ေလာကမွာ လူရယ္လုိ႔ျဖစ္လာၾကရင္ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ ဘာသာေရး အစရွိတဲ့ အေရးေတြကုိ လူသားတုိင္း မလႊဲမေရွာင္သာ ရင္ဆုိင္ၾကရမွာပါ။ ဒီအေရးေတြအားလုံးထဲမွာ ဘာသာေရးကလြဲရင္ က်န္အေရးေတြအားလုံးဟာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္အမ်ားနဲ႔ ဆက္ဆံလုပ္ကုိင္ၾကရတဲ့ အရာေတြပါ။ ဘာသာေရး (ဗုဒၶဘာသာ)ကေတာ့ ကုိယ့္ရဲ႕စိတ္ကုိ ျဖဴစင္သန္႔ရွင္းတည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းၿပီး ပရမတ္တုိ႔ရဲ႕ သေဘာသဘာဝအမွန္ကုိ အမွန္အတုိင္းသိျမင္ေအာင္ အဲဒီ ႐ုပ္၊ နာမ္၊ ခႏၶာ၊ ပရမတ္တုိ႔ရဲ႕ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ လကၡဏာ ၃ ပါးမွတဆင့္ သစၥာ ၄ ပါးကုိ ထုိးထြင္းသိျမင္ေအာင္ က်င့္ၾကံရတာျဖစ္ေလေတာ့ ကုိယ့္စိတ္ကုိ ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ တဦးတည္းက်င့္ၾကံရတဲ့အလုပ္ပါ။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ၄၅ ဝါပတ္လုံး ေလာကသားေတြကုိ မနားမေန ေဟာၾကားခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ေတြရဲ႕ အႏွစ္ခ်ဳပ္ကေတာ့ “မေကာင္းမႈေရွာင္၊ ေကာင္းမႈေဆာင္၊ ျဖဴေအာင္စိတ္ကုိထား” ဆုိၿပီး ၃ ခ်က္တည္းပါ။ ျမတ္စြာဘုရားက ကၽြန္မတုိ႔ လူသားေတြ ေရွာင္ၾကဥ္ရမယ့္ အကုသုိလ္ ဒုစ႐ုိက္ေတြကုိ ကာယဒုစ႐ုိက္ ၃ ပါး၊ (သူတပါးအသက္ သတ္ျခင္း၊ သူတပါးဥစၥာကုိ မတရားရယူျခင္း၊ သူတပါးအိမ္ရာကုိ ျပစ္မွားျခင္း)၊ ဝစီဒုစ႐ုိက္ ၄ ပါး(လိမ္ညာေျပာဆုိျခင္း၊ ၾကမ္းတမ္းစြာ ဆဲဆုိျခင္း၊ ကုန္းေခ်ာစကားေျပာျခင္း၊ သိမ္ဖ်င္းယုတ္ညံ့ေသာ စကားကုိေျပာျခင္း)၊ မေနာဒုစ႐ုိက္ ၃ ပါး (သူတပါးပစၥည္းကုိ မတရားလုိခ်င္ျခင္း(ေလာဘ)၊ သူတပါးကုိ ပ်က္စီးေစလုိျခင္း(ေဒါသ)၊ အယူလြဲမွားျခင္း (ေမာဟ)ဆုိၿပီး ၁၀ ပါး တိတိက်က် ေဟာၾကားေပးခဲ့ပါတယ္။
ကမၻာေစာင့္သီလျဖစ္တဲ့ လူမ်ဳိးႏြယ္ေစာင့္သီလျဖစ္တဲ့ ၅ ပါးသီလဟာ ကုိယ့္ေၾကာင့္တပါးသူေတြ ဒုကၡမေရာက္ေအာင္ ေစာင့္ထိန္းရတဲ့ လူက်င့္ဝတ္ပါ။ သူတပါးအသက္ကုိ သတ္ခြင့္ၾကံဳလာတုိင္း၊ သူတပါး ဥစၥာကုိ မတရားရယူခြင့္ၾကံဳလာတုိင္း၊ သူတပါးသားမယားကုိ ျပစ္မွားခြင့္ၾကံဳလာတုိင္း၊ သူတပါးကုိ လိမ္ညာေျပာဖုိ႔ၾကံဳလာတုိင္း အဲဒီ ကာယ၊ ဝစီဒုစ႐ုိက္ေတြကုိ မက်ဴးလြန္ျဖစ္ေအာင္ မိမိကုိယ္ကုိယ္ သတိထားေစာင့္ထိန္းျခင္းဟာ လူဆုိတဲ့သတၱဝါကုိ အျခားေသာ တိရိစၦာန္ဆုိတဲ့ သတၱဝါထက္ ျမင့္ျမတ္ေအာင္ ပုိင္းျခားျမႇင့္တင္ေပးထားတဲ့ လူက်င့္ဝတ္ေတြပါ။
အရက္ေသာက္လုိက္လုိ႔ သတိ၊ အသိဉာဏ္ေတြ ေမ့ေလ်ာ့ခ်ဳိ႕ယြင္းသြားခဲ့ရင္ ပုထုဇဥ္တုိင္းမွာ အႏုသယကိေလသာအျဖစ္ ကိန္းေနတဲ့ မေနာဒုစ႐ုိက္ ၃ ပါးကုိ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္စြမ္းမရွိေတာ့ဘဲ ကာယဒုစ႐ုိက္၊ ဝစီဒုစ႐ုိက္ေတြအထိ က်ဴးလြန္တတ္ၾကလုိ႔ အရက္ေသာက္ျခင္းဟာ အကုသုိလ္ဒုစ႐ုိက္မွာ မပါဝင္ေပမယ့္ ၅ ပါးသီလထဲမွာ ထည့္ထားတာပါ။
ကၽြန္မတုိ႔ဟာ မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ဒုစ႐ုိက္ေတြကုိ ေရွာင္ၾကဥ္တဲ့ ဝါရိတၱသီလကုိ ေစာင့္ထိန္း႐ုံနဲ႔ မလုံေလာက္ပါဘူး။ ေကာင္းမႈကုသုိလ္ ေလာကေကာင္းက်ဳိး ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားကုိ ျပဳလုပ္ျခင္းဆုိတဲ့ စာရိတၱသီလကုိ ပါျဖည့္က်င့္ပါမွ သီလကုိ တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ ေစာင့္ထိန္းရာေရာက္ပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရား အဆုံးအမအတုိင္း မေကာင္းမႈ အကုသုိလ္ဒုစ႐ုိက္ေတြကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး ေကာင္းမႈကုသုိလ္ အမ်ားေကာင္းက်ဳိး ပရဟိတအလုပ္ေတြကုိလုပ္ကုိင္ၾကလုိ႔ အေၾကာင္းအက်ဳိး နိယာမအရ ေကာင္းက်ဳိးတရားေတြ ရရွိလာခ်ိန္မွာ (ေလာကရွိ အက်ဳိးတရားတိုင္းဟာ အေၾကာင္းတရားနဲ႔ မကင္းဘူးဆုိတာကုိ နားလည္သေဘာေပါက္တဲ့ ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္) သာမရွိခဲ့ရင္ စိတ္ကုိျဖဴေအာင္ထားႏုိင္ဖုိ႔က ခက္ျပန္ေရာ။
ပစၥယပရိဂၢဟဉာဏ္ဟာ ပုထုဇဥ္လူသားတုိင္းမက္ေမာတဲ့ လာဘ္လာဘ ေပါမ်ားျခင္း၊ လူအမ်ားက ျမတ္ႏုိးၾကည္ညိဳ ေလးစားျခင္း၊ ေလာကမွာ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားျခင္း ဆုိတဲ့ေကာင္းက်ဳိးနဲ႔ ေတြ႔ၾကံဳရရင္ ဒါေတြကုိ အေၾကာင္းေကာင္းေတြ လုပ္လုိ႔ျဖစ္ထြန္းလာတဲ့ အက်ဳိးေကာင္း ေလာကဓံေတြအျဖစ္ ဆင္ျခင္သိျမင္ႏုိင္လုိ႔ ငါ၊ ငါ့ဥစၥာဆုိၿပီး ေလာဘ မတက္ေအာင္ ဆင္ျခင္ႏုိင္စြမ္းရွိပါတယ္။
ျဖဴစင္ျမင့္ျမတ္တဲ့၊ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံတဲ့ ကုသုိလ္စိတ္ကုိ အေျချပဳၿပီးကုသုိလ္ ေကာင္းမႈေလာကအက်ဳိးေတြျပဳလုပ္ရင္းက ရရွိလာတဲ့ဒီလို လာဘ၊ သကၠာယ၊ သိေလာကတုိ႔ေၾကာင့္ ကုိယ့္ရဲ႕စိတ္ေတြဟာ ျပန္လည္ ညစ္ႏြမ္းသြားရမယ္ဆုိရင္ တကယ္ႏွေျမာဖုိ႔ ေကာင္းပါတယ္။
(တကယ္ေတာ့ ေလာကမွာ ရရွိလာၾကတဲ့ ေကာင္းက်ဳိးတရားေတြအားလုံး၊ တုိက္ခုိက္လာၾကတဲ့ ဆုိးက်ဳိးတရားေတြအားလုံးေၾကာင့္ ကုိယ့္ရဲ႕စိတ္မွာ ေလာဘ၊ ေဒါသ ေစတသိက္ေတြ ျခယ္လွယ္ခြင့္မရေအာင္ သတိပ႒ာန္တရားနဲ႔ ဆင္ျခင္ေနထုိင္ျခင္းဟာ စိတ္ကုိျဖဴေအာင္ထားေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။)
အကုသုိလ္ဒုစ႐ုိက္ ၁၀ ပါး မေကာင္းမႈတရားမ်ားကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊ မဂၤလသုတ္ပါ ၃၈ ျဖာေသာ ေကာင္းမႈတရားမ်ား၊ ေမတၱာ သုတ္ပါ ၁၅ ပါးေသာ ေကာင္းမႈကုိယ္က်င့္ တရားမ်ား၊ ေလာကေကာင္းက်ဳိး ပရဟိတလုပ္ငန္းမ်ားကုိ က်င့္ၾကံလုပ္ကိုင္ျခင္း၊ ကုိယ့္ဘဝမွာ ေတြ႔ၾကံဳလာရတဲ့ အေကာင္းအဆုိး ေလာကဓံအားလုံးကုိ အေၾကာင္းအက်ဳိးမ်ားအျဖစ္ သတိပညာႏွင့္ဆင္ျခင္ေနျခင္းသည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ ေဒသနာႏွင့္အညီ က်င့္ၾကံေနထုိင္ၾကျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
နိဂုံးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ ကၽြန္မေျပာခ်င္တာကေတာ့ လူ႔ေလာကႀကီးမွာ ကၽြန္မတုိ႔ မျဖစ္မေန လုပ္ကိုင္ေနၾကရတဲ့ အေရးေတြအားလုံးကုိ ျမတ္စြာဘုရားရဲ႕တရားဓမၼ၊ ဘာသာေရးနဲ႔ တြဲဖက္ၿပီး လုပ္ကုိင္ၾကရမယ္ဆုိတာကုိပါ။
သူရဲ႕ေဖ့ဘုတ္က ျပန္လည္ကူးယူ ေဖာ္ျပပါတယ္။
No comments:
Post a Comment