Wednesday, May 19, 2010

က်ေနာ္တို႔ေခတ္မွာ ျပဴေစာထီး၊ ဒီေခတ္မွာ စြမ္းအားရွင္ (နိဂံုးပိုင္း)

(၃)

ဒီအခ်ိန္မွာ ‘လူထု’ သတင္းေထာက္ ကိုထြန္းေအာင္တေယာက္ ဓာတ္ပံုေတြ တပံုၿပီးတပံု လွည့္႐ိုက္ေနပါတယ္။ ဒါကို ေတြ႔သြားေတာ့ ျပဴေစာထီးလူဆိုးေတြက ဝိုင္းလုပါတယ္။ သူက မေပး … လွည့္ပတ္ထြက္ေျပးတယ္။ သူ႔ကိုမိသြားေတာ့ ေဘးနားမွာရွိတဲ့ကိုေက်ာ္ေထြးလက္ထဲ ကင္မရာ ထိုးထည့္ေပးၿပီး …

“ေျပး … ေျပး လြတ္ေအာင္ေျပး” လို႔ ေအာ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ပံုေပၚေအာင္ ကိုေက်ာ္ေထြးႀကီးအေၾကာင္း ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။

အရပ္က ၅ ေပ၊ ၁၁ လက္မခန္႔ ဗလေတာင့္ေတာင့္ အသားညိဳညိဳ ႏႈတ္ခမ္းထူထူ ျပက္ျပက္ထင္ထင္ ႐ုပ္ရည္မ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ ႀကီးႀကီးမားမား ထြားထြားက်ဳိင္းက်ဳိင္းႀကီးပါ။

“ေရွးေခတ္ ဗမာႀကီးေတြဟာ ခင္ဗ်ား ႐ုပ္ရည္ ခင္ဗ်ား အဆက္အေပါက္မ်ဳိးပဲဗ်၊ ဗႏၶဳလသံခ်ပ္ကာအက်ႌ ခင္ဗ်ားကို စြပ္ေပးလိုက္ရင္ အံက်ေနမွာပဲ။ ေနာက္ၿပီး ခင္ဗ်ားက လူနဲ႔သိပ္တူတာပဲ။ က်ေနာ္သာ ႐ိုဒင္လို ပန္းပုဆရာျဖစ္ရင္ ခင္ဗ်ားကို ေမာ္ဒယ္ေနရာမွာထားၿပီး ကမၻာေက်ာ္သြားေအာင္ ထုဆစ္မယ္”

… လို႔ ကဗ်ာဆရာၾကည္ေအာင္က စရန္သတ္ထားသူ ျဖစ္တယ္။

က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ ခံလိုက္ရရင္ သူခ်ည္းပဲျဖစ္ျဖစ္ေနတာနဲ႔ ‘ကံဆိုးသူ ေမာင္ရွင္’ လို႔ နာမည္ေပးထားပါတယ္။ ခုလည္း သဲထဲမွာ လြတ္ေအာင္မေျပးႏိုင္ပါ။ ဝိုင္းမိ ခ်ဳပ္မိသြားပါတယ္။ ဝိုင္းကူဆြဲထုတ္ၾကေပမယ့္ မေအာင္ျမင္ပါ။ ဒါေပမယ့္ သူ႔လက္ထဲက ကင္မရာကို ဘယ္သူမွ ရေအာင္မလုႏိုင္။ လက္ကို မေျဖႏိုင္ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဉာဏ္ႀကီးရွင္ ျပဴေစာထီးတေယာက္က ေျပာလိုက္တယ္။

“ဒီေကာင္ႀကီးကို ကလိထိုးၾကကြာ” … တဲ့။

ေရွးေခတ္ ဗမာႀကီး မခံႏိုင္ေတာ့ပါ။ တဟီးဟီး တဟားဟားနဲ႔ ကင္မရာ ပါသြားပါေတာ့တယ္။

ဒီဘက္မွာလည္း ေလာက္စပီကာ ဟြန္းႀကီးေတြထဲ သဲေတြအျပည့္ေလာင္းထားၿပီမို႔ တရားေဟာေနတဲ့သူေတြ အလြတ္ေအာ္ၿပီး ေဟာေနရပါတယ္။ အသံနာ အသံဝင္ ျဖစ္ကုန္ခဲ့ၾကၿပီ။ ေဟာသူလည္း ဝေလာက္ၿပီ။ ထုၾက ႏွက္ၾကသူေတြလည္း အားရေလာက္ပါၿပီ။ ဦးေမာင္ကိုကလည္း ‘ဆုတ္မိန္႔’ ေပးလိုက္ၿပီမို႔ က်ေနာ္တို႔က သဲေတြခပ္ထုတ္ကာ ကားေတြ တြန္းထုတ္လုပ္ၾကရပါတယ္။

တပ္ဆုတ္တာ ေတြ႔ရေတာ့ ရြာသူ ရြာသား တခ်ဳိ႕က လက္ခုပ္လက္ဝါးတီးၿပီး ေလွာင္ၾက ေျပာင္ၾကပါတယ္။ အမ်ားစုက ခိုင္းလို႔လုပ္ေနၾကရတာပါ။ စိတ္ပါလက္ပါ မရွိၾက။ ရင္ဆိုင္မႈကလည္း ညိႇဳးသူရန္ဘက္ပံုသ႑ာန္ မေဆာင္။ သႀကၤန္ပြဲသာသာ ျဖတ္သန္းလိုက္ၾကရတာပါ။ အားမရေသးတဲ့လူေတြက ကားေတြ တြန္းထုတ္ေနတဲ့ က်ေနာ္တို႔ ဂုတ္ (ကုပ္)ေပၚကို သဲပူေတြ ေလာင္းေပးပါတယ္။

အသဲထိတ္စရာ ကိစၥတခု ေပၚခဲ့တာေတာ့ရွိတယ္။ ဘယ္သူက အမိန္႔ေပးလိုက္တယ္ မသိရ။ အမူးသမား ျပဴေစာထီးတစု ဦးေမာင္ကိုဆီ ဝိုင္းလာခဲ့ၾကတယ္။ လက္ထဲမွာေတာ့ ဘာလက္နက္မွ မေတြ႔ရ။ ဒါေပမယ့္ မ်က္ႏွာထားေတြက သိပ္မေကာင္းလွ။ ဆရာ ဦးေမာင္ကိုကလည္း လ်င္ပါတယ္။ အိတ္ထဲက ပစၥတိုကို ဆြဲထုတ္ထိုးခ်ိန္လိုက္ၿပီး …

“ေသခ်င္တဲ့ေကာင္ လာခဲ့ …”

လို႔ စိန္ေခၚလိုက္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ဆရာ႔ကိုဝိုင္းၿပီး အကာအကြယ္ေပးခဲ့ၾကတယ္။ ျပဴေစာထီးေတြ ‘ရွဲ’ခနဲ ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ဆုတ္သြားၾကပါတယ္။

ဆရာ႔ကားကို အလ်င္ထြက္ေစၿပီး က်ေနာ္တို႔လည္း ကတိုက္က႐ိုက္ သူ႔ကား ကိုယ့္ကား မေရြးေတာ့ဘဲ စက္ႏႈိးႏွင့္တဲ့ ကားေပၚ ခုန္တက္ၾကပါတယ္။

ဒီစဥ္ (႐ုပ္ရွင္ထဲကအတိုင္း) ပိတ္ထားတဲ့ ရြာတံခါးႀကီး ၂ ခ်ပ္ ပြင့္ထြက္သြားၿပီး ကားႀကီးတစီး ထိုးထြက္လာပါတယ္။ ကားေရွ႕မွာ ေလာက္စပီကာဟြန္းႀကီး တပ္ထားပါတယ္။

“အားနာပါတယ္ ဦးေမာင္ကို …”

လို႔ အစခ်ီၿပီး ခနဲ႔ပါေတာ့တယ္။ မေန႔ညက ၿမိဳ႕ေပၚတက္ၿပီး ‘စိန္’ေခၚသြားတဲ့ ကားႀကီးပါပဲ။ ေဘးကလည္း ေဝး … ဝါး … စတဲ့ ျပဴေစာထီးေတြရဲ႕ ေအာ္သံ၊ ေလွာင္သံေတြ စီစီညံေနပါတယ္။

ဒီလို ႐ုတ္႐ုတ္ရက္ရက္ေတြ ျဖစ္ေနစဥ္ ကိုေက်ာ္ေထြးႀကီးကို ဘယ္ကားကမွ လက္မခံ။ ‘မင္းက ေမာင္ရွင္ပဲ’ လို႔ ဝိုင္း စ ေနၾကတာက ရွိေသးတယ္။ ေနာက္ဆံုးမွ က်ေနာ္တို႔ ကားေပၚေရာက္လာတယ္။ ဒါေတာင္ တေယာက္က …

“ခင္ဗ်ားေရာ ဆိုရင္ ၁၃ ေယာက္ျဖစ္ေနၿပီ။ ဆင္း … ဆင္း …” လို႔ ေနာက္ေနျပန္ပါတယ္။

ေျပာစရာျဖစ္တာက ဒမိုက္က ေအာင္ျမင္စြာဆုတ္ခြာလာလို႔ ဘာမွမၾကာခင္ လမ္းေဘး ရြာတရြာ ျခံစည္း႐ိုးေပၚက နီဝါဝါ အလံုးႀကီးတလံုး အမိုးဖြင့္ က်ေနာ္တို႔ဂ်စ္ ကားေပၚ ‘ခြမ္း’ခနဲ က်ကြဲပါတယ္။ က်လာတာက ေသာက္ေရအိုးႀကီး။ ဂေတာ (ကေတာရြာထြက္) အိုးႀကီးျဖစ္ပါတယ္။ က်တဲ့ေနရာက ကိုေက်ာ္ေထြးေခါင္းေပၚ…။

ေခါင္းေတာ့ မကြဲ။ ႀကီးစြာေသာ ‘ဖု’ ႀကီးတဖုပဲ ေရာင္ကားတက္လာတာ ေတြ႔ရတယ္။ အကြဲအစေတြလႊင့္ပစ္မယ္ လုပ္ေတာ့ ဆရာက တားပါတယ္။

“ပါေအာင္ယူခဲ့ၾက …” တဲ့။

အျပန္ခရီးမွာလည္း တဝါးဝါး တဟားဟားပါပဲ။ ၿမိဳ႕ဝင္ကာနီးေတာ့ ဆရာက သတိေပးပါတယ္။

“မင္းတို႔မ်က္ႏွာေတြ မသာအိမ္ မ်က္ႏွာမ်ဳိးထားၾက …” တဲ့။

တကိုယ္လံုးလည္း ဖံုတေသာေသာ ေခ်းေညႇာ္ အထပ္ထပ္နဲ႔။ မ်က္ႏွာေသ မ်က္ႏွာငယ္ေလးေတြနဲ႔ ၿမိဳ႕ထဲ ေမာင္းဝင္ခဲ့ၾကတယ္။

ပထမဆံုး အေရးပိုင္ (ခ႐ိုင္ဝန္)အိမ္သြားၿပီး တိုင္ၾကေတာၾကပါတယ္။ သက္ေသခံပၥည္းေတြျပၿပီး ဂါတ္တဲမွာ အမႈဖြင့္ၾကတယ္။ ေနာက္ ၿမိဳ႕ထဲလွည့္ၿပီး တရားေဟာ၊ အိုးျခမ္းကြဲေတြေျမႇာက္ျပ၊ ကိုေက်ာ္ေထြးေခါင္းေပၚက ‘ဖု’ ႀကီးကို လက္ညႇိဳးထိုးျပၾကတယ္။

ေနာက္ေန႔ လူထုသတင္းစာနဲ႔ ဗဟိုစည္သတင္းစာတို႔မွာ ဓာတ္ပံုေတြနဲ႔တြဲၿပီး သတင္းေတြ အက်ယ္တဝင့္ ပါလာပါတယ္။

အမႈ႐ံုးတင္ေတာ့ ကင္မရာ ျပန္ရခဲ့တယ္။ ထံုးစံအတိုင္း ဖလင္ျပန္မရပါ။ ေလ်ာ္ေၾကး ေပး မေပး မမွတ္မိ၊ ဘယ္လို စီရင္ခ်က္ခ်သလဲဆိုတာလည္း မမွတ္မိေတာ့ပါ။

(၄)

ေခတ္ ႏွစ္ေခတ္ကို ယွဥ္ၾကည့္ၾကပါစို႔။

ဆိုရွယ္လစ္ေတြလည္း ျပည္သူေတြကို သတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ခါးပိုက္ေဆာင္တပ္ လဲဗီး၊ ျပဴေစာထီးေတြနဲ႔ ခိုးေၾကာင္ခိုးဝွက္ သတ္ခဲ့ၾကတာပါ။ အသတ္ခံရသူဦးေရကလည္း ဒီေခတ္နဲ႔စာရင္ နည္းပါတယ္။ သတ္သမွ်လည္း ေပၚတာက မ်ားပါတယ္။ အသတ္ခံရသူ အေရအတြက္ သိရပါတယ္။ တရားခံ ဘယ္သူဘယ္ဝါဆိုတာ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ရွိပါတယ္။

ရြာလံုးကြၽတ္သတ္တာ မတရားျပဳက်င့္တာ မီး႐ိႈ႔တာေတြကိုေတာ့ စစ္တပ္က လုပ္တာျဖစ္တယ္။ ဒါေတြကေတာ့ စာရင္းမရွိ အင္းမရွိပဲ။ တပ္မေတာ္ ေမာ္ကြန္းတိုက္ထဲဝင္ရွာလည္း ေတြ႔ရမွာမဟုတ္ပါ။ ၄၈-၄၉ ခုႏွစ္ေတြမွစၿပီး ၅၈ ခု အိမ္ေစာင့္ အစိုးရ ၆၂ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ျပည္နယ္ ျပည္မေတြမွာ စစ္တပ္သတ္သမွ် ဘယ္မွာစာရင္း ရွိလို႔လဲ။

ဒီပဲယင္းကိစၥ ပူပူေႏြးေႏြးရွိေသးတယ္။ စစ္တပ္က ဝန္းရံေပးထားကာ လက္သံုးေတာ္ လက္မရြံ႕ၾကံ႕/ဖြံ႔ စြမ္းအားရွင္ေတြကို အရက္ကိုးေမာင္းတိုက္ၿပီး စိတ္ႀကိဳက္ အသတ္ခိုင္းခဲ့တယ္။ ၄ ေယာက္ပဲ ေသတာပါလို႔ စာရင္းျပတယ္။

အေတြ႔အၾကံဳအရ ျပဴေစာထီးေတြ ဘယ္ေလာက္ဆိုးဆိုး ‘စြမ္းအားရွင္’မ်ားကိုေတာ့ ၾသခ်ၾကရမွာပါ။

ျပဴေစာထီးက ခရမ္းသီး၊ ခရမ္းခ်ဥ္သီး ။

စြမ္းအားရွင္ေတြက ခ်ိန္းႀကိဳး၊ သံေခ်ာင္း၊ ဝါးခြၽန္၊ တုတ္၊ ဓား။

ျပဴေစာထီးက ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္း ၿခိမ္းေျခာက္႐ံု၊ စြမ္းအားရွင္ေတြက ထိုးႀကိတ္ ႐ိုက္သတ္၊ ပစ္ခတ္။

ျပဴေစာထီးက ကင္မရာတလံုးပဲ လုယူခဲ့၊ စြမ္းအားရွင္ေတြ လုယူဖ်က္ဆီးလိုက္တဲ့တန္ဖိုးက ေၾကာက္ခမန္းလိလိ။

ဒမိုက္ရြာအစား က်ည္ရြာ ဒီပဲယင္း။ ဖဆ ဆိုရွယ္အစား နဝတ-နအဖ။ ျပဴေစာထီးေနရာမွာ ၾကံ့/ဖြံ႔ စြမ္းအားရွင္ စသည္ အစားထိုးၾကည့္လိုက္ေတာ့ … …

ဤစာကိုပင္ က်ေနာ္ ေရးႏိုင္ေတာ့မည္မဟုတ္ပါ။ ။


ရဲေဘာ္စိုးခ်စ္


ေရစီးသံဂ်ာနယ္
အတြဲ ၇၊ အမွတ္ ၈၊ ၉၊ ၁၀
ေအာက္တိုဘာ၊ ႏိုဝင္ဘာ၊ ဒီဇင္ဘာ၊ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္


No comments: