Monday, August 20, 2012

သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္း (သို႔မဟုတ္) ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပိသုကာ (ဒဂုန္တာရာ)

(၁) 
ဆရာႀကီး သခင္ကိုယ္ေတာ္မႈိင္းကို အမ်ဳိးသားကဗ်ာဆရာႀကီးအျဖစ္ စာေပမွစတင္သိေသာ္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပိသုကာ ဆရာႀကီးအျဖစ္ႏွင့္ ခ်စ္ကၽြမ္းခင္မင္ရျခင္းျဖစ္ေပသည္။

ေဒါင္းဋီကာ၊ ေမ်ာက္ဋီကာ၊ စေသာ စာအုပ္မ်ားကို ေက်ာင္းေနစဥ္က ဖတ္ခဲ့ရ၍ သြက္လက္ေသာ ကာရန္ျဖင့္ စကားရႊန္းရႊန္း၊ ဇဝနဉာဏ္ရႊင္ရႊင္ ေရးသားသည့္ ဆရာႀကီး၏ ဟန္တို႔၌ စြဲၿငိခဲ့၏။

မစၥတာေမာင္မႈိင္း မွာေတာ္ပံု ဝတၳဳ၌ ကိုေပါ ညည္းပံုကို …

‘တမယားေသလွ်င္ တမယားေနစျမဲေပမဲ့၊ စံလ်ားအေျခ ႏွစ္ပါးဂေဟျမဲမယ့္သူရဲ႕၊ (အမယ္မင္း) မယားအေနရဲရမလားတဲ့လုိ႔၊ အလကား အေမကမဲမဲၿပီး (ခင္အံုရယ္) အဖြားေအက ဆဲမွာက တမႈပါ၊’ စေသာ လူ႔ သဘာဝသ႐ုပ္ကို ေလးခ်ဳိးႀကီးျဖင့္ ခပ္ရႊင္ရႊင္ ေရးသားခဲ့၏။


လူခ်င္း စတင္ဆံုေတြ႔ဖူးသည္ကား စစ္မျဖစ္မီေခတ္ တကၠသိုလ္သမဂၢ၌ ဝါဒျဖန္႔ခ်ိေရးမွဴးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့စဥ္က ျဖစ္ေပ၏။ အမ်ဳိးသားေန႔၌ ညဘက္တြင္ တရားပြဲမ်ားခ်ေပးရာ တကၠသိုလ္သမဂၢတြင္ ဆရာႀကီး ေဟာေျပာၿပီးေနာက္ ေျမနီကုန္းတြင္ ဆက္စရာရွိသျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္ပင္ လိုက္ပို႔ေပးရ၏။

ဆရာႀကီးမွာ ထံုးေျခာက္ေရာင္ ခပ္ေဖ်ာ့ေဖ်ာ့ပုဝါကို ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲ ရစ္ပတ္ထားသည္။ ဆရာႀကီးသည္ ဘယ္ေတာ့မွ မေပါင္း၊ လက္ႏွင့္ ကဗ်ာကရာ ရစ္ပတ္လိုက္သည္သာ ျဖစ္၏။

ေငြေရာင္ကဲ့သုိ႔ ျဖဴေဖြးေသာ ဆံစမ်ားမွာ ထံုးေျခာက္ေရာင္ထက္မွ သြယ္ရရယ္က်ေန၏။ ႏႈတ္ခမ္းေမြးျဖဴျဖဴမွာ ဇရာ၏ အမွတ္အသားျဖစ္ေသာ္လည္း ျပံဳးၾကည္ရႊင္ျပေသာ မ်က္လံုးအၾကည့္မွာ ခိုင္မာေလးနက္ျခင္း အေရာင္ျဖင့္ ေတာက္ပေနသည္။ စကားေျပာလိုက္ေသာအခါ ေခတ္မီေသာသေဘာမ်ားကို ၾကားရလိမ့္မည္။ လူငယ္ကဲ့သို႔ တက္ႂကြပ်ဳိလြင္ျခင္းကို ေတြ႔ရွိရလိမ့္မည္။

ကားေပၚတြင္ ဗဟန္းေကာလိပ္ေခတ္ကို တတြတ္တြတ္ေျပာျပရာ နားေထာင္၍ေကာင္းလွ၏။ ထိုအခါက ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ ေမြးစသာရွိေသး၏။ ဆရာႀကီး၏ ေရွးျဖစ္ေဟာင္းကို ျပန္ေျပာေနသည္မွာ အားရစရာ ေကာင္းလွသည္။

တခ်က္တခ်က္ ကြမ္းေသြးေထြးလိုက္ၿပီးေနာက္ စကားကိုဆက္ျပန္၏။

‘ဒီတုန္းကဆိုတာ ဆရာ့စိတ္ထဲမွာ တခါထဲ လူမ်ဳိးျခားအေႏွာင္အဖြဲ႔ကလြတ္ၿပီး ကိုယ့္မင္းကုိယ္ခ်င္း ဘဝကိုသာ ေရာက္ေတာ့မလို စိတ္မာန္က တက္ေနတုန္းေပါ့ …’

ကၽြန္ေတာ္က ၁၉၂၀ သပိတ္အေရးေတာ္ပံုမွ ေပါက္ဖြားလူးလြန္႔လာေသာ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ႀကီးကို စိတ္ကူးႏွင့္ မွန္းၾကည့္ေနခဲ့ရ၏။ အမ္-ေအ ေမာင္ႀကီးတုိ႔ အေၾကာင္းေရာက္ကာ အမ်ဳိးသားေကာလိပ္ႀကီးပ်က္ရပံုကို ေျပာျပေနျပန္၏။

‘ဒို႔လြတ္လပ္ေရးဟာ မင္းတုိ႔ လူငယ္ ေက်ာင္းသားေတြ လက္ထဲမွာရွိတယ္။ ေမာင္ေအာင္ဆန္းဟာလဲ လူေတာ္ကေလးကြဲ႔’ ဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္သို႔ လွည့္ကာ ေျပာေနသည္။

ေမာ္ေတာ္ကားသည္ ေျမနီကုန္း အဝိုင္းႀကီးကို ပတ္လိုက္ေလၿပီ။

ဓာတ္မီးတိုင္မွ အလင္းေရာင္မ်ားေၾကာင့္ ဆရာႀကီး၏ မ်က္ႏွာမွာလင္းေနသည္။ ဆရာႀကီး၏ မ်က္လံုးတုိ႔မွာ အသက္အရြယ္ေၾကာင့္ မီးခုိးေရာင္ရွိေသာ္လည္း အၾကည့္၌ကား ထက္ျမက္လ်က္ပင္ရွိေသး၏။ ပင္နီအေပၚဖံုး အျဖဴထက္မွ ကြမ္း႐ိုးစင္း ပန္းေရာင္ႏုလံုခ်ည္ စေသာ ဗမာဆန္ေသာအေသြးမွာ ဆရာႀကီး၏ဟန္ပန္ႏွင့္ ပဏၰာရေန၏။ ယခုေခတ္တြင္ ႏိုင္ငံျခားအေငြ႔အသက္ မပါ၊ ဗမာဆန္ဆန္ အမ်ဳိးသားႀကီးတဦးကိုျပပါဆိုလွ်င္ ဆရာႀကီးကို ျပရေပမည္။

စကားေျပာရာ၌ လက္ညိႇဳးကိုေထာင္ကာ ေခါင္းကိုငဲ့လ်က္ ေျဖးညင္း ညင္သာစြာ ေျပာသည္။ အသံမွာ သိမ္ေမြ႔သည္။ လူငယ္မ်ားကို ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္စြာ ဆက္ဆံသည္။ ဟာသရႊင္ရႊင္ႏွင့္ ေဝဖန္ေျပာေလ့ရွိသည္။ ဆရာႀကီးေျပာလွ်င္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အျမဲရယ္ေမာကာေနၾကရသည္။

သူ၏ ေလးခ်ဳိးကဗ်ာကဲ့သို႔ အၿမီးအေမာက္ မတည့္ေသာ လူေနမႈစနစ္၊ မမွန္ကန္ေသာ လူ႔သဘာဝတုိ႔ကို ဟာသျဖင့္ ျပက္ရယ္ျပဳတတ္သည္။

ေျမနီကုန္း တရားပြဲလုပ္ေနရာ၌ ကားသည္ရပ္လိုက္သည္။ လက္ဦးေျပာသူမ်ားကား ေျပာလ်က္ပင္ရွိသည္။ ထိုညတြင္ ဆရာႀကီးသည္ တရား ၃ ပြဲ ၃ ေနရာ၌ ေဟာရမည္ျဖစ္သည္။

ဆရာႀကီးသည္ ကားေပၚမွဆင္းၿပီး ‘ေအး ေအး ႀကိဳးစားၾကကြယ္။ မၾကာခင္ လြတ္လပ္ရမွာေပါ့’ ဟုဆုိကာ ေခါင္းတၿငိမ့္ၿငိမ့္ႏွင့္ ႏႈတ္ဆက္ကာ ထြက္သြားသည္။

ဓာတ္ခြက္မွ ေဒါမာန္ပါပါႏွင့္ေျပာေနေသာ အမ်ဳိးသားေန႔လူထုတရားပြဲ ပရိသတ္ႀကီးထဲသို႔ တုိးဝင္သြားေသာ ဆရာႀကီးကို လွမ္းျမင္လိုက္ရသည္။

ထံုးေျခာက္ေရာင္ ေလ်ာ့ရဲရဲ ပဝါ၊ ပင္နီ၊ ပန္းႏုႏွင့္ အ .. ကြမ္း႐ိုးစင္း၊ ႏႈတ္ခမ္းေမြးျဖဴျဖဴ၊ ကိုယ္ေန မတ္မတ္ ဖိုင့္ဖိုင့္၊ ဤသဏၭာန္မွာ ပဌမဦးဆံုး ေတြ႔ဖူးေသာ ဆရာႀကီး၏ ႐ုပ္သြင္ျဖစ္ေပသည္။

ကၽြန္ေတာ့္မွာ လူထုႀကီးထဲသို႔ တုိးဝင္သြားေသာ ဆရာႀကီးအား အမ်ဳိးသားလြတ္လပ္ေရး၏ အမွတ္တံဆိပ္အျဖစ္ ရင္တြင္း၌ စြဲလမ္း မွတ္သားထားခဲ့ေပသည္။

(၂) 

ဂ်ပန္ေခတ္၌ ေရႊေတာင္ၾကားတြင္ ဆရာႀကီးႏွင့္ နီးကပ္စြာ ေတြ႔ဆံုရျပန္သည္။

ထိုအခါက ဆရာႀကီးမွာ ေရႊေတာင္ၾကားလမ္းႏွင့္ ခ်င္းေခ်ာင္းရိပ္သာ လမ္းေဒါင့္ရွိ ကုန္းျမင့္ေပၚထက္ ထင္း႐ူးပင္မ်ားႏွင့္ တိုက္ဝယ္ ေနထိုင္လ်က္ရွိသည္။ ကၽြန္ေတာ္မွာ တအိမ္ၾကားရွိ ဗိုလ္ေဇယ်ႏွင့္ အတူေနခိုက္ျဖစ္သည္။ ဆရာႀကီးထံသို႔ ဒို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုးဥကၠ႒ သခင္တင္ေမာင္ (ယခု ကြယ္လြန္ၿပီ) ႏွင့္ သြားတတ္ၾကသည္။ သခင္တင္ေမာင္မွာ ကၽြန္ေတာ့္ကို မၾကာခဏ လာေခၚေလ့ရွိသည္။

ဆရာႀကီးမွာ အမ်ဳိးသားေန႔တရားပြဲတုန္းက ႐ုပ္သြင္ကဲ့သို႔ပင္ ခပ္ရႊင္ရႊင္အမူအယာႏွင့္။ ပင္နီ ရွပ္အကႌ်အျဖဴခံေပၚမွ အနက္ကြက္ ပေလကပ္လံုခ်ည္ႏွင့္ ေတြ႔ရတတ္သည္။ ပင္နီရွပ္မွာ ရင္ခြဲျဖစ္၍ လံုခ်ည္အျပင္ ထုတ္ဝတ္ထားသည္။ လမ္းေလွ်ာက္သည့္အခါ လက္တဖက္က လံုခ်ည္ကိုခပ္ဆတ္ဆတ္ ႂကြ၍ႂကြ၍ သြားေလ့ရွိသည္။

လဘက္ကို တြင္တြင္စားသည္။ ႏွမ္းဆီျဖင့္ရႊဲေနေသာ လဘက္ခြက္ကုိတိုးေပးကာ ‘စားကြ’ ဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔ဘက္သို႔ လွည့္ေျပာေလ့ရွိသည္။

လဘက္ခြက္ထဲရွိ ဆီထဲ၌ကား ပုဇြန္ေျခာက္ႏွင့္ ၾကက္သြန္ေၾကာ္တို႔မွာ နန္းခ်င္းျဖစ္ေပ၏။ ဧည့္သည္မ်ားကား ဥဒဟုိ ဝင္ထြက္သြားလာလ်က္ ရွိၾကသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ တပည့္တပန္းမ်ားျဖစ္ကုန္ေသာ သခင္မ်ား ျဖစ္ေပၾကသည္။

ဆရာႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ေျပာဆိုသည့္အခါ ဘယ္သူ႔ကိုမွမညႇာ။ ရွင္းရွင္းဘြင္းဘြင္းပင္ ေျပာသည္။ ေစာေစာပုိင္းကပင္ ဂ်ပန္ဆန္႔က်င္ေရးသမားျဖစ္ကာ သခင္ေအာင္ဆန္းတို႔အား ‘မင္းတို႔ပင့္ လာတဲ့ဘုရား ႏွင္ခ်လို႔မရဘူးလား’ ဟု ေျပာင္ေျပာေလသည္။ တေန႔လံုး ႏိုင္ငံေရးစကား ေျပာေလသည္။

ႏိုင္ငံေရးစကား ေျပာလွ်င္ ေမာပန္းသည္ မရွိ။ ထမင္းစားလာေခၚမွ ထစားသည္။

တခါတရံ ဂ်ပန္သတင္းစာ ဆရာမ်ား ေပါက္လာတတ္၏။ ထိုအခါမ်ဳိးတြင္ သခင္တင္ေမာင္က စကားျပန္ လုပ္ရ၏။

ဂ်ပန္မ်ားေရွ႕တြင္ပင္ ဗမာမ်ားသည္ ရာဇဝင္အစဥ္အလာအရ ဘယ္သူ႔ကၽြန္အျဖစ္မွမခံဘဲ ေနလာခဲ့ပံုမ်ားကို အေျခခံကာ အမ်ဳိးသားဇာတိမာန္ကို ေဖာ္ေလ့ရွိ၏။ ဂ်ပန္မ်ားကား ေလးေလးစားစားပင္ နားေထာင္ေနၾကရ၏။

ဆရာႀကီးသည္ ဗံုးရန္ကိုလည္း အမႈမထားတတ္။

တည၊ သခင္တင္ေမာင္က အတင္းဆြဲထားသျဖင့္ ဆရာႀကီး၏ အိမ္တြင္ အိပ္ရေပသည္။ ေလယ်ာဥ္ပ်ံလာ၍ ေအာက္ထပ္သို႔ဆင္းကာ ျခံေထာင့္ရွိ ဗံုးက်င္းထဲ ေျပးဆင္းၾက၏။ ဆရာႀကီးမွာ ဘယ္သူေခၚ၍မွ မရဘဲ စိတ္ပုတီးကိုင္ကာ လသာသာ၌ ျခံထဲရွိလမ္းကေလးတြင္ လမ္းေလွ်ာက္ မပ်က္၊ ပုတီးစိပ္မပ်က္….။

ဗံုးကား တေဝါေဝါ ၾကဲခ်လ်က္ရွိရာ သမီးျဖစ္သူ ဆရာေယာ(ေဇယ်)၏ ဇနီးက

‘ေဖေဖ ... လူရိပ္ျမင္မယ္။ ေဖေဖက ကိစၥမရွိဘူး။ ဂ်ပန္ေတြက တမ်ဳိးထင္ေနအံုးမယ္။ အိမ္ထဲဝင္ေနပါ’ ဟု စိုးရိမ္ႀကီးစြာ လွမ္းေျပာလိုက္မွ ‘ဟင္’ ဟု တခ်က္ဆိုကာ ေမွာင္ရိပ္ရွိေသာတံခါးဝ၌ အသာကပ္လိုက္ေလသည္။

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ သခင္တင္ေမာင္မွာ ဥၾသအရွည္ဆြဲလိုက္မွ ဗံုးက်င္းထဲမွထြက္လာၾကသည္။ ဆရာႀကီးကား သူ႔အခန္းထဲ၌ ေအးေဆးစြာပင္ထိုင္ေနကာ ‘အင္း … ဘယ္ေနရာေတြမ်ား ခ်ျပန္ပလဲမသိဘူး။ သတၱဝါေတြ ေသၾကေက်ၾကအံုးေတာ့မွာပဲ။ စစ္ႀကီးၿပီးမွ ျဖစ္မယ္ေဟ့’ ဟု တည္ၿငိမ္စြာ ေျပာေနေလသည္။

(၃) 

သည့္ေနာက္၌ကား ဆရာႀကီးႏွင့္ ေတာ္ေတာ္ၾကာ မဆံုေတြ႔ဘဲ ေနခဲ့ၾကသည္။ အမွန္အားျဖင့္ ဆရာႀကီးမွာ ကၽြန္ေတာ့ကို ျဖတ္ကနဲ ျဖတ္ကနဲသာေတြ႔လိုက္ရ၍ မွတ္မွတ္ရရ ရွိခ်င္မွလည္းရွိေပမည္။ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားႏွင့္သာ အတူေတြ႔သည္ျဖစ္၍ ႏိုင္ငံေရး နယ္ပယ္ထဲကဟုသာ သာမန္မွတ္ထင္မည္ျဖစ္၏။ စာအေၾကာင္း ေပအေၾကာင္းလည္း တခါမွ် မယ္မယ္ရရ မေဆြးေႏြးဖူးျဖစ္။

၁၉၅၀ ခုက၊ ကၽြန္ေတာ္ စာေရးဆရာအသင္း ဥကၠ႒ျဖစ္စဥ္က စာဆိုေတာ္ေန႔ လူထုအစည္းအေ၀း၌ ဆရာႀကီးႏွင့္ စကားေျပာလိုက္ရၿပီးေနာက္ တ႐ုတ္ျပည္သြားၾကေတာ့မွ လက္ပြန္းတတီးေနခြင့္ရကာ ခင္မင္ရင္းႏွီးလာေလ၏။

ထိုအခါကား သခင္ကုိယ္ေတာ္မႈိင္းမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးပိသုကာဆရာႀကီး ျဖစ္ေနေပၿပီ။

ေလးကန္ဖင့္ႏြဲျခင္း မရွိ။ လူငယ္မ်ားထက္ပင္ ဖ်တ္လတ္တက္ႂကြေနသည္ကို အံ့ၾသစြာေတြ႔ရ၏။ တ႐ုတ္ျပည္တြင္ လည္စရာၾကည့္စရာ အစီအစဥ္မ်ားရွိရာ ဘယ္အစီအစဥ္မွ မလိုက္ဟူ၍ ခ်န္ေနရစ္သည္မရွိ။ ‘ဆရာႀကီး ပန္းေနမယ္။ ေနခ်င္ ေနရစ္ခဲ့ပါလား’ ဟု အလိုက္တသိ ေျပာသည့္အခါ လက္ကာလိုက္ကာ ‘လိုက္တာေပါ့။ ကိစၥမရွိပါဘူး။ ဆရာ လိုက္ႏိုင္ပါတယ္’ ဟုေျပာကာ ပန္းေရာင္ပဝါကို အသာေခြပတ္လိုက္သည္။

ဟန္ေခ်ာင္၌ ဥယ်ာဥ္ႀကီးတခုသို႔ သြားလည္ရာ ေတာင္ေပၚသို႔တက္သည့္ေနရာ တေနရာရွိ၏။ တခ်ဳိ႕ မိန္းမ ကိုယ္စားလွယ္ေတာ္မ်ားမွာ ေတာင္ေအာက္ရွိ သစ္ပင္ေအာက္၌ အပန္းေျဖရင္း ေနရစ္ခဲ့ၾက၏။ ဆရာႀကီးမွာ မေမာမပန္း တက္လိုက္သြား၍ တ႐ုတ္ရဲေဘာ္မ်ားမွာ အံ့ၾသေနၾကရသည္။

‘လိုက္တာေပါ့ကြ’ ဟု အစီအစဥ္တုိင္းကို လြယ္လြယ္ကူကူပင္ လက္ခံသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အသက္ (၇၆) ႏွစ္ အရြယ္ႏွင့္ သည္ေလာက္ ဖ်တ္လတ္ပ်ဳိလြင္ေနျခင္းရွိသည္ကုိ အံ့ၾသေနၾကရသည္။

ခရီးလမ္းတေလွ်ာက္လံုးလည္း ဆရာႀကီးေၾကာင့္ စိုေျပေနခဲ့သည္။

ေကာလံုမွ ေဟာင္ေကာင္ဘက္သို႔အကူး ကူးတို႔ဆိပ္တြင္ ကူးတို႔ေၾကးထုတ္ေပးသည္ကုိ ျမင္ရေသာအခါ ‘ဂိတ္ေၾကးလားကြ’ ဟု ဆရာႀကီးကေျပာ၍ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ မရယ္ဘဲမေနႏိုင္ၾက။ ေမာ္စီတုန္း၏ ဧည့္ခံပြဲတြင္လည္း လက္၌ပတ္ထားေသာ ပုတီးကို ကဗ်ာကရာျဖဳတ္ကာ အိတ္ထဲထည့္ၿပီး ‘သခင္ႏုနဲ႔ မွားေနပါအံုးမယ္ကြာ’ ဟု ေျပာရာ က်ေနာ္တို႔မွာ ရယ္ေမာေနရေပ၏။

ဆရာႀကီးသည္ ကြမ္းႏွင့္လဘက္ကိုကား ႀကိဳက္သည္။ တ႐ုတ္ျပည္သြားေသာအခါ ကြမ္းရြက္မ်ား ယူသြားသည္။ တ႐ုတ္သံရံုးမွ ဂ႐ုတစိုက္ ထည့္ေပးလိုက္သည္။ သို႔ေသာ္ ၁၀ ရက္ခန္႔အၾကာ ပီကင္းကအထြက္ ထိေအာင္ကားမခံေတာ့။ ႏြမ္းေျခာက္ကုန္ေပၿပီ။ ဆရာႀကီးမွာ ညည္းညဴသည္မရွိဘဲ ကြမ္းသီးကိုဝါး၍ေန၏။

စကားေျပာလွ်င္ ကြမ္းစားမပ်က္ ေျပာေလ့ရွိ၏။

အစားအေသာက္၌ ဇီစာမေၾကာင္။ အေအးကို မခံႏိုင္မရွိ။ ေျမာက္ပိုင္း မုကဒင္ဘက္သို႔ေရာက္ရာ အေတာ္ေအးေန၍ ‘ဆရာႀကီး ေအးသလား’ ဟုေမးလွ်င္ ‘မေအးပါဘူး’ ဟု ေျဖေလ့ရွိ၏။

သခင္ဘဦးက ဆရာႀကီးအတြက္စိုးရိမ္၍ အခန္းျပင္သို႔မထြက္ဘဲေနေစရာ သခင္ဘဦးကြယ္ရာတြင္ ‘သခင္ ဘဦးလုပ္တာနဲ႔ ဆရာ့မလဲ လူမမာႀကီးက်ေနတာဘဲ ဆရာဘာမွ မျဖစ္ပါဘူး’ ဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔အား ေျပာ၏။ တကယ္လည္း ဆရာႀကီးမွာ ဘာမွမျဖစ္။

စိတ္ဓာတ္ကလည္း ထက္သန္လွ၏။

ပီကင္းတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ ဗမာကိုယ္စားလွယ္ေတာ္မ်ားထဲတြင္ ဆရာႀကီးမွာ အသက္အႀကီးဆံုးျဖစ္၍ အားလံုးက ဆရာႀကီးကို ကိုင္း႐ိႈင္းေလးစားၾကသည္။ အံ့လည္း အံ့ၾသၾကသည္။ လူႀကီးခ်င္းျဖစ္ေသာ ဘူလ္ေဂးရီးယားမွ အသက္ ၆၀ ခန္႔ ဆံပင္ျဖဴျဖဴႏွင့္ ကဗ်ာဆရာႀကီးႏွင့္ကား အလြမ္းသင့္ေန၏။ ႏွစ္ေယာက္သားေတြ႔လွ်င္ ဖက္လဲတကင္းေနၾက၏။

ဆရာႀကီးမွာ အသက္အရြယ္ႀကီးၿပီဆို၍ ထူထူထဲထဲ မဟုတ္။ စူးရွ၏။ သိျမင္တတ္၏။ အင္မတန္လည္း ပါးသည္။

တခါက ကၽြန္ေတာ့္အား ႏိုင္ငံေရးသမား ပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦးႏွင့္ ပတ္သက္၍

‘ေဟ့ တာရာ၊ သူတုိ႔က ဆရာ့ကို အာဏာရရင္ေပါ့ေလ၊ သမတေျမႇာက္ရမယ္ ဘာမယ္နဲ႔ လာေျပာတယ္ကြ။ ဆရာ့ကို အထင္ေသးတာ။ ဆရာက ဘာလာဘ္လာဘ၊ ဘာရာထူး ႒ာနႏၱရမွေမွ်ာ္ကုိးၿပီး ခုလုိႏိုင္ငံေရး လုပ္ေနတာမဟုတ္ဘူး။ ဒို႔ဗမာျပည္ႀကီး ေကာင္းစားတာ ျမင္ခ်င္တဲ့ ေစတနာနဲ႔ သြားလာလုပ္ကိုင္ေနတာ။ ရာထူးနဲ႔မွ်ားလို႔ ရတယ္မ်ား ေအာင္းေမ့ေနသလား မသိဘူး’ ဟု ကြမ္းဝါးရင္းက ရယ္ကာေျပာေန၏။ ကၽြန္ေတာ္က ‘ဆရာႀကီးကိုၾကည္ညိဳတဲ့ ေစတနာနဲ႔လည္း ေျပာတာပါဆရာႀကီးရယ္’ ဟု ျပန္ေျပာေသာအခါ ‘ဆရာက ဒီေလာက္ မအပါဘူး။ လူထုက တင္ေျမႇာက္မွ ရတာ’ ဟု ေျပာေန၏။

အမွန္အားျဖင့္ ဆရာႀကီးမွာ ႏိုင္ငံခ်စ္စိတ္သက္သက္ႏွင့္ ႐ိုးသားျဖဴစင္စြာ သြားလာလုပ္ကိုင္ေနျခင္း ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္လည္း တတိုင္းျပည္လံုးက ၾကည္ညိဳ ခ်စ္ခင္ၾကေပသည္။

(၄) 

ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပိသုကာ ဆရာႀကီးအျဖစ္ကား ျမင့္ျမတ္ေလသည္။ လူအမ်ား၏ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာမႈကုိ ေရွ႕႐ႈသည္။ ယေန႔ ျဖစ္ပ်က္ေနေသာ ျပည္တြင္းစစ္ကုိ ရပ္စဲေစခ်င္ေသာ ဆႏၵရွိသည္။ တဖက္ႏွင့္တဖက္ အတိုက္အခိုက္ရပ္ကာ အမ်ဳိးသားအခ်င္းခ်င္း စည္းလံုးစြာရွိၾကဖို႔ ေစတနာမွာ ျပင္းျပသည္။

‘ဆရာ့ သေဘာကေတာ့ အားလံုး ညီညီၫြတ္ၫြတ္ျဖစ္တာသာ ျမင္ခ်င္တာပါပဲကြာ။ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ သီးညီးခံၿပီး ေစ့စပ္ရင္ေတာ့ ေအာင္ျမင္မွာပဲလို႔ ဆရာယံုၾကည္ေနတာပဲ’ ဟု ဆရာႀကီးသည္ မႏွစ္တႏွစ္ကတည္းက ေျပာေနခဲ့၏။

ဆရာႀကီးေစတနာကို ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အႂကြင္းမဲ့လည္း ယံုၾကည္ေလးစားသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ၁၉၅၂ ခု၊ ေမလက က်င္းပခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံႀကီး၌ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာေကာ္မတီကို ေရြးေသာအခါ ဥကၠ႒အျဖစ္ ဆရာႀကီးကိုတင္ေျမႇာက္ရန္ မရရေအာင္ တိုက္တြန္းႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾက၏။

အသက္အရြယ္ႀကီးၿပီ၊ ဘာၿပီစသည္ျဖင့္ တခ်ဳိ႕ကစဥ္းစားၾကရာ၌ ‘ဒီေနရာဟာ ဆရာႀကီးနဲ႔ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးပဲ။ ဘယ္ပါတီ သံေယာဇဥ္မွလည္း မရွိ။ တျပည္လံုးက ၾကည္ညိဳတဲ့ပုဂၢိဳလ္၊ ေစတနာကလည္း အင္မတန္ မွျဖဴစင္တယ္’ ဟု ဆရာႀကီးကိုပင္ အားလံုး၏သေဘာတူခ်က္ျဖင့္ ဥကၠ႒အျဖစ္ တင္ေျမႇာက္ခဲ့ၾကေလသည္။

ယေန႔ျပည္တြင္းစစ္ႀကီး၌ တဖက္ႏွင့္တဖက္ တိုက္ခိုက္ေနသူမ်ားမွာ ဒို႔ဗမာအစည္းအ႐ံုး၊ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ား၌ အတူလုပ္လာခဲ့ၾကေသာ ရဲေဘာ္ရဲဘက္မ်ားျဖစ္၍ ဆရာႀကီး၏ တပည့္တပန္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ဤတပည့္မ်ား ညီၫြတ္စည္းလံုးစြာ ရွိေစခ်င္ေသာေစတနာႏွင့္ တျပည္လံုးလူအမ်ား ေအးခ်မ္းစြာ ျဖစ္ေစခ်င္ေသာ အာသီသတို႔ ျဖင့္ထားရွိေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာထားမွာ ဆရာႀကီး၏ ျပည္တြင္းညီညြတ္ေရး ယံုၾကည္ခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။

‘ခ်ဳိးတုိ႔၊ ခါတို႔၊ ဇရက္တုိ႔ဆိုတဲ့ ေက်းငွက္ ကေလးမ်ားေတာင္ သူ႔အသိုက္နဲ႔သူ ေအးခ်မ္းစြာေနခ်င္ၾကတယ္။ အျခားတိရိစၧာန္မ်ားက က်ဴးေက်ာ္တာကို မခံခ်င္ၾကဘူး။ လူသားေတြမွာ ဘယ္မွာေျပာစရာ ရွိပါ့မလဲ။ နယ္ခ်ဲ႕ျခင္းကို ဆရာတို႔က မႀကိဳက္ဘူး’ ဟု ပီကင္းၿမိဳ႕ အျပည္ျပည္မွ ျပည္သူ႔ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ ထမင္းစားပြဲ၌ ေျပာၾကားေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္တို႔စားပြဲရွိ ဟန္ေဂရီမွစာေရးဆရာမ်ားမွာ ဆရာႀကီး၏ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စကားရပ္မ်ားကို ႏွစ္သက္အားရျခင္း ျဖစ္ရသည္။

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ေအးေအးေဆးေဆး ၾကံဳတိုင္း ‘ေဟ့ တာရာရ … အာဏာ လက္ရွိသူေတြေရာ၊ ေတာထဲက လူေတြေရာဟာ ဆရာ့တပည့္ေတြပဲကြ။ သန္းထြန္းဆိုတာ အင္မတန္ အလုပ္လုပ္တဲ့အေကာင္။ သခင္ႏုဆိုတာလဲ ပုတီးနဲ႔ေနတာပဲ။ အားလံုး တလံုးတစည္းထဲရွိရင္ တို႔ျပည္ဟာ သိပ္ေကာင္းမွာပဲ’ ဟု ေျပာေလ့ရွိသည္။

အာရွၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံကိစၥႏွင့္ ပီကင္းေရာက္သည့္အခါ သံအမတ္ဦးလွေမာင္ကုိသာ တေမးထဲေမးေနသည္။ ‘လွေမာင္ဟာ ဆရာ့တပည့္ပဲကြ’ ဟု တကၠသိုလ္သမဂၢဥကၠ႒ျဖစ္ခဲ့သူ ကိုလွေမာင္အား ခင္မင္ရင္းစြဲ ရွိေလသည္။

‘ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ လူတိုင္းႀကိဳက္ရမယ္ကြ။ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ရမယ္’ ေျပာေလသည္။ ဆရာႀကီး၏ က်ယ္ျပန္႔စြာထားရွိသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာထားမွာ မွန္ကန္လွေပသည္။

ဆရာႀကီးႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ တသေဘာတည္း ျဖစ္ၾကသည္။

အစည္းအေဝး သဘာပတိလုပ္စရာ၊ တရားေဟာစရာ စေသာ အသင္းအဖြဲ႔ေရးရာႏွင့္ပတ္သက္၍ ျငင္းဆန္သည္မရွိ။ သြားေခၚလွ်င္ ေခါင္းေပါင္းကေလး အသာရစ္ကာ လိုက္ပါလာ၏။ အမ်ားအက်ဳိးဟုဆိုလ်င္ ပင္ပန္းသည္မရွိ။ ဘယ္ေတာ့မွ မညည္းညဴ။

အာရွႏွင့္ပစိဖိတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံႀကီးအတြက္ ဒုတိယအႀကိမ္ပီကင္းသို႔ သြားရမည္ရွိေသာအခါ ေရွာေရွာ႐ွဴ႐ွဴပင္ ထလိုက္လာခဲ့၏။

နေမာ္နမဲ့ေနသည္ မဟုတ္။ အေျခအေနကို အျမဲတမ္း ေလ့လာအကဲခတ္ေလ့ရွိသည္။ ဆရာႀကီး မသိဟူ၍ ထင္ထား၍ မျဖစ္။ ပါးလည္းပါး၍ သိတတ္ျမင္တတ္သည္။ မၾကာခဏ ကၽြန္ေတာ့္ကိုေခၚကာ ေမးျမန္းတုိင္ပင္ေလ့ရွိသည္။

‘ဆရာ့ေစတနာက အားလံုးေကာင္းဖို႔၊ ေအးခ်မ္းဖို႔လုပ္ေနတာ။ ကမၻာႀကီး ၿငိမ္းခ်မ္းေစခ်င္တဲ့ ဆႏၵအျမဲရွိတယ္။ တပါတီ၊ တဖြဲ႔ေကာင္းစားဖို႔၊ ဘယ္သူေတြဝန္ႀကီးျဖစ္ဖို႔ လုပ္ေနတာမဟုတ္ဘူး တာရာရ’ ဟု ကြမ္းဝါးရင္း ပိုးခန္းဆီးပါးကေလးအၾကား ျမင္ရေသာေနာက္တြင္ တရိပ္ရိပ္ ျဖတ္သန္းက်န္ရစ္ခဲ့သည့္ တ႐ုတ္ျပည္ ဂႏၶာရေတာရြာ ေက်းလက္မ်ားကိုေငးကာ ေျပာတတ္ေလသည္။

ဆရာႀကီးသည္ မည္သူ၏ ၾသဇာမွမခံဘဲ ကင္းကင္းရွင္းရွင္း၊ ႐ိုး႐ိုးသန္႔သန္႔ေဆာင္ရြက္ေသာ ႏိုင္ငံေရးကို လုပ္သည္။ ကၽြန္ေတာ့္ကိုလည္း ‘ေဟ့ … တာရာ ကၽြန္ဝယ္ရာ အဆစ္မပါေစနဲ႔’ ဟု သတိေပးေလ့ရွိ၏။

ဆရာႀကီးမွာ ဘယ္အဖြဲ႔စည္းမွာျဖစ္ျဖစ္ ႐ိုးသားစြာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို အျမဲလိုလားသည္။

ဆရာႀကီးသည္ ဤ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းေသာ ေစတနာေၾကာင့္ပင္ ေအးသည့္ရာသီတြင္ တုိင္းတပါးရပ္ျခားသို႔ သြားျခင္း၊ အစည္းအေဝးမ်ား၊ တရားပြဲမ်ားသို႔ စိတ္အားထက္သန္စြာ တက္ျခင္းျဖစ္ေပ၏။

ဆရာႀကီး၏ အမူအယာမွာ အိုမင္းရင့္ေရာ္ျခင္း၊ ႏြမ္းနယ္ျခင္းတို႔ မရွိဘဲ လန္းလန္းရႊင္ရႊင္၊ ဖ်တ္လတ္ျမန္ ဆန္ေနသည္မွာ သူ၏ ျပင္းျပေသာ စိတ္မာန္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။

(၅) 

ပီကင္းေရာက္သည့္ညက ဧည့္ခံပြဲတခုရွိရာ ဆရာႀကီးသည္ ပင္နီရင္ဖံုး၊ ေရႊဖလားေရာင္တြင္ ပန္းေဖ်ာ့ေသြး အစင္းႀကီးမ်ားျဖင့္ စင္းထားေသာ ေတာင္ရွည္ပုဆိုးႏွင့္ ဝတ္ထားသည္ကို ျမင္ရရာ ျမင့္မားထြားခိုင္ေသာ ကုိယ္ဟန္ အေသြးအေမြးႏွင့္ ၾကည့္ေကာင္းေနသည္။ ဗမာပီပီ ခံ့ခံ့ညားညားႏွင့္ ၾကက္သေရရွိေသာ ႐ုပ္သြင္ျဖစ္သည္။

ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ သခင္လြင္က ‘ဆရာႀကီးက ဖိုးစိန္ႀကီးၾကေနတာပဲ’ ဟု ေျပာလိုက္ေသာအခါ ဆရာႀကီးသည္ ခါးပံုစကို သိမ္းရင္း ‘ေအး … ေအး’ ဟု ရယ္ေမာေနသည္။ ရယ္ပံုမွာ စိတ္ၾကည္လန္းစရာ ေကာင္းေနသည္။

အသားအေရာင္မွာ ဝါညံ့ည့ံ၊ ျဖဴေဖြးေသာ ေငြေရာင္ႏႈတ္ခမ္းေမြးမွာ အသက္အရြယ္ကို ျပသည္မွန္ေသာ္လည္း ရင့္က်က္ၾကည္လင္ေသာ ဣေႁႏၵကို ေလးနက္ေအာင္ ျဖည့္စြမ္းလ်က္ရွိေပသည္။ ပညာရွိ ကဝိတို႔၏ ဟန္ပန္ေပၚေန၏။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းႀကီးကို အစိုးရ၏ အတိုက္အခံသေဘာ ဘယ္ေတာ့မွ မထားရွိခဲ့ေပ။

ခ်ီလီကဗ်ာဆရာႀကီး နီ႐ူဒါဇနီးေမာင္ႏွံဆိုလွ်င္ ဆရာႀကီးကို မ်ားစြာေလးစားၾကသည္။ ႏိုင္ငံျခား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွာ ဆရာႀကီး၏ တည္ၿငိမ္ၾကည္လင္ေသာ ႐ုပ္သြင္ကိုၾကည့္ကာ ခ်စ္ခင္ေလးျမတ္ျခင္း ရွိၾကသည္။ ကဗ်ာဆရာႀကီးဟု ေျပာျပေသာအခါ ‘ဆရာႀကီး၏ ကဗ်ာတပုဒ္ေလာက္ ရြတ္ျပပါ’ ဟု ေတာင္းပန္တတ္ၾကသည္။

ဆရာႀကီးႏွင့္ ခရီးသြားရသည္မွာ လူႀကီးတဦးႏွင့္ သြားရသည္ႏွင့္မတူ ရြယ္တူလူငယ္မ်ားႏွင့္ သြားရသလို ေပ်ာ္စရာေကာင္းသည္။

ဆရာႀကီး၏ ဟာသေၾကာင့္ ရယ္ေမာကာပင္ ေနရေလ၏။

ႏိုင္ငံေရး အေတြ႔အၾကံဳမ်ားသူျဖစ္၍ ဝံသာႏုေခတ္မွ ဖဆပလေခတ္အထိ အျဖစ္အပ်က္ ဇာတ္ေၾကာင္းမ်ားကို ေျပာျပသည္ကုိ နားေထာင္ရသည္မွာ အသိအျမင္ တုိးပြားမွတ္သားေလာက္ပါေပ၏။ အအိပ္အေန၌ ဇီစာမေၾကာင္။ ပူသည္၊ ေအးသည္ ဘယ္ေတာ့မွမညည္း။ လူငယ္မ်ားေရွ႕ကပင္ ဖ်တ္လတ္စြာသြားလာႏိုင္၏။

မ်က္စိမွာ အရြယ္ႏွင့္စာေသာ္ မမႈန္ေသးသည္ကုိ ေတြ႔ရသည္။ စာေရးရာ၌ ေတြေဝဖင့္ေႏွးျခင္းမရွိ။ ေတာက္ေလွ်ာက္ ျဖဴးေျဖာင့္စြာ ေရးခ်သြားႏိုင္သည္။ ေလးခ်ဳိးကို တခါတည္း စပ္သြားႏိုင္သည္။

တ႐ုတ္-ျမန္မာ မိတ္ေဆြျဖစ္အသင္းမွ သဝဏ္လႊာကို ကၽြန္ေတာ့္ေရွ႕၌ပင္ ေရးခ်သည္။ ဧည့္ခံစားပြဲကေလးတြင္ ေရးခ်သည္။ ရွင္မဟာ သီလဝံသ၏ ‘ကဝိမဏၭပါလ’ က်မ္းမွ အကိုးအကားပင္ ထည့္သြင္းသြားသည္။

ေခါင္းရင္းဘက္စားပြဲမွ ေကာ္ပီစာအုပ္ႏွင့္ကူးထားေသာ ‘မူ’ တခုကိုယူလာကာ စာရြက္မ်ားကို ၾကာၾကာ မလွန္ရဘဲ သံုးလိုသည့္ အပိုဒ္ကိုေတြ႔သျဖင့္ ‘တာရာေရ … ဖတ္စမ္း’ ဟု ကၽြန္ေတာ့္လက္သို႔ ကမ္းသည္။

က်ေနာ္က (မ်က္စိမႈန္လွသူျဖစ္၍) ေသးေသာ စာလံုးမ်ားကို မနည္းၾကည့္ယူရ၏။

‘တ႐ုတ္ျပည္တြင္၊ သံုးမည္လႊမ့္ေက်ာ္၊ ေလာင္းရွင္ေတာ္လွ်င္၊ မေဟာသဓာ … လား ဘာလဲ မသိဘူး ဆရာႀကီး၊ ဖတ္လို႔ မရဘူး၊ သဓာေတာ့ မဟုတ္ဘူး’

ဆရာႀကီးက မ်က္မွန္မပါ၊ စာအုပ္ကုိ အနားယူၾကည့္ကာ ‘မေဟာ္မည္သာ’ ဟု ဖတ္ေနေလသည္။

ထို႔ေနာက္ ဆရာႀကီးက ပုဂံေခတ္ ဒိသာပါေမာကၡဆရာေတာ္ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ သံတမန္ကိစၥႏွင့္သြားပံုကို ေရွးကဗ်ာ၊လကၤာ ဂႏၳဝင္မ်ားမွ ထုတ္ႏႈတ္ကာ ေျပာေနသည္။

‘တျပည္နဲ႔တျပည္ဟာ ကူးလူးဆက္ဆံျခင္း ရွိရမယ္ကြ။ ဒါမွ ယဥ္ေက်းမႈရင္းႏွီးမႈရွိမွာ။ ရင္းႏွီးမႈရွိမွ မုန္းစိတ္ ဘာစိတ္မရွိဘဲ နီးစပ္ၿပီး တျပည္နဲ႔တျပည္ စစ္ျဖစ္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ ေဝးမွာပဲ’

ေျပာရင္း သဝဏ္လႊာကုိ ေရးေနသည္။ လက္သန္း၊ လက္သူႂကြယ္မ်ားကို စာရြက္ႏွင့္ထိရွပ္ကာ ေရွးမူရာႏွင့္ ကာရန္သြားကိုဟပ္ေနသည္။

‘နေဘေတြပါလား ဆရာႀကီး’

ဆရာႀကီးက ေရးေနလ်က္က ‘နေဘဆိုတာ စာေပါ့တာေပါ့ကြ’

သဝဏ္လႊာေရးၿပီးလွ်င္ ေရာက္တတ္ရာရာ စကားစျမည္ေျပာရင္းက ၁၉၅၃ – ခုႏွစ္တြင္ အလကၤာေက်ာ္စြာ ဘြဲ႔ထူးမ်ားေပးသည့္အေၾကာင္းေရာက္သြားရာ ‘ပုေလြမႈတ္တဲ့ လူေတြေတာင္ အလကၤာေက်ာ္စြာ ရကုန္ၾကၿပီကြ’ ဟု ကြမ္းေသြးမ်ားႏွင့္ ရယ္ေမာေျပာေနသည္။

ဆရာႀကီးသည္ ကြမ္းဝါးေနျပန္သည္။ ကၽြန္တာ့္အား ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အေျခအေနမ်ားကို ေမးျမန္း၍ ေျပာျပေနရ၏။ အသက္ (၈၀) သို႔ ခ်ဥ္းကပ္ေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဆရာႀကီးသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥ၌ စိတ္ပ်က္အားေလ်ာ့သည္ ဟူ၍ မရွိဘဲ စိတ္အားထက္သန္လ်က္ ရွိေပသသည္။

‘ေအး … ျပည္တြင္းမွာ ေအးခ်မ္းေအာင္ လုပ္ၾကရမွာပဲကြ’

ကၽြန္ေတာ့္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ပိသုကာ ဆရာႀကီးအျဖစ္ တုိး၍ ခင္မင္လာေပသည္။ ။

ဒဂုန္တာရာ 
မတ္လ၊ ၁၉၅၅


 

No comments: