“ျပည္သူလူထုရဲ႕ ‘သိပိုင္ခြင့္’ ကို မေလးစားရင္ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီလို႔ ဆိုႏိုင္မွာလဲ။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းသာ သိၿပီး တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႔လုပ္တယ္ဆိုတာက အာဏာရွင္စနစ္ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေရြးခ်ယ္ခ်မွတ္ရမွာက မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူေတြ ျဖစ္တယ္။ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူလူထု မသိအပ္တဲ့အရာ ဘာမွ် မရွိေစရဘူး။ တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ဳိးရဲ႕ ကံၾကမၼာနဲ႔ ပတ္သက္တာမွန္သမွ် မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူေတြ သိခြင့္ရွိတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားမွန္သမွ် ျပည္သူလူထုရဲ႕ ‘သိပိုင္ခြင့္’ ရွိမႈက …”
စာဖတ္ဝါသနာပါၿပီး စာေတာ္ေတာ္ဖတ္တဲ့ လူငယ္ေလးတစ္စုနဲ႔ စကားေျပာရင္း ဂ်ာနယ္ေတြမွာ စာအျမဲတမ္းေရးေနတဲ့ ကေလာင္အမည္တခ်ဳိ႕ကို ရြတ္ျပၿပီး ဘယ္သူဘယ္ဝါဆိုတာ သိပါသလားလို႔ေမးၾကေတာ့ မသိတဲ့အေၾကာင္း ျပန္ေျပာလိုက္တယ္။
စာလုပ္ငန္း ယဥ္ေက်းမႈ
အားလံုး အံ့ၾသသြားႀကပံုရတယ္။ တကယ္မသိလို႔ မသိဘူးလို႔ေျပာလိုက္တာပါ။ သူတို႔ေျပာတဲ့ ကေလာင္အမည္ေတြဟာ ပရိသတ္ကေစာင့္ဖတ္ၾကတဲ့အမည္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ္တုိင္လည္း သူတို႔စာေတြကို မလြတ္တမ္းဖတ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆိုတာေတာ့ တစ္ခါမွေမးမၾကည့္ဖူးပါဘူး။ သူတို႔ေရးေနတဲ့ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြက အယ္ဒီတာေတြ ကိုယ့္ဆီမျပတ္ ဝင္ထြက္သြားလာေနၾကေပမယ့္ ေစာင့္စည္းတဲ့အေနနဲ႔ ေမးမၾကည့္ခဲ့ဘူး။ ကိုယ္တိုင္ အယ္ဒီတာ လုပ္ခဲ့သူျဖစ္ေတာ့ လူမသိေစခ်င္လို႔ ကေလာင္အမည္ခံေရးတာကို အယ္ဒီတာက ကိုယ့္သေဘာနဲ႔ကိုယ္ ဖြင့္မေျပာသင့္ဘူးဆိုတဲ့ စာလုပ္ငန္းယဥ္ေက်းမႈကို ေစာင့္ထိန္းခဲ့တယ္။
ေက်ာင္းဆရာနဲ႔ အရက္
စည္းကမ္းက်င့္ဝတ္အျဖစ္ အတိအက် ေရးသားျပ႒ာန္းထားတာ မဟုတ္ေပမယ့္ ဘယ္လုပ္ငန္းနယ္ပယ္မွာဆုိ လိုက္နာမွေကာင္းတဲ့ က်င့္ဝတ္မ်ဳိးေတြ ရွိတတ္တယ္။ ဥပမာ ေက်ာင္းဆရာတစ္ေယာက္ဟာ ေက်ာင္းခ်ိန္ျပင္ပမွာေတာင္ အရက္ေသစာေသာက္စားျခင္းမျပဳရလို႔ တားဆီးပိတ္ပင္ထားတဲ့ ဥပေဒမရွိဘူး။ စည္းကမ္းက်င့္ဝတ္လည္း မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာေတာ့ ဆရာလုပ္ၿပီး အရက္မူးေနတာကို လူေတြက လက္မခံၾကဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာေနၿပီး ေက်ာင္းဆရာလုပ္ရင္ေတာ့ ဒီက်င့္ဝတ္ကို ေလးစားလိုက္နာသင့္တယ္။ ဒါဟာ ယဥ္ေက်းမႈတစ္ရပ္ ျဖစ္တယ္။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ႀကိဳက္လုိ႔ေသာက္တာ သူမ်ားကိုမထိခိုက္ရင္ၿပီးတာပဲ မဟုတ္လားလို႔ ေျပာစရာရွိတယ္။
အနႏၱဂိုဏ္းဝင္
အဲဒီလို ေျပာသူေတြအတြက္ကေတာ့ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ျမန္မာျပည္မွာလူျဖစ္လာရတာကိုပဲ အျပစ္တင္ေပေတာ့လို႔ ေျပာရလိမ့္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေက်ာင္းဆရာမလုပ္ဘဲ တျခားအလုပ္ ေျပာင္းလုပ္ေပါ့။ ျမန္မာလူမ်ဳိးေတြက ေက်ာင္းဆရာကို အနေႏၱာ အနႏၱငါးပါးထဲေတာင္ ထည့္သြင္းၿပီး အေလးအျမတ္ျပဳၾကသလို ေက်ာင္းဆရာေတြဆီက ေတာင္းဆိုမႈကလည္း ႀကီးမားမ်ားျပားတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ေက်ာင္းဆရာက ေက်ာင္းသူတပည့္မကို လက္ထပ္ယူတာမ်ဳိးကို ဘယ္သူကမွ အထူးအဆန္းလုပ္ ေျပာမေနၾကဘူး။ ျမန္မာျပည္မွာလည္း ဥပေဒအရ တားျမစ္ပိတ္ပင္ထားတာ မရွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ယူတာေတြ႔ၾကည့္ပါလား။ အမ်ားတံေတြးခြက္မွာ ပက္လက္ေမ်ာၿပီးသာ မွတ္ေပေရာ့ပဲ။
႐ိုင္းပ်တဲ့ အျပဳအမူ
စာေပနယ္မွာလည္း သီးျခားလကၡဏာေဆာင္တဲ့ က်င့္ဝတ္ေတြရွိပါတယ္။ အယ္ဒီတာက ကေလာင္အမည္ကို ထုတ္ေဖာ္မေျပာအပ္သလို၊ သတင္းေပးသူ သတင္းေရးသူ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆိုတာလည္း ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားျခင္း မျပဳရပါဘူး။ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းတိုက္ကို အလည္သြားရင္းနဲ႔ အယ္ဒီတာစားပြဲေပၚမွာေတြ႔ရတဲ့ စာမူထပ္ႀကီးကို ဆြဲယူ ဖတ္႐ႈတာမ်ဳိးလည္း မလုပ္ရပါဘူး။ ဒါမ်ဳိးကေတာ့ စာေပနယ္မွ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘယ္နယ္ပယ္မွာျဖစ္ျဖစ္ မလုပ္အပ္တဲ့အရာ ျဖစ္တယ္။ တျခားသူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ စားပြဲေပၚက စာျဖစ္ၿဖစ္၊ စာအုပ္ျဖစ္ျဖစ္ ဆိုးခနဲ ဆတ္ခနဲ ဆြဲယူၾကည့္႐ႈတာ အင္မတန္႐ိုင္းပ်ပါတယ္။ လူ႔ယဥ္ေက်းမွန္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္ရပါတယ္။
အားလံုး အသိေပးၿပီး
လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္က မသိေစခ်င္လို႔ တမင္ဖံုးကြယ္လွ်ဳိ႕ဝွက္ထားတာကို ဇြတ္အတင္းသိေအာင္ မလုပ္သင့္ဘူး။ တစ္ဖက္သားရဲ႕ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ (Privacy) ကို ေလးစားရပါမယ္။ ဒါက ပုဂၢလိက လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္မွာ ေျပာတာပါ။ ႏိုင္ငံေရးနယ္ပယ္မွာေတာ့ အဲဒီလိုမဟုတ္ဘူး။ လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ တိုင္ေရးျပည္ေရးကိစၥ မွန္သမွ်ကို တိုင္းသူျပည္သားအားလံုးကို အသိေပးၿပီး ျပည္သူအားလံုးရဲ႕ အဆံုးအျဖတ္ကို ေတာင္းခံရပါတယ္။ ျပည္သူမသိေအာင္ ဘာမွမလုပ္ရပါဘူး။ အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥ မွန္သမွ်ကို ျပည္သူလူထုက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုတင္ျပၿပီး အဆံုးအျဖတ္ ရယူရတယ္။ ပိုၿပီးအေရးႀကီးတဲ့ကိစၥမ်ဳိးဆိုရင္ တစ္မ်ဳိးသားလံုးရဲ႕ဆႏၵကို ျပည့္သူ႔ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပၿပီး ေတာင္းခံရပါတယ္။
ျပည္သူ႔အဆံုးအျဖတ္ နာခံ
ဒါက ဒီမိုကေရစီရဲ႕အႏွစ္သာရ ျဖစ္တယ္။ အရာရာမွာ အႂကြင္းမဲ့ အာဏာပိုင္စိုးသူဟာ ျပည္သူလူထုသာျဖစ္တယ္ ဆိုတဲ့သေဘာ ျဖစ္တယ္။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံႀကီးေတြမွာဆိုရင္ တိုင္းျပည္ရဲ႕အေျခအေနကို တုိင္းသူျပည္သားအားလံုး သိရွိရေအာင္ အစိုးရက ပံုမွန္ရွင္းလင္းတင္ျပမႈေတြ လုပ္ၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕က တစ္လတစ္ႀကိမ္၊ တခ်ဳိ႕က တစ္ပတ္တစ္ႀကိမ္ ျပဳလုပ္ၾကတယ္။ အရာရာကို ျပည္သူလူထုကို အသိေပးၿပီး ျပည္သူ႔အဆံုးအျဖတ္ကို နာခံတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာျဖစ္တယ္။ ဒီလုိတင္ျပ႐ံုေလာက္နဲ႔ မလံုေလာက္ေသးဘူးထင္ရင္ လႊတ္ေတာ္နဲ႔ ႏုိင္ငံေတာ္ ေမာ္ကြန္းတိုက္မွာရွိတဲ့ အစိုးရ စာရြက္စာတမ္းေတြ၊ မွတ္စုမွတ္ရာေတြကို ေတာင္းယူစစ္ေဆးၾကည့္႐ႈႏိုင္ၾကတယ္။
သိပိုင္ခြင့္
အေရးႀကီးကိစၥအျဖစ္သတ္မွတ္တဲ့ လွ်ဳိ႕ဝွက္နဲ႔ ကန္႔သတ္ စာရြက္စာတမ္း၊ မွတ္စုမွတ္ရာေတြကိုလည္း သက္တမ္း၂၅ ႏွစ္သာ ပိတ္ပင္တားဆီးထားတယ္။ ၂၅ ႏွစ္ျပည့္တာနဲ႔ ကန္႔သတ္စာရင္းက ပယ္ဖ်က္ၿပီး ဘယ္သူမဆို ၾကည့္႐ႈခြင့္ေပးတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ကိစၥမ်ားဆိုရင္ အစိုးရေတြက ကန္႔သတ္ထားေပမယ့္ အေျခခံဥပေဒခံု႐ံုးက တိုင္းသူျပည္သားမ်ားရဲ႕ သိပိုင္ခြင့္ (Rights to Know ) အရ ကန္႔သတ္ခ်က္ကို ပယ္ဖ်က္ရမယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္လို႔ဖြင့္ေပးလိုက္ရတာေတြ ရွိတယ္။
ေလးစားဖို႔ အထူးလိုအပ္
ျပည္သူလူထုရဲ႕ ‘သိပိုင္ခြင့္’ ကို မေလးစားရင္ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီလို႔ ဆိုႏိုင္မွာလဲ။ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းသာ သိၿပီး တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္းရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္နဲ႔လုပ္တယ္ဆိုတာက အာဏာရွင္စနစ္ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ဆံုး ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ေရြးခ်ယ္ခ်မွတ္ရမွာက မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူေတြ ျဖစ္တယ္။ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူလူထု မသိအပ္တဲ့အရာ ဘာမွ် မရွိေစရဘူး။ တိုင္းျပည္နဲ႔လူမ်ဳိးရဲ႕ ကံၾကမၼာနဲ႔ ပတ္သက္တာမွန္သမွ် မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူေတြ သိခြင့္ရွိတယ္။ ႏိုင္ငံေရးသမားမွန္သမွ် ျပည္သူလူထုရဲ႕ ‘သိပိုင္ခြင့္’ ရွိမႈကို ေလးစားၾကဖို႔ အထူးလိုအပ္ပါတယ္။
၂၀. ၀၂. ၂၀၁၂ ထုတ္ Favourite News Journal မွာ ပါတဲ့ ေဆာင္းပါး။
No comments:
Post a Comment