ ဆုိတာကို လုပ္လုိ႔ရပါတယ္။ ခၽြတ္ခ်င္တုိင္း ခၽြတ္လို႔ မရပါဘူး။ ဗုဒၶဘာသာဝင္ အမည္ခံထားၿပီး ဝိနည္းကုိ နားမလည္တဲ့ လူ႔အႏၶမ်ားကေတာ့ သကၤန္းမရွိေတာ့ရင္ ရဟန္း မဟုတ္ေတာ့ဘူးလု႔ိ ထင္ေနၾကပုံရပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ မဆလ ေခတ္ ၁၉၈၀/၁၉၈၁ ခုႏွစ္က သံဃာေတာ္ ၄၇ ပါးန႔ဲအတူ ႏုိင္ငံေတာ္ သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါတယ္။ မဆလ အာဏာရွင္ ႀကီးစိုးခ်ိန္ျဖစ္လုိ႔ လုပ္ခ်င္တာလုပ္ႏိုင္တယ္ဆုိေပမယ့္ ဒီ မဟန အဖြဲ႔ကို လြယ္လြယ္နဲ႔ ဖြဲ႔ႏိုင္ခဲ့တာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ သံဃာေတာ္မ်ား မွတ္ပုံတင္ မလုပ္ေရးကို ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားစြာက ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ မွတ္ပုံတင္လုပ္ခုိင္းတဲ့ေနာက္ကြယ္မွာ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းတခုဖြဲ႔ၿပီး ယင္းအဖြ႔ဲကို အသုံျပဳကာ သံဃာအခ်င္းခ်င္း အုပ္ခ်ဳပ္ခုိင္းမည့္ ဦးေနဝင္းအစိုးရရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ေကာင္းစြာသိေနသည့္အတြက္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ဦးစိန္လြင္က ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကို လိုက္လံစည္း႐ုံးစဥ္အခါမွာ တခ်ဳိ႕ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားကဆိုရင္ သံဃာေတြကို ညႇဥ္းဆဲႏွိပ္စက္မယ့္အထဲမွာ ငါတုိ႔ကုိ ဆြဲမထည့္နဲ႔ မလုပ္ႏိုင္ဘူးလို႔ေတာင္ ေျပာဆုိလႊတ္လိုက္တာမ်ဳိးေတြ ရိွခဲ့ပါတယ္။ ကန္႔ကြက္သည့္သံဃာဦးေရ မ်ားလာသည့္အခါ သံဃာေတာ္တခ်ဳိ႕ကို ပါရာဇိက ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္ႏွင့္ လိမ္ညာစြပ္္စြဲၿပီး ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခဲ့ပါတယ္။ သတင္းဌာနႏွင့္ ေရဒီယုိတုိ႔မွ “သံဃာအတုေတြ သာသနာဖ်က္မည့္သူေတြ ေပၚေပါက္” လို႔ ဟု မဟုတ္မမွန္ လုပ္ၾကံေၾကညာကာ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းကို အဓမၼဖြဲ႔စည္းခဲ့ပါသည္။ ၁၉၉၀ ခု ပတၱနိကၠဳဇၨန ကံေဆာင္စဥ္ကလည္း ျပည္သူအမ်ားက ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအေပၚ ထင္ေယာင္ထင္မွားျဖစ္ေအာင္ လိမ္ညာ ဝါဒျဖန္႔ၿပီး သံဃာေတာ္မ်ားကို ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခဲ့ပါတယ္။၂၀၀၇ ခုႏွစ္ကလည္း အလားတူ လုပ္ရပ္မ်ဳိးလုပ္ၿပီး သံဃာေတာ္မ်ားကို ဖမ္းဆီးကာ ေထာင္ခ်ခဲ့ပါတယ္။
ႏိုင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယက အဖြဲ႔ ျဖစ္ေပၚလာသည့္အခါ မဆလ အစိုးရဟာ သာသနာေတာ္ကို ၾကည္ညိဳဟန္ေဆာင္ၿပီး ႐ုပ္ရွင္ ဂီတ သဘင္ အႏုပညာရွင္မ်ားႏွင့္အတူ ဆြမ္းဆန္စိမ္းေလာင္းလွဴပြဲေတြ အႀကီးအက်ယ္လုပ္ကာ မဟန ဆရာေတာ္မ်ားကို ရာထူးက မဆင္းႏိုင္ေအာင္ ျဖားေယာင္းခဲဲ့ပါတယ္။ ဖုန္း၊ ကား၊ ေက်ာင္းေျမကြက္မ်ားေပးသည့္အျပင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာမ်ားလည္း အျပည္အဝ ေပးထားသည့္အတြက္ ဆရာေတာ္တခ်ဳိ႕ဟာ သာမန္လူသားမ်ားကဲ့သို႔ပင္ ရာထူးက ဆင္းေပးရမွာကို စိုးရိမ္လွ်က္ရွိပါတယ္။ ရာထူးျမဲေရးအတြက္ အာဏာပိုင္အဆင့္ဆင့္ခုိင္းတာကုိ လုပ္ေနသည့္အျပင္ လာဘ္ထုိးၿပီး ေနရာရေအာင္ လူျပန္ေတာ္ပြဲစားေတြကတဆင့္ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္တာေတြလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ ရာထူး လာဘ္လာဘမ်ားနဲ႔ စည္းလုံးေနတဲ့ သံဃာမ်ားကို ခြဲပစ္လုိက္တာပါပဲ။
မဆလ အစိုးရဟာ ရာထူးမက္ေမာေနသည့္ မဟန ဆရာေတာ္အခ်ဳိ႕ကို အသုံးျပဳလွ်က္ ရဟန္းသံဃာမ်ားအတြက္ ညႊန္ၾကားလႊာအမိန္႔ အသီးသီးထုတ္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဖြဲ႔အစည္း မရွိခင္က ညီညြတ္ေနသည့္ ျမန္မာရဟန္းသံဃာ၏ အခ်င္းခ်င္း ညီညြတ္ေရးေတြ ၿပိဳကြဲလာပါတယ္။ ရဟန္းသံဃာမ်ားအေနနဲ႔လည္း မဆလ အစိုးရကို အျပစ္မျမင္ေတာ့ဘဲ မဟန ကိုသာ အျမင္မၾကည္မလင္ ျဖစ္လာပါတယ္။ ရဟန္းငယ္မ်ား တခုခုလုပ္တုိင္း မဟန အဖြ႔ဲကို ညႊန္ၾကားလႊာထုတ္ေစၿပီး ေက်ာင္းတုိက္အျပင္ထြက္ခြင့္မေပးဘဲ အျပင္လူထုနွင့္ အဆက္အသြယ္ ျပတ္သြားေအာင္ ေက်ာင္းထုိင္္ဆရာေတာ္မ်ားကတဆင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ေစၿပီး သံဃာခ်င္းတုိက္ေပးတဲ့နည္းကို အသုံးျပဳပါတယ္။
အာဏာရွင္အဆက္ဆက္မ်ားဟာ မဟန အဖြဲ႔ႀကီးကိုလည္း ေျမမႈ၊ ေက်ာင္းမႈ၊ ပါရာဇိက အမႈေတြမွာ ကမၻာေအးရွိ သာသေရးဦးစီဌာနက လူျပန္ေတာ္ပြဲစားမ်ားကတဆင့္ လာဘ္စားတတ္ေအာင္သင္ေပးၿပီး ေငြမ်ား တရားႏုိင္တဲ့အဖြ႔ဲအျဖစ္ ေရာက္ရွိေစခဲ့ပါတယ္။ အမႈကိစၥျဖစ္သည့္အခါ အမႈႏိုင္ေရးအတြက္ ေငြ ဘယ္ေလာက္ေပးရမယ္ဆုိတာမ်ဳိးကို လူျပန္ေတာ္ေတြကတဆင့္ ေျပာဆုိၿပီး လူျပန္ေတာ္နဲ႔ ဝိနိစၦယ( တရားေရးအဖြဲ႔)တုိ႔ ခြဲေဝယူတာမ်ဳိးေတြအထိ ျဖစ္လာပါတယ္။
မဟန အဖြဲ႔ႀကီးကို “သာသနာေတာ္ သန႔္ရွင္းတည္တံ့ျပန္႔ပြားေရး” ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ဖြ႔ဲခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြက ေကာင္းမြန္သည့္အတြက္ ႀကိဳဆုိေထာက္ခံမႈေတြ အမ်ားႀကီးရရွိခဲ႔ပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြက ေကာင္းမြန္ေပမယ့္ မဟန အဖြ႔ဲရဲ႕ အဝိဇၨာ ေမာဟတရားမ်ား ဖုံးလႊမ္းတာ အားႀကီးလာၿပီး လာဘ္စားမႈ၊ အဂတိလုိက္စားမႈ၊ အာဏာရွင္မ်ားရဲ့ အသံုးခ်ခံေနရမႈ စသည္မ်ားေၾကာင့္ သာသနာေတာ္ဟာ မသန္႔ရွင္းဘဲ ပုိ၍ပင္ ညစ္ႏြမ္းလာရပါတယ္။ တည္တံံ့ျပန္႔ပြားေအာင္လုပ္ရာမွာလည္း ႏုိင္ငံေတာ္ပရိယတၱိ သာသနာ့ တကၠသုိလ္ေတြ ေပၚလာေပမယ့္ ရဟန္းငယ္မ်ား လြတ္လပ္စြာ ေဆြးေႏြးခြင့္ တင္ျပခြင့္ေတြ မရွိပါဘူး။ ေခတ္အျမင္ရွိၿပီး သာသနာေတာ္ တုိးတက္ေစလိုတဲ့ ဆႏၵရွိတဲ့ ရဟန္းငယ္မ်ားဟာ တကၠသုိလ္ေတြရဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ အားနည္းခ်က္ေတြ၊ မသမာမႈေတြကို တင္ျပခ်င္ေပမယ့္ ေက်ာင္းက အထုတ္ခံရမွာစိုးရိမ္ေနသည့္အတြက္ စိတ္ဆင္းရဲစြာနဲ႔ပဲ ပညာသင္ၾကားေနၾကရပါတယ္။
ႏုိင္ငံေတာ္ကေနၿပီး ျပည္ပကို သာသနာျပဳ လႊတ္ရန္ဆုိတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေကာင္္းေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္ ပရိယတၱိသာသာနာ့ တကၠသုိလ္ေတြ (နပသ)ေတြ ဖြင့္ထားေသာ္လည္း အရည္အခ်င္း မျပည့္စုံမႈ၊ အာဏာရွင္စနစ္ပမာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ စာသင္သံဃာေတာ္မ်ား လုိအပ္ခ်က္ကို မျဖည့္ဆည္းႏိုင္မႈ စတဲ့ အေၾကာင္းမ်ားေၾကာင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၇ ႏွစ္ၾကာသည့္တုိင္ ျပည္ပသာသနာျပဳေတြ မလႊတ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ ကုိယ့္အစီအစဥ္နဲ႔ ျပည္ပထြက္ သာသနာျပဳေနၾကသည့္ သံဃာေတာ္မ်ားရွိလို႔သာ ျမန္မာျပည္ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္းကို ကမၻာက သိေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
နပသမွာ သာသနာခ်စ္တဲ့စိတ္နဲ႔ အမွန္တရားကို တင္ျပသူမ်ားကိုေတာ့ နည္းမ်ဳိးစုံနဲ႔ အထဲမွာ မေနႏိုင္ေအာင္ ဖိအားေပးခံရပါတယ္။ စာေမးပြဲ အခ်ခံရျခင္း အျပစ္ေသးေသးေလးကို အေၾကာင္းျပကာ နွင္ထုတ္ခံရျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီး ခုိင္းသမွ်လုပ္ေပးသူမ်ားကုိေတာ့ ေနရာေပးထားကာ ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္သည့္စနစ္ကို တရားမဝင္ က်င့္သုံးေနပါတယ္။ မဆလနဲ႔ နဝတ ေခတ္မွာ ခဏတျဖဳတ္ ျပည္တြင္းမွာ သာသနာျပန္႔ပြားဖုိ႔အတြက္လုပ္ခဲ့ေပမယ့္ ၎ေနာက္ပိုင္း ယေန႔အခ်ိန္အထိ ျပည္သူျပည္သားမ်ား အသိ ဉာဏ္ပညာေတြနဲ႔ ဘာသာတရားျပန႔္ႏွံ႔မႈမ်ားအတြက္ ဘာမွလုပ္ေဆာင္တာ မရိွေတာ့ပါဘူး။
မဟန အဖြဲ႔ဟာ သာသနာေတာ္နဲ႔သက္ဆုိင္တဲ့ ကိစၥအဝဝကို လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ေပးရမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ သာသနာ့အက်ဳိး သံဃာ့ အက်ဳိးကို မေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဘဲ အာဏာရွင္အဆက္ဆက္ရဲ့ အက်ဳိးေဆာင္ လက္ကိုင္တုတ္ ျဖစ္လာေနပါတယ္။ မဆလရွိစဥ္က မဆလ ခုိင္းတာလုပ္ေပးရၿပီး နဝတ နအဖ ေခတ္ေတြေရာက္ေတာ့လည္း ဒီစစ္အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ခုိင္းေစတာကို လုပ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အခုလည္း ဦးသိန္းစိန္ အစုိးရလက္ထက္မွာ သာသနာ့မ်က္ႏွာကိုမၾကည့္ဘဲ အာဏာရွိသူ အစိုးရမ်က္ႏွာကိုၾကည့္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အျဖစ္ပဲ တည္ရွိေနပါတယ္။ အာဏာရွင္အစိုးရေတြ ပုံစံမ်ဳိးစုံ ေျပာင္းသြားေသာ္လည္း မဟန အာဏာရွင္ကေတာ့ မေျပာင္းလဲဲေသးပါဘူး။
သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းတည္တ့ံျပန္႔ပြားေရးအတြက္ မဟန အဖြဲ႔ႀကီးရွိပါလွ်က္နဲ႔ ၂၀၀၇ မွာေက်ာင္းတုိက္ေတြ ဝင္ေရာက္စီးနင္းတာ သံဃာေတာ္ေတြ ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခံရတာေတြမွာ သံဃာမ်ားေရွ႕ကေန ရပ္တည္ၿပီး ဘာမွ မလုပ္ေပးႏုိင္တဲ့အျပင္ ရာထူးအာဏာတည္ျမဲေရးအတြက္ အလုိတူအလုိပါ စစ္အာဏာရွင္ဘက္ကေတာင္ ရပ္တည္ၿပီး လုိက္ပါေဆာင္ရြက္ ေဟာေျပာေပးတာေတြရွိပါတယ္။ ၾကခတ္ဝုိင္းဆရာေတာ္လုိ ဆင္းရဲမ်ဳိးစုံ ၾကံဳေနရၿပီး မွန္ကန္တဲ့ ျပည္သူ႔ဘက္က မရပ္ဘဲ အာဏာရွင္ေက်နပ္ေအာင္ လုပ္ျပခ်င္တဲ့ အဖြ႔ဲျဖစ္ေနေတာ့ မဟန အဖြဲ႔ကို ယုံၾကည္မႈေတြ က်ဆင္းလာေနပါတယ္။
မဟန အဖြဲ႔ထဲက အမွန္အတုိင္း လုပ္ကိုင္ခ်င္တဲ့ဆရာေတာ္တခ်ဳိ႕ဟာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေနရာ မရရွိဘဲ အာဏာရွင္ခုိင္းတာ လုပ္ေပးတဲ့ ဆရာေတာ္မ်ားကိုသာ လွ်ဳိ႕ဝွက္ၿပီး ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ထားပါတယ္။ သာသနာေတာ္အတြက္ မဟန အဖြ႔ဲႀကီး ရွိပါလွ်က္နဲ႔ သံဃာေတာ္မ်ား ဖမ္းဆီးေထာင္ခ်ခံရတာေတြ ေက်ာင္းတုိက္မ်ား ဝင္ေရာက္ဖ်က္ဆီးခံရတာေတြဟာ လုံးဝ မျဖစ္သင့္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။ ရဟန္းငယ္မ်ားဘက္က မားမားမတ္မတ္ ရပ္ေပးရမယ့္အစား အာဏာရွင္ဘက္က ရပ္တည္ေပးတာဟာ သာသနာအတြက္ ဝမ္းနည္းစရာအလြန္ ေကာင္းပါတယ္။
သံဃဝိနိစၦယ (သံဃာ့တရား႐ုံး)ေတြ ရွိေပမယ့္ သံဃာေတာ္မ်ား သကၤန္းခၽြတ္ခံရတာကို ဘာမွ အကာအကြယ္ မေပးခဲ့ပါဘူး။ သံဃာ့ တရား႐ုံးဥပေဒအရ ေျဖရွင္းခြင့္မရဘဲ ႏွစ္ႀကီးျပစ္ဒဏ္ေတြ က်ခံၾကရပါတယ္။ ရဟန္းတပါးမွာ အျပစ္ရွိတယ္ဆုိရင္ေတာင္ သံဃာ့တရား႐ုံးအဆင့္ဆင့္က ပထမဆုံး တရားစီရင္ခ်က္ခ်ၿပီးမွ လူ(အရပ္သား) တရား႐ုံးက ဒုတိယ စီရင္ခ်က္ခ်ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရႊဝါေရာင္ သံဃာေတာ္မ်ားဟာ မဟန အဖြဲ႔နဲ႔ တရားဥပေဒရဲ႕ အကူအညီ လုံးဝ မရတဲ့အတြက္ လူဆိုးသူခိုးမ်ားလို ႏိွပ္စက္ညႇင္းဆဲခံရတဲ့အျပင္ ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္ေတြလည္း က်ခံေနရပါတယ္။
မဟန အဖြဲ႔ရဲ႕ အားနည္းခ်က္ေတြကိုသိေနတဲ့ အာဏာရွင္အဆက္ဆက္ကလည္း သူတုိ႔နဲ႔ အျမင္မတူတဲ့ သံဃာေတာ္ေတြြ လူမႈေရးအဖြဲ႔ေတြ ပညာဒါန ေက်ာင္းတုိက္ေတြကုိ လူထုအက်ဳိးျပဳ လုပ္ငန္းတခုခုလုပ္လာၿပီဆုိရင္ ဖိႏွိပ္ဖို႔အတြက္ ဒီ မဟန အဖြဲ႔ကို အျမဲအသုံးခ်ၿပီး သံဃာအခ်င္းခ်င္း မသင့္ျမတ္ေအာင္လုပ္ကာ လူျပန္ေတာ္မ်ားကို အမိန႔္ညႊန္ၾကားလႊာမ်ား ေရးခုိင္းၿပီး မဟန အဖြဲ႔ကို လက္မွတ္ထုိး စာထုတ္ခုိင္းပါတယ္။ မဟန အဖြဲ႔ကလည္း မွားသည္ မွန္သည္ဆိုတဲ့ အျဖစ္မွန္ကို ေသခ်ာ စစ္မေနေတာ့ဘဲ အာဏာတည္ျမဲေရးအတြက္ စစ္အာဏာရွင္ အစိုးရအႀကိဳက္ လုပ္ေဆာင္ေပးခဲ့ပါတယ္။
ဗုဒၶဘာသာဟာ သံသရာလြတ္ေျမာက္ေရး လမ္းေၾကာင္းတခုထဲကိုသာသြားတဲ့ တလမ္းသြား မဟုတ္ပါဘူး။ လက္ရွိ လူေနမႈဘဝေတြမွာလည္း လူသားေကာင္းက်ဳိး ေလာကေကာင္းက်ဳိးေတြကုိလည္း ေဆာင္ရြက္ေပးတဲ့ ႏွစ္လမ္းသြား ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္မာေရး ပညာေရး အသိဉာဏ္န႔ဲ အေထြေထြ ဗဟုသုတေတြ သင္ေပးဖုိ႔အတြက္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားမွာ တာဝန္ရွိသလို ဘာသာတရားနဲ႔ မဆန႔္က်င္သည့္အျပင္ ဘုရားေဟာနဲဲ႔လည္း ညီညြတ္ပါတယ္။ သံဃာေတာ္မ်ားအေနနဲ႔ လူထုအက်ဳိးျပဳလုပ္ငန္းေတြ မ်ားမ်ားလုပ္ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ သာသနာေတာ္ဟာ သိကၡာမက်ဘဲ သိကၡာတက္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား အဆက္ဆက္ဟာ ေက်းရြာေတြ ၿမိဳ႕ေတြမွာ လူထုေကာင္းက်ဳိးေတြ လုပ္ခဲ့တဲ့အတြက္ လူသားေတြ မင္းညီမင္းသားေတြရဲ႕ အားကိုးရာ အားထားရာ သာဓကေတြ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားက အမ်ားအက်ဳိးကို မွန္မွန္ကန္ကန္လုပ္ၿပီး ဦးေဆာင္လာတဲ့အခါ လူထုေထာက္ခံမႈရရွိၿပီး လူထုအာဏာဟာ သံဃာေတာ္မ်ားဆီမွာ အလုိလုိရွိေနတဲ့အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္သူနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ခံရသူ ႏွစ္မ်ဳိးုလုံးကို ဆုံးမ ၾသဝါဒေပးႏုိင္ပါတယ္။ သာသနာ့လည္း ဂုဏ္သိကၡာ ရွိပါတယ္။ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းဆုိတာ ရာထူးအာဏာ တည္ျမဲေရးကိုၾကည့္ၿပီး အာဏာရွင္ခိုင္းတာ လုပ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ သိကၡာက်မွာ မလြဲပါဘူး။ ခိုင္းတာကို သံဃာမ်ားက ျပန္လုပ္ေပးေနတဲ့အတြက္ ပို၍ က်ဆင္းေစပါတယ္။
လူထုအက်ဳိးေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြ သံဃာေတာ္ေတြ ေက်ာင္းတုိက္ေတြကို သာသနာ့အက်ဳိး ေလာကအက်ဳိး ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့အတြက္ မဟန အဖြဲ႔အေနနဲ႔ ကူညီေစာင့္ေရွာက္အားေပးရမွာပါ။ တဖက္မွာလည္း သာသနာနဲ႔ မအပ္စပ္တဲ့ ေဘာလုံးပြဲ စတဲ့ ေလာင္းကစားတာ၊ လမ္းေဘးမွာ အခ်ိန္မေတာ္ အလွဴခံတာ၊ ရထားဘူတာနဲ႔ ကားဂိတ္ေတြမွာ လုိက္ေတာင္းေနတာ၊ အရက္ေသာက္တာ၊ မြန္းလြဲခ်ိန္ ဆုိင္ထုိင္တာေတြလုပ္ေနၾကတဲ့ သံဃာေတြကို အေရးယူသင့္ပါတယ္။ အဲဒါမ်ဳိးေတြကို သန္႔စင္ရွင္းလင္းေပးမွ သာသနာ သန္႔ရွင္းေရးဆုိတာ ျဖစ္မွာပါ။ အဲဒီလုပ္ရပ္ေတြက သာသနာသိကၡာက်ေစတဲ့ လုပ္ရပ္မ်ိဳးေတြပဲျဖစ္တယ္။ အခုၾကေတာ့ အမွန္တကယ္လုပ္ရမယ့္ အလုပ္မ်ဳိးေတြကိုလည္း တာဝန္မဲ့ လုပ္ေနၾကတယ္။ ၿမိဳ႕တုိင္းနယ္တုိင္းမွာ သံဃာ့အဖြ႔ဲအစည္းေတြ ရဲစခန္းေတြရွိပါလ်က္နဲ႔ ဒီလုိမ်ဳိး လုပ္ရပ္ေတြကို အေရးမယူဘဲ ခြင့္ျပဳထားတာကေတာ့ သံဃာေတာ္မ်ား၂၀၀၇ တုန္းကလို တခုခုလုပ္ခဲ့ရင္ ဒီလုိ ရဟန္း အတုအေယာင္ေတြေၾကာင့္ ဖမ္းပါတယ္ဆုိတာမ်ဳိး အေၾကာင္းျပခ်င္လို႔ ေထာင္ေခ်ာက္ဆင္ထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံလို သာသနာထြန္းကားတဲ့ ႏုိင္ငံတခုမွာ အမွန္တရားကို လိုလားတဲ့ ဘက္မလုိက္တဲ့ အမွန္တရားဘက္က ရပ္တည္ရဲတဲ့ လြတ္လပ္စြာ ဆုံျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းႀကီး တခုရွိသင့္တာ အမွန္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအဖြ႔ဲအစည္းဟာ အဂတိတရား ၄ ပါးကင္းၿပီး မည္သည့္ပုဂိၢဳလ္ မည္သည့္အဖြ႔ဲအစည္းရဲ့ လက္ေအာက္ခံမွ မဟုတ္ဘဲ သာသနာေတာ္အတြက္ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ကိုင္ႏုိင္တဲ့ လုပ္ႏိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ အဖြဲ႔ျဖစ္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလုိအဖြဲ႔ျဖစ္ဖို႔ဆုိရင္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကိုယ္တုိင္ စိတ္ႀကိဳက္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ဖို႔လုိပါတယ္။ မည္သည့္ အစိုးရမွ ပါဝင္ပတ္သက္ခြင့္ မရွိေစရပါဘူး၊ အစိုးရနဲ႔ ဒကာ ဒကာမေတြဟာ ေထာက္ပ့ံလႉဒါန္းကူညီသူမ်ားအေနနဲ႔သာ ရွိသင့္ပါတယ္။ သာသနာေတာ္ ျပန္႔ပြားေရး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးမ်ားအတြက္ ဒီအဖြဲ႔အစည္းက တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ရမွာျဖစ္သလို ေကာင္းက်ဳိး ဆုိးျပစ္ေတြကိုလည္း တာဝန္ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
လက္ရွိ မဟန အဖြဲ႔အေန႔နဲ႔ ဒီအတုိင္း ဆက္သြားေနမယ္ဆုိရင္ သာသနာေတာ္ မတိုးတက္ဘဲ ဆက္လက္ ဆုတ္ယုတ္သြားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ေလာေလာဆယ္ပင္ တရားေဟာခြင့္ နာခြင့္မ်ား ဆုတ္ယုတ္လာေနတာ ေတြ႔ေနရပါတယ္။ အာဏာရွင္ မဆလ ပါတီ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတာကိို သခၤန္းစာယူၿပီး ျပင္သင့္တာ ျပင္ဆင္ဖို႔ အခ်ိန္ေရာက္ေနပါၿပီ။ စစ္အာဏာရွင္ေတြ ခုိင္းတာကို လုိက္လုပ္ေပးေနတဲ့ မဟနအဖြဲ႔ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ ဘာသာ သာသနာကို လူေတြက အထင္ေသးလာေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သာသနာ့အက်ဳိးကို အမွန္တကယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ထိန္းသိမ္းေဆာင္ရြက္လိုတဲ့ စစ္မွန္တဲ့ မဟန အဖြဲ႔ကို ႀကိဳဆုိေထာက္ခံေပမယ့္လည္း အာဏာရွင္ မဟန အဖြ႔ဲကုိေတာ့ မရွိသင့္ေတာ့ၿပီလို႔ ထင္ျမင္ယူဆမိပါေၾကာင္း။
No comments:
Post a Comment