Friday, July 23, 2010

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ အနာဂတ္ (နိဂံုးပိုင္း)

ဒီေတာ့ကာ အခု နအဖ စစ္အစိုးရရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုပါ ျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္ဟာ ၁၉၄၇ ခု ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီေခတ္ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ ၁၉၇၄ ခု ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ပါတီေခတ္ ဖြဲ႔စည္းပံုေတြက အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္ေတြနဲ႔ ဘာမ်ား ကြာျခားပါသလဲ။ ဦးေအာင္ထူးက အခုလို ႏိႈင္းယွဥ္ျပပါတယ္။

“၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ဖို႔ လိုအပ္လာတဲ့အခါမွာ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္မွာရွိတဲ့ အမတ္ေတြအနက္က ၃ ပံု ၂ ပံု ကေနၿပီးေတာ့ သေဘာတူ ေထာက္ခံဖုိ႔လိုတယ္။

ဒုတိယအခ်က္က လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္စလံုး တြဲဖက္အစည္းအေဝးမွာ ျပည္နယ္အသီးသီးက ကိုယ္စားလွယ္အမတ္ေတြက ေထာက္ခံမဲေပးဖို႔လိုတယ္။

တတိယအခ်က္က ကရင္အမ်ဳိးသားေတြ၊ ခ်င္းအမ်ဳိးသားေတြေပါ့ဗ်ာ စသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားအမ်ဳိးသားေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးေတြကို ႐ုတ္ေလ်ာ့ေစမယ့္ ျပင္ဆင္ခ်က္မ်ဳိးျဖစ္တယ္ဆိုရင္ အဲဒီအမ်ဳိးသားေတြက သေဘာတူညီခ်က္ ေပးဖို႔လိုတယ္။ ဒီလိုအခ်က္အလက္ေတြပါတာ ျဖစ္တယ္။

လက္ရွိ နအဖရဲ႕ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမွာေတာ့ျဖင့္ရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုျပင္တဲ့ ကိစၥမွာ ၇၅ % ေက်ာ္မွျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ ၄၇ ဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ လံုးဝျခားနားသြားတယ္။ ေနာက္တခုက ၁၉၄၇ ခု ဖြဲ႔စည္းပံုမွာပါတဲ့ တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္ေတြ၊ တိုင္းရင္းသားအမ်ဳိးသားေတြဘက္က စဥ္းစားခ်က္မ်ဳိး၊ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ဳိးေတြ နအဖ ဖြဲ႔စည္းပံုမွာ တလံုးတပါဒမွမေတြ႔ရဘူးလို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တယ္။

၁၉၇၄ ဆိုရွယ္လစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္းက႑မွာေတာ့ အခုလက္ရွိ နအဖရဲ႕ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္တာနဲ႔ အားလံုးနီးပါးတူတယ္လို႔ ေျပာရမွာ ျဖစ္တယ္၊ အဓိက ကြာျခားခ်က္တခုပဲရွိတယ္။ အဲဒါကဘာလဲဆိုေတာ့ ခုနေဆြးေႏြးခဲ့သလို အေရးႀကီးတဲ့ ပင္မေက်ာ႐ိုးက်တဲ့ အခန္းေတြ၊ ပုဒ္မေတြကို ျပင္မယ္ဆိုရင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးရဲ႕ ၇၅ % က ျပင္ဆင္ဖို႔ သေဘာတူရမယ္၊ ၿပီးရင္ ျပည္လံုးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပၿပီးေတာ့ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္ဆႏၵမဲအရ ျပင္ဆင္ရမယ္”

ဒီအတိုင္းဆိုရင္ နအဖရဲ႕ဖြဲ႔စည္းပံုဟာ မဆလ တပါတီေခတ္က ဖြဲ႔စည္းပံုထက္ေတာင္ ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ခဲေနတဲ့သေဘာရွိပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုတရပ္ပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ခြင့္ဟာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါ ပါသလဲ။ ျမန္မာ့အေရးသံုးသပ္သူ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးက အခုလိုသံုးသပ္ပါတယ္။

“ႏိုင္ငံတခုမွာဆိုလို႔ရွိရင္ ႏိုင္ငံေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေနအထားတခုအရ ေသာ္လည္းေကာင္း ေျပာင္းလဲေနတာေတြ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ ေခတ္ေတြ ေျပာင္းလာတာျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အဲဒီလိုေျပာင္းလာတဲ့အခါမ်ဳိးမွာ လိုအပ္တယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုကုိ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ျပင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးဆိုတာကို ေရးထားၾကပါတယ္။

တကယ္လို႔ တိုင္းျပည္ကေတာင္းဆိုလာတဲ့အခါမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုကို လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ မျပင္ဆင္ႏိုင္ဘူး၊ ဒါမွမဟုတ္လို႔ရွိရင္ အာဏာရွိေနတဲ့ အစိုးရကေနၿပီးေတာ့ ဖြဲ႔စည္းပံုေျပာင္းလဲေရးကို အေၾကာက္အကန္ ျငင္းဆန္ေနမယ္ဆိုရင္ တိုင္းျပည္မွာ ႏိုင္ငံေရးအရ မတည္ၿငိမ္တာ၊ စီးပြားေရးအရ မတည္ၿငိမ္တာ၊ လူမႈေရးအရ မတည္ၿငိမ္တာေတြျဖစ္ႏိုင္႐ံုတင္မကဘဲနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးေတြပါျဖစ္တဲ့ သဘာဝေတြရွိပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဆင္ေရးဟာ အင္မတန္ကို အေရးႀကီးပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုတခုဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ ဆိုးေနပါေစ။ ဒီဖြဲ႔စည္းပံုကို လိုအပ္တဲ့အခ်ိန္မွာ လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ အကုန္အက် နည္းနည္းနဲ႔ ျပင္ခြင့္ရမယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ေတာ့ ခုနေျပာတဲ့ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ျပႆနာေတြကို အကုန္ေရွာင္ရွားႏိုင္တဲ့ သေဘာရွိပါတယ္”

တခ်ဳိ႕ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာလည္း အေျခခံဥပေဒပါ အေရးႀကီး ျပ႒ာန္းခ်က္တခ်ဳိ႕ကို ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ေအာင္လုပ္ထားသလို နအဖရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကိုလည္း ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ေအာင္ လုပ္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျခင္းကေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါပဲလို႔ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးက သံုးသပ္ပါတယ္။

“ဒီမိုကေရစီရွိတဲ့ႏိုင္ငံေတြက ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြမွာေတာ့ ဒီမိုကေရစီေရးတို႔၊ လူသားေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးတို႔၊ လူသားေတြရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာတို႔ စသည္ျဖင့္တို႔ကို ကာကြယ္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ဒီအခ်က္ေတြကို လံုးဝေျပာင္းလို႔ မရေအာင္ ပိတ္ပင္ထားတာ ရွိပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုၾကေတာ့ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာ ျဖစ္တယ္။ ျပည္သူေတြရဲ႕အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ဳိးမဆန္ဘဲနဲ႔ စစ္အစိုးရရဲ႕အခြင့္အေရးေတြကို ကာကြယ္ေပးတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီဟာကိုပဲ ျပင္လို႔မရေအာင္ လုပ္ထားတဲ့သေဘာေပါ့ေလ”

ဦးေအာင္ႏိုင္ဦး သံုးသပ္ခဲ့တာပါ။

ဒီေတာ့ အေျခခံဥပေဒမွာ ျပင္ဆင္ရခက္ေအာင္လုပ္ထားတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ၾကည့္ရင္ အဓိကအားျဖင့္ တပ္မေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္ အခန္းက႑က အစဥ္တစိုက္ပါဝင္ရမယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံမူကစလို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းပံု၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာရပ္ေတြမွာ တပ္မေတာ္ပါဝင္ေနတဲ့ အခန္းက႑ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြျဖစ္တာမို႔ ဒီအေျခခံဥပေဒကို ဘယ္လိုရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ ေရးဆြဲထားတယ္ဆိုတာ ရွင္းေနပါၿပီ။

ဒီေတာ့ကာ ဒီအစီအစဥ္ကို နားေထာင္ၿပီးရင္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္ျဖစ္လာေအာင္ တျဖည္းျဖည္း ေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္သြားႏိုင္၊ မသြားႏိုင္ဆိုတာကို ေသာတရွင္ေတြ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ၾကမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရင္းနဲ႔ပဲ ဒီအစီအစဥ္ကို ဒီမွာ နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ရပါတယ္ ရွင္။

+++++


No comments: