Saturday, April 18, 2009

သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲ (ေမာင္ေတာက္)

ဘာႏုရာဇာမည္ေသာ တနဂၤေႏြၿဂိဳလ္မင္းက ေအာင္မဲညိဳပြင့္အဆင္းႏွင့္ ဘီလူးကို စီး။ ထင္းမီးတဖက္ ကိုင္၊ ဝမ္းဗိုက္ကို တဖက္က ပိုက္လ်က္ အေရွ႕ေျမာက္ေထာင့္မွ အေနာက္ေတာင္ေထာင့္သို႔ ဝင္ေလ၏။ သို႔ႏွင့္ သႀကၤန္သံုးပါးတို႔တြင္ အာယာမဟု မည္ေသာ မဟာအတာသႀကၤန္ကား ၿပီးဆံုးခဲ့ေလၿပီ။


ထိုသို႔ၿပီးဆံုးခဲ့ေသာ အတာတန္ခူးတြင္ ထူးတာျမဴးတာမွတဆင့္ ႐ူးတာ၊ မူးတာေလးမ်ားလည္း အရံအသင့္ သေဘာေလာက္ပါမည္ဟု ဉာဏ္ခ်င့္၍ေျပာရေပမည္။ ေပ်ာ္ပြဲက တလြန္လြန္၊ လူေတြကလည္း တသဲသဲေပကိုး။


သို႔ႏွင့္ လူႀကီးသူမ သက္ႀကီးရြယ္အိုတို႔အား ဦးေခါင္းေလွ်ာ္၊ ေရမိုးခ်ဳိး၊ နံ႔သာပက္ျဖန္း၍ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ေသာ ႏွစ္ဆန္းတရက္ေန႔သို႔ ေရာက္ရွိလာျပန္သည္။ ဒါနကုသိုလ္ ဓေလ့စ႐ိုက္ႏွင့္ ႏွစ္သစ္၏ အကူးအစ ပထမဦးဆံုး ေန႔ရက္ကို ဖြင့္လွစ္လိုက္ျခင္းပင္တည္း။


ေကာင္းစြ။


“သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲ”


ထိုေဝါဟာရကို ငယ္စဥ္ကတည္းက ၾကားဖူးခဲ့။ ကိုယ္တိုင္လည္း ပါဝင္ဆင္ႏႊဲခဲ့ဖူးသည္။ ထိုစဥ္ကေတာ့ အသက္အရြယ္ႀကီးေသာ လူႀကီးသူမတို႔ကို ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ကိုယ့္ထက္ အသက္အရြယ္ႀကီး ရင့္ေသာ သူတို႔ကို အ႐ိုအေသျပဳျခင္းဟု သေဘာေပါက္ သိျမင္ေနမိခဲ့၏။ တနည္းအားျဖင့္ အသက္ကို ပဓာနထားကာ ေလးစားဂါရဝျပဳၾကတာဟု လက္ခံထားမိခဲ့သည္။



ထိုစဥ္က … ။


ယခုေတာ့ အသက္အရြယ္ဟူေသာ ပညတ္အျမင္ႏွင့္ယွဥ္တြဲေနသည့္ လူပုဂၢိဳလ္တို႔အေပၚ အာ႐ံုစူးစိုက္လာမိေတာ့ သည္။ အခ်ိန္ကား အကန္႔အသတ္မရွိ စီးဆင္းေန၏။ ထိုအကန္႔အသတ္မဲ့ စီးဆင္းေနေသာ အခ်ိန္ကာလႏွင့္အတူ ပူးကပ္ျဖတ္သန္းေနသည္မွာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားျဖစ္ၾက၏။


လူမ်ဳိး ဘာသာမေရြး အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္သူတိုင္းတြင္ ညီမွ်ေသာ အခ်ိန္ကာလျဖတ္သန္းမႈတို႔ ကိုယ္စီကိုယ္ငွ ရွိေနၾကသည္ မဟုတ္လား။


အႏွစ္တရာအတြင္း အားလံုးဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ခ်ည္းပါပဲဟု ကဗ်ာဆရာတဦးက ဒႆနဆန္ဆန္ ေျပာၾကားခဲ့ဖူး သည္။ သို႔ေသာ္လည္း က်ေနာ္တို႔အရင္ အႏွစ္ ၅ဝ သမိုင္းသည္ အယဥ္လား၊ အ႐ိုင္းလားဟု ေမးခဲ့သည္ရွိေသာ္ ႏုနယ္ေသာအရြယ္က ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည္မို႔ ေဝေဝဝါးဝါးပင္ ျပန္လည္ေျဖၾကားႏိုင္ေပမည္။ ထိုထက္ေစာစြာေသာ အတိတ္သမိုင္းတို႔ဆိုလွ်င္ မည္သို႔မွ် ပီပီျပင္ျပင္ ေျဖၾကားႏိုင္မည္ မဟုတ္ေတာ့။


“၁၉၂ဝ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကိုေတာ့ က်ေနာ္ မမီလိုက္။ က်ေနာ္ေမြးၿပီး ေနာက္တႏွစ္တြင္ ယင္း ၁၉၂ဝ ေက်ာင္းသားသပိတ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ က်ေနာ္သည္ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းမ်ားတြင္ စာသင္ၾကားခဲ့ရာ အမ်ဳိးသားေန႔ကို ဆင္ႏႊဲမိခဲ့ရသည္။ ယင္း အမ်ဳိးသားေန႔၊ အမ်ဳိးသားေက်ာင္းဆိုသည္မွာ ၁၉၂ဝ ေက်ာင္းသား သပိတ္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ ထိုအတိတ္ကို က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ခံစားထိေတြ႔ခဲ့သည္ မဟုတ္။ သို႔ေသာ္ သမိုင္းေခတ္မ်ားကို ျဖတ္သန္းရင္းက အတိတ္ကိုေလ့လာရသည္။ ထိုအခါ အတိတ္ကာလကိုမီေသာ က်ေနာ့္ထက္ အသက္မ်ားစြာႀကီးေသာ သူမ်ားထံမွ ေမးျမန္းရသည္။ အတိတ္၏ သမိုင္းေခတ္မ်ားကို သိရသည္”


(ဒဂုန္တာရာ)

“သမိုင္းသည္ မဆံုး”

ေရႊဝတ္ရည္မဂၢဇင္း၊ အမွတ္(၁)

ေအာက္တိုဘာလ၊ ၁၉၉၇။


စာေပသစ္ဖခင္ႀကီး ဒဂုန္တာရာ၏ “သမိုင္းသည္မဆံုး” ဟူေသာ ေဆာင္းပါးကိုဖတ္မိရာမွ လင္းလက္ခဲ့ရေသာ အပိုဒ္တပိုဒ္။ ေလးစားဦးခိုက္စရာ လူႀကီးသူမတို႔၏ အတိတ္ျဖတ္သန္းမႈပံုရိပ္မ်ား။ လူပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ေနာက္ခံ ကားခ်ပ္တို႔ကား အတိတ္ျဖတ္သန္းမႈ အယဥ္ အ႐ိုင္းတို႔ႏွင့္ လႈိင္းႂကြေနသည္။


က်ေနာ္ကား အတိတ္သမိုင္းႏွင့္ သမိုင္းေနာက္ခံ႐ုပ္ပံုကားခ်ပ္တို႔ကို လြန္ႏွင့္ၿပီးသူမ်ား၏ ျပဳစုေရးသားထားခဲ့မႈမ်ား၊ သမိုင္းဆိုင္ရာ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ား၊ အဆိုအမိန္႔မ်ား၊ ထူးျခားေသာျဖစ္စဥ္ထဲမွ ေကာက္ႏုတ္ထုတ္ယူရရွိမႈမ်ားျဖင့္ ေတြ႔ထိရင္း ဆက္လက္ႀကီးျပင္းေနၾကရသည္။


ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၏သမိုင္းကား မသိလို႔ မျဖစ္။ ႏိုင္ငံ၏သမိုင္းကိုမသိလွ်င္ မိမိကိုယ္မိမိ မသိသူသာလွ်င္ ျဖစ္ေပေတာ့ မည္။

သည္တြင္ မကေသး။ သက္ရွိထင္ရွား လူႀကီးသူမမ်ား၏ အသက္အရြယ္ႏွင့္ညီမွ်ေသာ ျဖတ္သန္းမႈ အေတြ႔အၾကံဳမ်ား၊ စံျပ စ႐ိုက္မ်ား လကၡဏာမ်ား၊ ေလးနက္ေသာ လမ္းၫႊန္မႈမ်ားျဖင့္ ပူးကပ္ေနထိုင္လွ်က္ ဆက္လက္ျဖတ္သန္း ႀကီးျပင္းေနရေသးသည္။

လူႀကီးသူမတို႔၏ ဒိေဌ၊ ဒိဌ ေက်းဇူးတရားတို႔အား ေလးစားဂါရဝျပဳစရာ တန္ဖိုးအနဂၢမ်ားပင္။


“သက္ႀကီးပူေဇာ္ပြဲ ”


ယခုေတာ့ … ။


အသက္ႀကီးေနသျဖင့္ ပူေဇာ္ရသည္ဟူေသာ သာမညအေျမႇးပါးသည္ က်ေနာ္ဆြဲဖြင့္မိေသာ အေတြးတံခါး၏ ေနာက္ကြယ္တြင္ ဆြဲအဖယ္ခံလိုက္ရသည့္ ဇာခန္းဆီး ပါးပါးလွပ္လွပ္ကေလးကဲ့သို႔ လႈပ္လႈပ္ခါခါ က်န္ရစ္ခဲ့ေပေတာ့သည္။


ယခု ဆိုပါေတာ့ … ။ ။


သရုပ္ေဖာ္ပံု - ကာတြန္းေစာငို


No comments: