Thursday, September 22, 2011

ဧရာဝတီ၊ ျမန္မာျပည္ နဲ႔ လိမ္ညာေနတဲ့ နဂါးအနီ (ေအာင္ဒင္)

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ေျမာက္ဘက္ဖ်ား၊ ကခ်င္ျပည္နယ္က ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးရဲ႕ မူလအစမွာ ျမစ္ဆုံဆည္ႀကီး တည္ေဆာက္ေနတာကို ျမန္မာျပည္သူတရပ္လုံးက အုန္းအုန္းကၽြက္ကၽြက္ ကန္႔ကြက္ေနၾကပါတယ္။ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ျမန္မာျပည္သူမ်ားရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာႀကီးပါ။ 

တ႐ုတ္ျပည္အတြက္ ေရအားလွ်ပ္စစ္ဓာတ္ေတြ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ တ႐ုတ္အစိုးရပိုင္ ကုမၸဏီမ်ား ေဆာက္လုပ္ေနၾကတဲ့ ျမစ္ဆုံဆည္ႀကီးဟာ ျမန္မာျပည္အတြက္ ႀကီးမားလွတဲ့ ျပန္ျပင္လို႔မရတဲ့ ပ်က္ဆီးဆုံး႐ံႈးမႈေတြကို ျဖစ္ေပၚေစမွာပါ။ အခုအခ်ိန္ကျဖင့္ ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားအတြက္ အေျပာင္းအလဲတခုဆီ ေရြ႕လ်ားရမည့္ အခ်ိန္ပါပဲ။ သူတို႔ ဘယ္လို ရပ္တည္ၾကမလဲ၊ ျပည္သူလူထုရဲ႕အသံကို နားေထာင္၊ ျပည္သူလူထုရဲ႕ဆႏၵကိုလက္ခံၿပီး ဒီ မေကာင္းဆိုးဝါးစီမံကိန္းႀကီးကို ရပ္တန္႔ဖို႔ႀကိဳးစားမွာလား? 

ဒါမွမဟုတ္ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္၊ တ႐ုတ္က ေပးကမ္းေနတဲ့ အေထာက္အပံ့ေတြကို ဆက္လက္တပ္မက္ၿပီး ဆည္ႀကီးကို ဆက္ေဆာက္ေစမွာလား?

ျပည္သူလူထုက ေရွ႕က ဖုန္းကြယ္ထားတာေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး အမွန္တရားကို ပို၍ပို၍ သိခ်င္ေနခ်ိန္မွာ ေတြ႔ေနရတာကေတာ့ တ႐ုတ္အာဏာပိုင္မ်ားနဲ႔ ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားရဲ႕ မစားရ ဝခမန္း ေျပာေနတဲ့ ဆည္ႀကီးေၾကာင့္ရရွိမည့္ အက်ဳိးစီးပြားေတြအေၾကာင္း လိမ္ညာမႈေတြပါပဲ။ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ေစေတာ့မွာလား?

(၁) အေစာ္ကားခံရတဲ့ ကခ်င္ျပည္သူမ်ား

ကခ်င္ျပည္သူမ်ားရဲ႕ ျမစ္ဆုံဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးကို ကန္႔ကြက္မႈက အင္မတန္မွ အားေကာင္း၊ ခိုင္မာ၊ ျပင္းထန္လွတာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္မ်ားကထဲကေန အခုအခ်ိန္အထိပါ။ ဒါေပမည့္ တ႐ုတ္အာဏာပိုင္ေတြက ကခ်င္ျပည္သူမ်ားက ျမစ္ဆံုဆည္နဲ႔ အျခား ဆည္ႀကီးမ်ား ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္းမွာ တည္ေဆာက္တာကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ႀကိဳဆိုေထာက္ခံၾကတယ္လို႔ လိမ္ညာ ေႂကြးေၾကာ္ၾကပါတယ္။ 

ဟိုးဝါးဒူးဝါး ေဇာ္ဂမ္ ဆိုတာ ျမစ္ႀကီးနားမွာေနတဲ့ အမ်ားၾကည္ညိဳေလးစားတဲ့ ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္တေယာက္ပါ။ သူက တ႐ုတ္အစိုးရက ဒီဆည္ႀကီးေတြေဆာက္တာမွာ ရယ္ရြယ္ခ်က္ ႏွစ္ခုရွိတယ္လို႔ အခိုင္အမာ ယံုၾကည္ပါတယ္။ သူက ဒီလိုေျပာပါတယ္။ “ဒီေရကာတာကိစၥက ရည္ရြယ္ခ်က္ႏွစ္ခု ရိွတယ္ ထင္တယ္။ ပထမ ရည္ရြယ္ခ်က္က ေရအားလွ်ပ္စစ္ရဖို႔၊ ဒုတိယ ရည္ရြယ္ခ်က္က တ႐ုတ္ျပည္က ျမန္မာျပည္ကို ႀကိဳးကိုင္ဖို႔၊ လံုျခံဳေရးထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ေရကာတာကို ဗံုးတလံုး ေထာင္ထားသလို လုပ္ထားတာ။ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္ျပည္သူေတြ ေသမွာကိုေၾကာက္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြက သူတို႔ (တ႐ုတ္) ဘာပဲေျပာေျပာ နားေထာင္ရေတာ့မွာပဲ။ ကိုယ့္ျပည္သူေတြ သန္းခ်ီေသဖို႔ ကိစၥျဖစ္သြားၿပီ။ စဥ္းစားစရာေတြ တသီတတန္းႀကီး ျဖစ္သြားၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ေတာ္ေတာ္ေၾကာက္တယ္။ ငါတို႔ အက်ဳိးက နည္းၿပီး သူတို႔ အက်ဳိးက မ်ားေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း လက္မွတ္ထိုး အၾကံဳျပဳခဲ့တယ္။ အရင္ဆံုး လက္မွတ္ထိုးခဲ့တယ္။ ေခၚခဲ့ရင္လည္း ေျပာစရာ အမ်ားႀကီးရိွပါတယ္။” ဒူးဝါးေဇာ္ဂမ္ဟာ သူ႔ဘဝသက္တမ္းမွာ ဆည္ေတြ က်ဳိးေပါက္လို႔ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕ႀကီး ေရလႊမ္းခံရတာ အႀကိမ္ႀကိမ္ၾကံဳဖူးခဲ့သူပါ။ သူအတြက္ေတာ့ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕နဲ႔ ၁၈ မိုင္ေလာက္ အကြာမွာတည္ရွိမည့္ အထပ္ ၅၀ အေဆာက္အအံုတခုေလာက္ ျမင့္မားမည့္ ျမစ္ဆံုဆည္ႀကီးဟာ အခ်ိန္မေရြး ေပါက္ကြဲမည့္ ဗုံးအႀကီးႀကီးတခုပါပဲ။ ကခ်င္ျပည္သူေတြဟာ ဒီဆည္ႀကီးေတြ ငလ်င္ နဲ႔ မိုးသည္းထန္ျခင္း စတဲ့ သဘာဝေဘးရန္ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ လူသားရဲ႕အမွား ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ ၿပိဳက်ပ်က္ဆီးၿပီး သူတို႔ရဲ႕ၿမိဳ႕၊ ရြာေတြ ေရလႊမ္းဖ်က္ဆီးခံရမွာကို ေၾကာက္ရြံ႕စိတ္နဲ႔ ရွင္သန္ေနၾကရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ ေမလမွာ ျမန္မာစစ္အစိုးရနဲ႔ တ႐ုတ္အစိုးရတို႔ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ဆည္ႀကီး ၇ ခုေဆာက္ဖို႔ သေဘာတူလိုက္ၾကတယ္ဆိုတဲ့သတင္းကို ၾကားၾကားခ်င္း ဒူးဝါးေဇာ္ဂမ္နဲ႔ တျခား ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္ ၁၁ ဦးဟာ ျမန္မာစစ္အုပ္စုေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မႉးႀကီး သန္းေရႊဆီကို စာတေစာင္ လက္မွတ္ေရးထိုးေပးပို႔ၿပီး ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကပါတယ္။ သူတို႔ခ်ည္းပဲလားဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာေနထိုင္ၾကတဲ့ ေထာင္နဲ႔ခ်ီတဲ့ ကခ်င္ျပည္သူေတြ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတဝွမ္းလုံးက ျပည္သူေတြက ဒီဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးကို ရပ္တန္႔ဖို႔ တ႐ုတ္ နဲ႔ ျမန္မာ အာဏာပိုင္မ်ားထံ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတာင္းဆိုခဲ့၊ ေတာင္းဆိုေနၾကတာ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္ကတည္းကပါ။ ဒါေပမည့္ တ႐ုတ္အစိုးရကေတာ့ ဒီအသံေတြကို လုံးလုံးလ်ားလ်ား မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး ဆည္တည္ေဆာက္ေရးကို ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ပိုင္းျဖတ္ထားပံုရပါတယ္။ 

စက္တင္ဘာလ ၁၇ ရက္၊ ၂၀၁၁ မွာ ဧရာဝတီ ျမစ္ဆံုဆည္စီမံကိန္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အလုပ္႐ုံေဆြးေႏြးပြဲ (၃/၂၀၁၁) ကို ေနျပည္ေတာ္မွာ အမွတ္ (၁) လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားဝန္ႀကီးဌာနက ဦးေဆာင္က်င္းပခဲ့ၿပီး ဒီစီမံကိန္းနဲ႔ပတ္သက္ေနတဲ့ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ား၊ ပညာရွင္မ်ား၊ တ႐ုတ္အစိုးရ ကုမၸဏီကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ျမစ္ဆံုဆည္တည္ေဆာက္ေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး စာတမ္းေတြ တင္သြင္းခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီေဆြးေႏြးပြဲမွာ တ႐ုတ္အစိုးရဘက္က CPI Yunnan International Power Investment Co., Ltd (CPIYN) ရဲ့ ဥကၠ႒ မစၥတာ လီ (Mr. Li Guanghua) တက္ေရာက္ၿပီး “ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္းေဒသ ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားလုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာက်ေသာ ေရြးခ်ယ္မႈျဖစ္သည္” (Ayeyawady Basin Hydropower Projects are Strategic Selection for Myanmar Electric Power Industry) လို႔ ေခါင္းစဥ္တပ္ထားတဲ့ စာမ်က္ႏွာ ၃၀ ရွိတဲ့ စာတမ္းတေစာင္ကို တင္သြင္းခဲ့ပါတယ္၊ အဲဒီစာတမ္းမွာ မစၥတာ လီ က “ကခ်င္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ျမစ္ဆံုဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းကို ေထာက္ခံၾကသည္” လို႔ တင္ျပသြားပါတယ္။ သူက ဒီလို ေျပာပါတယ္။ စီမံကိန္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာသုံးသပ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ မတူညီတဲ့ ဘာသာတရား၊ ဘဝ၊ လူမ်ဳိးစု၊ ပညာေရး ေနာက္ခံအသီးသီးက ေဒသခံျပည္သူေတြကိုသူတို႔ရဲ႕ သေဘာထားစစ္တမ္းေတြကို ေကာက္ခံခဲ့ပါတယ္ တဲ့၊ အဲဒီစစ္တမ္းေတြအရ သေဘာထားေပးသူေပါင္းရဲ႕ ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ေရအားလွ်ပ္စစ္စီမံကိန္းဟာ ေဒသခံျပည္သူေတြအတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းေတြနဲ႔ ဝင္ေငြျမင့္မားမႈေတြ ဖန္တီးေပးလိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကပါသတဲ့၊ ၆၂ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းဟာ ေဒသတခုလုံးရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈနဲ႕ စီးပြားေရးကို သိသိသာသာျမႇင့္တင္ေပးလိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ၾကပါသတဲ့၊ ၿပီးေတာ့ သေဘာထားေပးသူအမ်ားစုက ႏိုင္ငံရဲ႕ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈနဲ႔ စီမံကိန္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ေထာက္ခံၾကပါသတဲ့၊ မလြဲမေရွာင္သာ ၁၄ ရာခိုင္္ႏႈန္းေလာက္က မေထာက္ခံေၾကာင္းေျပာရာမွာေတာင္မွ မစၥတာ လီ က အဲဒီလူေတြဟာ စီမံကိန္းေဒသ ျမစ္ဆုံကေန ပထမဆုံး ေရႊ႕ေျပာင္းေပးရမည့္ တန္ဖဲေက်းရြာက ျဖစ္ၿပီး ဒီစီမံကိန္းေကာင္းေၾကာင္းကို အေသအခ်ာနားမလည္ၾကလို႔ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆင္ေျခေပးပါေသးတယ္။

အဲဒီ စစ္တမ္းေတြကို ဘယ္တုန္းက၊ ဘယ္သူေတြက၊ ဘယ္သူေတြကို၊ ဘယ္မွာ၊ ဘယ္လိုရွင္းျပၿပီး ေကာက္ယူခဲ့တယ္ဆိုတာေတာ့ သူက ရွင္းမျပပါဘူး။ ကခ်င္လူမ်ဳိးမ်ားက ဆည္တည္ေဆာက္ေရး စီမံကိန္းမ်ားကို ေထာက္ခံၾကတယ္လို႔ သူ အရွင္းဆုံးနဲ႔ ေမာက္ေမာက္မာမာ ေႂကြးေၾကာ္လိုက္တာကေတာ့ ဒီျမစ္ဆံုဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးကို ရပ္တန္႔ဖို႔ နည္းလမ္းေပါင္းစံုနဲ႔ တစိုက္မတ္မတ္ ေတာင္းဆိုေနၾကတဲ့ ကခ်င္ျပည္သူမ်ားကို အႀကီးအက်ယ္ေစာ္ကားလိုက္တာပါပဲ။

(၂) ျမန္မာပညာရွင္မ်ား၏ ကန္႔ကြက္ခ်က္ကို မ်က္ကြယ္ျပဳျခင္း 

မစၥတာ လီ ကေျပာပါေသးတယ္။ သူတို႔ကုမၸဏီဟာ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရးကို အထူးဂ႐ုစိုက္ပါတယ္ တဲ့။ ဒါေပမည့္ လက္ေတြ႔မွာေတာ့ သူတို႔ဟာ သူတို႔ရဲ႕အလိုဆႏၵနဲ႔ မကိုက္ညီတဲ့၊ သူတို႔ရဲ႕ဆည္စီမံကိန္းကို မေထာက္ခံတဲ့၊ ျမန္မာပညာရွင္မ်ား တင္ျပတဲ့၊ ပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈဆိုင္ရာ သုံးသပ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာကို လုံးဝလွစ္လ်ဴ႐ႉထားတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သူ႔အဆိုအရ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလမွာ CPI ကငွားရမ္းထားတဲ့ တ႐ုတ္၊ ျမန္မာ ပညာရွင္အေယာက္ ၁၀၀ ေက်ာ္ဟာ ဧရာဝတီ ျမစ္ဖ်ားက ျမစ္ဆံုေနရာတဝိုက္မွာ ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးမႈေတြ ၆ လေက်ာ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္ တဲ့။ ျမန္မာပညာရွင္ေတြက BANCA လို႔ ေခၚတဲ့ Biodiversity And Nature Conservation Association ကျဖစ္ၿပီး တ႐ုတ္ပညာရွင္ေတြကေတာ့ CISPDR လို႔ အတိုေကာက္ေခၚတဲ့ Changjiang Institute of Survey, Planning, Design and Research က ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီပညာရွင္ေတြဟာ ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးမႈေတြၿပီးတဲ့ေနာက္ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးမႈေတြကို ၂၀၀၉ ခု ဇြန္လနဲ႔ စက္တင္ဘာလအတြင္း ျမစ္ႀကီးနား၊ ဝူဟန္ နဲ႔ အျခားေနရာေတြမွာ အႀကိမ္ႀကိမ္ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္ တဲ့။ အဲဒီေနာက္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ CISPDR က ဧရာဝတီျမစ္ဖ်ားက ဆည္တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားေၾကာင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈ ေလ့လာ သုံးသပ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ (Environmental Impact Assessment) (EIA) ကို CPI ထံ တင္ျပပါတယ္ တဲ့။ အဲဒီ CISPDR က တင္သြင္းတဲ့ EIA က ဆည္တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းကို ပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈ အနည္းအက်ဥ္းသာရွိလို႔ လုပ္သင့္ေၾကာင္း ေထာက္ခံတင္ျပပါသတဲ့။ ဒါေပမည့္ မစၥတာ လီ က ျမစ္ဆံုဆည္တည္ေဆာက္ေရးကို စြန္႔လႊတ္ဖို႔အၾကံျပဳတဲ့ ျမန္မာပညာရွင္မ်ား BANCA ကတင္ျပတဲ့ EIA ကိုေတာ့ လုံးဝ ကိုးကားျခင္း မရွိခဲ့ပါ။

အဲဒီ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲမွာပဲ BANCA ရဲ့ ဥကၠ႒ျဖစ္တဲ့ ေဒါက္တာထင္လွ ကလည္း စာတမ္းတေစာင္ တင္သြင္းပါတယ္။ သူ႔စာတမ္းကေန မစၥတာ လီ နဲ႔မတူတဲ့၊ ပိုၿပီးမွန္တဲ့ အခ်က္အလက္ေတြကို သိခြင့္ရလိုက္ပါတယ္။ ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးတဲ့ ပညာရွင္ ၁၀၀ ေက်ာ္ဆိုေပမည့္ BANCA က ျမန္မာပညာရွင္ေပါင္းက ၈၄ ေယာက္ပါဝင္တာမို႔ တရုတ္ပညာရွင္မ်ားရဲ့ အေရအတြက္က ၃၀ ေက်ာ္ ၄၀ ေလာက္ပဲရွိမယ္လို႔ နားလည္ရပါတယ္။ ျမစ္ႀကီးနားတဝိုက္က ဆည္ေဆာက္ဖို႔ ရည္ရြယ္တဲ့ေနရာမ်ားမွာ စံုစမ္းစစ္ေဆးဖို႔ အခ်ိန္ ၇ လ သတ္မွတ္ထားေပမည့္ တ႐ုတ္ပညာရွင္မ်ားဘက္က အကန္႔အသတ္ေတြေၾကာင့္ ၂၀၀၉ ခု ဇနၷဝါရီ လလယ္ကေန ဇြန္လအထိ ၅ လပဲ စစ္ေဆးခ်ိန္ရပါသတဲ့။ ၿပီးေတာ့ BANCA က ျမန္မာပညာရွင္မ်ားဟာ ျမန္မာနဲ႔ တ႐ုတ္အစိုးရအၾကားခ်ဳပ္ဆိုတဲ့ စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ား၊ နားလည္မႈ စာခြၽန္လႊာမ်ားကိုလည္း ေလ့လာခြင့္ မရရွိခဲ့ပါ တဲ့၊ ပူးတြဲ ကြင္းဆင္းစစ္ေဆးမႈ ၿပီးတဲ့ေနာက္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလမွာ ျမန္မာပညာရွင္မ်ားက EIA အစီရင္ခံစာမူၾကမ္းကို CPI ထံ တင္ျပခဲ့ၿပီး ၂၀၁၀ ခု၊ မတ္လမွာ အၿပီးသတ္အစီရင္ခံစာကို CPI ထံ တင္သြင္းခဲ့တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

BANCA ရဲ႕ အစီရင္ခံစာထဲမွာ ျမန္မာပညာရွင္မ်ားက တ႐ုတ္အာဏာပိုင္မ်ားကို “ျမစ္ဆံုဟာ ကခ်င္တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ေရာ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား အားလုံးအတြက္ပါ အင္မတန္ႀကီးမားလွတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ႀကီး ျဖစ္တာမို႔ ျမစ္ဆံုဆည္ တည္ေဆာက္ေရးကို စြန္႔လႊတ္ဖို႔” အၾကံျပဳထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့လည္း “ေရအားလွ်ပ္စစ္ဓာတ္ ထုတ္လုပ္ဖို႔အတြက္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ အဆင့္ဆင့္ထပ္ၿပီးတည္ေဆာက္မည့္ အႀကီးစား နဲ႔ အလတ္စား ဆည္ႀကီးမ်ားဟာ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းမႈ၊ ေရေနသတၱဝါမ်ား၊ ဇီဝေဗဒ နဲ႔ စိုက္ပ်ဳိးေျမမ်ားအေပၚ ဆိုးဝါးတဲ့ သက္ေရာက္မႈေတြ ရွိမွာျဖစ္တဲ့အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား အားလုံးရဲ႕ဘဝေတြကို ႀကီးမားစြာ ထိခိုက္ေစမွာ ေသခ်ာသေလာက္ ရွိပါတယ္” လို႔ ရွင္းျပထားပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္လည္း BANCA ပညာရွင္မ်ားက CPI ကို “ျမစ္ဆံုဆည္ေဆာက္လုပ္ေရးကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး ယင္းဆည္ႀကီးအစား ျမစ္ဆံုရဲ႕ အထက္ဖက္ ေမခနဲ႔ မလိခ ျမစ္ႏွစ္စင္းေပၚက သင့္ေတာ္မည့္ ေနရာ ၂ ခုမွာ အေသးစား ဆည္ႏွစ္ခုအစားထိုးေဆာက္လုပ္ဖို႔” အၾကံျပဳထားပါတယ္။

ျမန္မာပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အစီရင္ခံစာနဲ႔ အၾကံျပဳခ်က္ေတြကို တ႐ုတ္အာဏာပိုင္မ်ား စိတ္ႀကိဳက္မေတြ႔တာ ထင္ရွားပါတယ္။ BANCA က အာဏာပိုင္မ်ားကို ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ ထုတ္လုပ္ေရးစီမံကိန္းမ်ားကို အတည္ျပဳေၾကာင္း မဆုံးျဖတ္ခင္ သိပံၸနည္းက် လူမႈဘဝထိခိုက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ေတြကို အရည္အခ်င္းျပည့္ဝတဲ့ လူမႈေရးသိပံၸပညာရွင္မ်ားနဲ႔ ေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္း အၾကံျပဳသလို ဆည္မ်ားေဆာက္လုပ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တဲ့ ေကာင္းက်ဳိး၊ ဆိုးက်ဳိး အလားအလာေတြကို စီမံကိန္းေတြကို အတည္မျပဳခင္ ေသေသခ်ာခ်ာ မွ်မွ်တတ သုံးသပ္ဖို႔ အေလးအနက္တိုက္တြန္း ထားပါေသးတယ္။ ဒါေပမည့္လည္း ျမန္မာပညာရွင္မ်ားရဲ႕ တာဝန္သိသိတင္ျပမႈေတြကို တ႐ုတ္အာဏာပိုင္မ်ားက အလြယ္တကူပဲ အမိႈက္ပံုထဲ လႊတ္ပစ္လိုက္ၾကပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ သူတို႔ရဲ႕ တ႐ုတ္ပညာရွင္မ်ားက တင္သြင္းတဲ့ ျမစ္ဆုံဆည္တည္ေဆာက္ေရးကို ေထာက္ခံတဲ့ EIA အစီရင္ခံစာကိုသာ ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားထံ တ႐ုတ္ပညာရွင္မ်ားနဲ႔ ျမန္မာပညာရွင္မ်ား ပူးတြဲေရးသားတဲ့ အစီရင္ခံစာအျဖစ္တင္ျပၿပီး ေဆာက္လုပ္ခြင့္ရယူခဲ့တယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ျမစ္ဆံုဆည္နဲ႔ တကြ အျခားဆည္ႀကီးမ်ားကို ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ကစၿပီး ေဆာက္လုပ္ေနပါၿပီ။

အလုပ္ရွင္ျဖစ္တဲ့ CPI နဲ႔ ခ်ဳပ္ဆိုထားတဲ့ ကန္ထ႐ိုက္စာခ်ဳပ္အရ BANCA ဟာ သူ႔ EIA အစီရင္ခံစာကို အမ်ားျပည္သူထံ ခ်ျပခြင့္ မရွိဘူးလို႔ ေဒါက္တာထင္လွ က ေျပာပါတယ္။ ဒါေပမည့္လည္း သူကပဲ ပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ဆိုတာ တႀကိမ္တခါထဲလုပ္ၿပီး ေက်နပ္ရမည့္ ကိစၥမဟုတ္ဘဲ အႀကိမ္မ်ားစြာ လုပ္ဖို႔၊ ျပည္သူလူထု သိနားလည္မႈနဲ႔ ပါဝင္မႈ၊ လူထုရဲ႕ အၾကံေပးခ်က္ေတြကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ လိုအပ္တဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္တခုျဖစ္တယ္လို႔ ေဆြးေႏြးသြားပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ အထင္ရွားဆုံး တိုက္တြန္းခ်က္ကေတာ့ အာဏာပိုင္ေတြအေနနဲ႔ ေနာက္ထပ္က်န္ရွိေနေသးတဲ့ ေလ့လာသုံးသပ္မႈေတြကို ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ပါ။

(၃) မေသခ်ာတဲ့ အက်ဳိးအျမတ္မ်ား နဲ႔ ေသခ်ာတဲ့ ဆုံး႐ံႈးမႈမ်ား

တ႐ုတ္၊ ျမန္မာ အာဏာပိုင္မ်ားက ဆည္ႀကီးေတြတည္ေဆာက္ၿပီးစီးရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အက်ဳိးအျမတ္ေတြ အမ်ားႀကီး ရရွိလာလိမ့္မယ္ဆိုၿပီး ခ်ဲ႕ကားေျပာေနၾကပါတယ္။ အဲဒီလို မေသခ်ာတဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ေတြကို ထပ္ခါထပ္ခါေျပာၿပီး လူထုကို စည္း႐ုံးေနေပမည့္ ေသခ်ာလွတဲ့ ဆုံး႐ံႈးမႈေတြကိုေတာ့ မသိခ်င္ေယာင္ေဆာင္ေနၾကပါတယ္။ မစၥတာ လီ က ဒီ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းႀကီးေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးဟာ တဟုန္ထိုး ထိုးတက္လာမယ္။ စီမံကိန္းႀကီးတခုလုံးက အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ႏွစ္ေသာင္းေက်ာ္ကုန္က်မွာမို႔ ဒီစီမံကိန္းႀကီးၿပီးသြားရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပံုေသပိုင္ဆိုင္မႈ (Fixed Assets) ထဲမွာ ေနာက္ထပ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ႏွစ္ေသာင္း တိုးလာလိမ့္မယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ဒီစီမံကိန္းႀကီးမ်ားၿပီးရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက ႏွစ္စဥ္ထုတ္လုပ္မည့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား မီဂါဝတ္ ၂၀၀၀၀ ရဲ့ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ မီဂါဝတ္ ၂၀၀၀ ကို အလကားရမယ္။ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ေနတဲ့ အႏွစ္ ၅၀ အတြင္းမွာ ျမန္မာအစိုးရအတြက္ ႏိုင္ငံျခားေငြအက်ဳိးအျမတ္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္းေပါင္း ငါးေသာင္းေလးေထာင္ ရမယ္။ လမ္းေတြ၊ တံတားေတြ၊ ငလ်င္တိုင္းတာေရးစခန္းေတြ အမ်ားႀကီးလည္း တ႐ုတ္အစိုးရက အခမဲ့ ေဆာက္ေပးဦးမယ္။ အလုပ္အကိုင္ေတြ အမ်ားႀကီးလဲ ဖန္တီးေပးမယ္။ ၿပီးေတာ့ ကန္ထ႐ိုက္စာခ်ဳပ္ပါ သေဘာတူညီခ်က္အရ ဒီဆည္ႀကီးေတြကို ေဆာက္လုပ္ၿပီး အႏွစ္ ၅၀ လည္ပတ္ၿပီးရင္ ျမန္မာအစိုးရကို အခမဲ့့ လႊဲေျပာင္းေပးမွာျဖစ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံက ဒီဆည္ႀကီးေတြကို အခမဲ့ ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သူေျပာသမွ်ေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေကာင္းေတြခ်ည္းပါပဲ။ 

ဒါေပမည့္ အဲဒီ အက်ိဳးအျမတ္ေတြဟာ တကယ္ျဖစ္လာဖို႔ အေတာ့္ကို အခြင့္အလမ္းနည္းပါတယ္။ လက္ေတြ႔ဘဝမွာ ဒီေလာက္ႀကီးမားတဲ့ ဆည္ႀကီးေတြေဆာက္ရာမွာ ကုန္က်စားရိတ္က ခန္႔မွန္းတာထက္ပိုမ်ားတတ္၊ ေဆာက္လုပ္ေရးကာလက ခန္႔မွန္းတာထက္ ပိုၾကာျမင့္တတ္ၿပီး ထြက္လာတဲ့ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားကလည္း ေမွ်ာ္လင့္တာထက္ ပိုနည္းတတ္တယ္ဆိုတာ ႏိုင္ငံတကာ ဆည္မ်ားရဲ႕ အေတြ႕အၾကဳံအရ သိေနရပါတယ္။ လက္တင္အေမရိကတိုက္က အာဂ်င္တီးနားႏိုင္ငံနဲ႔ ပါရာေဂြးႏိုင္ငံ ႏွစ္ခုၾကားမွာ ေဆာက္ထားတဲ့ ေရခရီတာဆည္ႀကီး (The Yacyreta Dam) ကို နမူနာေပးခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီဆည္ႀကီးကို အာဂ်င္တီးနားသမၼတေဟာင္း ကာလို႔စ္မီနန္ (Carlos Menem) က “အလြဲသုံးစားလုပ္မႈမ်ား၏ အထိမ္းအမွတ္ မွတ္တိုင္ႀကီး” (Monument to Corruption) လို႔ အမည္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ေဆာက္လုပ္ေရး ကုန္က်စားရိတ္က မူလခန္႔မွန္းထားတဲ့ ေဒၚလာ သန္းေပါင္း ႏွစ္ေထာင့္ခုႏွစ္ရာ ထက္အဆမ်ားစြာပိုၿပီး ေဒၚလာ သန္းေပါင္း တစ္ေသာင္းတစ္ေထာင့္ငါးရာ ကုန္က်ခဲ့ပါတယ္။ ေဆာက္လုပ္ခ်ိန္ကာလကလည္း သတ္မွတ္ထားတာထက္ ပိုၾကာၿပီး ၁၉၈၃ ကစတာ ၁၉၉၄ က်မွ ၿပီးပါတယ္။ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား တႏွစ္ကို မီဂါဝတ္ ၃၁၀၀ ထုတ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတာမို႔ ျမစ္ဆံုဆည္ရဲ႕ တဝက္ေလာက္ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါေပမည့္ လုပ္ငန္း စတင္လည္ပတ္တဲ့ ၁၉၉၄ ကစၿပီး ဒီႏွစ္ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အထိ ေမွ်ာ္လင့္ထားတဲ့ လွ်ပ္စစ္ပမာဏရဲ႕ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ ႏွစ္စဥ္ ထုတ္လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္လည္း တိုးလာႏိုင္စရာမရွိဘဲ ဆက္ၿပီး ေလ်ာ့သြားဖို႔ပဲ ရွိပါတယ္။ ဒါဟာျဖင့္ မွန္းေခ်နဲ႔ မကိုက္တတ္တဲ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္ထုတ္လုပ္ေရး ဆည္ႀကီးမ်ားရဲ႕ ထင္ရွားတဲ့ နမူနာတခုပါ။
ဒီဥပမာနဲ႔ အျခားေသာ အေတြ႔အၾကံဳမ်ားအရ ျဖစ္ႏိုင္ေျခပိုမ်ားတာက ျမစ္ဆံုဆည္ အပါအဝင္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ေဆာက္ေနတဲ့ ဆည္ႀကီးမ်ားဟာ ခန္႔မွန္းတာထက္ပိုၿပီး ကုန္က်ႏိုင္တယ္။ ေဆာက္လုပ္ခ်ိန္္ကာလလည္း ပိုၾကာႏိုင္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ထုတ္လုပ္ႏိုင္မည့္ လွ်ပ္စစ္ပမာဏကလည္း ခန္႔မွန္းတာထက္ နည္းႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မစၥတာ လီ ေျပာေနတဲ့ အက်ဳိးအျမတ္ေတြဟာ အျပည့္အဝ တကယ္ျဖစ္လာဖို႔ မေသခ်ာလွပါ။ ေနာက္တခ်က္က ဆည္ေတြရဲ႕ သက္တမ္းပါ။ ဆည္ေတြအားလုံးမွာ အလုပ္လုပ္ႏိုင္စြမ္း (လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားထုတ္ႏိုင္စြမ္း) သက္တမ္းရွိၿပီး အဲဒီသက္တမ္းဟာ အႏွစ္ ၅၀ ထက္ မပိုႏိုင္ပါ။ ျမစ္ရဲ႕အဖ်ားကေနစီးလာတဲ့ ေရေတြကို ဆည္ႀကီး နဲ႔ ပိတ္ဆို႔ဟန္႔တားၿပီး ေရေလွာင္ကန္ႀကီးထဲမွာ စုစည္း ထိန္းသိမ္းလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ေရေတြမက ေရနဲ႔အတူေမ်ာပါလာတဲ့ ႏုန္းေတြ၊ ရႊံ႕ေတြပါ ေရေလွာင္ကန္ႀကီးထဲ ပိတ္မိေနၾကတာပါ။ အဲဒီ ႏုန္းေတြ၊ ရႊံ႕ေတြက ေရေလွာင္ကန္ႀကီးရဲ႕ ၾကမ္းျပင္မွာ သြားစုပံုၾကပါတယ္။ ေရေလွာင္ကန္ရဲ႕ၾကမ္းျပင္က ေရထုတ္ တံခါးႀကီးမ်ားရွိတဲ့ အျမင့္ထက္ထက္ အမ်ားႀကီး ပိုနက္တာမို႔ ဒီႏုန္းေတြဟာ ေရေတြလို ေရထုတ္ေပါက္ကေန ျမစ္ေအာက္ပိုင္းကို စီးေမ်ာႏိုင္စြမ္းမရွိပါ။

ဒီလိုနဲ႔ ႏွစ္ေတြၾကာလာတာနဲ႔အမွ် ေရေလွာင္ကန္ၾကမ္းျပင္ဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာစုပံုလာတဲ့ ႏုန္းမ်ားေၾကာင့္ ျမင့္တက္လာၿပီး ကန္ထဲမွာ ေလွာင္ထားႏိုင္တဲ့ ေရပမာဏက ပို နည္းလာပါတယ္။ ေရေလွာင္ကန္ထဲမွာ ေရနည္းတဲ့အတြက္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားထုတ္ႏိုင္တဲ့ ပမာဏ ေလ်ာ့နည္းလာၿပီး လုံးဝ ဒါမွမဟုတ္ စီးပြားေရးအရ အက်ဳိးအျမတ္ရွိေအာင္ မထုတ္ႏိုင္တဲ့အခ်ိန္မွာ အဲဒီ ဆည္ရဲ႕သက္တမ္းကုန္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ မစၥတာလီ ေျပာသလို အႏွစ္ ၅၀ ၿပီးလို႔ တ႐ုတ္အစိုးရက အဲဒီ ဆည္ႀကီးေတြကို ျမန္မာႏိုင္ငံကို အခမဲ့ လႊဲေပးတဲ့အခါမွာ က်ေနာ္တို႔ရမွာက ႏုန္းေတြ၊ ျခင္ေတြျပည့္ေနတဲ့ လူလုပ္ အမိႈက္ကန္ႀကီးေတြပဲ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။

မစၥတာ လီ က ေျပာပါေသးတယ္။ အခုလက္ရွိမွာ ကခ်င္ျပည္နယ္က ဆည္တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ အလုပ္သမားေပါင္း ၄၈၁၉ ေယာက္ လုပ္ကိုင္ေနၾကၿပီး အဲဒီအထဲက ၁၄၄၀ ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒါေပမည့္ က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ ဘယ္လိုအလုပ္မ်ဳိးလုပ္ကိုင္ေနရတယ္ ဆိုတာေတာ့ သူက မေျပာပါ။ သူ မေျပာေပမယ့္လည္း အလြယ္တကူ မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။ ေျမက်င္းတူး၊ ေက်ာက္ထု၊ အမိႈက္သိမ္း စတဲ့ အေျခခံအလုပ္ၾကမ္းေတြပဲျဖစ္ၿပီး ရမည့္လုပ္အားခကလည္း တ႐ုတ္အလုပ္သမားမ်ားထက္ အဆမတန္ နည္းပါလိမ့္မယ္။ သူေျပာမွပဲ သိရတာက အခုအခ်ိန္မွာ တ႐ုတ္အလုပ္သမားေပါင္း သံုးေထာင္ေက်ာ္ဟာ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ေနၾကၿပီး အဲဒီအေရအတြက္ဟာ ေလးေသာင္းအထိ လာမည့္ႏွစ္မ်ားမွာ တိုးလာမယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ေဒသခံျပည္သူေတြရဲ႕ စကား၊ ယဥ္ေက်းမႈကို နားမလည္တဲ့ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ ေသာင္းနဲ႔ခ်ီၿပီး ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းကို က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ၿပီး ကခ်င္လူမ်ဳိးမ်ားရဲ့ အျမတ္တႏိုးထားရာ ျမစ္ဆံု၊ အျမဲစိမ္းသစ္ေတာႀကီးေတြ၊ အဖိုးတန္ ေတာင္ျမင့္မားႀကီးေတြ၊ လွပတဲ့ လြင္ျပင္က်ယ္ႀကီးေတြကို ဖ်က္ဆီးေနၾကတာဟာျဖင့္ ေဒသခံ ကခ်င္ျပည္သူမ်ားအတြက္ ႀကီးမားတဲ့ သက္ေရာက္မႈႀကီးျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

(၄) မတူညီေသာ စံႏႈန္းမ်ား

မစၥတာ လီ က ေျပာပါတယ္။ သူတို႔ တ႐ုတ္အစိုးရက ျပဌန္းထားတဲ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္ဓာတ္ ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြဟာ (The Chinese Standards) ကမ႓ာေပၚမွာ အတင္းက်ပ္ဆုံး၊ အဆင့္အတန္း အျမင့္ဆုံး စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား ျဖစ္တယ္လို႔ ဝင့္ႂကြားၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွာ တ႐ုတ္အစိုးရေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ေရအားလွ်ပ္စစ္ဓာတ္ ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ စီမံကိန္းေရးဆြဲတာ၊ ဒီဇိုင္းေရးဆြဲတာက စလို႔ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအထိ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ (The Chinese Standards) စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားအတိုင္း အတိအက်က်င့္သုံးေနပါတယ္ လို႔ ေျပာပါတယ္။ ဒီေတာ့ သူေျပာသလို တကယ္ဟုတ္၊ မဟုတ္ ဆန္းစစ္ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။

၂၀၀၃ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလမွာ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကေန သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈမ်ား ေလ့လာသုံးသပ္ေရး ဥပေဒ (The Environmental Impact Assessment Law) ကို ျပ႒န္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ဥပေဒအရ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရးအဖြဲ႔အစည္း အားလုံးဟာ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ စီမံကိန္းလုပ္ငန္းႀကီးမ်ားကို အေကာင္အထည္မေဖာ္မီ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္မႈမ်ား ေလ့လာသုံးသပ္ျခင္း (Environmental Impact Assessment) ကို မျဖစ္မေန ျပဳလုပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးရင္ အဲဒီ သုံးသပ္ခ်က္အစီရင္ခံစာ (EIA) ကို သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး ဝန္ႀကီးဌာန (Ministry of Environmental Protection) (MEP) ကိုတင္ျပၿပီး ဝန္ႀကီးဌာနကလက္ခံအတည္ျပဳမွ လုပ္ငန္းမ်ား စတင္အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

တခါ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလမွာ MEP ဝန္ႀကီးဌာနက သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိခိုက္မႈမ်ား ေလ့လာသုံးသပ္ရာမွာ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ပါဝင္မႈ အတြက္လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား (Provisional Measures for Public Participation in Environmental Impact Assessment) ကို ထုတ္ျပန္ညႊန္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီညႊန္ၾကားခ်က္ေတြထဲမွာ EIA အတြက္ စံုစမ္းစစ္ေဆးမႈမ်ားလုပ္ရာမွာ လုပ္ငန္းသဘာဝကို လူထုကို အသိေပးရွင္းျပဖို႔၊ လူထုရဲ့ အၾကံျပဳခ်က္ေတြကို ဖိတ္ေခၚဖို႔၊ ဘယ္သူေတြ ပါဝင္သင့္တယ္။ ဘယ္လိုနည္းလမ္းေတြသုံးၿပီး လူထုထံေရာက္ေအာင္ေဆာင္ရြက္ရမယ္ (လူထုၾကားနာပြဲမ်ား၊ အၾကံျပဳခ်က္ေတာင္းခံျခင္းမ်ား၊ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား၊ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ား ပါဝင္တဲ့ စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ား)၊ နဲ႔ လူထုရဲ့ အၾကံျပဳခ်က္၊ တင္ျပခ်က္၊ စိုးရိမ္မႈေတြကို EIA အစီရင္ခံစာထဲမွာ ဘယ္လို ေပါင္းစပ္ေဖာ္ျပရမည္ဆိုတာေတြကို အေသးစိတ္ညႊန္ၾကားထားပါတယ္။

ဆိုေတာ့ ဒီစံခ်ိန္စံညႊန္း (The Chinese Standards) ေတြဟာ မဆိုးဘူးလို႔ ယူဆရမွာပါ။ ဒါေပမည့္ အဲဒီ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းက တ႐ုတ္ဆည္ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ က်င့္သုံးခဲ့တယ္ဆိုတဲ ့အေထာက္အထား တခုမွမေတြ႔ရပါဘူး။ ျမန္မာပညာရွင္ေတြ ရဲ႕ EIA ကို တ႐ုတ္အစိုးရက ေခ်ာင္ထိုးထားခဲ့ၿပီး ျမန္မာပညာရွင္မ်ားရဲ့ အၾကံျပဳခ်က္ေတြကိုလည္း ဥေပကၡာျပဳခဲ့ပါတယ္။ BANCA ရဲ႕ EIA အစီရင္ခံစာတင္မက ျမန္မာအစိုးရနဲ႔ တ႐ုတ္အစိုးရၾကား ခ်ဳပ္ဆိုထားတဲ့ စာခ်ဳပ္စာတမ္းေတြ၊ အက်ဳိးစီးပြားခြဲေဝေရး သေဘာတူညီခ်က္ေတြ၊ စီမံကိန္းအေသးစိတ္ေတြကိုလည္း အမ်ားျပည္သူမသိရွိေအာင္ လုပ္ငန္းလွ်ဳိ႕ဝွက္ခ်က္ (Trade Secrets) မ်ားအျဖစ္ ဖုံးကြယ္ထားၾကပါတယ္။ ဆည္ေဆာက္လုပ္ေရး စီမံကိန္းႀကီးမ်ားအေၾကာင္း လူထုကို ႀကိဳတင္ရွင္းျပတာ၊ လူထုရဲ႕အၾကံျပဳခ်က္ေတြေတာင္းခံတာ၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ ပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရး၊ တိုင္းရင္းသားအေရး ကြၽမ္းက်င္သူပညာရွင္မ်ားနဲ႔ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္တာေတြအားလုံး လုပ္ငန္းမစခင္မွာ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမရွိခဲ့ပါ။ ျမန္မာျပည္သူေတြက ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ တရုတ္ဆည္ႀကီးေတြ ေဆာက္မည့္အေၾကာင္းကို အစိုးရအာေဘာ္ ျမန္မာ့အလင္းသတင္းစာက ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂၀ ရက္ေန႕မွာ တ႐ုတ္၊ ျမန္မာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ႏွစ္ႏိုင္ငံ နားလည္မႈစာခြၽန္လႊာ လက္မွတ္ထိုးတဲ့သတင္းကို ေဖာ္ျပေတာ့မွပဲ ဝိုးတိုးဝါးတား သိၾကရတာပါ၊

မဲေခါင္ျမစ္ေကာ္မရွင္ (Mekong River Commission) က သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ၿပီးျပည့္စံုတဲ့ Environmental Impact Assessment (EIA) မွာ ပတ္ဝန္းက်င္အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ ၁၀ ခုရွိရပါမယ္။ အဲဒါေတြက (၁) ျမစ္ဝွမ္းနဲ႔ ျမစ္ညာေဒသ သက္ရွိမ်ားတည္ရွိမႈႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ (Basin and Catchment Ecosystems and Habitats); (၂) ျမစ္ေရစီးဆင္းမႈႏွင့္ ေရအနက္တိုင္းတာသုံးသပ္ခ်က္ (River Flows and Water Levels); (၃) ေရလႊမ္းမိုးမႈသဘာဝ သုံးသပ္ခ်က္၊ (Flooding Patterns) ; (၄) အနိမ့္ပိုင္း ေရျမဳပ္ေဒသ သက္ရွိမ်ားတည္ရွိမႈႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္၊ (Wetlands Ecosystems and Habitats); (၅) ဆည္ေျမာင္းေရသြင္းစနစ္ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းမ်ားဆိုင္ရာ သုံးသပ္ခ်က္၊ (Irrigated Agriculture); (၆) အိမ္ႏွင့္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျမစ္ေရသုံးစြဲမႈႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေသာ လူဦးေရ တိုးတက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္၊ (Population Growth in Relation to Domestic and Industrial Water Use); (၇) ေရ၏အရည္အေသြးဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္ (ႏုန္းေျမေလ်ာ့နည္းမႈ အပါအဝင္)၊ (Water Quality, including Suspended Sediments); (၈) ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚတြင္ ဆားငံေရဝင္ေရာက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္၊ (Saline Intrusion in River Delta); (၉) ျမစ္ကမ္းပါးမ်ားၿပိဳက်ျခင္းႏွင့္ ႏုန္းမ်ားပို႔ခ်ျခင္းဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္၊ (Riverbank Erosion and Sedimentation/Channel Erosion); နဲ႔ (၁၀) ျမစ္ဝွမ္းအနိမ့္ပိုင္းနဲ႔ ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚမွာ ေရလႊမ္းမိုးမႈ စီမံခံ့ခြဲျခင္းဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္၊ (Flood Management in the Lower Basin and Delta); မ်ားျဖစ္ၾကပါတယ္၊ BANCA နဲ႔ တ႐ုတ္ ပညာရွင္မ်ား စံုစမ္းတင္ျပခဲ့တဲ့ EIA ဟာ အထက္ေဖာ္ျပပါ အဆင့္ေတြထဲက ပထအဆင့္ ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕အထက္ ျမစ္ဝွမ္းနဲ႔ ျမစ္ညာေဒသ သက္ရွိမ်ားတည္ရွိမႈႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္မႈဆိုင္ရာ ေလ့လာသုံးသပ္ခ်က္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ ေလ့လာသုံးသပ္မႈေတြ အမ်ားႀကီးက်န္ေနပါေသးတယ္။

မစၥတာ လီ ကေျပာပါတယ္။ အခုဆိုရင္CPIYN က ဧရာဝတီ ျမစ္ေအာက္ပိုင္းမွာ အထူးေလ့လာမႈေတြ စတင္ေဆာင္ရြက္ေနပါၿပီ တဲ့။ သူေျပာတဲ့ ေလ့လာမႈေတြက ျမစ္ေအာက္ပိုင္းေဒသမွာ ျမစ္ေရစီးဆင္းမႈ၊ သုံးစြဲမႈအေပၚ သက္ေရာက္မႈ၊ ျမစ္ခြဲ၊ ျမစ္လက္တက္မ်ား၏ ဖြဲ႔စည္းျဖစ္ေပၚမႈအေပၚ သက္ေရာက္မႈ၊ ျမစ္ေအာက္ပိုင္းမွာတည္ရွိတဲ့ သက္ရွိ၊ သက္မဲ့မ်ားရဲ့ တည္ရွိမႈအေပၚသက္ေရာက္မႈနဲ႔ ျမစ္ေအာက္ပိုင္း ေရအရင္းအျမစ္ခြဲေဝသုံးစြဲမႈအေပၚ သက္ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္က်ေနပါၿပီ။ ဒီေလ့လာမႈေတြကို ဆည္ႀကီး မေဆာက္ခင္ကတည္းက လုပ္ရမွာပါ။ ဒီေလ့လာမႈေတြအားလုံးကို ေပါင္းျခံဳၿပီး၊ လူထုရဲ႕အသံေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္၊ မွ်မွ်တတစဥ္းစားၿပီးမွ ဆည္ႀကီး ေဆာက္သင့္၊ မေဆာက္သင့္ ဆုံးျဖတ္ရမွာပါ။ 

(၅) အဆုံးအျဖတ္ေပးရမည့္ အခ်ိန္ေရာက္ၿပီ

ျမန္မာျပည္သူေတြဟာ အရင္ကလို အေမွာင္ထဲမွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ သူတို႔ဟာ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွာ ျမစ္ဆံုဆည္ အပါအဝင္ တ႐ုတ္ဆည္ႀကီးမ်ား တည္ေဆာက္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ အက်ဳိးဆက္ေတြကို ေကာင္းေကာင္းသိျမင္လာၾကပါၿပီ။ ဒူးဝါး ေဇာ္ဂမ္ အပါအဝင္ ကခ်င္ျပည္သူေတြဟာလည္း သူတို႔ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္ေတြကို က်ဴးေက်ာ္သူ ႏိုင္ငံျခားသားေတြ ဖ်က္ဆီးမည့္ရန္က ကာကြယ္ဖို႕ စိတ္ပိုင္းျဖတ္ထားၾကသူေတြပါ။ ျမန္မာျပည္သူတရပ္လုံးက သူတို႔ ႏိုးႏိုးၾကားၾကား၊ သတိရွိရွိနဲ႔ မကန္႔ကြက္ မတားဆီးၾကရင္ သူတို႔ခ်စ္တဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးကို ထာဝရဆုံး႐ံႈးရလိမ့္မယ္ဆိုတာ သေဘာေပါက္ေနၾကပါၿပီ။
ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အတိတ္၊ ပစၥဳပၸန္၊ အနာဂတ္ ကာလသုံးပါးစလုံးက ျမန္မာျပည္သူေတြရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာႀကီးပါ။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံက နယူးေယာက္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးေလာက္ ပမာဏရွိတဲ့ ဆည္ႀကီးကို ဧရာဝတီရဲ႕မူလအစမွာ တည္ေဆာက္ၿပီး ဧရာဝတီျမစ္ေရကို ထိန္းခ်ဳပ္ကန္႔သတ္ျခင္းဟာ မိုင္ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ရွည္လ်ားတဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းတေလွ်ာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ခရီးသြားလာေရး၊ ကုန္းစည္ပို႔ေဆာင္ေရး၊ စိုက္ပ်ဳိးေရး၊ ေမြးျမဴေရး၊ ငါးဖမ္းလုပ္ငန္း၊ သက္ရွိသက္မဲ့တို႔ရဲ႕တည္ရွိမႈ၊ ရာသီဥတု၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး၊ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္၊ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈတိုက္ဖ်က္ေရး အားလုံးအေပၚမွာ ဆိုးဝါးျပင္းထန္တဲ့ သက္ေရာက္မႈႀကီးေတြ ျဖစ္ေပၚေစမွာပါ။ က်ေနာ္တို႔ အခ်ိန္မီမတားဆီးႏိုင္ခဲ့ရင္ ေနာက္အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္မွာ ဧရာဝတီျမစ္ႀကီးဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ေျမပံုေပၚက ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္သူအားလုံးက ဧရာဝတီကို ကာကြယ္ေရးဟာ အားလုံးနဲ႔သက္ဆိုင္တဲ့ အမ်ဳိးသားေရးတာဝန္ႀကီးတရပ္အျဖစ္ သေဘာေပါက္ေနၾကပါၿပီ။ သူတို႔အားလုံး အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕အမ်ဳိးသားအထိမ္းအမွတ္၊ အမ်ဳိးသားအေမြအႏွစ္၊ အမ်ိဳးသားရတနာ မိခင္ ဧရာဝတီကို ကာကြယ္ၾက၊ ကယ္တင္ၾကပါလိမ့္မယ္။

အခုအခ်ိန္ကေတာ့ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအတြက္ အဆုံးအျဖတ္တခု ျပတ္ျပတ္သားသား ခ်မွတ္ရမည့္အခ်ိန္ပါ။ လူထုရဲ႕ ျမစ္ဆံုဆည္ႀကီးေဆာက္လုပ္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အင္အားျပင္းထန္တဲ့ မေက်နပ္မႈ၊ ကန္႔ကြက္မႈေတြကို သူတို႔ ေန႔စဥ္ၾကားေနရပါၿပီ။ ျမန္မာလူထုရဲ႕ တ႐ုတ္အစိုးရအေပၚ မုန္းတီးမႈေတြ၊ တ႐ုတ္ဆန္႔က်င္ေရးစိတ္ဓာတ္ေတြက တေန႔တျခား ပိုႀကီးမားလာေနတယ္ ဆိုတာကိုလည္း သူတို႔သေဘာေပါက္ေနၾကပါၿပီ။ အစိုးရအဖြဲ႔ထဲက ဝန္ႀကီးအခ်ဳိ႕က သူတို႔ဟာ ျပည္သူေတြရဲ႕ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္တာေၾကာင့္ ျပည္သူေတြရဲ႕ဆႏၵကို လက္ခံမယ္လို႔ အရိပ္အေယာင္ျပတာေတြလည္း ေတြ႔ေနရပါၿပီ။ တခ်ိန္ထဲမွာ အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္အခ်ဳိ႕က လူထုအသံကို အရင္ကလိုပဲ မ်က္ကြယ္ျပဳၿပီး ဘယ္သူေတြက ဘယ္လိုပဲ ကန္႔ကြက္ပေစ၊ ျမစ္ဆံုဆည္ႀကီးကို ၿပီးေအာင္ဆက္ေဆာက္မယ္လို႔ ၾကံဳးဝါးေနတာလည္း ၾကားေနရပါတယ္။ အဲဒီ ဝန္ႀကီးေတြကေတာ့ တ႐ုတ္အစိုးရ ၿငိဳျငင္မွာကို အႀကီးအက်ယ္စိုးရိမ္တဲ့၊ ဒီစီမံကိန္းႀကီးကေန သူတို႔ခံစားေနရတဲ့ ပုဂၢလိကအက်ဳိးစီးပြားေတြကို မစြန္႔လႊတ္ႏိုင္ၾကတဲ့ လူေတြ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရအေနနဲ႔ လူထုအက်ဳိးစီးပြားကိုငဲ့ၿပီး၊ လူထုအသံကို နားေထာင္ၿပီး ျမစ္ဆံုဆည္ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းႀကီးကို ရပ္တန္႔ဖ်က္သိမ္းမလား၊ ဒါမွမဟုတ္ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ့ အက်ဳိးစီးပြားကို ဦးထိပ္ပန္ဆင္ၿပီး၊ တ႐ုတ္အစိုးရရဲ႕လက္ေအာက္ခံဘဝမွာ ဆက္လက္ေပ်ာ္ေမြ႔ၿပီး ျမစ္ဆံုဆည္ႀကီးကို ဆက္ေဆာက္မွာလား။ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်တခုကို ျပတ္ျပတ္သားသားခ်ရမည့္အခ်ိန္ကို ေရာက္ေနပါၿပီ။ လူထုရဲ႕အက်ဳိးစီးပြားကို ဆန္႔က်င္ေနသမွ်၊ လူထုရဲ႕ဆႏၵကို မေလးစားသမွ်၊ လူထုရဲ႕ ေဒါသနဲ႔တုံ႔ျပန္မႈ၊ စိမ္ေခၚမႈကို သူတို႔ရင္ဆိုင္ရမွာပါ၊ ဧရာဝတီ ေတာ္လွန္ေရး စေနပါၿပီ။

ေလးစားစြာ
ေအာင္ဒင္
စက္တင္ဘာ ၂၂၊ ၂၀၁၁

aungdin@uscampaignforburma.org 

ဒီေဆာင္းပါးအတြက္ ေအာက္ပါစာတမ္း၊ စာအုပ္မ်ားကို ကိုးကားပါတယ္။

(၁) Ayeyawady Basin Hydropower Projects are Strategic Selection for Myanmar Electric Power Industry, by Mr. Li Guanghau, CPI Yunnan Intenational Power Investment Co., Ltd (CPIYN), September 2011 

(၂) သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ႏွင့္ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ၊ ေဒါက္တာထင္လွ၊ ဥကၠ႒၊ Biodiversity and Nature Conservation Association (BANCA), September 2011 

(၃) Environmental Impact Assessment (Special Investigation) On Hydropower Development of Ayeyawady River Basin above Myitkyina, Kachin State, Myanmar, by Biodiversity And Nature Conservation Association (BANCA), October 2009

(၄) The New Great Wall, A Guide to China’s Overseas Dam Industry, by International Rivers Network, July 2008

(၅) ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ႀကီး လေရာ္ေဇာင္ဟရာမွ တ႐ုတ္ကြန္ျမဴနစ္ပါတီ အႀကီးအကဲ ဟူဂ်င္ေတာင္ ထံေပးေသာစာ ႏွင့္ ပူးတြဲပါ အေထာက္အထားမ်ား၊ မတ္ ၁၆၊ ၂၀၁၁




 

No comments: