Tuesday, October 8, 2013

ႏွလံုးသား ဒုိင္ယာယီ (၁၅) - အုပ္ႀကီးေဖ

၁၈-၂-၂၀၀၂ 
ျပည္ေတာ္ျပန္ခရီး 

စပ္စပ္စုစုႏွင့္ ေမးျမန္း၍ ခရီးသြားျခင္းသည္လည္း ပညာရပ္တမ်ဳိးဟု ဆုိရမည္။ ျမန္မာျပည္အတြင္းပုိင္းသုိ႔ ထုိေဒသမွ တခါတရံမွ မသြားဘူးေသာေၾကာင့္ ေသြးတုိးစမ္း၍ သြားရျခင္းျဖစ္သည္။ ဆီးဘူးေစ်းသုိ႔ေရာက္ၿပီး မၾကာမီ “ေတာင္ငူသြားမယ့္ ခရီးသည္ေတြ ကားေပၚတက္လုိ႔ရၿပီ” ဟု ကားသမား ေအာ္ဟစ္သတိေပးသံေၾကာင့္ က်ေနာ္တုိ႔ ၃ ဦး ကားေပၚတက္ေရာက္ ေနရာယူၾကသည္။ က်ေနာ့္ေဘးတဖက္တခ်က္စီတြင္ ေအးေအးျမင့္ ႏွင့္ ေမရီ တုိ႔က ေနရာယူထားသည္။ 

ကားေပၚတက္ၿပီး ၁၀ မိနစ္ခန္႔အၾကာ ကားမွာစတင္ထြက္ခြာလာေတာ့သည္။ ကားေပၚတြင္ ခရီးသည္ ၁၅ ဦးခန္႔သာရွိသည္။ ဆီးဘူးႏွင့္ ေတာင္ငူမွာ ကားျဖင့္ ၁၀ နာရီေက်ာ္ေက်ာ္ ေမာင္းႏွင္ရေၾကာင္း သိရသည္။ ကားလမ္းမွာ ေျဖာင္းျဖဴးေကာင္းမြန္ေသာ လမ္းကားမဟုတ္။ အေကြ႔အေကာက္ အတက္အဆင္း ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း ေမာင္းႏွင္ရေသာခရီးလမ္းျဖစ္သည္။ လမ္းခရီးတေလွ်ာက္ တပ္မေတာ္မွ အေျချပဳတပ္စဲြထားေသာ စခန္းမ်ား ေတြ႔ရသလို ရံဖန္ရံခါ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖဲြ႔ပုိင္ ဂိတ္မ်ားကုိလည္း ေတြ႔ရသည္။ ဂိတ္တုိင္းနီးပါး အစစ္အေဆး အေမးအျမန္း အနည္းႏွင့္အမ်ား ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။ အခက္အခဲကား မရွိ။ ေကာင္းမြန္စြာ ေက်ာ္လႊားႏုိင္ခဲ့သည္သာ။ လမ္းခရီးတေလွ်ာက္ေတြ႔ျမင္ရေသာ ၿမိဳ႕ရြာ အေျခအေနမ်ားကုိပင္ ေမးျမန္းေလ့လာၾကည့္ခဲ့သည္။ တခ်ဳိ႕ကုိ မွတ္မိေသာ္လည္း တခ်ဳိ႕ကား ေဝဝါးေနသည္။ 


ဆီးဘူးမွ ယာဒို ထုိမွတဆင့္ ေသာက္ေရခပ္ေခ်ာင္းကို ေရာက္ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ေရႊနန္းကေလး၊ ေတာပုန္း၊ အလယ္၊ အထက္၊ ေအာက္ဆုိသည့္ ရြာႀကီး ၃ ရြာရွိေနျပန္သည္။ ကယန္းျပည္သစ္ပုိင္နယ္ေျမဟု ဆုိၾကသည္။ ထုိေဒသတြင္ အဓိက ေနထုိင္သည့္မ်ဳိးႏြယ္မ်ားမွာ ကယန္း၊ ေဂခုိ၊ ေဂပါး၊ ပရက္ စသည့္မ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားကုိ ေတြ႔ရသည္။ နန္းခ်ဳိေခ်ာင္း တဖက္ျခမ္းရွိ ငွက္ေပ်ာေတာ၊ လိပ္သို တုိ႔ကုိ ကရင့္တပ္မဟာ(၂) က အုပ္ခ်ဳပ္ေၾကာင္း သိရသည္။ လိပ္သိုႏွင့္ ဝါေတာခုိ နယ္ေျမမ်ားကုိ ကရင္၊ ကယန္း၊ ကလလတ သံုးပြင့္ဆုိင္ အျငင္းပြားဖြယ္ေဒသဟု ဆုိၾကသည္။ ဝါေတာခုိအထက္ ၁ မုိင္ခန္႔တြင္ေတာ့ ရွမ္း၊ ကယား၊ ကရင္ သံုးပြင့္ဆုိင္ နယ္စပ္အမွတ္အသားကုိလည္း ေတြ႔ရွိရသည္။ ထုိေနရာကုိ ႀတိဂံနယ္ေျမဟု ဆုိၾကသည္။ ခရီးအေတာ္ႏွင္ၿပီးသည္ႏွင့္ ဗဟုန္းလမ္းခဲြသုိ႔ ေရာက္ေသာေၾကာင့္ ရဲေမေလး ၂ ဦး က်ေနာ့္ကုိ ႏႈတ္ဆက္ကာ ဆင္းက်န္ရစ္ခဲ့သည္။ 

က်ေနာ္တေယာက္တည္း ေရွ႕ဆက္ရေတာ့မည္။ အေဖာ္မဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ရင္တြင္းကြက္လပ္တခု လုိအပ္သလုိ ခံစားရသည္။ ေရွ႕ဆက္ခရီး အေတာ္ႏွင္ရအံုးမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အေဖာ္တေယာက္ရွာရန္အတြက္ ကားအတြင္းသုိ႔ေဝ့ဝဲ၍ ေလ့လာၾကည့္လုိက္သည္။ ကားေနာက္ပုိင္းတြင္ က်ေနာ္ကဲ့သုိ႔ အေဖာ္မဲ့ေနေသာ အသက္ ၃၀ အရြယ္ ေယာက္်ားတေယာက္ကုိ ေတြ႔လုိက္ရသည္။ သူ႔လက္ထဲတြင္ေတာ့ အရက္ပုလင္းတလံုး ကုိင္ထားသည္ကုိလည္း သတိထားလုိက္မိသည္။ တခါတရံ အရက္ကုိေမာ့လုိက္ အေဝးတေနရာသုိ႔ ေငးေမွ်ာ္လုိက္ႏွင့္ တဦးတည္း ေတြးေတာေနပံုရသည္။ သူႏွင့္ မိတ္ေဆြဖဲြ႔ရန္ အခြင့္အေရးကုိ က်ေနာ္ေစာင့္ေနခဲ့သည္။ သိပ္မၾကာလုိက္။ ထမင္းစားနားေသာေၾကာင့္ သူ႔နံေဘးခ်ဥ္းကပ္ၿပီး က်ေနာ္ စကားစတင္ဆုိလုိက္သည္။ 

 “အစ္ကုိ ဘယ္သြားမလုိ႔လဲ” ဟု ေမးလုိက္ေတာ့ က်ေနာ့္ကုိလွမ္းၾကည့္ရင္း “ေတာင္ငူသြားမွာ ညီေလး မင္းေကာ ဘယ္သြားမွာလဲ” ဟု ေမးေသာေၾကာင့္ “ေတာင္ငူကုိပဲ အစ္ကုိ” ဟု ေျပာလုိက္ေတာ့ သူလည္း ဝမ္းသာသြားပံုရသည္။ သူနွင့္က်ေနာ္ ခရီးသြားေဖာ္ ျဖစ္သြားခဲ့ၾကသည္။ သူ႔ဘဝ သူ႔အေၾကာင္းေတြကုိ က်ေနာ့္ထံ ပြင့္အံေျပာဆုိလာခဲ့သည္။ သူက ေတာင္ငူဇာတိ၊ ေရႊလင္အင္းရြာမွ ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိခြင့္ရလုိက္သည္။ “အစ္ကုိ ဆီးဘူးကို ဘာလာလုပ္တာလဲ” ဟု ေမးလုိက္ေတာ့ မဆုိင္းမတြ သူက ေျဖလာခဲ့သည္။ “အစ္ကုိက ဆီးဘူးကုိ ႏြားေမာင္းပုိ႔ၿပီး အခု ေတာင္ငူကုိ ျပန္မွာေလ” ဟု ေျပာလုိက္သည္ႏွင့္ က်ေနာ္ သေဘာေပါက္လုိက္မိသည္။ 

ျမန္မာျပည္အႏွံ႔အျပားမွ ကၽြဲႏြားမ်ားကုိ ေမွာင္ခုိလမ္းေၾကာင္းမ်ားမွတဆင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံဘက္သုိ႔ တင္ပုိ႔ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ သာစည္ ႏြားပဲြေစ်းမွ ႏြားမ်ားကုိ ကုန္သည္မ်ားက ေတာင္ငူသုိ႔ တဆင့္ပုိ႔ၾကသည္။ ေတာင္ငူသုိ႔ေရာက္ရွိေသာ ကၽြဲႏြားမ်ားကို ကုန္သည္မ်ားက တေကာင္လွ်င္ က်ပ္ သံုးေထာင္ႏႈန္းျဖင့္ ေတာလမ္း (သုိ႔) ေမွာင္ခုိလမ္းမွတဆင့္ ဆီးဘူးသုိ႔ ပုိ႔ေဆာင္ၾကျပန္သည္။ ေမွာင္ခုိလမ္းေၾကာင္းတေလွ်ာက္ လက္နက္ကုိင္ အဖဲြ႔အစည္းမ်ားကုိလည္း အခြန္ေပးေဆာင္၍ ျဖတ္သန္းၾကရသည္။ ဆီးဘူးသုိ႔ေရာက္ေသာ ကၽြဲႏြားမ်ားမွာ ကယားျပည္နယ္အတြင္းပုိင္းမွတဆင့္ ထုိင္းႏိုင္ငံ မဲေဟာင္ေဆာင္ေဒသဘက္ (သုိ႔) BP 14 မဲဆရီးယန္းဘက္သုိ႔ ပုိ႔ေဆာင္ေရာင္းခ်ၾကသည္။ လမ္းခရီးတေလွ်ာက္ ေငြထုပ္ပုိက္၍ အခြန္ထမ္းရေသာေၾကာင့္ နယ္စပ္ေရာက္ ကၽြဲႏြားမ်ားမွာ ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္ေနရျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ 

ႏြားေမာင္းသူအမ်ားစုမွာ လမ္းခရီးတေလွ်ာက္ ပင္ပန္းႏြမ္းနယ္မႈဒဏ္ကုိခံႏိုင္ရန္အတြက္ အရက္ႏွင့္ မူးယစ္ေဆးဝါးတုိ႔ကုိ အမ်ားစု အသံုးျပဳၾကသည္။ အဓိက အသံုးျပဳေသာေဆးမွာ ရာဘား (ေခၚ) စိတ္ႂကြေဆးျပား ျဖစ္သည္။ က်ေနာ္လည္း ထုိမိတ္ေဆြကုိၾကည့္ရင္း “အစ္ကုိ ႏြားေမာင္းပုိ႔တာ ဘယ္ႏွစ္ေခါက္ရွိၿပီလဲ” ဟု ေမးျမန္းမိျပန္သည္။ မိတ္ေဆြမွ “ဒါ ပထမဆံုးပဲ ညီရ အစ္ကုိတုိ႔မိသားစု စားဝတ္ေနေရး မေျပလည္တဲ့ၾကား သားအငယ္ေကာင္က နာတာရွည္ျဖစ္ေနတာ အေတာ္ၾကာေနၿပီ။ ေဆးကုဖုိ႔အတြက္ ႏြားေမာင္းလုိက္မယ္ဆုိၿပီး လုိက္လာခဲ့တာပဲ။ ႏြားေမာင္းတာက အႏၱရာယ္ရွိေပမယ့္ ေငြက်ေတာ့ ၿမိဳးၿမိဳးမ်က္မ်က္ ရတယ္။ တပတ္၊ ၁၀ ရက္ ဒုကၡခံလုိက္ရင္ ေသာင္းဂဏန္းက ေျပးမလြတ္ဘူး။ သားေလး ေဆးကုဖုိ႔အတြက္ပဲ ရည္ရြယ္ခဲ့တာပါ ညီရာ” ဟု ဆုိလုိက္ေတာ့ က်ေနာ္ သူ႔ကုိၾကည့္ရင္း စိတ္မေကာင္း ျဖစ္မိသည္။ 

ထုိမိတ္ေဆြမွ ေလျပင္းတခ်က္ကုိ မႈတ္ထုတ္လုိက္ၿပီး စကားဆုိလာျပန္သည္။ “ကံတရားဆုိတာ သူျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္ေနတာ ညီရ ... အစ္ကုိ ခရီးထြက္လာတာ ၁၀ ရက္ေက်ာ္ပဲရွိေသးတယ္။ ေနာက္က ႏြားေမာင္းလာတဲ့အဖဲြ႔နဲ႔ ဆီးဘူးမွာဆံုလုိ႔ အိမ္က အေျခအေနေလး ေမးျမန္းၾကည့္ေတာ့ အစ္ကုိ႔သားေလး ဆံုးရွာၿပီတဲ့။ ဘာတတ္ႏိုင္မွာလည္း ျဖစ္ေလသမွ် ဝဋ္ေႂကြးလုိ႔႔ပဲ မွတ္ရမွာပဲ” ဟု ေျပာေျပာဆုိဆုိ အရက္ပုလင္းကုိ ေမာ့လုိက္ မ်က္လံုးအိမ္အတြင္းမွ စီးက်လာေသာ မ်က္ရည္ပူတုိ႔ကုိ သုတ္လုိက္ႏွင့္ ဆုိ႔နင့္ေၾကကဲြေနသည္။ သူ႔အပူတု႔ိကုိ ၿငိႇမ္းသတ္ႏိုင္ရန္ က်ေနာ့္၌ ခြန္အားမရွိ။ က်ေနာ္ကိုယ္၌လည္း ကိုယ့္အပူႏွင့္ကုိယ္ အဟပ္ခံေနရသည္ မဟုတ္ပါလား။ 

ေရွ႕ဆက္ ဘာျဖစ္လာဦးမည္ကုိ မသိႏိုင္။ ခက္ေနသည္က ေတာင္ငူေရာက္လွ်င္ မည္သည့္ေနရာကဆင္း၍ မည္သုိ႔သြားရမည္ပင္ မသိ။ သံေတာင္ႀကီးေက်ာ္လာေသာေၾကာင့္ ေတာင္ငူေရာက္ရန္ နီးကပ္လာၿပီကုိေတာ့ သတိထားလုိက္မိသည္။ ထုိမိတ္ေဆြကုိ သူ႔ရြာအေျခအေနကုိ ေမးျမန္းစံုစမ္းၾကည့္ေတာ့ သြားေရာက္တည္းခုိလွ်င္ အဆင္ေျပႏိုင္ေၾကာင္း သိလုိက္ရသည္။ သူတုိ႔ရြာမွာ ရြာသစ္ႏွင့္ရြာေဟာင္းဟူ၍ ႏွစ္ရြာရွိေၾကာင္း သူက ရွင္းျပသည္။ သူက ရြာေဟာင္းမွျဖစ္ေၾကာင္း သိရေသာေၾကာင့္ က်ေနာ္ မီးစင္ၾကည့္ကရမည့္ဘဝ ျဖစ္ေနသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “အစ္ကုိေရ အကူအညီတခုေလာက္ေပးပါလားဗ်ာ တျခားေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ ေတာင္ငူမွာ က်ေနာ့္ အသိမိတ္ေဆြ သိပ္မရွိလုိ႔ အစ္ကုိ႔အိမ္မွာ တရက္ႏွစ္ရက္ေလာက္ တည္းခိုလုိ႔ရရင္ တည္းခုိခ်င္တယ္” ဟု ေမးျမန္းလုိက္သည္။ မိတ္ေဆြကလည္း ဝမ္းသာအားရျဖင့္ “တည္းလုိ႔ရတာေပါ့ဗ်ာ ... က်ေနာ္က အဲဒီရြာရဲ႕ ငယ္ေမြးျခံေပါက္ပဲ ။ အားလံုးတာဝန္ယူတယ္။ အားလံုးအဆင္ေျပတယ္” ဟု ဆုိလုိက္ေတာ့ က်ေနာ္ ဝမ္းသာသြားရသည္။ 

ည ၇ နာရီခဲြခန္႔တြင္ ေတာင္ငူၿမိဳ႕အဝင္ စစ္ေတာင္းတံတားအေက်ာ္ေလးမွာပင္ က်ေနာ္တုိ႔ ဆင္းလုိက္ၾကသည္။ ႏြားလွည္းၾကံဳျဖင့္ ေရႊလင္အင္းရြာသုိ႔ သြားေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြအိမ္မွာ ေအာက္လင္းမီးတုိ႔ ထိန္ထိန္လင္းေနတာ လွမ္းေတြ႔လုိက္ရသည္။ မိတ္ေဆြကုိေတြ႔သည္ႏွင့္ သူ႔ဇနီးျဖစ္သူက သူ႔သားေလး ေသဆံုးသြားၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ငုိယုိျမည္တမ္းကာ ေျပာျပေနရွာသည္။ ထုိ႔ေနာက္ သူ႔တဲအိမ္ေလးအတြင္းသုိ႔ က်ေနာ့္အား ေခၚေဆာင္သြားခဲ့သည္။ တဲေလးအတြင္းရွိ လူႀကီးတခ်ဳိ႕ႏွင့္လည္း က်ေနာ့္အား မိတ္ဆက္ေပးသည္။ ဆီးဘူးမွ မိတ္ေဆြျဖစ္ေၾကာင္း သားေလးနာေရးအတြက္ လာေရာက္လည္ပတ္ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သူက ေျပာျပေတာ့ အားလံုးက လုိလုိလားလား ဧည့္ခံႀကိဳဆုိၾကသည္။ 

က်ေနာ့္မိတ္ေဆြေနထုိင္ေသာအိမ္မွာ အိမ္ဟုဆုိရန္ပင္ ခက္ခဲသည္။ ခေနာ္ခနဲ႔ ေဆာက္ထားၿပီး ေဘးပတ္ပတ္လည္ မုိးကာ အပုိင္းအစမ်ားျဖင့္သာ ကာရံထားေသာေၾကာင့္ မည္မွ်ဆင္းရဲတြင္းနက္ၾကသည္ကုိ ေတြးရန္ပင္မလုိ။ ၾကည့္႐ံုႏွင့္ပင္ သိခြင့္ရလုိက္သည္။ ေတာ္လွန္ေရးနယ္ေျမတြင္ အတိဒုကၡ ေတြ႔ၾကံဳခံစားၾကရသည္ မဟုတ္။ ျမန္မာျပည္အတြင္းပုိင္းမွာပင္ စနစ္ဆုိးေၾကာင့္ ဒုကၡပင္လယ္ေဝေနေသာသူမ်ား ဒုနဲ႔ေဒးရွိေနသည္မွာ ေသခ်ာလြန္းေနေပသည္။ 

ေတာ္လွန္ေရးနယ္ေျမတြင္ အတိဒုကၡေရာက္ေသာ္လည္း က်န္းမာေရးႏွင့္ စားဝတ္ေနေရးအတြက္ မပူပင္ရ။ NGO အဖဲြ႔အစည္းမ်ား ဥဒဟုိ ဝင္ထြက္သြားလာေနေသာေၾကာင့္ အဆင္ေျပသည္။ တပ္မေတာ္စစ္ေၾကာင္းဝင္လာလွ်င္ ေျပးရန္ေျမက အဆင္သင့္။ အဆံုးစြန္ဆံုး ထုိင္းႏိုင္ငံအတြင္းပုိင္းသုိ႔ ဝင္ေရာက္ခုိလႈံခြင့္ရၾကသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္းရွိ ျပည္သူလူထုမွာ ေျပးရန္ေျမမရွိ။ စားရန္ကား နတိၱ။ လက္လႈပ္မွ ပါးစပ္လႈပ္ၾကရမည့္ဘဝမ်ား ျဖစ္ေနၾကသည္ကုိ က်ေနာ္ ရင္ႏွင့္အမွ် ခံစားသိရွိခြင့္ရရွိလုိက္သည္။ 

ဆက္ပါဦးမည္။ 

အုပ္ႀကီးေဖ 
၈-၁၀-၂၀၁၃ 


 

No comments: