Monday, June 28, 2010

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ အနာဂတ္ (၁၀)

ေနာက္တခါ ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ပုဒ္မ ၄၉ မွာ တိုင္းေဒသႀကီး ၇ ခု၊ ျပည္နယ္ ၇ ခုနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမမ်ားဆိုၿပီး ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ပုဒ္မ ၅၆ ထဲမွာလည္း နာဂကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေဒသ၊ ဓႏု၊ ပအို႔ဝ္၊ ပေလာင္၊ ကိုးကန္႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသေတြအျပင္ ဝ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္းေတြကို အသစ္ျပ႒ာန္းထားတဲ့အတြက္ ဒါဟာ တျခားဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔မတူတဲ့ ထူးျခားခ်က္လို႔ ေျပာႏိုင္မလား။

“တဖက္က ၾကည့္ရင္ေတာ့ နာမည္အရေပါ့ေလ၊ ဖြဲ႔စည္းပံုထဲမွာ ဒီလို စုဖြဲ႔မႈအသစ္ေတြ ေဖာ္ထုတ္ေပးတယ္ ဆိုတာကေတာ့ အျခားဖြဲ႔စည္းပံုနဲ႔ မတူဘူးေပါ့၊ ထူးျခားခ်က္လို႔ေတာ့ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီ ထူးျခားခ်က္ေအာက္မွာ အေသးစိတ္ ျပန္ၾကည့္လို႔ရွိရင္ ဒီ အသစ္ထည့္ေပးထားတဲ့ဟာက နာမည္ပဲျဖစ္ၿပီးေတာ့ အဲဒီေဒသမွာ တကယ့္လုပ္ပိုင္ခြင့္ကို ျပန္ၾကည့္လို႔ရွိရင္ မ်ားမ်ားမေတြ႔ရဘူးခင္ဗ်။

ဥပမာဆုိရင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္းဆိုတာက ဝ ကို ေျပာတာ။ က်န္တဲ့ ဓႏု၊ ပအို႔ဝ္၊ ပေလာင္၊ ကိုးကန္႔နဲ႔ နာဂကိုေတာ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသဆိုၿပီးေတာ့ တိုင္းနဲ႔ေဒသဆိုၿပီးေတာ့ ထပ္ၿပီးေတာ့ ခြဲလိုက္ေသးတယ္။

သို႔ေသာ္လည္းပဲ တိုင္းမွာျဖစ္ျဖစ္ ေဒသမွာျဖစ္ျဖစ္ ဦးစီးအဖြဲ႔ေတြ ဖြဲ႔ရတယ္။ ဦးစီးအဖြဲ႔ေတြ ဖြဲ႔မယ္ဆိုရင္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ေစလႊတ္တဲ့ တပ္မေတာ္သား ၄ ဦးက အဲဒီဦးစီးအဖြဲ႔မွာ မျဖစ္မေန ပါရမယ္။


ေနာက္တခ်က္က အဲဒီဦးစီးအဖြဲ႔ဥကၠ႒ေတြကို အဲဒီ တိုင္းတို႔၊ ေဒသတို႔က ကိုယ္ဘာသာေရြးၿပီး ကိုယ့္ဘာသာ ခန္႔လို႔ မရဘူး။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ႀကိဳက္ႀကိဳက္ ဒီလူကို ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ကေနတဆင့္ သမၼတကေန ခန္႔ရမယ္လို႔ ေျပာထားတယ္။

ဆိုတဲ့အခါက်ေတာ့ သမၼတနဲ႔ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲတဲ့သူ၊ သမၼတနဲ႔မႀကိဳက္တဲ့သူဆိုရင္ အဲဒီ တိုင္း၊ ေဒသေတြက လံုးဝ ခန္႔ခြင့္မရွိေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရဆိုတဲ့ဟာက သက္ဆိုင္ရာ ဗဟိုကခ်ေပးတဲ့ ဥပေဒေတြေအာက္မွာ စီမံခန္႔ခြဲတဲ့လုပ္ငန္းပဲ ျဖစ္မယ္ဗ်”


ပအို႔ဝ္တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္တေယာက္ျဖစ္တဲ့ ဗိုလ္မွဴးခြန္ဥကၠာရဲ႕အျမင္ျဖစ္ပါတယ္။ တခါ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ကေန မ်က္ေမွာက္ေခတ္အထိ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈမွာ ေတာက္ေလွ်ာက္ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ဦးေရႊအံုးကလည္း အခုလို ႏိႈင္းယွဥ္ျပပါတယ္။

“အဲေတာ့ ၇၄ ခုႏွစ္ဟာက်ေတာ့ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္တဲ့ ျပည္နယ္ ၇ ခုနဲ႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ လံုးဝမရွိတဲ့ တိုင္း ၇ ခုတို႔ တတန္းတည္းထားေသာ္လည္းပဲ ဒါဟာ ျပည္ေထာင္စု ဘယ္လိုမွမဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ က်ေနာ္တို႔ေခၚေတာ့ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ေတြပဲ ေခၚတယ္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒက်ေတာ့ အဲဒီ ၇၄ ခုႏွစ္က အေျခခံဥပေဒကိုပဲ လိုက္တာပဲ အမွန္ကေတာ့။

တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ တိုင္းကို တိုင္းေဒသႀကီးတို႔ ဘာတို႔ နာမည္ေလးေျပာင္းလိုက္တာ။ မ်က္လွည့္ျပတာေပါ့။ ေျပာင္းလိုက္ၿပီးေတာ့လုပ္တာ အမွန္ကေတာ့ မူအားျဖင့္ေတာ့ တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ပဲ အမွန္ကေတာ့။
တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္လုပ္လာျခင္းအားျဖင့္ ဘာျဖစ္လာလဲဆိုေတာ့ ၇၄ ခုႏွစ္အတိုင္း ျပန္ျဖစ္လာတာပဲ။

ပိုၿပီးေတာ့ ထူးလာတာက ဘာလဲဆိုေတာ့ ၇၄ ခုႏွစ္တုန္းက တိုင္းနဲ႔ျပည္နယ္ျဖစ္ေပမယ့္ တပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ပဲ။ စစ္အာဏာရွင္ မဟုတ္ဘူး။ အခုက်ေတာ့မွ ပါတီစံုလို႔ ေျပာတယ္။ ပါတီစံုထဲမွာမွ စစ္တပ္က ဟိုက ယူလိုက္၊ ဒီက ယူလိုက္ ၂၅ % ယူနဲ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိးလွည့္ယူလိုက္ေတာ့ ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့ စစ္တပ္က အုပ္ခ်ဳပ္မႈပဲ အမွန္ကေတာ့။


အဲေတာ့ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒက ဘာျဖစ္လာမလဲဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတာ္မဟုတ္ဘဲနဲ႔ စစ္တပ္က အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့ စစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္သြားၿပီ။ အေျခအေနက တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ဆိုးဆိုး ဆိုးဆိုးလာတာ အမွန္ကေတာ့။

က်ေနာ္တို႔က ၄၇ ခုႏွစ္တုန္းကနဲ႔စာရင္ ၇၄ ခုႏွစ္ နည္းနည္း ဆိုးတယ္၊ ၇၄ ခုႏွစ္နဲ႔စာရင္ အခု ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က ပိုၿပီးေတာ့ ဆိုးလာတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ျပန္လမ္းမရွိသလို ျဖစ္သြားတယ္ အမွန္က”


ဝါရင့္ႏိုင္ငံေရးသမား ဦးေရႊအံုးက ေခတ္အဆက္ဆက္ အေျခခံဥပေဒေတြကို ေဝဖန္သံုးသပ္ျပသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

တုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕အခြင့္အေရးကို ေဖာ္ေဆာင္တယ္လို႔ေျပာလို႔ရမယ့္ အခ်က္ေတြထဲမွာေတာ့ လႊတ္ေတာ္ ၂ ရပ္အနက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို ၿမိဳ႕နယ္နဲ႔လူဦးေရကို အေျခခံၿပီးဖြဲ႔စည္းခဲ့သလို အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာေတာ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္းနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသတခုစီက ကိုယ္စားလွယ္တဦးစီပါဝင္ၿပီး တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တခုစီ အတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၂ ဦးက်စီ တူညီစြာေရြးေကာက္ၿပီး အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၆၈ ဦးကို တင္ေျမႇာက္ခြင့္ ျပဳထားပါတယ္။

ဒီအေပၚမွာေတာ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားေကာင္စီ အတြင္းေရးမွဴး ေဒါက္တာ ဆလိုင္းလွ်ံမႈန္းက အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ရဲ႕အခန္းက႑ကို ရွင္းျပထားပါတယ္။

“ျပည္နယ္နယ္နမိတ္ကို ျပင္ဆင္တဲ့ေနရာမွာ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္က ဘာအခြင့္အေရးမွမရွိဘဲနဲ႔ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကသာ ျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္ရွိတယ္။ ဆုိေတာ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဆိုတာ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္နဲ႔ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ေပါင္းၿပီးမွ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ လႊတ္ေတာ္ျဖစ္တယ္။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာေရာ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာေရာ အမ်ားစုက ေျပာရရင္ ဗမာေတြကမ်ားေနတဲ့အတြက္ တိုင္းရင္းသားေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ျပည္နယ္ နယ္နမိတ္ကို ကာကြယ္ပိုင္ခြင့္မရွိပါဘူး။

ဥပမာအေနနဲ႔ေျပာလိုက္လို႔ရွိရင္ ခ်င္းျပည္နယ္ကို ၃ ပိုင္း ပိုင္းမယ္၊ တပိုင္းကို မေကြးတိုင္းထဲမွာ ထည့္မယ္၊ တပိုင္းကို စစ္ကိုင္းတိုင္းထဲမွာ ထည့္ၿပီးေတာ့ က်န္တဲ့အပိုင္းေသးေသးေလးကို ခ်င္းျပည္နယ္အျဖစ္ ခ်န္ထားမယ္ ဆိုၿပီးေတာ့ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာ အဆိုတရပ္ တင္သြင္းလုိ႔ရွိရင္ ခ်င္းျပည္နယ္ စကားေျပာၿပီးေတာ့ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္မွာထိုင္ေနတဲ့ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ခ်င္းျပည္နယ္ရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ သူတို႔မဲက အင္မတန္မွ နည္းပါးသြားၿပီ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာက အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ကေနၿပီးေတာ့ ျပည္နယ္အခြင့္အေရးကို ကာကြယ္ႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးဆိုတာ လံုးဝ မရွိဘူးဆိုတာ သြားေတြ႔ရပါတယ္”


ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။


No comments: