Wednesday, September 7, 2011

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ Reith Lectures 3

ကဗ်ာဟာ လူသားေတြကို အညီအညြတ္ျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးႏိုင္တဲ့ စြမ္းပကားႀကီးတခု ျဖစ္ပါတယ္။ 

သူ႔မွာ ေဒသ နယ္နမိတ္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ကာလ နယ္နမိတ္ေသာ္လည္းေကာင္း မရွိပါဘူး။

ေထာင္ဝတ္စုံ အျပာေရာင္ ရွပ္အက်ႌကို ဝတ္ေလ့ရွိတဲ့ ဦးဝင္းတင္ဟာ သူရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ အစစ္အေဆး အေမးအျမန္း ဒဏ္ေတြကို ခံႏိုင္ရည္ရွိဖို႔အတြက္ Henley ရဲ႕ (Invictus) ကဗ်ာကို အားကိုးခဲ့ပါတယ္။
ဒီကဗ်ာဟာ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲ ကာလအတြင္းထဲတုန္းက ကၽြန္မရဲ႕ဖခင္နဲ႔ သူတို႔ေခတ္ ေခါင္းေဆာင္ေတြကို စိတ္ဓာတ္အင္အား ျဖည့္တင္းေပးခဲ့ပါတယ္။ အလားတူစြာပဲ ဒီကဗ်ာဟာ တျခားေခတ္ေတြမွာ တျခားႏိုင္ငံေတြမွာ လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲဝင္သူေတြကိုလည္း စိတ္ဓာတ္အင္အား ျဖည့္တင္းေပးခဲ့တဲ့ လကၡဏာ ရွိပါတယ္။

‘တိုက္ပြဲဝင္ျခင္းနဲ႔ ပင္ပန္းဆင္းရဲျခင္း၊ ေသြးသံရဲရဲက်လ်က္နဲ႔ ဦးေခါင္းမညြတ္ျခင္း၊ အသက္ပင္လွ်င္ ေသဆုံးရျခင္း၊ ဒါေတြ အားလုံးဟာ လြတ္လပ္မႈအတြက္ ျဖစ္ပါတယ္’

စိတ္ဓာတ္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္နဲ႔ ကၽြန္မတို႔လိုခ်င္တဲ့ ဒီလြတ္လပ္မႈဆိုတာ ဘာပါလဲ။ ကၽြန္မတို႔အထဲမွာ စိတ္ဓာတ္ ျပင္းထန္မႈ အရွိဆုံးလို႔ေခၚရမယ့္ အစိုးရဝါဒ ေဝဖန္သူေတြဟာ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ပညာရွင္ေတြေျပာတဲ့ သေဘာတရားေတြကို အလြန္အကၽြံႀကီး စိတ္ဝင္စားေနတာ မဟုတ္ပါဘူး။

လြတ္လပ္မႈဆိုတဲ့စကားလုံးကို ဘယ္လို နားလည္ပါသလဲလို႔ သူတို႔ကို ရွင္းျပခိုင္းမယ္ဆိုခဲ့လို႔ရွိရင္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားေတြရွိေတာ့မွာ မဟုတ္တာတို႔၊ သို႔မဟုတ္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္၊ သတင္း လြတ္လပ္ခြင့္နဲ႔ လြတ္လပ္စြာ စည္း႐ုံးခြင့္ ရွိလာမွာတို႔၊ သို႔မဟုတ္ ကၽြန္မတို႔ဟာ ကၽြန္မတို႔လိုခ်င္တဲ့ အစိုးရမ်ဳိးကို ေရြးခ်ယ္ႏိုင္တယ္တို႔၊ သို႔မဟုတ္ ႐ိုး႐ိုးကေလးပဲ သိမ္းက်ဳံးၿပီးေတာ့ ကၽြန္မတို႔ဟာ ကၽြန္မတို႔လုပ္ခ်င္တာကို လုပ္ႏိုင္မယ္တို႔ စသျဖင့္ အဲဒီလို သူတို႔ရဲ႕ရင္ထဲမွာ အရွိဆုံး စိတ္ဝင္စားမႈေတြကို သူတို႔ တသီႀကီး ထုတ္ေျပာဖြယ္ရာ အမ်ားဆုံး ရွိပါတယ္။

ဒီလို အေျပာအဆိုဟာ အေတြးအျမင္ ႐ိုးစင္းလြန္တဲ့ ေလသံေပါက္ႏိုင္ပါတယ္။ ဆိုးက်ဳိးျဖစ္မလား မေျပာတတ္ေအာင္ ႐ိုးစင္းလြန္းတဲ့ေလသံ ေပါက္ႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဒီလို အေျပာအဆိုေတြမွာ ေတြ႔ျမင္ရတဲ့အခ်က္က လြတ္လပ္မႈဆိုတာ ဒႆနိကေဗဒအျမင္နဲ႔ အျငင္းအခုန္ ျပဳၿပီး ေဖာ္ထုတ္ရတဲ့ အယူအဆ တခုမွ်သာမဟုတ္ လက္ေတြ႔အလုပ္လုပ္ကိုင္ၿပီး ရေအာင္ယူရတဲ့ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ ျမင္ႏိုင္တဲ့အရာျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ နားလည္ပုံ နားလည္နည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ကၽြန္မ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ ထိန္းသိမ္းခံရတဲ့ အခ်ိန္ကာလအသီးသီးရဲ႕အဆုံးမွာ အက်ယ္ခ်ဳပ္က လြတ္လာတဲ့အတြက္ ဘယ္လို ခံစားရပါသလဲလို႔ ကၽြန္မကို ေမးၾကတဲ့အခါတိုင္း ဘယ္လိုမွ ထူးထူးျခားျခား မခံစားမိပါဘူး၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ကၽြန္မရဲ႕စိတ္ဟာ အစဥ္အျမဲ လြတ္လပ္ေနခဲ့လို႔ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ ကၽြန္မ ေျဖေလ့ရွိပါတယ္။

ကိုယ့္ရဲ႕ အမွားအမွန္ ဆင္ျခင္ဉာဏ္နဲ႔ ညီညြတ္တဲ့ လမ္းေၾကာင္းကို ေလွ်ာက္ျခင္းအားျဖင့္ ရရွိတဲ့အတြင္းစိတ္ဓာတ္ လြတ္လပ္မႈအေၾကာင္းကို ကၽြန္မ မၾကာခဏ ေျပာခဲ့ပါတယ္။
Isaiah Berlin ကေတာ့ လြတ္လပ္မႈကို အတြင္းစိတ္ဓေလ့ျဖစ္ေစျခင္းအားျဖင့္ ေပၚေပါက္ႏိုင္တဲ့ ဆိုးက်ဳိးေတြကို သတိေပးခဲ့ပါတယ္။ သူက ဒီလို ဆိုပါတယ္။

‘စိတ္ဓာတ္အားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈကို ႐ႈျမင္ရာ၌ အလားတူစြာပင္ ကိုယ္က်င့္သီလအားျဖင့္ ေအာင္ႏိုင္မႈကို ႐ႈျမင္ရာ၌ လြတ္လပ္မႈအေပၚတြင္ ပိုမို၍ အေျခခံက်ေသာ နားလည္ပုံ၊ နားလည္နည္း၊ ေအာင္ႏိုင္မႈအေပၚတြင္ ပိုမို၍ သာမန္ အျမင္ရွိေသာ နားလည္ပုံ နားလည္နည္းတို႔နဲ႔ ခြဲျခား၍ ႐ႈျမင္ရေပမည္။ သို႔မဟုတ္ပါက လြတ္လပ္ခြင့္တည္း ဟူေသာ အမည္ကို သုံးစြဲလ်က္ သေဘာတရားအားျဖင့္ အျမင္႐ႈတ္ေထြးမႈ အႏၱရာယ္ကို လည္းေကာင္း၊ လက္ေတြ႔အားျဖင့္ ဖိႏွိပ္မႈ တရားသည္ ဟူေသာ အဆုံးအျဖတ္ အႏၱရာယ္ကိုလည္းေကာင္း ၾကံဳေတြ႔ရေပလိမ့္မည္’ တဲ့။

တျခား လြတ္လပ္မႈအားလုံးရဲ႕ေနရာမွာ စိတ္ဓာတ္အားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈကို အစားထိုးမယ္ဆိုရင္ ေက်နပ္ဖြယ္ရာ ရွိပါတယ္လို႔ လက္ခံျခင္းဟာ ဘာမွ မလုပ္မကိုင္ဘဲ ေနျခင္းနဲ႔ အ႐ႈံးေပး အညံ့ခံျခင္း စခန္းကိုဆိုက္ေအာင္ ပို႔ႏိုင္တဲ့ အႏၱရာယ္ရွိတာ အမွန္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ အတြင္းစိတ္ဓာတ္အားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈကို နားလည္ပုံ နားလည္နည္းဟာ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးေရး ဆိုတဲ့ အားထုတ္မႈကို အင္အား ျဖည့္တင္းေပးႏိုင္ပါတယ္။

ဗုဒၶအယူဝါဒက အဆုံးစြန္လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟာ လိုခ်င္မႈ မွန္သမွ်က လြတ္ေျမာက္ျခင္းျဖစ္တယ္ လို႔ ဆုံးမပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဗုဒၶရဲ႕အဆုံးအမဟာ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈရွိေစမယ့္ လြတ္လပ္မႈကို လိုခ်င္ျခင္း အေျခခံတဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈေတြနဲ႔ သဟဇာတ မျဖစ္ဖူးလို႔ ေစာဒကတက္တာ ရွိႏိုင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ဗုဒၶဘာသာ ရဟန္း သံဃာေတာ္မ်ားဟာ ေမတၱာပို႔ ခ်ီတက္ပြဲ ဆင္ႏႊဲၾကစဥ္တုန္းက သူတို႔ဟာ စားကုန္ေသာက္ကုန္ ေစ်းႏႈန္းေတြ အႀကီးအက်ယ္ ျမင့္တက္ကုန္ေအာင္ ဖန္တီးခဲ့တဲ့ ေလာင္စာေစ်းႏႈန္း ႐ုတ္တရက္ တအားႀကီး ျမႇင့္တင္မႈကို ကန္႔ကြက္ ဆႏၵျပခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
သူတို႔ဟာ လူထုႀကီးမွာ လက္လွမ္းမီတဲ့ စားကုန္ေသာက္ကုန္ ျပည့္စုံျခင္းဆိုတဲ့ အေျခခံအခြင့္အေရးရရွိဖို႔အတြက္ ဘာသာေရး ၾသဇာအရွိန္အဝါကို သုံးစြဲၿပီး အေရးဆိုခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္ဓာတ္အားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈကို အယုံအၾကည္ ရွိတာနဲ႔ပဲ၊ လူသတၱဝါတြေဟာ လူသတၱဝါနဲ႔တူေအာင္ ေနႏိုင္ ထိုင္ႏိုင္ဖို႔ရာမွာ မရွိမျဖစ္ဖူးလို႔ အမ်ားတကာ ႐ႈျမင္ၾကတဲ့ အေျခခံအခြင့္အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္မႈေတြအတြက္ လက္ေတြ႔ လိုအပ္ခ်က္ကို ဂ႐ုမစိုက္ဘဲေနလိုက္ရမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။

ကၽြန္မ အင္မတန္ တန္ဖိုးထားတဲ့ အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးတခုကေတာ့ ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္က လြတ္လပ္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈကို စတင္လွ်င္ စတင္ခ်င္းအခ်ိန္ကစလို႔ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႔အစည္းတခုလုံးမွာ ျပန္႔ပြားေနတဲ့ အားယုတ္ေစလွတဲ့ ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္ကို ကၽြန္မတို႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ၾကရပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံကို အလည္အပတ္ ေရာက္လာသူေတြက ျမန္မာေတြဟာ ေဖာ္ေရြတယ္၊ ဧည့္ဝတ္ေက်တယ္ရယ္လို႔ ခ်က္ျခင္း ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ ေျပာတတ္ၾကေသးတဲ့ ဝမ္းနည္းဖြယ္ရာ စကားတခြန္းက ျမန္မာေတြဟာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာေတြကို ေဆြးေႏြးဖို႔ ေၾကာက္တတ္ၾကတယ္ဆိုတဲ့ စကားပါပဲ။

ကၽြန္မတို႔ဟာ လြတ္လပ္မႈအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ၾကၿပီဆိုတဲ့အခါမွာ ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္ဟာ လြတ္ေအာင္ေရွာင္ရမယ့္ ပထမဦးဆုံး ရန္သူ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး မၾကာခဏျဖစ္တတ္တာက ဒီရန္သူဟာ ခရီးလမ္းဆုံးကို ေရာက္တဲ့အထိ ရွိေနတတ္တဲ့ ရန္သူ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္က လြတ္လပ္ျခင္းဟာ ရာႏႈန္းျပည့္ ျဖစ္ရမယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ တိုက္ပြဲကို ဆက္လက္ၿပီး ဆင္ႏႊဲႏိုင္ဖို႔ရာ အလုံအေလာက္ ျဖစ္ဖို႔သာ လိုပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္ရွိတဲ့အထဲက တိုက္ပြဲကို ဆက္လက္ ဆင္ႏႊဲဖို႔ဆိုတာ ရဲစြမ္းသတ္တိ ႀကီးႀကီးမားမား လိုပါတယ္။

‘မဟုတ္ပါ။ ကၽြန္မ မေၾကာက္ပါ။ ဤေထာင္တြင္း အက်ဥ္းက်ညမ်ားတြင္ တႏွစ္ အသက္ရွင္ၿပီးေနာက္ သူ႔ကို အမည္တပ္ျခင္းကပင္လွ်င္ ထြက္ေျပးျခင္းျဖစ္သည့္ ဝမ္းနည္းေၾကကြဲျခင္း ေလာကထဲသို႔ ကၽြန္မ ထြက္ေျပးပါမည္။ မမွန္ပါ။ ကၽြန္မ ေၾကာက္ပါသည္။ သို႔ေပမယ့္ ရွင္တို႔ သတိမျပဳမိသကဲ့သို႔ အသြင္ေပါက္ေစလိုက္ပါ’ တဲ့။

Ratushinskaya ရဲ႕ အဲဒီ စာေၾကာင္းေတြမွာ ေဖာ္ထုတ္တဲ့ ရဲရင့္ျခင္းဟာ အစိုးရ ေဝဖန္သူေတြအဖို႔ ေန႔စဥ္ အေတြ႔အၾကံဳ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတို႔ဟာ သူတို႔ရဲ႕တာဝန္ေတြကို ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့အခါမွာ မေၾကာက္တဲ့ဟန္ကို ေဆာင္ပါတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြလည္းပဲ ဟန္ေဆာင္ေနၾကတယ္ဆိုတာကို မျမင္တဲ့ဟန္ ေဆာင္ပါတယ္။

ဒါဟာ အတြင္းတမ်ဳိး အျပင္တမ်ဳိး အမူအရာ မဟုတ္ပါဘူး။

ဒါဟာ တေန႔ၿပီးတေန႔ တခ်ိန္ၿပီးတခ်ိန္ အသိစိတ္ဓာတ္ရွိရွိနဲ႔ထပ္ကာ ထပ္ကာ ေမြးျမဴေနရတဲ့ သတၱိစိတ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါဟာ ရက္စက္ၾကမ္းၾကဳတ္ျခင္းနဲ႔ မတရား မမွ်တျခင္းက ဖန္တီးလိုက္လို႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္ကေနၿပီး လြတ္လပ္ပိုင္ခြင့္ကို ကၽြန္မတို႔ရတဲ့အခ်ိန္ေရာက္တဲ့အထိ လြတ္လပ္မႈတိုက္ပြဲကို ဆင္ႏႊဲရမယ့္ပုံစံ ျဖစ္ပါတယ္။

Akhmatova နဲ႔ Ratushinskaya တို႔ဟာ Russian လူမ်ဳိးေတြေပါ့။ Henley က အဂၤလိပ္ လူမ်ဳိးပါ။ ဒါေပမယ့္ ဖိႏွိပ္မႈ ေအာက္မွာ ရပ္တည္ႏိုင္ဖို႔ တိုက္ပြဲဝင္ျခင္းနဲ႔ ကိုယ့္ကမၻာရဲ႕ အရွင္သခင္ ကိုယ့္ဝိဉာဥ္ရဲ႕ ဦးစီးပဲ့ကိုင္ ကိုယ္တိုင္ျဖစ္ဖို႔ စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္ျခင္းဆိုတာ ေတြကေတာ့ လူမ်ဳိးအားလုံးမွာ ေတြ႔ျမင္ရတဲ့ အျခင္းအရာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမယ္။

သ႐ုပ္ေဖာ္ ေကာက္ေၾကာင္းပန္းခ်ီ - မင္းေက်ာ္ခိုင္


 

No comments: