Wednesday, August 25, 2010

တည္ေဆာက္သူတုိ႔လမ္း

ေသာ္ကပင္ရိပ္က လွမ္းထြက္လိုက္လွ်င္ပင္ ေႏြးေထြးေသာ ေနေငြ႔ကို ထိေတြ႔ရသည္။ ဝန္းက်င္အားလံုး ေနေရာင္ေၾကာင့္ ရွိရင္းစြဲ အေရာင္ထက္ ေတာက္ပေနေတာ့သည္။ ျမက္ခင္းသည္ ပို၍ စိမ္းကာ ၾကက္ေသြးေဖ်ာ့၊ အဝါအနီ အေရႊ စေသာ ပန္းဆုပ္ပန္းခိုင္တို႔သည္လည္း ပို၍နီ ပို၍ ဝါ ေနၾကေတာ့သည္။ ပန္းနံ႔တင္ေလကို တဝ႐ိႈက္သြင္းလိုက္သည္။ ၿငီးစီမႈသည္ ေပါ့ပါးစျပဳၿပီ။

ဒီေန႔ ဆရာ၏သင္ၾကားမႈသည္ ၿငီးေငြ႔စိတ္ေၾကာင့္ထင့္၊ ဖိစီးလြန္းလွသည္၊ လက္ညႇိဳးနဲ႔ လက္မကို ျပန္ၾကည့္မိေတာ့ ေသြးျခည္ဥေနတာကို ေတြ႔ရသည္။ ေလးညႇိဳ႕ကို အႀကိမ္မ်ားစြာ ဆြဲတင္ခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ပင္။

သင္ၾကားရေသာ အတတ္ဆယ့္ရွစ္ရပ္တို႔တြင္ ဤအတတ္ကို အၿငီးေငြ႔ဆံုးပင္ လႊဲဖယ္မရေသာ ေယာကၤ်ားတို႔ တတ္အပ္သည့္ အတတ္တခုဆို၍သာ သခ်ၤာအတတ္၊ ျမင္းစီး ဆင္စီးအတတ္ စသည္တို႔တြင္ သူမတူေအာင္ တတ္လြယ္ခဲ့ေပမယ့္ ဤအတတ္ကိုမူ သင္ၾကားရသည့္ေန႔တိုင္း လူပန္း စိတ္ညႇဳိးျဖစ္ရေတာ့သည္။ ဘာေၾကာင့္မ်ား ဒီအတတ္ကို မသင္ယူလိုပါလိမ့္ဆိုသည့္ ပုစၦာေဟာင္းသည္ အသံတိတ္ ျမည္လာတတ္ျမဲ။

ေနာင္ ... နန္းရပ္ထီးျဖဴစိုးယူမည့္သူတိုင္း မိမိကို ကာကြယ္ဖို႔၊ မ်ဳိးေဆြေတြကို ကာကြယ္ဖို႔၊ တိုင္းႏိုင္ငံကို ကာကြယ္ဖို႔ တတ္ထားရသည္ဟု ဆရာသင္တိုင္းလည္း ဒါဆို ... မအုပ္စိုးလွ်င္ သင္စရာမလိုဘူးေပါ့၊ ေစာဒကဉာဏ္ ျဖစ္မိသည္မွာ အမွန္။

ေနာက္ဆံုး အသံုးမခ်သင့္ေသာ အတတ္သာ ရွိမည္၊ မတတ္ထားသင့္ေသာ အတတ္ မရွိႏိုင္ဆိုသည့္ အယူႏွင့္ပင္ ထိုအတတ္ကို သင္ယူေနမိသည္။ သို႔ေသာ္ သင္ၾကားၿပီးတိုင္း ၿပီးၿပီးေပ်ာက္ေပ်ာက္ ထားလိုက္သည္သာ၊ အေလ့အလာ မျပဳမိ။

ထို႔ေၾကာင့္ပင္ အမ်ဳိးေဆြေတြက ေလးျမားအတတ္ မတတ္ဟု ထင္ၾကသည္။ ဖ်င္းညံ့သူဟု စကားတင္း ဆိုခ်င္ၾကသည္။ သူတို႔ကို အဆိုးမဆိုသာ၊ အျခားသူေတြႏွင့္ စ႐ိုက္ျခားခဲ့သည္ကိုး၊ အျခားသူတို႔ ထိုအတတ္ကို သင္ၾကားရတိုင္း ေသြးျဖႂကြၾကသည္။ ျမဴးသြက္ၾကသည္၊ သင္ၾကားၿပီးလွ်င္လည္း ေလ့က်င့္ၾက၊ စမ္းသပ္ၾကေတာ့သည္။ ဥယ်ဥ္ထဲက ပင္စည္တို႔သည္ သူတို႔၏ ေလ့က်င့္ရာ ပစ္ကြင္းမ်ား၊ ေက်းငွက္သာရကာတို႔သည္ သူတို႔ထူးခြ်န္ျမားေသြးရာ သင္ခန္းစာမ်ား။

သူတို႔က ထိုအတတ္ႏွင့္ လံုျခံဳေစမည္ဟု ယံုၾကည္ၾကသည္။ မယံုၾကည္ႏိုင္၊ ငင္ထားေသာ ေလးညႇိဳ႕ကို လႊတ္၍ ခြ်န္ျမေသာ ျမားတံႏွင့္ တဖက္ရင္ကို ေဖာက္ထြင္း စူးနစ္ႏိုင္ယံုနဲ႔ မိမိလံုျခံဳသြားၿပီလား ... အျခားအရာတခုကို အသံုးျပဳလွ်င္ေကာ လံုျခံဳမႈကို မတည္ေဆာက္ႏိုင္ဘူးလား ...။ ဧကန္တည္ေဆာက္ ႏိုင္ရမည္သာ ... ဒါဆို အဲဒီအရာ ... ဘာလဲ ... ဘယ္မွာလဲ ...။

ေတြ၍ ရပ္ေနရင္း ေတာင္ဘက္ ေကာင္းကင္ဆီ အၾကည့္ေရာက္ေတာ့ ဟသၤာေတြ ပ်ံသန္းလာတာကို ေတြ႔လိုက္ရသည္။

လတ္ဆတ္ေသာ ေလႏွင့္ ပန္းနံတို႔ ပူးေပါင္းမိခ်ိန္၊ ေနေရာင္ႏွင့္ ျမက္ခင္းပန္းေရာင္တို႔ ေပ်ာ္ဝင္ၾကခ်ိန္၊ ပြင့္ဖတ္ပြင့္ဆံတို႔ႏွင့္ လိပ္ျပာတို႔ အလြမ္းသင့္ခ်ိန္။

သႏၲရသကို ကိုယ္တည္းခံစားမိစဥ္ ရိပ္ခနဲ တစံုတခုက်လာသည္ကို သတိထားလိုက္မိသည္။ ထိုအရာ၏ ေျမႀကီးႏွင့္ ထိေတြ႔သံကိုလည္း “ဘုတ္” ခနဲ ၾကားလိုက္ရသည္။ စူးစမ္းၾကည့္မိေတာ့ ...။

“အလို ... ဟသၤာေလးတေကာင္ပါလား”

အေဆာတလွ်င္သြားၾကည့္မိေသာအခါ ျမားထုတ္ခတ္စူးလ်က္ ေသြးေတြေတြစီးလ်က္။ တိုးတိမ္ေသာ ညည္းတြားသံကို သတိထားမိမွ ...

“မေသေသးဘူးထင္ရဲ႕”

ညင္သာစြာ ေကာက္ယူလိုက္သည္။ ဒဏ္ခ်က္ကိုရွာၾကည့္မိေသာအခါ ညာဘက္ေပါင္တံႏွင့္ ေတာင္ပံကို ျမားထုတ္ခတ္ စူးေနတာ ေတြ႔ရသည္။ အင္း ... ကံသီေပလို႔သာ တကယ္လို႔ ျမားဟာ စဥ္းငယ္ေရွ႕နား ေရာက္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ ႏွလံုးသည္းပြတ္ဆီ ... အလိုေလး ... ကြ်တ္ ... ကြ်တ္ ...။ ရက္စက္လိုက္ၾကတာ၊ ဘယ္လိုသူကမ်ား ... အျပစ္မဲ့ အားနည္းသူကို ခုလို ... ဝန္းက်င္ကို လွည့္ေဖြမိစဥ္...

“ငါ ပစ္လိုက္တာ သိဒၶတၳ”

“ဟင္ ... ေဒဝဒတၳ”

ညာလက္ကေလးကိုကိုင္၍ ဘယ္လက္က ခါးေထာက္လ်က္ရပ္ေနေသာ ေဒဝဒတၳကို ေတြ႔ရသည္။ သူ႔သဏၭာန္က သူ႔စြမ္းရည္ကို ဂုဏ္ယူေက်နပ္ဟန္ အၾကည့္ပင္။ မ်က္ႏွာတြင္လည္း အျပံဳးရိပ္က ေနရာယူလ်က္။

“ဟုတ္တယ္ ... ငါ တခ်က္တည္းနဲ႔ ပ်ံသန္းေနတဲ့ ငွက္ကို ခြင္းလိုက္တယ္”

“ဒါ ... ဂုဏ္ယူစရာ မဟုတ္ဘူး ေဒဝတၳ”

“ဟုတ္တယ္ ... ေလးနဲ႔ ျမားကိုကိုင္ရမွာ ႐ြံ႔ေၾကာက္သူေတြအတြက္ေတာ့ ဂုဏ္ယူစရာ မဟုတ္ေပဘူးေပါ့”

“ေနပါဦး ငွက္တေကာင္ကို ပစ္သတ္လိုက္ႏိုင္႐ံုနဲ႔ ဂုဏ္ႀကီးျမင့္သြားေရာလား”

“ဒါေပါ့၊ ငါ့ရဲ႕ စြမ္းရည္အတြက္ ဒီငွက္က သက္ေသပဲ”

“ျမားသင့္တဲ့ ဟသၤာေနရာမွာ သင္ ... ဒါမွမဟုတ္ သင့္မ်ဳိးေဆြတေယာက္ေယာက္ ဆိုရင္ေကာ”

“ဒီမယ္ ... ဒီမယ္ ... သင့္ရဲ႕ အခ်ိန္ပိုဝိတက္ေတြကို ငါ့လာေျပာမေနပါနဲ႔၊ လက္ထဲက ဟသၤာကိုသာ ျမန္ျမန္ေပးစမ္း”

“မေပးႏိုင္ဘူး”

“ဘာ ... မေပးႏိုင္ဘူး ... ဒါ ငါပစ္ခြင္းလိုက္တာ”

“ဟုတ္တယ္ ဒါေပမယ့္ ငါရတယ္”

“သင္ခြင္းလို႔မွ မဟုတ္ဘဲ၊ ငါ့စြမ္းရည္ေၾကာင့္သာ ငါပိုင္ရမွာေပါ့”

“သင္ပစ္လိုက္တာ မွန္တယ္၊ ငါ မျငင္းဘူး ... ဒါေပမယ့္ ဟသၤာ မေသေသးဘူး”

“အို ... ေသေသ မေသေသ ငါနဲ႔ပဲ ဆိုင္တယ္၊ ေပးလိုက္စမ္း သိဒၶတၳ”

“မေပးႏိုင္ဘူး”

“ငါ ေလးျမား ေလ့က်င့္ရဦးမယ္၊ အခ်ိန္လင့္တယ္ ကဲ ေပးမလား မေပးဘူးလား”

သူ႔မ်က္လံုးတို႔ ဝင္းေတာက္ကာ မ်က္ေထာင့္တို႔ နီလာသည္။ တင္းေနေသာ ေမးေၾကာတို႔က အံႀကိတ္ထားေၾကာင္း သိသာသည္။ တည္ၿငိမ္စြာ သူ႔ကို ျပန္ၾကည့္ရင္း ...

“ဟသၤာမေသေသးဘူး ... ေဒဝတၱ ဆံျခည္တဗီဇနာျဖစ္ေစ သူရွင္သန္ခြင့္ရွိတယ္၊ အဲဒီ ရွင္သန္ခြင့္ကို ငါကူညီရမယ္၊ ေဆးကုေပးရမယ္၊ တကယ္လို႔ ေသဆံုးသြားၿပီဆိုရင္ေတာ့ ငါ သင့္ထံ အေရာက္ပို႔လိုက္မယ္”

“အို ... စကားတံရွည္တယ္၊ ေပးမလား ... မေပးဘူးလား”

“ေျပာၿပီးၿပီပဲ မေပးႏိုင္ဘူး”

သူ ေရွ႕တိုးလာသည္။ ေနာက္ဆုတ္မေပးမိ၊ အၾကည့္တို႔ အဟုန္ျပင္းစြာ ဆံုၾကစဥ္ ...

“ေဟ့ ဘာျဖစ္ေနၾကတာလဲ?”

“ဟင္ ... ေနာင္ေတာ္ မဟာနာမ”

ႏွစ္ဦးစလံုး သံၿပိဳင္ထြက္လာၾကသည္။ ျဖစ္ေၾကာင္းကုန္စင္ကို ရွင္းျပဖို႔ လက္ဦးမႈယူသူကေတာ့ ေဒဝဒတၱပင္။

“ဒီလိုပါ ေနာင္ေတာ္ ကြ်န္ေတာ္ပစ္လိုက္တဲ့ ဟသၤာကို အေခ်ာင္ေကာက္ယူထားၿပီး ျပန္ေတာင္းေတာ့ ျငင္းဆိုေနတယ္”

“ဟုတ္လား ... သိဒၶတၳ”

“ဟုတ္တယ္ ေနာင္ေတာ္...”

“ကြ်န္ေတာ္ ဟသၤာကို ေကာက္ယူထားတယ္”

“သင္ပစ္ခ်တာလား သိဒၶတၳ”

“မဟုတ္ဘူး ေဒဝဒတၳပါ”

“ဒါျဖင့္ မေပးႏိုင္ျခင္းအေၾကာင္းက ...”

“ဟသၤာမေသေသးဘူး ေနာင္ေတာ္”

“ေသမွ ေပးမယ္ဆိုပါေတာ့”

“ဟုတ္တယ္ ... မည္သူမဆို အသက္ရွင္သန္ခြင့္ရွိတယ္၊ ဒီအခြင့္ကို ဘယ္သူကမွ မဖ်က္ဆီးသင့္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ တဆံျခည္ျဖစ္ေစ တဗီဇနာျဖစ္ေစ၊ သူ ရွင္သန္ခြင့္ရွိတယ္၊ ဒီအခြင့္ကို ကြ်ႏု္ပ္ေလးစားတယ္၊ ဟသၤာကို ေဆးကုေပးမယ္ … အဲ ... အေၾကာင္းမသင့္လို႔ ဟသၤာေသခဲ့လွ်င္ေတာ့ ေဒဝဒတၳရဲ႕ အလိုအတိုင္းရွိေစ”

မဟာနာမ ဆိတ္ဆိတ္ေနသည္၊ ေလးနက္တည္ၿငိမ္ဟန္က ျပႆနာရဲ႕အေျဖတခုကို ရွာေနဟန္၊ စဥ္းငယ္ၾကာမွ…။

“ငါ ဆံုးျဖတ္မယ္၊ ႏွစ္ဦးစလံုး နာယူမလား”

ႀကီးသူကို ႐ိုေသျခင္း၊ နာခံျခင္းဆိုတာ “သက်” တို႔ရဲ႕ ထံုးစံတခုေပပဲ၊ ဆတ္ခနဲ ေခါင္းညိတ္ျပလိုက္သည္။ ေဒဝဒတၳကို လွမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ ...

“သေဘာတူတယ္”

ခက္ထန္တဲ့ သူ႔အမူအရာႏွင့္ မာေၾကာသည့္ သူ႔အသံကို တထပ္တည္း က်သည္ကို မဟာနာမလည္း ရိပ္မိမည္သာ။

ဟသၤာကို ရင္မွာပိုက္ရင္း မဟာနာမ စကားစသည္။

“ေဟာဒီ ... ေလာကႀကီး စည္ပင္တာနဲ႔ ဆုတ္ယုတ္တာ ဘယ္ဟာ ပိုျမတ္သလဲ ေျဖၾကပါ”

“စည္ပင္ျခင္းက ျမတ္ပါတယ္၊ ေနာင္ေတာ္ မဟာနာမ”

“ဒါဆို ရွင္သန္ျခင္းဟာ စည္ပင္ျခင္းကို တိုးျမႇင့္ေစၿပီး ေသဆံုးျခင္းကေတာ့ ဆုတ္ယုတ္ျခင္းကိုျဖစ္ေစတာ ထင္ရွားတယ္၊ ဒီေတာ့ ရွင္သန္ေစသူဟာ ေလာကကို တည္ေဆာက္သူျဖစ္ၿပီး ေသေစသူက ေလာကကို ဖ်က္ဆီးသူသာျဖစ္တယ္၊ အဲဒါေၾကာင့္ ဒီဟသၤာကို တည္ေဆာက္သူျဖစ္တဲ့ သိဒၶတၳ ပိုင္ဆိုင္သင့္တယ္၊ အကယ္လို႔ ဟသၤာေသဆံုးရခဲ့ရင္ေတာ့ ...။

မဟာနာမ၏ စီရင္ခ်က္မဆံုးမီမွာပင္ ေဒဝဒတၳ လွည့္ထြက္သြားသည္။ သူ႔အတြက္ ျမားတစင္းဟာ အခါမေရြး ဟသၤာတေကာင္ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု ယံုၾကည္ထားဟန္ပင္။

အဟာနာမ ကမ္းလိုက္ေသာ ျမားခ ဟသၤာကို ညင္သာစြာ ခံယူလိုက္သည္၊ ၿပီး ... စူးေသာ ျမားကို အသာအယာ ...။

ခုဆိုလွ်င္ ဟသၤာငယ္ ခန္႔က်န္းစျပဳၿပီ။ အ႐ိုင္းဆန္မႈကေတာ့ ေပ်ာက္ေနၿပီ။ လူရိပ္ကိုေတြ႔သည္ႏွင့္ အသံေပးကာ တေကာက္ေကာက္ လိုက္ေနတတ္သည္။ သူျပဳစုခဲ့ေသာ ကာလအပိုင္းအျခားသည္ သူ႔ကို အယဥ္ဆန္ေစခဲ့ၿပီတည့္။

သို႔ေသာ္ ဗီဇကိုေတာ့ မစြန္႔၊ တခါတရံ ေကာင္းကင္ဆီမွ အမ်ဳိးအေဆြေတြ ပ်ံသန္းလာလွ်င္၊ မဖို ေခၚထူးသံၾကားလွ်င္ လည္တဆံ့ဆံ့၊ အေတာင္တျဖန္႔ျဖန္႔ ရွိေတာ့သည္။ မပူနဲ႔ဟသၤာေရ ... မင္းပ်ံသန္းႏိုင္တဲ့ေန႔ဟာ မင္းေဆြမ်ဳိးဆီေရာက္မည့္ ေန႔ပဲ။

ထိုစဥ္ စားဆဲအစာကိုရပ္ကာ ဟသၤာလည္ကိုဆံ့သည္။ အေတာင္တို႔ကို ခတ္သည္။ ၿပီးေတာ့ ပီသေသာ အသံကိုျပသည္။ သူေမွ်ာ္ရာ လွမ္းၾကည့္လိုက္ေတာ့ ...။

“အလို ... ေတာင္ဘက္ဆီက သူ႔ေဆြမ်ဳိးေတြ ပ်ံသန္းလာလို႔ကိုး”

“ကဲ ... ဟသၤာေရ ... ဒီေန႔ကစၿပီး ဘဝတူေတြနဲ႔ လြတ္လပ္တဲ့ေကာင္းကင္မွာ လွည့္လည္ေလေတာ့၊ ေအးျမတဲ့ေရကန္မွာ ကူးခတ္ေပေတာ့ ... ေဟာ ... ဟိုမွာ ... မင္းေဆြမ်ိဳးေတြ ...”

လက္မွ လႊတ္တင္ေပးလိုက္သည္။ ဟသၤာအုပ္ေနာက္ ဦးတည္ေနရာမွ ျမည္သံတခ်က္ေပးကာ ျပန္လွည့္လာၿပီး ပခံုးထက္ နားသက္လာျပန္သည္။ ဪ ေၾသာ္ ... ဟသၤာငယ္ရယ္ “ရဲရဲပ်ံလိုက္ ဟသၤာေလး ... မင္းအတြက္ အဆင္ေျပဆံုး ဝန္းက်င္ဟာ အဲဒီမွာရွိေလရဲ႕ ... အေဖာ္ေတြ ေဝးမသြားခင္ ပ်ံေပေတာ့” ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ေပးလိုက္သည္။ ဟသၤာငယ္ ခြန္းဆက္ျမည္က်ဴးရင္း ေကာင္းကင္ထဲ တိုးဝင္သြားေတာ့သည္။ ပ်ပ်ထင္ေနေသးေသာ ဟသၤာငယ္ကို ေငးၾကည့္ရင္း ... ေလးျမား လက္နက္နဲ႔ တည္ေဆာက္လို႔မရႏိုင္တဲ့ အရာကို အျခားအရာတခုနဲ႔ တည္ေဆာက္လို႔ရႏိုင္တယ္ဆိုတာ ေဒဝဒတၳ ကို ေျပာျပခ်င္စမ္းပါဘိ။

ကံထြန္းသစ္
[သုခခ်မ္းသာ။ ။ ေအာက္တိုဘာလ၊ ၁၉၉၉]

သ႐ုပ္ေဖာ္ - ေအာင္ထက္


No comments: