(၃)
ကိုေဇာ္မင္းဟာ ကြန္ျမဴနစ္လား
ေဒါက္တာေဇာ္မင္းဟာ ကြန္ျမဴနစ္လား။ သူဟာ က်ေနာ့္ကိုေရာ စည္း႐ံုးဖို႔ ႀကိဳးစားဖူးေသးသလား။ က်ေနာ့္ကို က်ေနာ္ ဒီေမးခြန္း ျပန္ေမးၾကည့္တယ္။ ပထမေမးခြန္းကို အမွန္အတိုင္းေျဖရရင္ က်ေနာ္ မသိဘူး။ က်ေနာ္တို႔ သူငယ္ခ်င္းလို ေပါင္းသင္းေနစဥ္ကာလမွာ ေရာက္တတ္ရာရာ ေခတ္အေၾကာင္းေျပာတယ္။ စာအေၾကာင္း ေပအေၾကာင္း ေျပာတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ၿဖိဳခြင္းခံရလို႔ ေနာက္ပိုင္း က်ေနာ္လည္း ေတာထဲေရာက္၊ သူ႔ကိုလည္း ဖမ္းၿပီး ၄၈၂၈ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ (ဗကပ) ယူဂ်ီ အဖြဲ႔ဝင္အျဖစ္ စြပ္စြဲတာ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲမွာ ဖတ္ရတယ္။ ဖတ္ရတဲ့အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္ ေတာထဲေရာက္ေနၿပီ။ (ေနာက္ေတာ့ စာအုပ္နီက ကြန္ျမဴနစ္ေတြအတြဲ၊ စာအုပ္စိမ္းက လက္်ာ အင္အားစုေတြအတြဲ ဆိုၿပီး ထြက္လာတယ္)။
က်ေနာ္ျမင္တာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ေခတ္က ေခတ္က်ပ္ႀကီး။ လူေတြက အစိုးရကိုမေက်နပ္တာ အက်ယ္အျပန္႔ရွိေနတာပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၁၉၈၈ မွာ တစ္ႏိုင္ငံလံုး တစ္ပါတီဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို ဆန္႔က်င္တယ္ဆိုၿပီး အံုးအံုးႂကြႂကြ ထြက္လာၾကတာပဲ။ ေဒါက္တာေဇာ္မင္းက အစိုးရကို မေက်နပ္တာ၊ မုန္းေနတာ ရွိႏိုင္တာပဲ။ က်ေနာ္လည္း က်ေနာ့္အတိုင္းတာနဲ႔ မေက်နပ္တာ ရွိေနတာပဲ။ ဒါေပမယ့္လည္း ကိုယ့္ေခတ္က ဒီေလာက္ ေအာက္က် ေနာက္က် ႏိုင္ေနမွန္းေတာ့ မသိခဲ့ဘူး။
က်ေနာ္တို႔ ေဆး-၂ ရွိရာ မဂၤလာဒံုကေန၊ လိႈင္တကၠသိုလ္ဝင္း (Regional College-2)၊ မိန္းတကၠသိုလ္ (RASU) ထဲကို သြားရင္ ၉-ကားကို တိုးစီးသြားၾက၊ လိုင္းေျပးတဲ့ ဒတ္ဆန္းကားကေလး ေတြေပၚမွာ ထမင္းဗူးတစ္ဖက္၊ လက္တစ္ဖက္ပဲမိၿပီး ေျခတစ္ဖက္တြဲေလာင္းနဲ႔ သြားၾက၊ တစ္ခါတစ္ေလ ေခါင္မိုးေပၚက စီးၾက၊ ေပ်ာ္ေနၾကတာပဲ။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသူကေလးေတြကို ပိုးပန္းဖို႔သြားၾကတာနဲ႔ ရင္ခုန္ေနရလြန္းလို႔၊ တို႔ေခတ္ႀကီးဟာ ဒီလိုအႏၱရာယ္ရွိတဲ့ ကားတိုးစီးရ၊ ေခါင္မိုးေပၚက စီးေနရတာကို လူတန္းေစ့ မဟုတ္မွန္း သတိမမူမိခဲ့ၾကဘူး။ ကိုေဇာ္မင္းနဲ႔ တစ္ခါေတြ႔ေတာ့ သူက ေျပာျပတယ္။
“ဒီမွာ ၾကည့္စမ္းတဲ့ ...” သူက ဆမ (ဆရာဝန္ လိုင္စင္) ရွိသူေတြအတြက္ ထုတ္ေပးတဲ့ အစိုးရ ေဆးခြဲတမ္းယူၿပီး ျပန္လာတာ။ ကၽြတ္ကၽြတ္အိတ္ တစ္လံုးစာ ေဆးေတြနဲ႔။ သူက ေျပာျပတယ္။ “အရင္ေခတ္ကဆို ဆရာဝန္ေတြဟာ ေဆးခြဲတမ္းထုတ္ရင္ ကားနဲ႔တိုက္ၿပီး ျပန္လာၾကရတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ဘီ-၆၀၀ (B 600) ကားကေလး တစ္စီးစာ ျဖစ္လာတယ္”
အဲသည္ေခတ္က အစိုးရက ေဆးသြင္းကုန္၊ ထုတ္ကုန္ေတြ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတယ္။ ႏိုင္ငံျခားေငြ ထိန္းခ်ဳပ္ထားၿပီး၊ အစိုးရက တာဝန္ခံ ေဆးသြင္းတယ္။ ျပည္တြင္းက အေထြေထြကု 'ဆမ' လိုင္စင္ရွိတဲ့ ဆရာဝန္ေတြကို ခြဲတမ္းနဲ႔ ျပန္ေရာင္းေပးတယ္။ သူေျပာတဲ့ B-600 ကားဆိုတာလည္း အဲဒီေခတ္က အစိုးရ စက္႐ံုထုတ္ မာဇဒါကားကေလး၊ ေသးလိုက္တာ သံုးဘီးကားေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ ဒီကားေတြက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထဲ တကၠစီေျပးတယ္။ အရာရွိေတြအခ်ဳိ႕ကို အစိုးရက စီးဖို႔ထုတ္ေပးတယ္။ ေဆးခြဲတမ္းက သူ႔ေခတ္ေရာက္ေတာ့ ကၽြတ္ကၽြတ္အိတ္ တစ္လံုးစာပဲ ရွိေတာ့တယ္။ ဒါေတြ မေက်နပ္စရာ ရွိေကာင္းလည္း ရွိႏိုင္တာေပါ့။ အဲဒီေခတ္က အစိုးရကို ဆန္႔က်င္ေနတဲ့ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ေတြ ရွိတယ္။ ဗကပ ရွိတယ္။ အဲသည္ေတာ့ ခ်ိတ္ဆက္မိတာလည္း ရွိႏိုင္တာေပါ့။ က်ေနာ္ေတာ့ ေသခ်ာ မသိဘူး။ လက္ဝဲ ကြန္ျမဴနစ္အယူဝါဒကို ႀကိဳက္တာမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ႏိုင္တာပါပဲ။
အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ က်ေနာ္ေတြ႔ဖူးတယ္။ က်ေနာ္နဲ႔ ရင္းနွီးတဲ့ မိတ္ေဆြတစ္ခ်ဳိ႕က “ငါက လက္ဝဲ (Leftist) ကြ” လို႔ ေျပာေလ့ရွိတယ္။ ဒီလိုေျပာလို႔ ဘာမွ ျပႆနာမရွိဘူး။ သူဆိုလိုတာ သူက လူေတြ တန္းတူညီမွ်မႈကို သေဘာက်တာ။ လူမႈတရားမွ်တမႈကို ႏွစ္သက္တာ၊ လိုခ်င္တာ။ ဒါေပမယ့္ ကြန္ျမဴနစ္ပါတီႀကီး အာဏာရေရး၊ အာဏာသိမ္းပိုက္ေရး လုပ္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ ပိုလို႔ တရားမွ်တမႈ၊ တန္းတူမႈကို လိုလားတယ္။ သူလည္း ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္တယ္... ဒီေလာက္ပဲ။
က်ေနာ္တို႔မွာေတာ့ ‘လက္ဝဲ’ လို႔ ေျပာရင္ တမ်ဳိးျဖစ္တယ္။ လက္ထိပ္နံ႔၊ ေထာင္ေစာ္ မကင္းဘူး။ အခုအခ်ိန္ထိလည္း အစိုးရဘက္က ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြမွာ ကြန္ျမဴနစ္ေတြ ေနာက္ကြယ္က ၾကံစည္ေနတယ္ဆိုတာမ်ဳိး စြပ္စြဲေနတုန္းပဲ။ အမွန္ကေတာ့ လက္်ာ (လစ္ဘရယ္ဝါဒီ) ယံုၾကည္သူေတြလည္း မေခ်ာင္ပါဘူး။ စာအုပ္စိမ္းထဲမွာ စြပ္စြဲ ေထာင္ခ်ခံရပါတယ္။ စီအိုင္ေအ၊ အေနာက္အုပ္စု လက္ကိုင္တုတ္၊ ျပည္ပအားကိုး ပုဆိန္႐ိုး... သူတို႔လည္း ခံရပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က ယံုၾကည္ပါဆိုတဲ့ ‘ႏိုင္ငံေတာ္လမ္းစဥ္’ အေပၚက ေသြဖီရင္ အားလံုးက ရန္သူျဖစ္ၾကရတယ္။
က်ေနာ့္ကိုေရာ စည္း႐ံုးဖူးေသးလား။ က်ေနာ္ေသခ်ာ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ၈၈ ျဖစ္ခါနီးခ်ိန္၊ (ေျမာက္ကိုရီးယားဗံုးခြဲသူေတြက ေတာင္ကိုရီးယားအစိုးရ အဖြဲ႔ဝင္ေတြကို အာဇာနည္ကုန္းမွာ လုပ္ၾကံမႈၿပီးၿပီလို႔ေတာ့ ထင္တယ္။) သူက မိတၱဴ ဖိုတိုစတက္ကူးထားတဲ့ သတင္းေဆာင္းပါး၊ ဓာတ္ပံုတခ်ဳိ႕ ျပတယ္။ သတင္းေထာက္ ဘာေတးလ္လင့္တနာနဲ႔ သူ႔ဇနီး မဆိုင္ေနာင္းတို႔ အိႏၵိယကေန၊ ေတာလမ္းကတဆင့္ ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ ဌာနခ်ဳပ္၊ ေကအိုင္ေအတို႔ေနရာ ေရာက္သြားပံု သတင္းေတြ၊ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းနဲ႔ ဓာတ္ပံုေတြ၊ မွတ္မိေနေသးတာ၊ ေလယာဥ္ပစ္ စက္ေသနတ္ႀကီးနဲ႔ပံုေတြ ပါတယ္။ ၾကယ္နီဦးထုပ္နဲ႔ ရဲေဘာ္ေတြပံု ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီစာရြက္ေတြက ဗကပက ထုတ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ FEER (အခု မရွိေတာ့ဘူး။ Far Eastern Economic Review) ဂ်ာနယ္က ျဖတ္ပိုင္းေတြပါ။ က်ေနာ္ ဖတ္ၾကည့္တယ္။ သိပ္ စိတ္မဝင္စားလွဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္က က်ေနာ္စိတ္ဝင္စားတာ၊ ေျပာခ်င္ေနတာ ‘ေရွာလမုန္ သီခ်င္း’။ လူက ႐ိုမန္တစ္ ျဖစ္ေနခ်ိန္။ Field trip (ေနာက္ဆံုးႏွစ္၊ အပိုင္း-က ကြင္းဆင္း) ၿပီးလို႔ ရည္းစား ပူပူေႏြးေႏြး ရထားခ်ိန္။ ေနာက္ေတာ့ ကိုႏိုင္ေဇာ္ရဲ႕ၾသဇာေတြလည္း က်ေနာ့္ဆီမွာ သက္ေရာက္ေနတယ္။
ဒီေနရာမွာ ျဖတ္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ စာေရးဆရာ ကိုႏိုင္ေဇာ္ (ကိုခင္ေဇာ္) က အဲဒီအခ်ိန္မွာ မဂၤလာဒံု စစ္ေဆး႐ံုမွာ ဆရာဝန္ စစ္ဗိုလ္ေပါက္စ ျဖစ္ေနခ်ိန္။ စာေပကိစၥနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ရင္းႏွီးမိၾကတယ္။ သူကို လူပ်ဳိေဆာင္အခန္းမ်ဳိး၊ မဂၤလာဒံု စစ္ေဆး႐ံု ႐ုပ္ရွင္႐ံုႀကီးေနာက္က အေဆာင္မွာ ေပးထားတယ္။ တစ္ခါတေလ က်ေနာ္လည္း သူ႔အခန္း သြားလည္တယ္။ သူရဲ႕ ‘သံဆူးဖိနပ္’ ကို အ႐ူးအမူးျဖစ္တဲ့အခ်ိန္။ သူ႔ကို က်ေနာ္သေဘာက်တာက လူက ေသသပ္တယ္။ အဂၤလိပ္စာေတာ္တယ္။ အဂၤလိပ္ကဗ်ာေတြ ဖတ္ဖို႔သူက တိုက္တြန္းတယ္။ မူးယစ္ေဆးဝါးနဲ႔ အႏုပညာ ဘာမွ မဆိုင္ေၾကာင္း သူ ေျပာတယ္။ (အဆိုေတာ္ ခင္ေမာင္တိုးက တရားထိုင္တယ္။ အခု သီခ်င္းေတြေရးတဲ့ ကိုျမင့္မိုးေအာင္လည္း အရက္မေသာက္၊ ေဆးလိပ္မေသာက္... စသည္ျဖင့္ ဥပမာေတြ ေျပာတယ္။) မူးယစ္လို႔ဖန္တီးတဲ့ အႏုပညာထက္ သိစိတ္ရွိရွိ ဖန္တီးမႈကို ပိုလိုလားတယ္ သူ ေျပာတယ္။
စာေရးရင္ လက္ေရးကအစ ေသေသသပ္သပ္ ေရး။ ဝတၳဳဆိုရင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ ျပန္ျပင္၊ ျပန္ေရးဖို႔လည္း ပင္ပန္းတယ္ သေဘာမထားနဲ႔။ သူ႔အခန္းကအစ သပ္သပ္ယပ္ယပ္ ထားတယ္။ စာအုပ္ေတြ စီထားတယ္။ လူက ပုဏၰားလူမ်ဳိးလား၊ ေဂၚရခါးလူမ်ဳိးလား... က်ေနာ္ မသဲကြဲေတာ့ဘူး။ ဒီလိုနဲ႔ တစ္ဖက္မွာ ေဂၚကီ၊ ဂ်က္လန္ဒန္၊ ဂၽြန္စတိန္းဘာ့ဂ္တို႔ကို ႀကိဳက္သလို၊ E. E. Cummings (အီး၊ အီး၊ ကမ္းမင္း) ကိုလည္း ႀကိဳက္လာတယ္။ ေရွာလမုန္သီခ်င္းလည္း ႀကိဳက္တယ္။ ေမာင္ထင္ ဘာသာျပန္ ႏိုင္ငံတကာ ဝတၳဳတိုေတြဆို အသည္းစြဲ သလို သဲအိမ္ေမာင္ေနဝါကိုလည္း ခံစားလိုက္ရတာ အေမာ။ က်ေနာ္ လက္ေရးမင္ကူး ကဗ်ာတစ္အုပ္ထုတ္ျဖစ္တယ္။ “ပရိေဒဝ ၂၂” ဆိုၿပီး၊ ျပင္သစ္ ကဗ်ာဆရာ အာသာရင္းေဘာက္ကို အတုခိုးၿပီး အသက္ ၂၂ ႏွစ္မွာ အရမ္းခ်စ္၊ အရမ္းငို၊ အရမ္းဆာေလာင္ မြပ္သိပ္မႈေတြနဲ႔။ [ေအာက္ဖက္မွာ ဒီကဗ်ာစာအုပ္… တစ္ပိုင္းတစ္စကို ဓာတ္ပံုထည့္ထားတယ္။] http://yaw-han-aung.blogspot.com/2012/03/blog-post_12.html ဒီကဗ်ာစာအုပ္ လက္ေရးအျပင္အဆင္မွာေရာ၊ အေရးတစ္ခ်ဳိ႕ေရာ... ကိုႏိုင္ေဇာ္ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈေတြ မကင္းဘူး။ (အခုေတာ့ သူက စစ္ေဆးဘက္တကၠသိုလ္တစ္ခုမွာ ပါခ်ဳပ္ ျဖစ္ေနတယ္ ထင္တယ္။) ဒီလိုနဲ႔ ေနာက္ပိုင္း ေတာထဲထြက္လာေတာ့ ေဆး-၂ စာၾကည့္တိုက္က ငွားထားတဲ့ American Anthology of Poetry (ကဗ်ာစာအုပ္) ခုခ်ိန္ထိ ျပန္မအပ္ျဖစ္ေတာ့ဘူး။ သိပ္ေတာ့ ကိစၥမရွိပါဘူး။ ဘယ္သူမွ မဖတ္ဘူး ထင္တာပဲ။
တစ္ခါက ေက်ာင္းမွာ ကိုမင္းလြင္ ျပႆနာျဖစ္တယ္။ သူ႔ပံုက ေဒါင့္မက်ဳိးေတာ့ စာသင္ခ်ိန္တစ္ခုမွာ ဘာထျဖစ္တယ္ မသိဘူး။ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံဌာနက ဆရာ ဦးေက်ာ္ျမင့္က မင္းလြင္ကို ထိုးလိုက္တယ္။ စာသင္ခန္းထဲမွာ ထိုးတာ။ ဒါကို ၾကားေတာ့ က်ေနာ္တို႔က မခံမရပ္ႏိုင္ ျဖစ္ၾကတယ္။ ကိုေဇာ္မင္းက မင္းလြင္ကို “မင္း ဒီဆရာကို တရားစြဲမလားတဲ့... ငါ့အသိ ေရွ႕ေနေတြ ရွာေပးမယ္” ဆိုၿပီး ေျပာတယ္။ တကယ္က ကိုမင္းလြင္လည္း တရားဆက္မစြဲျဖစ္ပါဘူး။ တရားစြဲျဖစ္ရင္ေတာ့ ပြဲက ၾကည့္ေကာင္းမယ္။ ကိုေဇာ္မင္းကလည္း ေျမႇာက္ေပးေသြးထိုးသူ။ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ပညာသင္ၾကားေရးကို ဆူပူေႏွာင့္ယွက္သူ ျဖစ္မယ္။ ကိုမင္းလြင္လည္း တရားႏိုင္ဖို႔ေတာ့ မလြယ္ပါဘူး။
ဒီလိုနဲ႔ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ထဲ ဝင္လာတယ္။ က်ေနာ္က ေနာက္ဆံုးႏွစ္ ေရာက္လာၿပီ။ ကိုမင္းလြင္ ေရးထားတဲ့အတိုင္းပဲ က်ေနာ္တို႔ တစ္ရက္ ကိုေဇာ္မင္းအိမ္သြားရင္း အျပန္မွာ ကိုဖုန္းေမာ္ကိစၥ တစ္ပိုင္းတစ ၾကံဳၾကတယ္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္၊ မတ္လထဲမွာ။ က်ေနာ္ထင္တာေတာ့ ကိုဖုန္းေမာ္ဆံုးတဲ့ မတ္လ ၁၃ အၿပီး ေနာက္တစ္ရက္။ မတ္လ ၁၃ ရက္ေန႔မွာ RIT ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ႀကိဳ႕ကုန္းရပ္ကြက္က လူငယ္ေတြ ရန္ျဖစ္ၾကတယ္။ ဒါကို လံုထိန္းတပ္ဖြဲ႔ေတြကလာၿပီး ေက်ာင္းသားေတြကို တစ္ဖက္သတ္ လူစုခြဲတယ္။ ပစ္ခတ္တာ ကိုဖုန္းေမာ္ေသ၊ ကိုစိုးႏိုင္ ဒဏ္ရာရတယ္။ က်ေနာ္ထင္တာ က်ေနာ္တို႔ေရာက္တဲ့ေန႔က မတ္ ၁၄၊ (၁၃ မဟုတ္ဘူးလို႔ ထင္တယ္)။ အေျခအေနက တင္းမာေနတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြက ေက်ာင္းထဲမွာ သပိတ္ေမွာက္ေန။ အျပင္က လံုျခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔ေတြနဲ႔ တင္းမာေနတဲ့အေနအထားလို႔ ထင္တာပဲ။ မ်က္ေစ့ေရွ႕ တိုက္ခိုက္ၾကတာေတာ့ မျမင္မိဘူး။ ေက်ာင္းသားေတြကို အႏိုင္က်င့္တာ မခံခ်ိမခံသာ ျဖစ္မိတယ္။ ဒါနဲ႔ က်ေနာ္ အိမ္ျပန္ေတာ့ ႀကိဳ႕ကုန္းရပ္ကြက္ထဲက ျဖတ္လမ္းကို မေလွ်ာက္ရဲေတာ့ဘူး။ ၈ ကားစီးၿပီး အိမ္ျပန္ခဲ့တယ္။
ဆက္ေရးပါမည္။
No comments:
Post a Comment