Sunday, November 23, 2008

ေအာင္သူၿငိမ္း (ေရသာခို ေလွၾကံဳစီး)-နိဂံုးပိုင္း


လမ္းေဖာက္လုပ္ရန္ လုပ္အားေပး သူ ထြက္လာႏိုးႏိုး၊ ကိုယ္ ထြက္လာႏိုးႏိုး အားလံုးက ေမွ်ာ္ေနၾကမည္ ဆိုပါက လမ္းမျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ဤကဲ့သို႔ေသာ အမ်ားေကာင္းက်ဳိးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ (ရလွ်င္ရ၊ မရလွ်င္ အကုန္မရ) (ျဖစ္လွ်င္ျဖစ္-မျဖစ္လွ်င္အကုန္မျဖစ္) (All or Nothing) ဟူေသာ သေဘာတရားရွိတတ္ပါသည္။


ပါေမာကၡ ဒဲန္နစ္ေခ်ာင္ကေတာ့ အေနာက္တိုင္းလစ္ဘရယ္ဝါဒအယူအဆအရ လက္ခံေသာလူဆိုသည္မွာ က်ဳိးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္စြာ ေရြးခ်ယ္တတ္သူ (Human beings are rational actors) ဟူေသာအယူအဆကို အေျခခံ၍ ရွင္းပါသည္။


ဆိုလိုသည္မွာ လူအမ်ားသည္ မိမိအက်ဳိးစီးပြားကို အေျခခံ၍လႈပ္ရွားတတ္ေသာ သေဘာျဖစ္ပါသည္။ မိမိ အက်ဳိးစီးပြားရွိလွ်င္ လႈပ္ရွားမည္၊ မိမိအက်ဳိးစီးပြားမရွိလွ်င္ မလႈပ္ရွားဟူေသာ သေဘာအေျခခံျဖစ္ပါသည္။


ပါေမာကၡေခ်ာင္က သူေလ့လာခဲ့ရာတြင္ လူအမ်ားအေနျဖင့္ သပိတ္မ်ားအတြင္းမွ၊ လူထုလႈပ္ရွားမႈမ်ားအတြင္းမွ မထြက္ခြာ၊ မစြန္႔ခြာသြားၾကျခင္းမွာ သူတို႔၏ လူမႈေရးအရ ရည္မွန္းခ်က္မ်ားျဖစ္ေသာ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ေက်ာ္ၾကားမႈ၊ အာဏာ၊ အသိအမွတ္ျပဳခံရမႈ စသည္တို႔ေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုပါသည္။


သို႔ေသာ္ ထိုလူအမ်ားအေနျဖင့္ ဤပုဂၢလိကရည္မွန္းခ်က္မ်ားအတြက္ သက္သက္ေစ့ေဆာ္မႈေၾကာင့္ လႈပ္ရွားမႈ တြင္ ပါဝင္ၾကျခင္းမဟုတ္ဘဲဲ၊ တခ်ိန္တြင္ ဤလႈပ္ရွားမႈကိုအေျခခံ၍သူတို႔၏ ပုဂၢလိကရည္မွန္းခ်က္မ်ားအတြက္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေသာ အေျခအေနေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ပါသည္။


ေခ်ာင္ကရွင္းျပရာ၌ လူအမ်ားအေနျဖင့္ လႈပ္ရွားမႈတြင္ပါဝင္ေတာ့မည္ဆ္ိုလွ်င္ ေပးဆပ္ရမည့္တန္ဖိုးႏွင့္ ရရွိလာ မည့္အက်ဳ္ိးအျမတ္ကို ခ်ိန္ဆေလ့ရွိၾကပါသည္။ အက်ဳိးအျမတ္က နည္း၊ ပါဝင္လႈပ္ရွားမႈအတြက္ ေပးဆပ္ရမည့္ တန္ဖိုးကမ်ားမည္ဆိုလွ်င္ ခ်ဳိ၍ေနလိုက္ၾကပါသည္။


သို႔ေသာ္ လူအမ်ားက မိမိအက်ဳိးစီးပြားအတြက္ သက္သက္ေစ့ေဆာ္မႈျဖင့္ လႈပ္ရွားၾကသည္ဟူေသာ အယူအဆ တြင္လည္း အားနည္းခ်က္မ်ားရွိေၾကာင္း ေခ်ာင္က ေဆြးေႏြးျပပါသည္။


လူဆိုသည္က ထူးဆန္းပါသည္။ တခါတရံ အခ်ဳိ႕ေသာ အေရးႀကီးသည္ဟု ထင္မွတ္ယံုၾကည္ေသာ ကိစၥမ်ားတြင္ ေပးဆပ္ရမည့္တန္ဖိုး မည္မွ်မ်ားမ်ား ပါဝင္လႈပ္ရွားတတ္ေသာသေဘာကိုလည္း ေတြ႔ရပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ သူ ကိုယ္တိုင္က ပါဝင္ခ်င္၍ျဖစ္ပါသည္။ သမိုင္းဝင္မည့္အျဖစ္အပ်က္မ်ဳိး၊ လႈပ္ရွားမႈမ်ဳိးတြင္ လူအမ်ားက ပါဝင္လာ ေလ့ရွိၾကပါသည္။


ဥပမာအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ၁၉၈၈ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုမ်ဳိး ႏွင့္ ၁၉၉၄ မာနာပေလာ တိုက္ပြဲကာလမ်ဳိးျဖစ္ ပါသည္။


လူအမ်ားက အႏၱရာယ္ရွိမွန္းသိလွ်က္ႏွင့္ ပါဝင္ခဲ့ၾကပါသည္။ မာနာပေလာခုခံစစ္တိုက္ပြဲကာလကလည္း မဟာ မိတ္ တပ္ဖြဲ႔အမ်ားအျပား စစ္ကူေစလႊတ္ပါဝင္ခဲ့ၾကဖူးပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ အျခားမဟုတ္။ ဤျဖစ္စဥ္တြင္ ပါဝင္လိုေသာေၾကာင့္သာျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ပင္ျဖစ္မည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ယခုကာလ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈကို ဒုတိယအႀကိမ္ လြတ္လပ္ေရးလႈပ္ရွားမႈႏွင့္ တင္စားႏႈိင္းယွဥ္ေဖာ္ျပခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။


ထို႔အျပင္ ဖရီး႐ိုက္ဒါေလ်ာ့နည္းသြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေသာ အျခားေသာနည္းလမ္းမ်ားကိုလည္း ေခ်ာင္က ေဆြးေႏြးခဲ့ပါသည္။ ၄င္းမွာ တပ္ေပါင္းစုကဲ့သို႔ေသာ၊ အဖြဲ႔အမ်ားအျပားႏွင့္ လႈပ္ရွားေသာကိစၥမ်ားတြင္ အဖြဲ႔ငယ္ အသီးသီး၏ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳ၍ စဥ္းစားေပးျခင္းျဖစ္ပါသည္။


ထို႔အျပင္ မိမိတို႔ဦးတည္ထားေသာ ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးကို၊ ေအာင္ျမင္မႈတိုင္းတာႏိုင္ရန္ အေသးစိတ္က်ေသာ၊ လုပ္ငန္းငယ္မ်ား၊ ရည္မွန္းခ်က္ငယ္မ်ားျဖင့္ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာေပးျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤအခ်က္သည္ လႈပ္ရွားမႈကို ဦးေဆာင္ေနေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအတြက္ အေရးႀကီးေသာအခ်က္ျဖစ္ပါသည္။


ဗီယက္နမ္စစ္ပြဲကာလက ဗီယက္နမ္ေျပာက္က်ားမ်ားက မိမိတို႔ေတာ္လွန္ေရး စစ္ပြဲဦးတည္ခ်က္ကို အဆင့္ငယ္မ်ားခြဲျခမ္း၍ တာဝန္ခြဲေဝ ေနရာခ်ထားေပးခဲ့ေၾကာင္း ေလ့လာေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ လူအမ်ားက ေအာင္ျမင္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳလာၿပီး၊ မိမိပါဝင္ေဆာင္ရြက္ ရမႈအတြက္လည္း တန္ဖိုးထားေၾကာင္း ေခ်ာင္က ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။


ထို႔အျပင္ အသိအမွတ္ျပဳမႈႏွင့္ ဆုလာဒ္မ်ားသည္လည္း မ်ားစြာထိေရာက္ပါသည္။ ဤသည္မွာ လူအမ်ားအတြက္ သီးသန္႔မက္လံုးတခုျဖစ္ေစပါသည္။ ဆုေပးရာ၌ ႐ုပ္ဝတၳဳပစၥည္း၊ လူမႈေရးအရ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရ တခုခုျဖစ္ႏိုင္ ပါသည္။ ထိုအခါ လူအမ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးအရ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ေနရမႈအတြက္ စိတ္ဓာတ္ေရးရာအရ တြန္းအားျဖစ္ လာေစပါသည္။


ထို႔အျပင္ လူအမ်ားႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ရေသာလုပ္ငန္းတြင္ အခ်ဳိ႕ကအကန္႔အသတ္ျဖင့္သာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္တတ္ရာ လုပ္ငန္းေအာင္ျမင္မႈ အတြက္ ႀကီးၾကပ္စစ္ေဆးမႈလည္း လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ ထိုအျပင္ လူအမ်ားက မိမိတို႔ အသံကို ေဖာ္ထုတ္ခြင့္ရေစရန္ အငယ္စားႏွင့္ အႀကီးစားေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ား (ညီလာခံမ်ား) လည္း လိုအပ္ပါ လိမ့္မည္။ ထို႔အျပင္ လႈပ္ရွားမႈ၏ စံထားသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား (Ethos) ကို မည္သို႔ထိန္းသိမ္းၾကမည္ဆိုေသာ ကိစၥ လည္း ရွိပါေသးသည္။


ယေန႔မိမိတို႔လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ တပ္ေပါင္းစုတြင္ေရာ ဖရီး႐ိုက္ဒါ မ်ားေနပါသလား။ မ်ားလြန္းလွ်င္ ဘာအလုပ္မွ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ လူအမ်ားပါဝင္ လႈပ္ရွားလာေစရန္ မည္သို႔ေဆာင္ရြက္ၾကမည္နည္း။ စဥ္းစားရန္သင့္ၿပီ ျဖစ္ပါ သည္။


အကိုးအကား

Dennis Chong, Collective Action and Civil Rights Movement, University of Chicago Press, Chicago,1991.


No comments: