Friday, August 9, 2013

ခြပ္ေဒါင္းနဲ႔အတူတုိက္ (သန္းစိုးႏိုင္)

ဒီႏွစ္ ဩဂုတ္လမွာ ရွစ္ေလးလံုး ျပည္သူ႔အေရးေတာ္ပံုႀကီးျဖစ္ပြားခဲ့တာ ၂၅ ႏွစ္ ၾကာခဲ့ၿပီပဲ။ ေငြရတုတိုင္ခဲ့ၿပီေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေက်ာင္းသား၊ ျပည္သူ၊ ရဟန္းရွင္လူ အာဇာနည္ပီသသူေတြ ေသြးေျမက်ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ေတြကေတာ့ ဒီေန႔တိုင္ လတ္ဆတ္သစ္လြင္ေနဆဲပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း နီျမန္းတဲ့ ဇူလိုင္၊ ဩဂုတ္လဆန္းေတြ ေရာက္ၿပီဆိုတိုင္း ကြယ္လြန္သူ ဆရာျမတ္ေလး ေရးဖြဲ႔ခဲ့တဲ့ “ခြပ္ေဒါင္းနဲ႔အတူတိုက္” သီခ်င္းကို အမွတ္ရလြမ္းတေနခဲ့မိတယ္။ နာက်င္ေၾကကြဲစိတ္ေတြ ဖိတ္လွ်ံေနတဲ့ မမေအးရဲ႕ ရင္ထဲကထြက္လာတဲ့ အသံေလးကိုလည္း လြမ္းေမာတသစြာ ၾကား ေယာင္ေနျမဲပါ။ 

“အေမငို၍ ေျပာသည္၊ ဧရာဝတီ ငို၍ေျပာမည္၊ 
မ်က္ရည္ေခ်ာင္းစီး ျမစ္ႀကီးနဒီ၊ တရားေပ်ာက္တဲ့ ဗမာျပည္၊ 
ျမန္မာျပည္သားသမီးေတြ၊ အျပစ္မဲ့ကေလးေတြ၊ ျပည္သူေတြ၊ ရဟန္းေတြ၊ 
စစ္ဖိနပ္ေအာက္ ျပားျပားေမွာက္ဝပ္ရင္း လည္စင္းေပးရသည္၊ 
ေသြးေခ်ာင္းစီးတဲ့ ဗမာျပည္” 

အမွန္ပါပဲ။ ၈၈ အေရးအခင္းႀကီးဟာ နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီဆန္႔က်င္ေရးအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾကတဲ့ ၁၃၀ဝ ျပည့္အေရးေတာ္ပံုႀကီးျဖစ္ပြားအၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ အၾကာမွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တာပါ။ ဒီအေရးေတာ္ပံုႀကီးမွာ ၈၈ အေရးအခင္းလိုပဲ ေက်ာင္းသား၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား၊ ရဟန္းရွင္လူျပည္သူအမ်ား တစ္ျပည္လံုးႏိုးၾကားတက္ႂကြစြာ ပါဝင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီအေရးအခင္းမွာ နယ္ခ်ဲ႕ၿဗိတိသွ်အစိုးရလက္ခ်က္ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ေအာင္ေက်ာ္နဲ႔ မႏၱေလးက အာဇာနည္ ၁၇ ဦးသာက်ဆံုးခဲ့ၾကရေပမယ့္ ကိုယ့္မင္းကိုယ့္ခ်င္း မဆလအစိုးရ လက္ထက္မွာေတာ့ ရဲေဘာ္ဖုန္းေမာ္ အပါအဝင္ ေက်ာင္းသား ျပည္သူ၊ ရဟန္းရွင္လူမ်ားစြာတို႔ဟာ အဓိပတိလမ္းမေပၚမွာ ေႂကြက်ခဲ့ၾကတဲ့ အနီေရာင္စိန္ပန္းပြင့္မ်ားပမာ ေရတြက္လို႔မရေအာင္ မ်ားျပားခဲ့ရပါတယ္။ ၿမိဳ႕ျပရဲ႕ မည္းနက္ေျပာင္လက္ေနတဲ့ ကတၱရာလမ္းေတြအားလံုးလိုလိုဟာ ေသြးနီေရာင္ လႊမ္းသြားပါေတာ့တယ္။ လမ္းတစ္ေလွ်ာက္မွာေတာ့ အိုက္ခမန္းရဲ႕ငရဲခန္းပမာ ပိုင္ရွင္ေပ်ာက္သြားတဲ့ ဖိနပ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကဲျပန္႔ေနပါတယ္။ ေနာက္မၾကာခင္ ေပ်ာက္သြားတဲ့ ဖိနပ္ပိုင္ရွင္ေတြရဲ႕ ေျခသံဖြဖြကို အိမ္ႀကိဳအိမ္ၾကား၊ လမ္းႀကိဳလမ္းၾကားေတြထဲမွာ သဲ့သဲ့မွ် ၾကားရတတ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဒီေျခသံေတြဟာ နံရံေလးဖက္ၾကား၊ ေမွာ္႐ံုေတာၾကား၊ နယ္စပ္မ်ဥ္းအနားဆီ တိုးဝင္ကြယ္ ေပ်ာက္သြားခဲ့ၾကပါၿပီ။ ၂၅ ႏွစ္ဆိုေတာ့လည္း မ်ဳိးဆက္တစ္ဆက္ေလာက္ ၾကာခဲ့ၿပီေပါ့။ ဒါေပမယ့္ နာက်င္ေၾကကြဲစရာ ခံစားမႈေတြကေတာ့ မေန႔တစ္ေန႔ကလို လတ္ဆတ္သစ္လြင္ဆဲပါပဲ။ 


သမိုင္းေရးရာ သင္ခန္းစာ 

ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ၂၀ ရာစုႏွစ္ကုန္ပိုင္းမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ဒီေလာက္ႀကီးက်ယ္ခမ္းနား၊ တန္ဖိုးႀကီးမားစြာ ေပးဆပ္ထားရတဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈသမိုင္း ဒရာမာႀကီးကို မေမ့အပ္သလို ခါးသီးနာၾကည္းစရာ၊ ေနာင္ၾကဥ္စရာေကာင္းလွတဲ့ Tragedy ဇာတ္သိမ္းပိုင္းကိုလည္း လ်စ္လ်ဴ႐ႈ ေက်ာခိုင္းမထားသင့္ပါ။ အာဇာနည္မ်ား၏ ေသြးျဖင့္ေရးဖြဲ႕ထားသည့္သမိုင္းကို ျဖစ္ႏိုင္သမွ် ဘက္ေပါင္းစံုမွ ဝိုင္းဝန္းနိဂံုးခ်ဳပ္ သင္ခန္းစာထုတ္ရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ ယင္းသို႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ သင္ခန္းစာထုတ္ျခင္းမွာ သမိုင္းတရားခံရွာရန္အတြက္ မဟုတ္ပါ။ “အတိတ္က သင္ခန္းစာကို ယူ၊ ေနာင္ မမွားေအာင္ျပဳေရး” ဆိုတဲ့ မူသေဘာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုဂၢိဳလ္စြဲ၊ ဂိုဏ္းဂဏစြဲ၊ ပါတီစြဲကင္းရွင္းကာ ဓမၼဓိ႒ာန္က်စြာ ပကတိျဖစ္ရပ္မ်ားအေပၚ အေျခခံ၍ ျပန္လည္သံုးသပ္ရန္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

“အာဏာႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၏ စဥ္းစားအားထုတ္မႈမွာ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္သာဖစ္တတ္ၾက၍ တိုင္းျပဳျပည္ျပဳ ႏိုင္ငံေရးသုခမိန္မ်ား၏ အေလးထားအားထုတ္မႈမွာ ေနာက္မ်ဳိးဆက္မ်ားအတြက္သာ ျဖစ္ရပါလိမ့္မည္” 

ဒီလို သံုးသပ္နိဂံုးခ်ဳပ္ရာမွာ အဓိကအေျဖရွာရမွာက ဒီမွ် ႀကီးက်ယ္တဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈႀကီးမွာ ဘာေၾကာင့္ အဆံုးသတ္ ေအာင္ပြဲမရခဲ့တာလဲ။ ၈၈ အေရးအခင္းႀကီးက မဆလ တစ္ပါတီ အာဏာရွင္စနစ္ကို ၿဖိဳခ်ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ တစ္ျပည္လံုးမွာ အစိုးရယႏၱရားႀကီး ရပ္ဆိုင္းသြားေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဇာတ္သိမ္းခန္းေရာက္ေတာ့ စစ္အာဏာရွင္စနစ္နဲ႔ နိဂံုးကမၸတ္ အဆံုးသတ္သြားခဲ့ရတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျဖစ္ရတာလဲ။ အေတာ္စဥ္းစားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီမွာ အဆံုးအျဖတ္ေပးမယ့္ အဓိကက်တဲ့ ျပႆနာသံုးရပ္ရွိမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့...  

(၁) ေခါင္းေဆာင္မႈျပႆနာ 
(၂) တိုက္ပြဲသ႑ာန္ျပႆနာ 
(၃) အာဏာျပႆနာေတြပဲျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ 

(၁) ေခါင္းေဆာင္မႈျပႆနာ 

တကယ္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ဆိုတာ မိုးက်ေရႊ ကိုယ္ေတြ မဟုတ္ၾကပါဘူး။ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈအတြင္း လူထုတိုက္ပြဲက ေမြးထုတ္ေပးလိုက္တာခ်ည္းပါပဲ။ ၈၈ အေရးအခင္းအတြင္းက ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ခ်င္လို႔ စင္ေပၚတက္ခဲ့သူေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈအတြင္း လူထုက ေရြးခ်ယ္ေမြးထုတ္ေပးလိုက္တာကေတာ့ ေအာင္ (ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ေအာင္ႀကီး)၊ စု (ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္)၊ ႏု (ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏု)၊ တင္ (ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေဟာင္း ဦးတင္ဦး) တို႔ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ေလးဦးစလံုးဟာ ႏိုင္ငံေရးျဖတ္သန္းမႈလည္း မတူ၊ အေတြးအေခၚနဲ႔ စဥ္းစားနည္းလည္းမတူညီေတာ့ ခိုင္မာျပတ္သားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးသေဘာထားတစ္ရပ္ကို တညီတၫြတ္တည္း မခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့ၾကဘူး။ ေရတိုကာလေလးတစ္ခုမွာသာ လက္တြဲႏိုင္ခဲ့ၾကၿပီး အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္၊ အခ်ဳိးအေကြ႔တစ္ခုမွာေတာ့ ခြာျပဲသြားခဲ့ၾကတာပါပဲ။ ဒီေနရာမွာလည္း ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရးသမားနဲ႔ အာဏာႏိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ႕ သေဘာထားနဲ႔ အေနအထားကလည္း ကြဲျပားျခားနားမႈ တစ္စံုတစ္ရာရွိပါတယ္။ အက်ဳိးစီးပြားမပါတဲ့ ေက်ာင္းသားႏိုင္ငံေရးသမားေတြမွာ စြန္႔လႊတ္တိုက္ပြဲဝင္လိုစိတ္ လႊမ္းမိုးေနေတာ့ သေဘာထားမတူတာေတြရွိေပမယ့္ ႏိႈင္းယွဥ္မႈအရ အကြဲအျပဲ နည္းပါးတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ရွစ္ေလးလံုးအေရးအခင္းႀကီးရဲ႕ ေငြရတုသဘင္ကာလအထိ ကိုမင္းကိုႏိုင္၊ ကိုကိုႀကီး၊ ကိုျမေအး၊ ကိုဂ်င္မီ စတဲ့ ၈၈ မ်ဳိးဆက္ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ ဒီမိုကေရစီေရးအတြက္ ဒီေန႔အထိ အတူလက္တြဲ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့ၾကတာေပါ့။ 

၈၈ အေရးအခင္းအတြင္း “ၾကားျဖတ္အစိုးရ ဖြဲ႔စည္းေရး” ေတာင္းဆိုတဲ့ကာလတစ္ခုအထိေတာ့ ေအာင္၊ စု၊ ႏု၊ တင္တို႔လည္း သေဘာတူညီၫြတ္ခဲ့သေယာင္ေတာ့ ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ မၾကာခင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုက ၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ သူ႔ထံက သိမ္းယူခဲ့တဲ့အာဏာကို ျပန္အပ္ဖို႔ ဦးေနဝင္းကို ေတာင္းဆိုလိုက္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ အာဏာျပန္အပ္ေရး ေတာင္းဆိုခ်က္နဲ႔အတူ ဝန္ႀကီးေလာင္းေတြပါဝင္တဲ့ အစိုးရအဖြဲ႔ပါ ဖြဲ႔စည္းလိုက္တဲ့အခါ တံေတြးကပ္ထားတဲ့ ေအာင္၊ စု၊ ႏု၊ တင္ ညီၫြတ္ေရးလည္း ကြာက်ခဲ့ရပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္းဦးႏုအေနနဲ႔ အာဏာျပန္အပ္ဖို႔ ေတာင္းဆိုခြင့္ အမွန္ပဲရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီအခ်ိန္မ်ဳိးမွာ ေခါင္းေဆာင္မႈညီၫြတ္ေရးက အာဏာျပန္အပ္ေရးထက္ ပိုၿပီး အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒါ့ထက္ ပိုအေရးႀကီးတာက အာဏာဆိုတာ ဒီလို လက္ဝါးျဖန္႔ေတာင္းလိုက္႐ံုနဲ႔ ျပန္ရႏိုင္ေကာင္းတဲ့အရာ ဟုတ္ပါသလားဆိုတာပါပဲ။ 

အာဏာဆိုတာကို လက္ျဖန္႔ေတာင္း႐ံုနဲ႔မရႏိုင္သလို အစိုးရအဖြဲ႔ဆိုတာကလည္း ေၾကညာခ်က္ေလး ထုတ္လိုက္ၿပီး ဝန္ႀကီးရာထူးခန္႔လိုက္႐ံုနဲ႔ ျဖစ္ႏိုင္တာမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး။ အစိုးရ အာဏာကို ဩဇာသက္ေရာက္ေအာင္ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳေပးမယ့္ စစ္တပ္ႀကီးတစ္တပ္ရွိေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အာဏာကို ျဖန္႔ၾကက္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေပးမယ့္ အစိုးရယႏၱရားတစ္ရပ္လည္းရွိဖို႔ လိုအပ္ပါေသးတယ္။ အေရးေတာ္ပံုအတြင္း အစိုးရယႏၱရားႀကီး ၿပိဳလဲရပ္ဆိုင္းသြားတာကို အာဏာရၿပီထင္ၿပီး အစိုးရအဖြဲ႔ ဖြဲ႔ဖို႔ စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ပံုရပါတယ္။ ဒီလို စိတ္ကူးယဥ္ၿပီး အာဏာရေတာ့မည္ ထင္လိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ေခါင္းေဆာင္မႈထဲမွာ အာဃာတေတြ၊ ဂိုဏ္းဂဏေတြနဲ႔ ေနရာလုပြဲေတြျဖစ္ၿပီး ညီၫြတ္ေရးလည္း ၿပိဳကြဲေတာ့တာပါပဲ။ 

ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္မွာ ေခါင္းေဆာင္မႈက ျပတ္သား မွန္ကန္တဲ့စိတ္ဓာတ္နဲ႔ ညီၫြတ္စြာ လူထုကို ေခါင္းေဆာင္မႈေပးသြားရင္ ေအာင္ပြဲကို အရယူႏိုင္တယ္ဆိုတာ ဖိလစ္ပိုင္ျပည္သူ႔ အာဏာထူေထာင္ေရးတိုက္ပြဲက သက္ေသထူျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဖိလစ္ပိုင္ေတာ္လွန္ေရးမွာ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ ကိုရာဇြန္အကြီႏိုနဲ႔ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဖီဒယ္ရားမို႔စ္တို႔ ညီညြတ္ၾကံ႕ခိုင္ျပတ္သားစြာ ျပည္သူလုထုကို ေခါင္းေဆာင္မႈေပးႏိုင္ခဲ့လို႔ အာဏာရွင္မားကို႔စ္ ထြက္ေျပးခဲ့ရၿပီး ျပည္သူ႔အေရးေတာ္ပံု ေအာင္ပြဲခံခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဖိလစ္ပိုင္ ျပည္သူ႔ေတာ္လွန္ေရးႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုႀကီးတို႔အၾကား ျခားနားကြာဟသြားတာ တစ္ခ်က္ပဲရွိပါတယ္။ 

“ျမန္မာျပည္မွာ ကိုရာဇြန္ အကြီႏိုလို ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ဳိးရွိေနခဲ့ေပမယ့္ ဖိလစ္ပိုင္က ရားမို႔စ္လို စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ဳိး မရွိခဲ့ျခင္းပါပဲ” 

(၂) တိုက္ပြဲသ႑ာန္ျပႆနာ 

သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္မွာ သူရဲေကာင္းျပည္သူေတြက ေသြး အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ စေတးတန္ဖိုးေပးခဲ့ၾကေပမယ့္ ေတာ္လွန္ေရးခရီးလမ္းက ၾကမ္းတမ္းရွည္ၾကာၿပီး ေအာင္ပြဲမရႏိုင္ဘဲ သေႏၶသားေလွ်ာသြားခဲ့ရတာ ေခါင္းေဆာင္မႈက အေျခအေနနဲ႔ ကိုက္ညီမွန္ကန္တဲ့ ေပၚလစီမူဝါဒေတြကို မခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့ၾကလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ကို ေအာင္ပြဲဆီတြန္းတင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ အေရးပါတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာ မူဝါဒတစ္ရပ္ဟာ တိုက္ပြဲသ႑ာန္ ျပႆနာျဖစ္ပါတယ္။ အေရးေတာ္ပံုတစ္ရပ္ ေအာင္ပြဲခံႏိုင္ေရးအတြက္ ႏိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲသ႑ာန္၊ စီးပြားေရးတိုက္ပြဲသ႑ာန္၊ စစ္ေရးတိုက္ပြဲသ႑ာန္၊ ဥပေဒတြင္း၊ ဥပေဒပ တိုက္ပြဲသ႑ာန္ စတဲ့ တိုက္ပြဲသ႑ာန္မ်ဳိးစံုကို ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈ အေျခအေနႏွင့္ ေလ်ာ္ညီစြာ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈအႏုပညာကို နားလည္ကြ်မ္းက်င္ဖို႔ လိုပါလိမ့္မယ္။ ဂႏၵီလမ္းစဥ္ဆိုတာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေရႊျပည္ေအးဝါဒသက္သက္မဟုတ္သလို ေမာ္စီတံုးလမ္းစဥ္ဆိုတာလည္း အၾကမ္းဖက္ လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပြဲသ႑ာန္မ်ဳိးစံုနဲ႔ ေပါင္းစပ္တိုက္ပြဲဝင္ႏိုင္ခဲ့ၾကလို႔ ေအာင္ပြဲရခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေတာင္အာဖရိက အသားေရာင္ခြဲျခားမႈေတာ္လွန္ေရး ေအာင္ပြဲရခဲ့ျခင္းဟာ တိုက္ပြဲသ႑ာန္မ်ဳိးစံု ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးႏိုင္ျခင္းရဲ႕ စံနမူနာျဖစ္တယ္။ 

ဒီလို တိုက္ပြဲသ႑ာန္မ်ဳိးစံုကို မွန္ကန္စြာ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုး ႏိုင္စြမ္းရွိ၊ မရွိဆိုတာ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္မွာ ေခါင္းေဆာင္မႈ အႏုပညာေရခ်ိန္ကို စမ္းသပ္တိုင္းတာတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေပၚ တိုးပြားမႈရဲ႕အဆင့္တစ္ဆင့္မွာ ဘယ္တိုက္ပြဲသ႑ာန္က အဓိက၊ ဘယ္ဟာက အရန္ဆိုတာ မွန္ကန္စြာ ေရြးခ်ယ္ႏိုင္ေရးနဲ႔ ယင္းတို႔ကို သင့္ေလ်ာ္စြာ ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးႏိုင္ေရးဆိုတာ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ရဲ႕ ကံၾကမၼာကို အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့၊ အေရးပါတဲ့ အေၾကာင္းအခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ႔တိုက္ပြဲထဲမွာ ျဖစ္တတ္တဲ့ တိမ္းေစာင္းမႈက ႏိုင္ငံေရးတိုက္ပြဲအရွိန္အဟုန္ ျမင့္မားေနၿပီဆိုရင္ စစ္ေရးတိုက္ပြဲရဲ႕ အဆံုးအျဖတ္ေပးႏိုင္မႈကို ပစ္ပယ္ထားတတ္ၾကတယ္။ ဥပေဒတြင္းတိုက္ပြဲေတြ အားေကာင္းေနၿပီဆိုရင္ ဥပေဒပတိုက္ပြဲေတြကို ေမ့ေလ်ာ့ထားတတ္ၾကတယ္။ ေခါင္းေဆာင္မႈအေနနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးျဖစ္ေပၚတိုးပြားမႈ ရဲ႕ ဘယ္အဆင့္မွာ ဘယ္တိုက္ပြဲသ႑ာန္ဟာ အဓိကျဖစ္ၿပီး အရန္တိုက္ပြဲသ႑ာန္ေတြ ဘယ္လိုေပါင္းစပ္ရတယ္ဆိုတာ နားလည္ေနရပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုတိုက္ပြဲသ႑ာန္ဆိုင္ရာ ေတာ္လွန္ေရးအႏုပညာကို ေကာင္းစြာနားမလည္ရင္ ေခါင္းေဆာင္မႈအေနႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးကို အဆံုးသတ္ေအာင္ပြဲဆီ တြန္းတင္ေပးႏိုင္စြမ္းရွိမွာ မဟုတ္႐ံုမက ေရစုန္ေမ်ာေစကာ စုန္းစုန္းျမဳပ္သြားေစႏိုင္ပါတယ္။ 

၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီးရဲ႕ အေစာပိုင္းအဆင့္ေတြမွာ ဒီမိုကေရစီအေရးအတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပေတာင္းဆိုတဲ့ လူထုတိုက္ပြဲသ႑ာန္ဟာ အဓိကသ႑ာန္ျဖစ္ေနခဲ့ၿပီး ဥပေဒတြင္း ဥပေဒပ ေျမေပၚေျမေအာက္ လႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္ႏိုင္ခဲ့ၾကလို႔ အရွိန္အဟုန္ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္လာခဲ့ပါတယ္။ ဒီမွာတင္ လြတ္လပ္စြာ စည္း႐ံုးဖြဲ႔စည္းခြင့္၊ လွည့္လည္ဆႏၵျပခြင့္ေတြရလာတာကို ေခါင္းေဆာင္မႈက ဒီမိုကေရစီရၿပီလို႔ ယံုမွတ္ခဲ့ၾကတယ္။ လူထု အင္အားနဲ႔ မဆလပါတီ ဆိုင္းဘုတ္ေတြ ျဖဳတ္ခ်ခြင့္၊ ေကာင္စီ႐ံုးေတြ ၿဖိဳခ်ခြင့္ရလာခ်ိန္မွာ ေတာ္လွန္ေရးေအာင္ပြဲခံေတာ့မယ္လို႔ ထင္ျမင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ေခါင္းေဆာင္ေတြက စိတ္ကူးယဥ္ၿပီး “ၾကားျဖတ္အစိုးရ” ဖြဲ႔ေရးကို ဝိုင္းဝန္းေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတာေပါ့။ ဝန္ထမ္းေတြ၊ အရာထမ္းေတြ အစိုးရ႐ံုးဌာနေတြက ထြက္လာၿပီး သပိတ္စခန္းေတြထဲ ဝင္ေရာက္လာၾကခ်ိန္မွာေတာ့ အာဏာရေတာ့မယ္လို႔ ထင္မွတ္မွားခဲ့မိၾကပံုပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း တကယ္တမ္း အာဏာကို ဖန္တီးေပးႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ လက္နက္ခဲယမ္းေတြကို သရက္ေတာေက်ာင္းတိုက္ေအာက္က ထင္းပံုၾကားထဲမွာ ထိုးထားခဲ့ၾကတာေပါ့။ ဒီအျဖစ္ေတြကိုေတာ့ အာဏာအေၾကာင္း ေကာင္းေကာင္းသိထားတဲ့ ဦးေနဝင္းက အာဏာရဲ႕ေက်ာ႐ိုးျဖစ္တဲ့ စစ္တပ္ႀကီးကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားရင္း ျပံဳးျပံဳးႀကီး ၾကည့္ေနခဲ့တာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ 

(၃) အာဏာျပႆနာ 

“ေတာ္လွန္ေရးဆိုတာ ဇာပန္းထိုးတာ မဟုတ္ဘူး။ ပန္းအလွျပင္တာ မဟုတ္ဘူး။ လူတန္းစားတစ္ရပ္က လူတန္းစားတစ္ရပ္ကို အၾကမ္းဖက္ေခ်မႈန္းတာ ျဖစ္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးအာဏာဆိုတာ ေသနတ္ေျပာင္းထဲက ထြက္တယ္” 

(ေမာ္စီတံုး) 

တကယ္ေတာ့ ၈၈ အေရးေတာ္ပံုႀကီး အရွိန္အဟုန္ျမင့္မား အားေကာင္းေနခ်ိန္က တစ္ျပည္လံုးမွာရွိတဲ့ မဆလပါတီဆိုင္းဘုတ္ အားလံုးနီးပါးေလာက္ ျဖဳတ္ခ်ၿပီးပါၿပီ။ တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာရွိတဲ့ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရား အလံုးစံုနီးပါးမွ်လည္း ရပ္ဆိုင္းသြားခဲ့ၾကပါၿပီ။ ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္း ၃၀ဝ နီးပါးမွ်မွာရွိတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရးနဲ႔ တရားစီရင္အာဏာသံုးရပ္ကိုလည္း ေက်ာင္းသား၊ သံဃာ၊ ဝန္ထမ္းျပည္သူေတြ ပါဝင္တဲ့ သပိတ္ေကာ္မတီအရပ္ရပ္က ခ်ဳပ္ကိုင္ထားလိုက္ၾကပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ဒီသပိတ္ေကာ္မတီေတြ မသိနားမလည္တာက ေရွ႕ဘာဆက္လုပ္ရမလဲဆိုတာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြရဖို႔ တစ္ျပည္လံုးမွာရွိတဲ့ သပိတ္ေကာ္မတီေတြက ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြဆီကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ စစ္ကိုင္း၊ တန္႔ဆည္စတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ခ်ဳပ္တည္းေစာင့္စည္းႏိုင္စြမ္း ကုန္ခန္းသြားတဲ့အေလ်ာက္ လူထုကို အစဥ္အဆက္ ဖိႏွိပ္လာတဲ့ ရဲစခန္း၊ ရဲဌာနေတြကို ရရာလက္နက္နဲ႔ ဝင္ေရာက္စီးနင္းၿပီး အသက္ေပး ေသြးေျမက်ခံကာ တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ လူထုက အခုလို အၾကမ္းဖက္ အာဏာလုယက္ေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚ ခ်ီတက္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းေနခ်ိန္မွာ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးေတြကေတာ့ အာဏာလာအပ္ႏိုးႏိုး ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရဖြဲ႔ဖို႔ လာကမ္းလွမ္းႏိုးႏိုး ေစ့စပ္ေဆြးေႏြးဖို႔ ဖိတ္ေခၚႏိုးႏိုး၊ ႏိုးေပါင္းမ်ားစြာနဲ႔ ထိုင္ေစာင့္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ 

ဆိုခဲ့သလို အေရးေတာ္ပံုေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ားအေနနဲ႔ တိုက္ပြဲသ႑ာန္မ်ဳိးစံု ေပါင္းစပ္က်င့္သံုးဖို႔ မႀကိဳးစားခဲ့ၾကေပမယ့္ အာဏာပါးဝလွၿပီျဖစ္တဲ့ ဦးေနဝင္းကေတာ့ နည္းပရိယာယ္ သ႑ာန္မ်ဳိးစံုသံုးၿပီး လူထုတိုက္ပြဲကို ဦးခ်ဳိးအရွိန္က်ေအာင္ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တယ္။ ေဖာင္းကားစား သမၼတႀကီး ဦးစိန္လြင္လက္ထက္မွာ ေဝသာလီျပည္ထဲ ဘီလူးသဘက္ေတြဝင္သလို ၿမိဳ႕ထဲကို တပ္ေတြလႊတ္ၿပီး ဆႏၵျပသမားေတြကို မီးကုန္ယမ္းကုန္ ရက္ရက္စက္စက္ ပစ္ခတ္သတ္ျဖတ္ႏွိမ္နင္းခဲ့တယ္။ ဦးစိန္လြင္ရဲ႕ ကမ္းကုန္ေအာင္ ရက္စက္မႈေအာက္မွာ လူထုအံုႂကြမႈ လိႈင္းတံပိုး က်ဳိးက်မသြားဘဲ ပိုမိုျပင္းထန္လာခ်ိန္မွာ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ကို သမၼတလုပ္ခိုင္းၿပီး အေပ်ာ့ဆြဲနည္းနဲ႔ လူထုတိုက္ပြဲ အားနည္းၿပိဳကြဲေအာင္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ျပန္တယ္။ အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း ဦးေနဝင္းရဲ႕ ေထာက္လွမ္းေရးမွဴးႀကီးက ဉာဏ္နီ၊ ဉာဏ္နက္၊ ဉာဏ္ျပာ အေရာင္မ်ဳိးစံုထုတ္ၿပီး နာဠာဂီရိဆင္ကို အရက္ကိုးေမာင္းတိုက္ကာ အဆိပ္ခတ္ပြဲ၊ ေခါင္းျဖတ္ပြဲေတြနဲ႔ ေရေႏွာက္ၿပီး ငါးေျခာက္ဖို႔ လုပ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ဦးေနဝင္းအေနနဲ႔ ဘယ္လိုနည္းပရိယာယ္နဲ႔ ေကာက္က်စ္ယုတ္မာတဲ့ နည္းလမ္းေတြပဲသံုးသံုး ေနာက္ဆံုး ရဲေတြသာမက ေလတပ္နဲ႔ ေရတပ္တခ်ဳိ႕ပါ လူထုနဲ႔ ပူးေပါင္းလာတဲ့အခါမွာေတာ့ စက္တင္ဘာ ၁၈ ရက္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေစာေမာင္ကို အာဏာသိမ္းဖို႔ မီးစိမ္းျပလိုက္ေတာ့တာပါပဲ။ ဒီ ပြဲသိမ္း စစ္ဆင္ေရးဟာ အၾကမ္းတမ္းဆံုး၊ အရက္စက္ဆံုး လူသတ္ပြဲျဖစ္တာနဲ႔အမွ် ျပည္သူလူထုအေနနဲ႔ ေသြးေျမက်မႈ အမ်ားဆံုး၊ တန္ဖိုးအႀကီးမားဆံုး ေပးဆပ္ခဲ့ရတဲ့ပြဲလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဇာတ္သိမ္းခန္းက အလြန္အ႐ုပ္ဆိုး အက်ည္းတန္လွပါတယ္။ ဒီေန႔ ဒီအခ်ိန္လို ရွစ္ေလးလံုးျပည္သူ႔အေရးေတာ္ပံုႀကီး ၂၅ ႏွစ္ေျမာက္ ေငြရတုအခါသမယမွာ ဒီလို ခါးသီးနာၾကည္း ေနာင္ၾကဥ္စရာေကာင္းလွတဲ့ သမိုင္းသင္ခန္းစာကို ေလးနက္သင့္ၾကပါၿပီ။ 

ဒီလို ဇာတ္သိမ္းခန္းမလွခဲ့ရတာ ျပန္ေပါင္းခ်ဳပ္ၾကည့္ရင္ ေခါင္းေဆာင္မႈျပႆနာပါ။

ေခါင္းေဆာင္မႈမွာ ေတာ္လွန္ေရးစကားလံုးသာရွိၿပီး ေတာ္လွန္ေရးစိတ္ဓာတ္နဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ပီပီသသ မည္မည္ရရ မရွိခဲ့ၾကပါဘူး။ အေရးအခင္းအတြင္း ျပည္သူလူထုက ေတာ္လွန္ေရး အံုႂကြမႈတစ္ရပ္ဆီ ဦးတည္ခ်ီတက္ေနစဥ္ ေခါင္းေဆာင္မႈက ျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ေတြၾကားမွာ စိတ္ကူးဖဲ႐ိုက္ေနခဲ့ၾကတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ေနရာနဲ႔ ဝန္ႀကီး ခြဲတမ္းေတြခ်ေနၾကေပမယ့္ အာဏာရဲ႕ သေဘာသဘာဝကို နက္နက္႐ိႈင္း႐ိႈင္း နားမလည္ခဲ့ၾကပါဘူး။ “မိႈႏွင့္ မွ်စ္ကို ႏုတ္ခ်င္၏၊ က်ည္တုပ္ခံဝံ့၊ မခံဝံ့” ဆိုတဲ့သေဘာထားမ်ဳိးလည္း မရွိခဲ့ၾကဘူး။ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ကဆိုရင္ လူထုရဲ႕ ႏိုးၾကားတက္ႂကြမႈ အျမင့္ဆံုးအခ်ိန္မ်ဳိးမွာေတာင္ “တပ္မေတာ္ကို စိတ္နဲ႔ေတာင္ မျပစ္မွားနဲ႔” ဆိုတဲ့စကားနဲ႔ လူထုရင္ဝကို ေဆာင့္ကန္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ တပ္မေတာ္ကိုလည္း ျပစ္မွားေနစရာ မလိုပါဘူး။ ဦးေနဝင္းရဲ႕ တစ္လက္ကိုင္ လက္ကိုင္တုတ္ဘဝက တပ္မေတာ္ကို လူထုဘက္ပါလာေအာင္ နည္းသ႑န္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ဆြဲေဆာင္စည္း႐ံုး သိမ္းသြင္းယူၾကမွာပါပဲ။ တပ္မေတာ္က ျပည္သူလုထုဘက္ကေန ရပ္လာရင္ေတာ့ ပြဲသိမ္းၿပီေပါ့။ ဒီလိုမဟုတ္ခဲ့ေတာ့လည္း ဇာတ္သိမ္းဘယ္လွေတာ့မွာလဲ။ ဒီေတာ့လည္း ဆရာဦးျမတ္ေလး အားေပးညႊန္ျပခဲ့သလိုပဲ... 

“အို...ခြပ္ေဒါင္းသည္ လြတ္ေၾကာင္းရည္ 
ဘယ္မွာရွိ လမ္းျပပါဘိ။ 
အို... ခြပ္ေဒါင္းသည္ ေတာင္ပံ႐ိုက္၊ 
တို႔ဆက္တိုက္မည္” 

ဒီေန႔လို သေျပႏုခ်ိန္ ေငြရတုအခ်ိန္အခါသမယမွာ ရွစ္ေလးလံုး အေရးအခင္းႀကီးအတြင္း က်ဆံုးခဲ့ရသူ အာဇာနည္မ်ားအားလံုးကို ေလးစားဂုဏ္ျပဳဦးညႊတ္လ်က္ပါ။ ။ 

ေမာ္ကြန္းမဂၢဇင္း အမွတ္(၇) မွ သန္းစိုးႏိုင္၏ ရွစ္ေလးလံုး ေငြရတုေဆာင္းပါး


 

No comments: