“တကယ္ေတာ့ အႏွစ္ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္မၾကာခင္မွာပဲ ဘယ္သူ ဘာလဲ၊ ဘယ္သူ တပ္မွဴးလဲ ဆိုသည့္အေျဖက ထြက္သြားေခ်ၿပီ။ သမိုင္းကိုျဖင့္ လိမ္ညာမရေတာ့။
သို႔တေစ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းသည္က ယခု ႏွစ္အစိတ္တြင္ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအေပၚ ႐ိုးသားစြာ ခ်စ္ခဲ့ၾကေသာ ဆရာတင္မိုး မရွိေတာ့၊ ဆရာၾကည္ေအာင္ မရွိေတာ့၊ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္က ေရႊျပည္ႀကီးနဲ႔ ေဝးကြာတဲ့ေနရာမွာ၊ ဆရာကိုေလး (အင္းဝဂုဏ္ရည္)၏ ကေလာင္ကလည္း လြတ္လပ္လာသည္မွာ မၾကာေသး …”
“ကႏၲာရျပင္
ပန္းပင္ပြင့္ေစ
စမ္းေရစီးျမ
ငွက္လွေတးဆို
ပ်ဳိေစ .. သစ္ေစ ..
ခ်စ္ႏိုင္ေစ ..” တဲ့ … ။
ကဗ်ာဆရာႀကီးၾကည္ေအာင္က သူ၏ ‘အ႐ိုင္းလြင္ျပင္’ ကဗ်ာတြင္ ဖြဲ႔ဆိုခဲ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္က ဆရာၾကည္ေအာင္၏ ‘မိခင္မာရသြန္’ ကဗ်ာစာအုပ္ကို အမွတ္တရျပန္လွန္ဖတ္႐ႈရင္း ‘အ႐ိုင္းလြင္ျပင္’ ကဗ်ာကိုဖတ္ကာ အထက္ပါ စာပိုဒ္ေလးေရာက္ေတာ့ ကဗ်ာဆရာကို ဖ်ပ္ခနဲ လြမ္းဆြတ္သတိရကာ ဖတ္လက္စစာအုပ္ေလး ရင္ဘတ္ေပၚတင္ရင္း စိတ္ေတြကလည္း အေဝးဆီသို႔ ပ်ံ႕လြင့္သြားေတာ့သည္။
မိုးေဝက ႏိုင္ငံေရးႏြယ္ၿပီး ႐ႈမဝက စာေပအႏုပညာ ႏြယ္သည္။ မိုးေဝမွာ ကဗ်ာမ်ားက ထိုစဥ္က လႈပ္ရွားယိမ္းထိုးေနသည့္ ဗီယက္နမ္ ျပည္သူ႔လြတ္ေျမာက္ေရးစစ္ကို အားေပးဂုဏ္ျပဳမႈမ်ားႏွင့္ နယ္ခ်ဲ႕စစ္ကို ဆန္႔က်င္မႈမ်ား လႊမ္းသည္။ ႐ႈမဝကဗ်ာေတြက လူ႔သေဘာသဘာဝမ်ားမွ ပံုရိပ္မ်ားကို ထင္ဟပ္ေနသည္။ မည္သည့္မဂၢဇင္းက ကဗ်ာဖတ္ဖတ္ အရသာရွိလွသည္။
ဤသို႔ေသာ အဆီအဆိမ့္ကဗ်ာမ်ားထဲမွ ၁၉၇၉ ဝန္းက်င္ေရာက္ေတာ့ မိုးေဝမဂၢဇင္းထဲမွာ ျမန္မာငါးပိေရက်ဳိေလးကို တမာရြက္ႏု လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ေလးႏွင့္ တို႔ကာျမႇဳပ္ကာ စားလိုက္ရသည့္ အရသာမ်ဳိး ကဗ်ာကို ေတြ႔လိုက္ရ၏။ အညာင႐ုပ္သီးေထာင္းေလးႏွင့္ ပဲႏွပ္ခ်က္ေလးစားလိုက္ရသလိုမ်ဳိးလည္း ျဖစ္မွာေပါ့။ ေက်းေတာသံ ကဗ်ာ ၂ ပုဒ္တဲ့။
၁။ သက္ကယ္ပ်စ္ စ ဆံရစ္ခ်
အပ်ဳိဦး ျမဆံရစ္
သက္ကယ္ကိုပ်စ္။
ပ်စ္ဆံက မတိုမရွည္
မိုးယိုမယ္ေလ။
ဆံရစ္ေခြ ညီညာခ်သလို
သက္ကယ္ဆံ တိုရွည္လွေအာင္
အပ်စ္သင္လက္ရာက်မွ
မယ္မင္းႀကီးမ။။
၂။ ႀကိဳးနဲ႔ႀကိမ္ အိုးနဲ႔အိမ္
ရွင္လူထြက္ ႀကိဳးက်စ္လွ်င္
လြန္းၾကက္ထြန္႔ပင္။
ရွင္လူထြက္ ႀကိမ္သတ္လွ်င္
ေမွ်ာ့ဝမ္းပါးပင္။
ပ်ဳိေလးခင္ရဲ႕ သက္လ်ာေလးရယ္
ႀကိဳးႀကိမ္ပိုင္ဖို႔ ခက္ပါေသးတယ္။
အိုးအိမ္ႏိုင္ဖို႔ ရက္သာေဝးတယ္။။
... တဲ့ေလ။
ကဗ်ာဆရာက ‘ၾကည္ေအာင္’ တဲ့။ အလို .. ကၽြန္ေတာ္က ဆရာၾကည္ေအာင္ကိုသိသည္က အားေကာင္းေမာင္းသန္ ရဲရဲေတာက္ကဗ်ာဆရာ အျဖစ္ေလ။
“.............................
လမင္းတရာ၊ သည္ကမၻာဝယ္
သာလ်က္အစဥ္ပါတကား။
သို႔တေစလည္း
သူ႔ေရေျမေပၚ၊ စစ္က်ဴးေက်ာ္ေသာ္
ေရႊေလွာ္အဆင္း၊ ဖိုးလမင္းသည္
ျမစ္တြင္းငုတ္လွ်ဳိးသြားတကား။
ျမစ္မေရတြင္း၊ စစ္ေက်ာ္နင္းလွ်င္
လမင္းမႈန္ရီ၊ ေသြးစြန္းနီကာ
ပီပီ မလင္းႏိုင္ရွာေပ။” ... တဲ့။
ဆရာၾကည္ေအာင္က သူ၏ နာမည္ေက်ာ္ လမင္းတရာ ကဗ်ာမွာ ဖြဲ႔ဆိုခဲ့သည္။
“အသားမဲ(မည္း)ေသာ ခရစ္ေတာ္” ကဗ်ာတြင္လည္း ...
“ခရစ္ေတာ္ဓား၊ ျပည္သူ႔အားကို
အသားမဲမ်ဳိး၊ နီဂ႐ိုးတို႔
ျမတ္ႏိုးယံုၾကည္၊ ေသြးစည္းသည္ေၾကာင့္
တိုင္းျပည္လြတ္ေျမာက္ၾကကုန္အံ့။”
ဟုလည္း အေတြးရဲရဲ ေရးစပ္ခဲ့ေသးသည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ဆရာၾကည္ေအာင္၏ အားမာန္ပါၿပီး ေခတ္စနစ္ကိုထင္ဟပ္ေသာ ကဗ်ာေတြအေပၚ အံႀကိတ္ခဲ့ၾက၊ လက္သီးဆုပ္ခဲ့ၾကသည္။ ဆရာၾကည္ေအာင္ႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး မွတ္မိတာရွိေသးသည္။
သူ၏ လမင္းတရာကဗ်ာစာအုပ္ထြက္လာေတာ့ လူထုေဒၚအမာက လမင္းတရာသာလိမ့္မည္ ေခါင္းစီးျဖင့္ အမွာစာ ေရးသားသည္။ ေဒၚေဒၚ၏ အဆိုပါစာမွ ...
“ဤလိႈင္းတံပိုးၾကားတြင္ လူျဖစ္လာသည့္ လူငယ္မ်ားအနက္ မႏၲေလးတကၠသိုလ္မွ ဖူးပြင့္လားသည့္ တင္မိုး၊ ၾကည္ေအာင္၊ ေမာင္စြမ္းရည္ ဟူေသာ ကဗ်ာဆရာလူငယ္သံုးဦးသည္ သူမ်ားထက္ ရဲရဲေတြးၿပီး ရဲရဲေရးလာၾကသည္။” ဟူေသာ ေရးသားခ်က္က အေတာ္ဂယက္႐ိုက္ခက္ခဲ့တာ မွတ္မိသည္။ ျငင္းၾကခုန္ၾကတာ ဆူညံလုိ႔ေပါ့။
မည္သို႔ဆိုေစ ... ထိုစဥ္ကာလက ကၽြန္ေတာ္တို႔ လူငယ္မ်ားအဖို႔ ေဒၚေဒၚ့အမွာစာတြင္ ဆက္လက္ပါရွိေသာ “ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ဟူ၍ ျဖစ္ေပၚလာရာ၌ (၁) စာဆိုသူ ျဖတ္သန္းႀကီးျပင္းလာခဲ့ရသည့္ ဘဝခရီး၊ (၂) စာဆိုသူခံယူသည့္ ဘဝ အဘိဓမၼာႏွင့္ ဦးတည္ရည္မွန္းခ်က္၊ သို႔မဟုတ္၊ ဘဝႏွင့္ပတ္သက္ေသာ သူ႔ယံုၾကည္ခ်က္၊ (၃) စာဆိုသူ လက္လွမ္းမီသည့္ အသိအျမင္ ဗဟုသုတႏွင့္ ေဝါဟာရတို႔အေပၚတြင္ အေျခခံလ်က္ ကဗ်ာလည္း ေပါက္ဖြားလ်က္ရွိပါသည္။” ဟူေသာ သေဘာထားကို ေလးနက္စြာ ခံယူၾကသည္။
ေဒၚေဒၚက ဆရာၾကည္ေအာင္ကို သံုးသပ္ျပသည့္ “ေမာင္ၾကည္ေအာင္က အႏုပညာသည္ အႏုပညာအတြက္ သက္သက္ဆိုသည္ကို လက္မခံ၊ အလွသည္ အလွသက္သက္ပင္ ျဖစ္မည္ဆိုလွ်င္ ထိုအလွ၌ ဘာတန္ဖိုးရွိသနည္း ဟု သူက ေအာက္ေမ့ပံုရသည္။ အလွသည္ အက်ဳိးရွိေသာ အလွ၊ လူကို အက်ဳိးျပဳေသာ ေက်းဇူးျပဳေသာ အလွျဖစ္ရမည္ဟုလည္း ကိုင္ဆြဲထားဟန္ရွိသည္။ သူက သူ႔ကဗ်ာကို လွ႐ံုအတြက္ သို႔မဟုတ္ ကာရံေျပ႐ံုအတြက္ နားဝင္ပီယံသက္သက္ႏွင့္ မဖြဲ႔၊ သူ႔ကဗ်ာသည္ တိုလိုက တိုေပမည္၊ ရွည္လိုက ရွည္ေပမည္၊ သို႔ေသာ္ ထို အတိုအရွည္တို႔၌ သူ႔ယံုၾကည္ခ်က္ တစ္ကြက္ပါေလသည္ခ်ည္း ေတြ႔ရသည္။” ဟူေသာ အခ်က္ကိုလည္း ေလ့လာသင္ယူခဲ့ရ၏။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း ဆရာၾကည္ေအာင္၏ ဆားတစ္ပြင့္၊ ပ်ားတစ္ခက္၊ ဓားတစ္လက္ ကဗ်ာကို ႏႈတ္တက္ရြတ္ဆိုခဲ့ၾကသည္။
“ကဗ်ာထဲမွာ၊ ဆားမပါလဲ
ရသာလြန္စြဲ၊ ငါ့လွ်ာထဲ။
ကဗ်ာထဲမွာ၊ ပ်ားမပါလဲ
ရသာခ်ဳိျမဲ၊ ငါ့လွ်ာထဲ။
ကဗ်ာထဲမွာ၊ ဓားေတာ့ပါတယ္
မဟာေအာင္ပြဲ၊ ငါ့ရင္ထဲ။” ... တဲ့။
ထို႔ျပင္ ေနာက္ထပ္ စြဲမက္ေနေသးသည့္ ဆရာၾကည္ေအာင္၏ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ရွိပါေသး၏။ ကဗ်ာေခါင္းစဥ္က ေရတေပါက္ေပါက္၊ မီးေတာက္တဟုန္းဟုန္း တဲ့။ အားမာန္ပါလွၾကည့္။ ကဗ်ာကဒီလို ...
၁။ ေအးေအးေလးနဲ႔
ေဆြးျမည့္ေပါက္က်ဳိး
ေရအိုးေအာက္ေျခ
“သံကရြတ္ေခြ”။
၂။ တူသံကညံ
မီးလွ်ံကရဲ
သံခဲထုငွက္
ထက္ျမက္အသြား
“သံမဏိဓား”။ .. ဟူလို။
ဆရာၾကည္ေအာင္ဟုဆိုလွ်င္ အေၾကာင္းအရာအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ စကားလံုးအရေသာ္လည္းေကာင္း အားမာန္အျပည့္ပါေသာ၊ တိုက္ပြဲဝင္ေသာ ကဗ်ာမ်ားေရးဖြဲ႔သူဟု စိတ္ထဲတြင္ စြဲထင္ထားသည္။ ယခု ႐ႈမဝမွာ ေဖာ္ျပပါရွိသည့္ ကဗ်ာေတြက ေက်းလက္ေတးကဗ်ာေတြ ျဖစ္ေနေတာ့ အံ့ၾသမိသည္။ အ့ံၾသသည္က ေျပာင္းလဲသြားလို႔ မဟုတ္။ ေက်းလက္ကိုေရာ၊ ျမန္မာစာေပကိုေရာ ႏိုင္နင္းသူမို႔ အခုကဗ်ာေတြကလည္း ထူးျခားလွပေနေတာ့သည္။ ကနဦးက ေျပာသလို အညာေက်းလက္ထမင္းဝိုင္းမွာ ၿမိန္ေရယွက္ေရ စားလိုက္ရသလိုမ်ဳိးေပါ့။ အခုလည္း ၾကည့္ေလ။ ႐ႈမဝ မဂၢဇင္းမွာ ...
“ေျမ႐ိုင္းထြင္ျခင္း ကဗ်ာ၂ ပုဒ္”
၁။ ဓားမဦးခ် လယ္တီစ
လယ္တီဖို႔ေတာထြင္
ႏြယ္ပင္နဲ႔ အိုင္ခြက္။
ဖီးထေအာင္ ျခင္႐ိုင္းကိုက္
ကၽြံလိုက္တဲ့ဗြက္။
ကိုက္ပေစေလ
ကၽြံပေစ တအားတက္။
ၾကင္စဦးေမာင္ႏွံပ်ဳိတို႔
ဓားမကို ထက္ေအာင္ေသြးပါလို႔
လယ္တီေျမပြားေအာင္ေမြးမယ္ေပါ့
သားေျမးလက္ထက္။
၂။ ဓားေသြးေက်ာက္
အာေျခာက္လို႔ ေနေန
ေရကိုေတာ့ မေသာက္။
သံေသြးသာ သူကေသာက္
ဓားေသြးတဲ့ေက်ာက္။
ေျမယာမဲ့ အဖိုးအို
ဓားမကို ထိုင္ကာေသြး။
ယာသစ္ထြင္ ေမွ်ာ္ရည္ေတြး
ခြန္အားကိုေမြး။
... တဲ့။
သည့္အရင္ကလည္း ႐ႈမဝမွာ ေက်းေတာသူဖို႔ ကဗ်ာ၂ ပုဒ္၊ ပ်ဳိေလးတို႔အိပ္ခန္းသာ ကဗ်ာ၂ ပုဒ္ စတာေတြကိုလည္း ဆက္တိုက္ ဖတ္ခဲ့ရသည္။ ေျမ႐ိုင္းတြင္ျခင္း ကဗ်ာ၂ ပုဒ္မတိုင္ခင္လမွာ ႐ႈမဝေဖာ္ျပခဲ့သည့္ မိခင္မာရသြန္ အမည္ရွိ ကဗ်ာကေတာ့ အႏုပညာအရေရာ၊ အေတြးအေခၚအရပါ ထင္ရွားခဲ့သည့္ကဗ်ာ ျဖစ္သည္။
သားသယ့္ အေမ
မိုင္ရွည္တာေဝး
အေျပးသမား။
သားသမီးခ်စ္
သက္လံုျဖစ္ေအာင္
ေျပာင္းပစ္သလား။ ... တဲ့။
သားသမီးအပူ၊ သားသမီးေဇာ၊ သားသမီး ပရိေဒဝ စသည့္ အတိဒုကၡမ်ားအၾကားမွ အေမမ်ားစြာကို ကိုယ္စားျပဳလိုက္သည့္ ကဗ်ာ ျဖစ္ေနသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဝန္းက်င္မွာ မိခင္မာရသြန္ေတြ အမ်ားႀကီး။ ထိုကဗ်ာကို ေခါင္းစီးတပ္၍ ဆရာၾကည္ေအာင္၏ ကဗ်ာလံုးခ်င္း စာအုပ္တစ္အုပ္ကိုလည္း ၁၉၈၅ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလမွာ လူထုႀကီးပြားေရး စာအုပ္တိုက္က ထုတ္ေဝလိုက္သည္။ ဆရာၾကည္ေအာင္၏ ရဲေဘာ္မိတ္ေဆြ၊ တကၠသိုလ္ေမာင္ေစာလြင္၏ ကဗ်ာစာအုပ္ပါ အမွာစာကလည္း ဟည္းထ ပြက္ေလာညံသြားျပန္၏။
ၾကည္ေအာင္ - သာႏိုး
တင္မိုး - စြမ္းရည္
ကိုေလး (အင္းဝဂုဏ္ရည္) တို႔ဟာ ကဗ်ာစာေပတပ္ဦးက တပ္မွဴးေတြျဖစ္တယ္လို႔ ရဲရဲႀကီး ဆိုလိုက္ပါတယ္ဟု ဗိန္းေမာင္းတီး ကန္႔လန္႔ကာဖြင့္လိုက္ေသာ စာသားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ရိၾက၊ ခနဲ႔ၾက၊ ေဆာ္ၾက၊ ကေလာ္ၾကသည့္ ေဆာင္းပါးေတြမ်ား ပလူပ်ံလို႔။ တကယ္ေတာ့ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ မၾကာခင္မွာပဲ ဘယ္သူ ဘာလဲ၊ ဘယ္သူ တပ္မွဴးလဲဆိုသည့္အေျဖက ထြက္သြားေခ်ၿပီ။ သမိုင္းကိုျဖင့္ လိမ္ညာမရေတာ့။
သို႔တေစ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းသည္က ယခု ႏွစ္အစိတ္တြင္ တိုင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ဳိးအေပၚ ႐ိုးသားစြာ ခ်စ္ခဲ့ၾကေသာ ဆရာတင္မိုး မရွိေတာ့၊ ဆရာၾကည္ေအာင္ မရွိေတာ့၊ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္က ေရႊျပည္ႀကီးနဲ႔ ေဝးကြာတဲ့ေနရာမွာ၊ ဆရာကိုေလး (အင္းဝဂုဏ္ရည္)၏ ကေလာင္ကလည္း လြတ္လပ္လာသည္မွာ မၾကာေသး။
ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာျဖင့္ အခ်င္းခ်င္းဆံုေတြ႔ၾကလွ်င္ ဆရာဂ်မ္း (ဆရာတင္မိုး)၊ ဆရာစြမ္း (ဆရာေမာင္စြမ္းရည္)ႏွင့္ ဆရာၾကည္ (ဆရာၾကည္ေအာင္)တို႔အေၾကာင္းကို လြမ္းလြမ္းဆြတ္ဆြတ္ေျပာဆိုကာ သတိတရရွိေနၾကဆဲ ျဖစ္သည္။ ဆရာတို႔တေတြႏွင့္ ဆံုေလတိုင္း အထူးသျဖင့္ ဆရာၾကည္ေအာင္၏ ႐ိုးသားပြင့္လင္းစြာ တုတ္ထိုးအိုးေပါက္ ေျပာဆိုဆံုးမသည့္ ေလသံကိုေတာ့ လြမ္းဆြတ္ေနမိသည္။ အေျပာအဆိုပြင္းလင္းမႈ၏ ေနာက္ကြယ္၏ ဆရာ့ေစတနာကလည္း ႐ိုးရွင္းစြာ အထင္းသား ျမင္ရျပန္၏။
ယခုလို ေဟာေျပာပြဲရာသီေတြမွာ သစ္မရွိသည့္ၾကား ဝါးေပါင္ကြပ္ဆိုသကဲ့သို႔ လူမရွိ၍ မျဖစ္မေန ကၽြန္ေတာ္ ေဟာေျပာပြဲစင္ျမင့္ေပၚ တက္ရေလတိုင္း ဆရာၾကည္ေအာင္ကို သတိရသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၁၅ ႏွစ္ဝန္းက်င္က ျဖစ္မွာေပါ့။ မႏၲေလးၿမိဳ႕ရွိ အထင္ကရ အလြတ္ပညာသင္ေက်ာင္းႀကီးတစ္ေက်ာင္းမွ စာေပေဟာေျပာပြဲတြင္ ကၽြန္ေတာ္က မတန္မရာျဖင့္ အင္းဝဆရာႏွစ္ပါးႏွင့္အတူ ေဟာေျပာခြင့္ရသည္။ အင္းဝဆရာႏွစ္ပါးဆိုတာ ဆရာၾကည္ေအာင္ ႏွင့္ ဆရာကိုေလး (အင္းဝဂုဏ္ရည္)တို႔ ျဖစ္သည္။ ကၽြန္ေတာ္က ပြဲဦးထြက္ေပါ့။ ဝမ္းစာမရွိ၊ အေတြ႔အၾကံဳမရွိေတာ့ တစ္နာရီစာေလာက္ကို စာရြက္ေတြ တစ္ရြက္ၿပီးတစ္ရြက္ဖတ္ၿပီးမွ ကၽြန္ေတာ္ ေဟာေျပာသည္။ ကေလးေတြက ငိုက္လို႔။
သည္အျဖစ္အပ်က္ကိုၾကည့္ၿပီး ဆရာၾကည္ေအာင္က ကၽြန္ေတာ့္ကို ေထာက္ျပသည္။ ပိုင္ႏိုင္သည့္အေၾကာင္းအရာကို စာရြက္လႊတ္ၿပီး အပီအျပင္ ေဟာေျပာႏိုင္ဖို႔ႏွင့္ အေလးအေပါ့ ေလယူေလသိမ္းကစအစ ဂ႐ုစိုက္ဖို႔ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း သြန္သင္သည္။ ဆရာ့ေက်းဇူးေၾကာင့္ ယခု လူ႐ိုေသရွင္႐ိုေသ အထိုက္အေလ်ာက္ေလး ေဟာေျပာပြဲစင္ျမင့္ေပၚ တက္ေနရပါ၏။
ကၽြန္ေတာ္သည္ မိခင္မာရသြန္ ကဗ်ာစာအုပ္ကို ရင္ဘတ္ေပၚတင္ရင္း အေတြးေတြ အေဝးဆီပ်ံ႕လြင့္ကာ မ်က္ရည္တစ္စပင္ စို႔လာပါေသးသည္။
ဘာပဲေျပာေျပာ ကိုယ့္အေပၚ သြန္သင္ဆံုးမ ေထာက္ျပမည့္သူေတြရွိေနလွ်င္ အလိုလို ကိုယ္က ႏုပ်ဳိေနသည္။ အခုေတာ့ ...။
No comments:
Post a Comment