Wednesday, May 22, 2013

စစ္ေတာင္း ႏွစ္လီ (ေမာင္သာခ်ဳိ)

တစ္ 

အေျမႇာက္အလီကို ဂဏန္းဘယ္ေလာက္ႀကီးႀကီးအထိ အလြတ္ဆိုႏိုင္သလဲ လို႔ ကၽြန္ေတာ္ေမးခဲ့ရင္ ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုမ်ား အေျဖေပးလိမ့္မယ္ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ တကယ္မသိဘူး။ တစ္ခုေတာ့ ရွိတာေပါ့ဗ်ာ။ စကားကို ကတ္သီးကတ္သတ္ေတာ့ မေျပာေၾကးေပါ့။ ဥပမာ တစ္ရာအလီရတယ္ ဘာညာဆိုတာမ်ဳိးေပါ့။ အဲလိုမ်ဳိးသာ ေျပာၾကေၾကးဆိုရင္ျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း ေျပာလို႔ သိပ္တတ္တာေပါ့။ ဟုတ္တယ္ေလ။ တစ္သိန္းတစ္လီ တစ္သိန္း၊ တစ္သိန္းႏွစ္လီ ႏွစ္သိန္း၊ တစ္သိန္းသံုးလီ သံုးသိန္း၊ တစ္သိန္းေလးလီ ေလးသိန္း။ ကဲ ကၽြန္ေတာ္ တစ္သိန္းအလီ ရပါတယ္လို႔ေျပာခဲ့ရင္ ခင္ဗ်ား ဘယ္လိုျငင္းမလဲ။ ဒါေၾကာင့္ စကားကို ကတ္သီးကတ္သတ္ေတာ့ မေျပာေၾကးဗ်ာလို႔ ကၽြန္ေတာ္က ခင္ဗ်ားကို စကားပလႅင္ ခံထားခဲ့ရတာပါ။ 

ကဲဗ်ာ ... ကၽြန္ေတာ့္ေမးခြန္းကေလးဆီ ျပန္သြားရေအာင္ပါ။ အေျမႇာက္အလီကို ဂဏန္းဘယ္ေလာက္ႀကီးႀကီးအထိ ခင္ဗ်ား ရသလဲဆိုတာပါ။ ေျပာေလ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဆယ့္ႏွစ္အလီအထိေလာက္ပဲဗ်။ ဆယ့္သံုးအလီတို႔၊ ဆယ့္ေလးအလီတို႔ကို ေက်ာ္ၿပီးရင္ ဆယ့္ငါးအလီကေလးလည္း နည္းနည္းရေသးတယ္။ ဆယ့္ငါးတစ္လီ ဆယ့္ငါး၊ ဆယ့္ငါးႏွစ္လီ သံုးဆယ္၊ ဆယ့္ငါး သံုးလီ ေလးဆယ့္ငါး၊ ဆယ့္ငါးေလးလီ ေျခာက္ဆယ္၊ ဆယ့္ငါးငါးလီ ခုနစ္ဆယ့္ငါး။ လြယ္တယ္ဗ်။ ဆယ့္သံုးအလီက်ေတာ့ ဘယ္လိုႀကီးမွန္း မသိပါဘူးဗ်ာ။ ဆယ့္သံုးတစ္လီ ဆယ့္သံုး၊ ဆယ့္သံုးႏွစ္လီ ႏွစ္ဆယ့္ေျခာက္၊ ဆယ့္သံုးသံုးလီ သံုးဆယ့္ကိုး။ အဲ ေရွ႕က်ေတာ့ နည္းနည္းခက္သြားၿပီ။ ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ေျပာတာပါ။ ခင္ဗ်ားကေတာ့ ရရင္ရမွာေပါ့။ 


ကၽြန္ေတာ့္စိတ္ထင္ လူမ်ားစုကေတာ့ ဆယ့္ႏွစ္အလီေလာက္မွာပဲ အေျမႇာက္အလီ ကိစၥမွာ သင္႐ုိးကုန္သြားၾကတယ္ ထင္ပါရဲ႕။

ၾသာ္ ... ဒါနဲ႔ အေျမႇာက္အလီအေၾကာင္းေတြေျပာရင္းကေန ႏွစ္အလီသင္တဲ့အေၾကာင္းကေလး သြားၿပီးသတိရမိလိုက္တာ။ ဖိုးခြား ... တဲ့။ ကရင္ ကေလးေလး။ ဆံပင္နီေၾကာင္ေၾကာင္ကေလးနဲ႔။ အသားကလည္း နီစပ္စပ္ရယ္။ ဟုတ္ပါတယ္ေလ။ စစ္ေတာင္းျမစ္ပတ္ဝန္းက်င္က ရြာကေလးေတြဆီမွာကၽြန္ေတာ္ တာဝန္က်ခဲ့တုန္းကေပါ့။ အင္း ... ခုႏွစ္ ေထာင့္ဆယ့္သံုးခုႏွစ္ကေန ျပန္တြက္ေတာ့ ဆယ္ႏွစ္နီးပါးေတာင္ရွိေရာ့မယ္။ 

ႏွစ္ 

ရႊက်င္တို႔၊ ေက်ာက္ႀကီးတို႔ဆိုတဲ့ ပဲခူးတိုင္းအစပ္က ၿမိဳ႕ကေလးေတြ ရွိရာဆီကို ခင္ဗ်ား ေရာက္ဖူးမလား မသိဘူး။ စစ္ေတာင္း ျမစ္ႀကီးနဲ႔မလွမ္းမကမ္းက ၿမိဳ႕ကေလးေတြေလ။ ဘာမွေတာ့ သိပ္ၿပီးေဝးလွတာ မဟုတ္ဘူးဗ်။ ေညာင္ေလးပင္ကေနသြားရလွ တစ္နာရီခြဲ ႏွစ္နာရီေပါ့။ ကားေကာင္းရင္ ေကာင္းသေလာက္ ေတာ္ေတာ္ေလး ခရီးတြင္ပါတယ္။ 

ညာင္ေလးပင္ဆိုလို႔ ေျပာရဦးမယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းသံုးေလးဆယ္ေပါ့။ ရန္ ကုန္-မႏၱေလး ရထားလမ္းႀကီးတစ္ေလွ်ာက္ ဗံုးကြဲၿပီဆိုရင္ မေမးနဲ႔ေတာ့။ အဲဒါ ေညာင္ေလးပင္ပဲ။ အဲဒါ ကၫႊတ္ကြင္းပဲ။ အဲဒါ ပဲႏြယ္ကုန္းပဲ။ ၿပီးရင္ ျဖဴးလည္းပါေသးသေပါ့။ ဒါေတြက ကရင္ျပည္နယ္နဲ႔ ကပ္ေနတာကိုး။ ရန္ကုန္-မႏၱေလး ရထားလမ္းမႀကီးကေန အေရွ႕ဘက္ကို ႏွင္လိုက္ရင္ ေျမာက္ကေန ေတာင္ကိုစီးေနတဲ့ စစ္ေတာင္းျမစ္ႀကီးကို ေတြ႔ပါလိမ့္မယ္။ အဲသည္ ျမစ္ႀကီးရဲ႕ အေရွ႕ဘက္ကပ္ေနတဲ့ ေတာေတြေတာင္ေတြနဲ႔ အရပ္ဟာ ကရင္ျပည္နယ္ပဲေပါ့။ ေၾသာ္ ... မေက်နပ္မႈေတြ၊ လက္စားေခ်မႈေတြ၊ ကလဲ့စားေခ်ပြဲေတြ။ ကြဲလိုက္တဲ့ဗံုး။ ေတာ္ၾကာေန ေၾကးမံုထဲပါလာလိုက္၊ ေတာ္ၾကာေန ျမန္မာ့အလင္းထဲပါလာလိုက္နဲ႔။ ေျချပတ္ လက္ျပတ္ေတြ။ ထားပါေတာ့ဗ်ာ။ ကိုယ့္စကားပဲ ကိုယ္ျပန္ဆက္ၾကရေအာင္။ 

ပဲခူးတိုင္းအစပ္က ေရႊက်င္တို႔၊ ေက်ာက္ႀကီးတို႔ဆိုတဲ့ၿမိဳ႕ကေလးေတြဆီကို ခင္ဗ်ား ေရာက္ဖူးသလားလို႔ ကၽြန္ေတာ္ေမးခဲ့တာပါ။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေရႊက်င္ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕ကေလးရယ္၊ ၿပီးေတာ့ စစ္ေတာင္ျမစ္ထဲကို စီးဝင္တဲ့ ေရႊက်င္ေခ်ာင္းရယ္၊ ပဒဲေကာတို႔၊ မဘီးေလးတို႔၊ မဘီးႀကီးတို႔၊ စြယ္တိန္တုိ႔၊ ေဘာကထာတို႔၊ ေဆြမဟာၿမိဳင္တို႔၊ ႐ႈခင္းသာတို႔၊ ကုန္းျမင့္သာတို႔၊ ေကာ္သာေစးတို႔၊ ပန္းအင္းတို႔၊ ဖိုးပိန္တို႔ စတဲ့ရြာကေလးေတြ ရြာကေလးေတြ။ ကရင္၊ ျမန္မာ ေရာေႏွာေနထုိင္တဲ့ အဲသည့္ ရြာကေလးေတြကို ဘယ္ေတာ့မွမေမ့ႏိုင္ဘူး။ ပစ္သံ ခတ္သံေတြ တဝုန္းဝုန္း တဒိုင္းဒိုင္းနဲ႔ ထြက္ေပၚလာတဲ့အခါတိုင္း ကေလးေတြက “ “ေ၀း” ” ဆိုတဲ့အသံနဲ႔ ၿပိဳင္တူေအာ္ဟစ္ကာ ေပ်ာ္မဆံုးျဖစ္သြားတတ္တဲ့ ရြာကေလးေတြေလ။ ေက်ာင္းပိတ္ေတာ့မွာမို႔ တဲ့။ 

ၾသာ္ ... ေန႔ တထိတ္ထိတ္ ည တထိတ္ထိတ္ ရြာကေလးေတြရွိရာဆီမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆရာဘဝနဲ႔ က်င္လည္ခဲ့ရတာ ေလးငါးႏွစ္ေလာက္ေတာ့ ရွိမယ္ထင္ပါရဲ႕။ 

သံုး 

အဲသည့္ ေန႔တထိတ္ထိတ္ ညတထိတ္ ထိတ္ ရြာလို႔ဆိုတဲ့ရြာကေလးေတြထဲက ရြာကေလးတစ္ရြာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ေက်ာင္းဆရာအျဖစ္နဲ႔ အတန္းထဲကို ပထမဦးဆံုးဝင္သြားခဲ့ရတဲ့ ေန႔တစ္ေန႔ေပါ့။ မိုးကလည္း ေစြလိုက္တာ။ တစ္ေန႔လံုး တစ္ညလံုးကို ေစြေနေတာ့တာ။ အေနာက္ဘက္မွာ စစ္ေတာင္းျမစ္ႀကီးက ညိဳညစ္ညစ္နဲ႔ သြင္သြင္စီးလို႔။ အေရွ႕ဘက္မွာ ကရင္ေတာင္တန္းႀကီးေတြ။ ေမွာင္မႈိင္းၿပီး ဆိုင္းညိဳ႕ေနတာပဲေနာ္။ 

ကၽြန္ေတာ္ေရာက္ေနတဲ့ ရြာကေလးက တစ္ရြာတည္းမဟုတ္ဘူးဗ်။ ရြာ သံုး ေလးရြာ လာကပ္ထားတာ။ သည္အရပ္မွာက လံုျခံဳေရးအရ၊ စစ္ေရးအရ တခ်ဳိ႕ရြာကေလးေတြကို ဖ်က္ၿပီး ရြာတစ္ရြာရြာဆီမွာ သြားၿပီးေပါင္းေပးထားတာကို ရြာကပ္တယ္ဆိုလား။ ထားေတာ့။ 

အဲသည္ေန႔က ကၽြန္ေတာ္ ဝင္သြားမိတဲ့အတန္းက တစ္တန္းဗ်။ ကိုယ္ကလည္း ေက်ာင္းကိုေရာက္ကာစ ကေလးေတြနဲ႔လည္း ရင္းႏီွးမႈရခ်င္လွတာနဲ႔ စာကို သိပ္ၿပီး နင္လား ငါလား သင္မေနေတာ့ဘဲ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္လည္း မိတ္ဆက္၊ ကေလးေတြကိုလည္း တစ္ေယာက္ခ်င္းစီ နာမည္ေမးေပါ့။ အမ်ားစုက ကရင္ကေလးငယ္ကေလးေတြပါပဲ။ မိဘေတြကေတာ့ စိုက္ၾက ပ်ဳိးၾက ထြန္ၾက ယက္ၾကေပါ့။ 

နည္းနည္းကေလး ရင္းႏီွးသြားေတာ့ ကၽြန္ေတာ္က သားတို႔သမီးတို႔ ႏွစ္အလီ ရသလားလို႔ ေမးလိုက္မိပါရဲ႕။ ဟုတ္တယ္ေလ။ တစ္တန္းဆိုေတာ့ ႏွစ္အလီေလာက္ကစၿပီး ေမးမွ သင့္ေတာ္မွာေပါ့။ ကေလးသဘာဝ ရတယ္၊ မရဘူး တစ္ေယာက္တစ္ေပါက္ပါပဲ။ စကားကေလးေတြဝဲတဲဝဲတဲနဲ႔ ကၽြက္ကၽြက္ညံလို႔။ အရင္ ဆရာမက သင္ထားၿပီးၿပီ ဆိုတာလည္းပါရဲ႕။ 

ဒါနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္က အတန္းကို ၿငိမ္သြားေအာင္လို႔ ထိန္းလိုက္ရင္း ...

ကဲ ... ႏွစ္အလီကို တစ္ေယာက္စီ ေမးမယ္။ ေမးတဲ့လူကပဲ ေျဖမယ္။ အလီကိုလည္း အစအဆံုး အစဥ္အတိုင္း မေမးဘူး၊ ျဖတ္ျဖတ္ၿပီးေမးမယ္လည္းဆိုလုိက္ေရာ တစ္တန္းလံုး တိတ္က်သြားေတာ့တာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကလည္း ဒီအတိုင္းပဲဗ်။ အလီကို ျဖတ္ေမးမွာ သိပ္ေၾကာက္တာ။ ေလးအလီက ရၿပီးသား။ ဆရာမက ေလးခုနစ္လီလို႔လည္း ျဖတ္ေမးေရာ အိုးနင္းခြက္နင္းေတြ ျဖစ္ကုန္ပါေလေရာ။ 

ေလးခုနစ္လီအထိေရာက္ေအာင္ စိတ္ထဲကေန မနည္းက်ိတ္ဆိုရတာ။ အဲသည္ေန႔က ကၽြန္ေတာ္ စေမးမိတဲ့ ကေလးေလးက ဖိုးခြားတဲ့ဗ်။ သားနာမည္လို႔ ေမးေတာ့ သူက ဖိုးခြားလို႔ ေျပာတာကိုး။ ကၽြန္ေတာ္က ႏွစ္ငါးလီလို႔ေမးလိုက္တာ။ မ်က္လံုးေလး ကလယ္ကလယ္နဲ႔။ ကေလး ဘာသာဘာဝကိုး။ 

အဲသည္မွာ ကၽြန္ေတာ္က ကဲတာဗ်။ သူ႔ဘာသာသူ သိေတာ့မယ့္ အေျဖကို ကိုယ္က လူတတ္ႀကီးလုပ္ၿပီး လမ္းေၾကာင္းေပးမိရာက ငါးပါးေမွာက္ခဲ့ရတာပါပဲေလ။ “ကဲ ... သား ...လူတစ္ေယာက္မွာ ေျခေထာက္ ဘယ္ႏွေခ်ာင္းရွိလဲ” “ႏွစ္ေခ်ာင္း” ကေလးက လက္ပိုက္ထားရာကေန လက္ကေလးႏွစ္ေခ်ာင္း ေထာင္ျပရွာပါတယ္။ ႏြမ္းေရာ္လို႔။ တြန္႔ေၾကလို႔။ ႏွာေခါင္း ေလး တ႐ႈံ႕႐ႈံ႕နဲ႔။ 

“ဟုတ္ၿပီ ... ကဲကြာ ... လူ ငါးေယာက္ဆိုရင္ေျခေထာက္ ဘယ္ႏွေခ်ာင္းရွိမလဲ ... လြယ္လြယ္ေလး”” ဟုတ္ပါတယ္။ အေျဖက လြယ္လြယ္ေလးပါ။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ေတာ့မွ မလြယ္ေအာင္ ျဖစ္သြားခဲ့ရတဲ့ ကေလးရဲ႕အေျဖက တစ္ခြန္းတည္းပါ။ 

“သားတို႔အိမ္မွာ ရွစ္ေခ်ာင္း” တဲ့ ။ 

ဟာ ဟုတ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ဟာခနဲ ျဖစ္သြားမိပါတယ္။ တစ္ခုခုေတာ့ တိုက္ဆိုင္သြားခဲ့ၿပီဆိုတာကို ကၽြန္ေတာ္လည္း ဘြဲ႔ရၿပီး တဲ့ ေက်ာင္းဆရာတစ္ေယာက္။ သိတာေပါ့။ 

“ဟုတ္တယ္ ဆရာ။ သူ႔အေဖမွာ ေျခေထာက္တစ္ေခ်ာင္းတည္း” 

“သူတို႔ အစ္ကိုႀကီးမွာလည္း ေျခေထာက္ တစ္ေခ်ာင္းတည္းပဲ ဆရာ” 

တာ္ပါေတာ့။ ေတာ္ၾကစမ္းပါေတာ့။ တကယ့္ကိုလည္း ကၽြန္ေတာ္က ကေလးေတြကို ေတာ္ၿပီေဟ့လို႔ ေအာ္လုိက္ရင္းက ဘယ္သူ႔ဆီကမွ ခြင့္မေတာင္းဘဲ ျပန္ထိုင္ေနတဲ့ ဖိုးခြားကေလးကိုၾကည့္ကာ မ်က္ႏွာပူလိုက္တာ။ အဲသည္ေန႔က ႏွစ္အလီဆီ ကၽြန္ေတာ္ျပန္မေရာက္ေတာ့ဘဲ ေတာင္ေျပာ ေျမာက္ေျပာနဲ႔ အတန္းထဲက ျပန္ထြက္လာခဲ့မိတာ အမွန္ပါပဲ။ 

လး 

စိုထိုင္းထုိင္း အေငြ႔အသက္နဲ႔ ႐ံုးခန္းကေလးထဲျပန္ေရာက္ေတာ့ ဆရာမကေလး ႏွစ္ေယာက္၊ သံုးေယာက္က ဟုတ္တယ္ ဆရာတဲ့။ ဖိုးခြား အေဖေရာ အစ္ကိုေရာ မိုင္းထိထားၾကတာတဲ့။ မိုင္းေတြက သူ႔ဘက္ ကိုယ့္ဘက္ ေထာင္ၾကတာဆိုေတာ့ သည္အရပ္မွာက မၾကာခဏ နင္းမိတတ္ၾကတာပါပဲတဲ့။ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ရွာရင္း၊ ကၽြဲကေလး၊ ႏြားကေလး ေက်ာင္းရင္း၊ ဝါးကေလး သစ္ကေလးခုတ္ရင္း တဲ့။ တညင္းတက္ခ်ိန္ဆို အဆိုးဆံုးပဲတဲ့။

ၾသာ္ ... သည္ ကရင္ေတာင္တန္းတစ္ေၾကာမွာက တညင္းေတာေတြ တညင္းေတာေတြ။ တညင္းသီးခူးတာကို တညင္းတက္သတဲ့။ တညင္းတက္ရင္းက မိုင္းနင္းမိတဲ့ ဇာတ္လမ္းေတြ။ 

ငါး 

အးဗ်ာ ... ခင္ဗ်ားဘာသာ ခင္ဗ်ား အေျမႇာက္အလီကို ရခ်င္သေလာက္ရေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေရႊက်င္နဲ႔ ေက်ာက္ႀကီးၾကား စစ္ေတာင္းျမစ္ကမ္းပါးက ရြာကေလးမ်ားကို မေမ့သလို ႏွစ္ငါးလီေမးခဲ့မိတဲ့ ဖိုးခြားကေလးကိုလည္း မေမ့ႏိုင္ပါဘူး။ အေျဖ တစ္ဆယ္လိုခ်င္လို႔ လူငါးေယာက္ကို ေျခေထာက္ႏွစ္ေခ်ာင္းနဲ႔ ေျမႇာက္ခိုင္းမလို႔ၾကံခဲ့တာ ရွစ္ေခ်ာင္းနဲ႔ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ၾကံဳၿပီး ခ်ာလပတ္လည္ခဲ့ရပါေသာ္ေကာ။ 

ပဒဲေကာ္တို႔၊ မဘီးေလး မဘီးႀကီးတို႔၊ စြယ္တိန္တို႔၊ ေဘာကထာတို႔၊ ေဆြမဟာၿမိဳင္တို႔၊ ေကာ္သာေစးတို႔၊ ႐ႈခင္းသာတို႔၊ ပန္းအင္းတို႔၊ ဖိုးပိန္တို႔၊ ကုန္းျမင့္သာတို႔ ရြာကေလးေတြ ရြာကေလးေတြ။ ႏွစ္ငါးလီကို ရွစ္မလုပ္ၾကနဲ႔ေတာ့ဗ်ာ။ ႏွစ္ႏွစ္လီကို သံုးမလုပ္ၾကနဲ႔ေတာ့ဗ်ာ။ ႏွစ္ေလးလီကို ေျခာက္မလုပ္ၾကနဲ႔ေတာ့ဗ်ာ။ 

ၾသာ္ ... ကၽြန္ေတာ္ေတာင္ သည္ရြာကေလးေတြဆီကေန ခြဲခြာခဲ့တာ ဘယ္ႏွႏွစ္ရွိၿပီလဲ မသိေတာ့ဘူး။ ေညာင္ေလးပင္ ေရာက္လိုက္၊ ကၫြတ္ကြင္း ေရာက္လိုက္နဲ႔။ ေက်ာင္းဆရာဆိုေတာ့လည္း ႏွစ္အလီကျဖင့္ သင္ရတုန္း။ 

ေမာင္သာခ်ဳိ 
ရနံ႔သစ္၊ ဧၿပီလ ၂၀၁၃ 


 

No comments: