ကြၽန္ေတာ္ မွတ္သားမိသေလာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရးသမိုင္းမွာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေပၚထြန္းခဲ့ဖူးတဲ့ ႏိုင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားဟာ ဂ်ီစီဘီေအက စလို႔ ဖဆပလ၊ ဗကပ၊ ပမညတ၊ ပထစအဆုံး ျပည္သူ႔ပါတီမ်ားအျဖစ္ ရပ္တည္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ ႏိုင္ငံလုံးဆုိင္ရာ ညီလာခံ (ဟိုတုန္းကေတာ့ ျပည္လုံးကြၽတ္ ညီလာခံလို႔လည္း သုံးႏႈန္းခဲ့ၾကပါတယ္) ေတြ က်င္းပၿပီး ပါတီတြင္း ဒီမိုကေရစီကို ရွင္သန္ေစခဲ့ၾကပါတယ္။
ပါတီညီလာခံေတြေၾကာင့္ ထက္ျခမ္းတြင္မကဘဲ ေလးျခမ္းေလာက္ ကြဲကုန္ၾကတဲ့အျဖစ္မ်ိဳးေတြကိုလည္း ဂ်ီစီဘီေအႀကီးက အစ နမူနာေတြျပခဲ့ေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဖဆပလ၊ ဗကပ တို႔အျပင္ ဒီမိုကေရစီပါတီ မဟုတ္တဲ့ မဆလ ေခၚ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ ညီလာခံတစ္ခုမွာေတာင္ ျဖဳတ္ထုတ္ပြဲေတြ ျဖစ္ခဲ့ေသးတာပါပဲ။ ပါတီဥကၠ႒ႀကီးက မဲအေရအတြက္မွာ နံပါတ္ ၃ လား၊ ၄ လား ျဖစ္သြားလို႔ဆိုလား၊ ပါတီတြင္း သန္႔စင္ပြဲေတြ လုပ္ခဲ့ၾက၊ ေခါက္ဆြဲ တစ္ေသတၱာ၊ ႏို႔ဆီဗူး တစ္ေသတၱာ စာရင္းကြာမႈနဲ႔ ျဖဳတ္ထုတ္ ေထာင္ခ်သတဲ့။ အင္မတန္ ဟားတိုက္စရာေကာင္းတဲ့ ႏိုင္ငံေရးျပက္လုံးေတြ ေပၚခဲ့ဖူးသဗ်ာ။
ဒီခ်ဳပ္ ပါတီညီလာခံႀကီးအေၾကာင္းဆက္စပ္ရင္း ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေလးေတြ သတိရမိတာပါ။ အခု သည္ေဆာင္းပါးမွာ အဓိက ေျပာခ်င္တာက ျပည္နယ္ေတြက တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ေဒသဆိုင္ရာ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ အတိုင္းအတာနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီႀကီးမ်ားရဲ႕ ဆက္ဆံေရးအေၾကာင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ေၾကာင္းေလးျပန္ေကာက္ရရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးေပးခါနီးအခ်ိန္အထိ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ျမန္မာႏိုင္ငံကို ႏွစ္ဆင့္ခြဲအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဗမာျပည္မကို ၁၉၂၂-၂၃ ဒိုင္အာခီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးေပးခ်ိန္ကစၿပီး ဒီမိုကေရစီေရြးေကာက္ပြဲစနစ္နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးခဲ့တယ္။ ေနာက္ဆုံး ၁၉၃၇မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံရဲ႕ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္မွာ ခြဲထုတ္လိုက္ၿပီး ၉၁ ဌာနအုပ္ခ်ဳပ္ေရး သြတ္သြင္းေပးတဲ့အထိ ဗမာျပည္မ (ထိုစဥ္က ရခိုင္တိုင္းနဲ႔ တနသၤာရီတိုင္း အပါအဝင္)မွာ ဥပေဒျပဳလႊတ္ေတာ္ေရြးေကာက္ပြဲေတြ ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ရွမ္း စတဲ့ တိုင္းရင္းသားနယ္ေျမေတြကိုက်ေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ မတန္ေသးဘူးလို႔ အေၾကာင္းျပကာ ေတာင္းတန္းေဒသ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္နဲ႔ သီးျခားအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။
ရွမ္းျပည္နယ္က ေစာ္ဘြားေတြ၊ ကခ်င္ျပည္နယ္က ဒူးဝါးေတြကိုလည္း ျမန္မာဘုရင္လက္ထက္ကလိုပဲ အခြန္ေကာက္ခံ၊ အုပ္ခ်ဳပ္စီမံခြင့္ေတြ ေပးထားခဲ့ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေဒသေတြမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမဆိုထားနဲ႔၊ ႏိုင္ငံေရးသမားဆိုတာေတာင္ မေပၚလာေအာင္ ၿခိမ္းေျခာက္ႏွိပ္ကြပ္ထားခဲ့တယ္။ ျပည္မက ႏိုင္ငံေရးသမားေတြေရာက္သြားရင္လည္း ေျခခ်ဳပ္နဲ႔ ျပန္ပို႔သတဲ့။ ဒုတိယကမၻာစစ္မျဖစ္ခင္ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးက သခင္ဗဟိန္းနဲ႔ ဦးေဌးၿမိဳင္ (ဆရာဒဂုန္တာရာ)တို႔ တ႐ုတ္ေတာ္လွန္ေရးသမားေတြနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရွာဖို႔ ရွမ္းျပည္နယ္ထဲ သြားခဲ့ၾကတာ ေန႔ခ်င္းပဲ ျပန္ႏွင္ထုတ္ခံရတဲ့အေၾကာင္း ဆရာဒဂုန္တာရာရဲ႕ စာတစ္ပုဒ္မွာ ဖတ္လိုက္ရဖူးတယ္။
ေနာက္ပိုင္း ဂ်ပန္ေခတ္ေရာက္ၿပီး ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးအတြက္ တစ္ႏိုင္ငံလုံး စည္း႐ံုးလႈပ္ရွားခ်ိန္ေရာက္ေတာ့မွ ရခိုင္၊ ခ်င္း၊ ကခ်င္၊ ရွမ္း၊ ကရင္၊ ကယား၊ မြန္တိုင္းရင္းသား ေဒသအားလုံးမွာ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေတြ ေပၚေပါက္လာခဲ့တယ္။ အဓိက ေမာင္းႏွင္အားကေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ဖဆပလ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ႀကီးနဲ႔ ဒုတိယအားအေကာင္းဆုံး ဗမာျပည္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီတို႔ရဲ႕ စည္း႐ံုုးေရးေၾကာင့္ပဲလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
ျပည္မနဲ႔ေတာင္တန္းေဒသေတြ လြတ္လပ္ေရး အတူယူမလား၊ ေတာင္တန္း ေဒသေတြကို ခ်န္ထားခဲ့မလားဆိုတာကို အဆုံးအျဖတ္ေပးတဲ့ ၁၉၄၇ ခု ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၂ ရက္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ႀကီး ခ်ဳပ္ဆိုတဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ ေတာင္တန္းေဒသေတြမွာ ေစာ္ဘြားေတြ၊ ဒူးဝါးေတြသာမက တိုင္းရင္းသား လူထုေခါင္းေဆာင္ေတြ (ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ) ရွိလာေနၾကၿပီ။ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ထိုးေတာ့ ေစာ္ဘြားေတြ၊ ဒူးဝါးေတြအျပင္ လူထုေခါင္းေဆာင္ေတြပါ ပါဝင္လက္မွတ္ထိုးထားၾကတာ သတိျပဳမိၾကမယ္ထင္ပါတယ္။
လြတ္လပ္ေရးေခတ္မွာေတာ့ ျပည္နယ္ေတြမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ အသီးသီးေပၚေပါက္လာၿပီး ပေဒသရာဇ္စနစ္ဆန္႔က်င္ေရးနဲ႔ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ေပၚထြန္းေရး လႈပ္ရွားမႈေတြ ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္။ ၁၉၅၈-၆၀ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္း အိမ္ေစာင့္အစိုးရလက္ထက္မွာ ရွမ္းေစာ္ဘြားေတြကို စတိသေဘာ ေလ်ာ္ေၾကးေပးၿပီး အတင္းအဓမၼ အာဏာစြန္႔ခိုင္းခဲ့တယ္။ အဲဒီလုပ္ရပ္ဟာ ေနာင္ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ အနိ႒ာ႐ံုေတြရဲ႕ နိဒါန္းအစပဲလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ျပည္နယ္ ႏိုင္ငံေရးသမား လူထုေခါင္းေဆာင္အေတာ္မ်ားမ်ားက တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေတြဟာ ဗမာေတြနဲ႔ တန္းတူအခြင့္အေရးမရွိဘူးလို႔ ခံစားေနၾကတာ ၾကာပါၿပီ။ ထုတ္လည္း ေျပာၾကတယ္။ စာနဲ႔ေပနဲ႔လည္း ေရးၾကတာ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ရွာေဖြဖတ္႐ႈလို႔ ရပါတယ္။
မဆလ တစ္ပါတီစနစ္ေခတ္မွာ ျပည္နယ္ေတြေရာ၊ ျပည္မမွာပါ ႏိုင္ငံေရး ပါတီေတြ ဖြဲ႔စည္းခြင့္ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ေတာတြင္းလက္နက္ကိုင္ ပါတီေတြကလြဲလို႔ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ အမ်ားျပည္သူနဲ႔မဆိုင္သလို ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ ရွစ္ေလးလုံး အေရးေတာ္ပုံႀကီးၿပီးေတာ့မွ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ တည္ေထာင္ခြင့္ျပဳတဲ့အခါ ၂၆ ႏွစ္လုံးလုံး မ်ဳိသိပ္ထားခဲ့ရသမွ် အတိုးခ်ၿပီး ပါတီစုံ ၂၃၀ ေက်ာ္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပည္နယ္ေတြမွာလည္း ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ အၿပိဳင္းအ႐ိုင္း ေပၚေပါက္ခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တစ္ႏိုင္ငံလုံးအတိုင္းအတာနဲ႔ က်ယ္ျပန္႔စြာ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ အေတာ္ကေလးမ်ားခဲ့ပါတယ္။ မူလ မဆလ ကို နာမည္ေျပာင္းလိုက္တဲ့ တိုင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရးပါတီက အရွိန္မပ်က္ ေအာက္ေျခပါတီအဖြဲ႔အစည္းအဆင့္ဆင့္နဲ႔ ရပ္တည္ေနတယ္။ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုေတြဘက္ကေတာ့ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဟာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ ဦးေဆာင္မႈကို ယုံၾကည္သူမ်ားနဲ႔ အားအေကာင္းဆုံးဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ၿပီးေတာ့ ရွစ္ေလးလုံးအေရးေတာ္ပုံႀကီးရဲ႕ ေရွ႕ေဆာင္သူရဲေကာင္းေတြျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသားလူငယ္ေတြ တည္ေထာင္တဲ့ လူ႔ေဘာင္သစ္ ဒီမိုကေရစီပါတီကလည္း ဒီခ်ဳပ္နဲ႔ နင္လား ငါလား စည္း႐ံုးႏိုင္ခဲ့တယ္။
ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ေဟာင္း ဦးႏုေခါင္းေဆာင္တဲ့ ဒီၿငိမ္း ေခၚ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပါတီကလည္း ဦးႏုတို႔ ဗိုလ္မွဴးေအာင္တို႔႔လို အစဥ္အလာႀကီးတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕အားနဲ႔ ေရွ႕တန္းမွာ ရွိေနပါတယ္။ ဒါတြင္မက ဝိဓူရသခင္ခ်စ္ေမာင္နဲ႔႔ ယခင္ ပမညတ ေခါင္းေဆာင္ေတြ ဦးေဆာင္တဲ့ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရး တပ္ေပါင္းစုကလည္း အင္အားႀကီးတစ္ခုပါပဲ။
ႏိုင္ငံလုံးအတိုင္းအတာနဲ႔ က်ယ္ျပန္႔စြာ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္တဲ့ အထက္ပါ ပါတီေတြရွိေနသလို ျပည္နယ္ေတြမွာလည္း ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္လို႔ နဝတရဲ႕ ကတိအတိုင္းတည္ခဲ့ရင္ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ား ဖြဲ႔စည္းကာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးအားလုံး (ဗမာ အပါအဝင္) တန္းတူအခြင့္အေရးရရွိေရး၊ တိုင္းရင္းသားအားလုံး ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ ရရွိေရးနဲ႔ ေဒသအက်ဳိးစီးပြားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ စြမ္းေဆာင္လိုက္မဟဲ့လို႔ ရည္သန္ၿပီး တိုင္းရင္းသားပါတီေတြ စည္း႐ံုးလႈပ္ရွားခဲ့ၾကတယ္။ ဦးခြန္ထြန္းဦး ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ရွမ္းအမ်ဳိးသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (SNLD) အပါအဝင္ အျခားတိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုံပါတီေတြ စုေပါင္းဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စုတိုင္းရင္းသားမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (UNLD) ဆိုတာ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဦးပိုင္းမွာေပၚလာၿပီး အေတာ္ႀကီးကို အားေကာင္းတဲ့ တိုင္းရင္းသားတပ္ေပါင္းစုအသြင္ ေတြ႔လာရပါတယ္။
ကြၽန္ေတာ္က အဲဒီအခ်ိန္က ႏိုင္ငံေရးနယ္ထဲမွာပါ။ ဒီခ်ဳပ္ ဗဟိုေကာ္မတီ တစ္ေယာက္ျဖစ္ၿပီး ပဲခူးတိုင္း စည္း႐ံုးေရးအဖြဲ႔မွာ တာဝန္ယူေနပါတယ္။ ၁၉၈၉ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းမွာ ပါတီစုံဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပဖို႔ နဝတက ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒေတြ ထုတ္ျပန္ေၾကညာၿပီး ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေနနဲ႔ ျပင္ဆင္ခ်င္တာေတြ အၾကံေပးခ်င္တာေတြကို စာေရး၍တင္ျပႏိုင္ေၾကာင္း ေၾကညာေတာ့ နဝတ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒကို ေလ့လာၿပီး အႀကံျပဳစာတမ္းေရးဖို႔ ဒီခ်ဳပ္ CEC က အထူးအဖြဲ႔တစ္ခု ဖြဲ႔စည္းပါတယ္။ အဲဒီမွာ ေရွ႕ေနႀကီး ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္က ဥကၠ႒၊ ကြၽန္ေတာ္က အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ရပါတယ္။
စာတမ္းမူၾကမ္းျပဳစုၿပီးေတာ့ ဗဟိုေကာ္မတီ စုံညီအစည္းအေဝးတစ္ခုမွာ တင္ျပၿပီး အတည္ျပဳပါတယ္။ အဲဒီ ဗဟုိေကာ္မတီအစည္းအေဝး (၈ ႀကိမ္ေျမာက္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ ထင္ပါတယ္) မွာ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က "ေရြးေကာက္ပြဲကို ကြၽန္မတို႔ ဝင္မယ္ မဝင္ဘူးဆိုတာ ခုခ်ိန္ထိ မဆုံးျဖတ္ရေသးပါဘူး။ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တတဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲလို႔ ေက်နပ္လက္ခံႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမ်ဳိးေတြ ဖန္တီးႏိုင္မွသာ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္မွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဝင္ျဖစ္တယ္ဆိုပါစို႔။ ကြၽန္မတို႔ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ရဲ႕ အေနအထား ဘယ္လိုရွိႏိုင္တယ္ဆိုတာ တိုင္းအလိုက္ တင္ျပေစခ်င္ပါတယ္" လို႔ ေျပာပါတယ္။
ေဒၚျမင့္ျမင့္ခင္က "အၿပိဳင္အဆိုင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြကို ေလွ်ာ့တြက္လို႔မရဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီခ်ဳပ္အေနနဲ႔ မဲ အျပတ္ႏိုင္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမရွိေသးဘူးလို႔" သူ႔အျမင္ကို တင္ျပပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ပဲခူးတိုင္းထဲမွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕ႀကီးၿမိဳ႕ငယ္ေတြတင္မက တစ္ေနရာက တစ္ေနရာ ၇ မိုင္ ၈ မိုင္ေလာက္ ကုန္းေၾကာင္းေလွ်ာက္ရတဲ့ ေက်းရြာေတြကိုလည္း အေရာက္သြားခဲ့ၿပီးျဖစ္လို႔ "ပဲခူးတိုင္းအေနနဲ႔ကေတာ့ မဲဆႏၵနယ္ ၅၁ နယ္ အားလုံးမွာ ႏိုင္မယ္လို႔ ေသခ်ာေပါက္ ေျပာရဲပါတယ္" လို႔ တင္ျပခဲ့ပါတယ္။ ေဒၚစုက ဘာေၾကာင့္ အဲသေလာက္ ေျပာႏိုင္သလဲလို႔ေမးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က ေက်းလက္ေတြအထိဆင္းၿပီး ျပည္သူေတြရဲ႕သေဘာထားကို ကိုယ္တိုင္ ေလ့လာထားၿပီးျဖစ္လို႔ ခုလို ေျပာႏိုင္တာပါလို႔ ျပန္ရွင္းျပလိုက္ပါတယ္။
၁၉၉၀ ေမလ ေရြးေကာက္ပြဲက်ေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္တြက္ကိန္း ရာခိုင္ႏႈန္းျပည့္မမွန္ဘဲ သီသီေလး လြဲခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ၿမိဳ႕နယ္ မဲဆႏၵနယ္တစ္ခုမွာ ဒီခ်ဳပ္ ႐ံႈးခဲ့ပါတယ္။ မဲဆႏၵနယ္ ၅၀ မွာ အႏိုင္ရခဲ့ပါတယ္။ ျပည္ၿမိဳ႕ျဖစ္ရပ္ဟာ ေရြးေကာက္ပြဲ သင္ခန္းစာ နမူနာတစ္ခုအျဖစ္ ေလ့လာမွတ္သားသင့္တဲ့ျဖစ္ရပ္ပါ။ အခုတစ္ေလာ တိုင္းရင္းသားပါတီေတြက ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ ႏိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ပါတီႀကီးမ်ားရဲ႕ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ အလားအလာအေပၚ သူတို႔ရဲ႕သေဘာထားကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုေနခ်ိန္မွာ ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္တဲ့ အတိတ္သင္ခန္းစာတစ္ခုကို သတိရမိျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁၀၊ ၀၃၊ ၂၀၁၃
ဆက္ရန္။
maungwuntha@gmail.com
ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ ၃၊ အမွတ္ ၁၃၇ မွ ...
No comments:
Post a Comment