Thursday, June 24, 2010

၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ အနာဂတ္ (၉)

အပိုင္း (၄)

အပိုင္း (၄) မွာေတာ့ ျပည္ေထာင္စုစနစ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရးေတြ အေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးထားပါတယ္။ ဦးေမာင္ေမာင္သန္း စီစဥ္ၿပီးေတာ့ ေဒၚသီတာႏြယ္က တင္ဆက္ေပးမွာပါ ခင္ဗ်ာ။

ေသာတရွင္မ်ားရွင္၊ အေျခခံဥပေဒနဲ႔ အနာဂတ္ေရး အစီအစဥ္ စတုတၳပိုင္းအျဖစ္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္းမွာပါဝင္တဲ့ ျပည္ေထာင္စုစနစ္နဲ႔ ဒီအေျခခံဥပေဒဟာ တုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ အခြင့္အေရးကို ဘယ္ေလာက္ အာမခံမလဲဆိုတဲ့အေၾကာင္း တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ဥပေဒပညာရွင္ေတြနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ႕အျမင္ကို တင္ျပမွာျဖစ္ပါတယ္။

အေျခခံဥပေဒမူၾကမ္း ပုဒ္မ ၈ မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ျပည္ေထာင္စုစနစ္ႏွင့္ ဖြဲ႔စည္း တည္ေဆာက္သည္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ဒီေတာ့ ဘယ္လိုျပည္ေထာင္စုအမ်ဳိးအစားကို ဆိုလိုပါသလဲ။ ျပည္ေထာင္စု စနစ္ဆိုရင္ ဘယ္လိုအဂၤါရပ္ေတြနဲ႔ ညီၫြတ္ရသလဲဆိုတာ ၁၉၄၇ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းစဥ္ကာလ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ လက္မွတ္ေရးထိုးဖို႔အတြက္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို ေထာက္ခံခဲ့တဲ့ ရွမ္းျပည္လူငယ္ေခါင္းေဆာင္၊ ရွမ္းျပည္တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးစုမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ေဟာင္း ဦးေရႊအံုးက ျပည္ေထာင္စုေပၚေပါက္ရတဲ့ အေျခခံအေၾကာင္းရင္းကို အခုလို ရွင္းျပပါတယ္။

“သေဘာတူရင္ ဘာသေဘာတူသလဲဆိုရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ေပါင္းမယ္၊ ဒါေပမယ့္ ျပည္ေထာင္စုပံုစံ ေျပာင္းမယ္။ Union ပဲ။ Unitary မဟုတ္ဘူး။ Union က ဘယ္လိုပံုစံမ်ဳိးျဖစ္ရမလဲဆိုရင္ နံပါတ္ ၁ က ႏိုင္ငံေရး တန္းတူညီမွ်မႈရွိရမယ္။ နံပါတ္ ၂ က ျပည္တြင္း လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိရမယ္။ ၃ က ခြဲထြက္ပိုင္ခြင့္ ရွိရမယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက အဲ ေပးမယ္၊ ဒါေတြ က်ေနာ္ အကုန္လံုး သေဘာတူတယ္။ ဒါေတာင္မွ သူတို႔ ခ်ီတံုခ်တံုျဖစ္ေနတာ သိပ္ၿပီးေတာ့ မလုပ္ဘူး။

အဲ့ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ရွမ္းျပည္ လူငယ္ေခါင္းေဆာင္ေတြက ဒီေလာက္ အခြင့္အေရး၊ ဒီေလာက္ သေဘာတူညီခ်က္ ရဖို႔ဆိုတာ မလြယ္ဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို ပုဂၢိဳလ္ရွိလို႔သာ ဒီလိုဟာမ်ဳိးရတာ။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းလို ေခါင္းေဆာင္ကလည္း ေနာက္ ေပၚခ်င္မွေပၚမွာ၊ အဲ့ေတာ့ ဒီလိုအခါမွာေတာ့ ေပါင္းသင့္ၿပီထင္တယ္ေျပာတဲ့အခါ ေနာက္ဆံုးက်ေတာ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို ယံုၾကည္အားကိုးလို႔ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ျဖစ္လာတာ”


ရွမ္းျပည္တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုမ်ား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ေဟာင္း ဦးေရႊအံုး

ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကို သြားမယ္ဆိုရင္ တန္းတူရည္တူ အခြင့္အေရးနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ ျပ႒ာန္းခြင့္ရရွိဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီအခြင့္အေရးေတြကို အေျခခံ ဥပေဒသစ္မွာ ထည့္သြင္းထားတယ္လို႔ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို ေတာက္ေလွ်ာက္ တက္ခဲ့တဲ့ မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္ အမွတ္ ၁ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးတင္ထြန္းေမာင္က ေျပာပါတယ္။

“တန္းတူရည္တူ အခြင့္အေရးက အရင္ကတည္းက ပါေနတာပဲေလ၊ ဒါနဲ႔ ခုဟာမွာက ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသေတြနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းေတြ ထပ္ေပးထားတယ္။ ေနာက္တခ်က္က လူဦးေရရဲ႕ ၀.၁ % ဆို အလိုအေလ်ာက္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြရတဲ့ဟာေတြ ေပးထားတယ္ဗ်ာ၊ အဲဒါေတြက ဘာပဲေျပာေျပာ အရင္တုန္းက မရခဲ့ဘူးေသးတဲ့ဟာေတြ ျဖစ္ေနတယ္ေလ။

ဒါေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသားအခြင့္အေရးေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ အျခားတိုင္းရင္းသားေတြ ကိုမထိခိုက္လို႔ရွိရင္ သူတို႔ရဲ႕ ဓေလ့ထံုးစံ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား ဒါေတြအကုန္လံုး လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ သေဘာပါ။ က်ေနာ္တို႔က အေကာင္းဘက္က ျမင္တဲ့အခါက်ေတာ့ အရင္ကထက္ပိုရလာတယ္လို႔ ျမင္တယ္ေလ”


ဒါေပမယ့္ အခုေရးဆြဲထားတဲ့ ျပည္ေထာင္စုပံုစံက ဥပေဒ႐ႈေဒါင့္ကၾကည့္ရင္ လက္ခံႏိုင္စရာမရွိဘူးလို႔ (BLC) ျမန္မာႏိုင္ငံ ေရွ႕ေနမ်ားေကာင္စီ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ဦးေအာင္ထူးက ေထာက္ျပပါတယ္။

“ျပည္ေထာင္စုစနစ္လို႔ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ပထမတခ်က္က ျပည္ေထာင္စုအစိုးရနဲ႔ ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႔စည္းရာမွာ ပါဝင္တဲ့ ယူနစ္မ်ားၾကားထဲမွာ အာဏာေတြကို မွ်တစြာ ခြဲေဝထားဖို႔လိုတယ္။ ဒီအခ်က္ကို က်ေနာ္တို႔က မေတြ႔ရဘဲ ဒါနဲ႔ေျပာင္းျပန္ပဲ တျပည္ေထာင္စနစ္ပံုစံမ်ဳိးလို႔ အတိအက်ေျပာလို႔ရတဲ့ တင္းက်ပ္တဲ့ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို က်င့္သံုးတဲ့အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကို ခ်မွတ္ေဆာင္ရြက္ထားတာ ျဖစ္တယ္။

ေနာက္တခုက ဖြဲ႔စည္းရာမွာပါဝင္တဲ့ ယူနစ္ေတြနဲ႔ တခုနဲ႔တခုၾကားထဲမွာလည္း တန္းတူေရး အေျခခံကို ဘာတခုမွ အာမခံခ်က္ေပးထားႏိုင္ျခင္း မရွိဘူး။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ အပါအဝင္ တိုင္းရင္းသားေဒသေတြကို ဖြဲ႔စည္းမႈအရ ပံုသ႑ာန္အရ ဖြဲ႔စည္းေပးထားေသာ္ျငားလည္းပဲ အဲဒီ တိုင္းရင္းသားေဒသရဲ႕ အႏွစ္သာရအရ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာ ဘာမွမရွိဘူး”

ဦးေအာင္ထူးက အႏွစ္သာရပိုင္းကို ေထာက္ျပသြားေပမယ့္ ႏိုင္ငံေတာ္ရဲ႕ ဥပေဒျပဳေရး အာဏာ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ၊ တရားစီရင္ေရး အာဏာဆိုတဲ့ အာဏာ ၃ ရပ္ကို ျပည္ေထာင္စုတိုင္းေဒသႀကီးမ်ား၊ ျပည္နယ္မ်ားနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စုမ်ားကို ခြဲေဝအပ္ႏွင္းတယ္လို႔ ပုဒ္မ ၁၁ က ဆိုပါတယ္။ ဒီ ခြဲေဝအပ္ႏွင္းမႈအေပၚ ပအို႔ဝ္အမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဗိုလ္မွဴးႀကီးခြန္ဥကၠာက အခုလို သံုးသပ္ျပပါတယ္။

“အာဏာ ၃ ရပ္ကို ခြဲေဝေပးတယ္ဆိုတာကို Principle ေတာ့ က်ေနာ္ ဖတ္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ႔ ေနာက္ဆက္တြဲ ဇယားကို ေသခ်ာၾကည့္လို႔ရွိရင္ ခြဲေပးတဲ့အာဏာေတြဟာ ျမဴနီစပယ္အခြန္၊ ေစ်းခြန္၊ ပြဲခြန္ေကာက္ဖို႔ေလာက္ အဲဒီေလာက္ အာဏာေတြမွာ ျဖစ္ေနၿပီးေတာ့ အဓိကက်တဲ့ တိုင္းရင္းသားေတြ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ သစ္ေတာ၊ ေရေျမေတာေတာင္၊ သဘာဝ သယံဇာတ စသည္ျဖင့္ အဲဒီအေရးေတြ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္အေရးေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဘာမွမပါတာကို ျပန္ေတြ႔ရတယ္ဗ်။ အဲဒီဥပေဒျပဳဇယားကို ေသေသခ်ာခ်ာဖတ္လို႔ရွိရင္ ဗဟိုက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတဲ့ ဇယားပဲျဖစ္ေနၿပီးေတာ့ ျပည္နယ္မွာေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္နယ္ထက္တဆင့္နိမ့္တဲ့ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသေတြ၊ တိုင္းေတြမွာ ေသာ္လည္းေကာင္း ဥပေဒျပဳအာဏာ ေပးထားတယ္လို႔ေျပာေပမယ့္ သူတို႔ရတဲ့အာဏာဟာ Municipal အဆင့္၊ Local အဆင့္မွာပဲ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုတာကို က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ရတယ္ခင္ဗ်”

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။


No comments: