Sunday, November 22, 2009

ေဝဖန္ေရးသမားဆုိတာ (အုပ္စိုးႏိုင္)

ေဝဖန္ေရးဟာ တိုးတက္ေရးအတြက္ အေထာက္အပ့ံ တစုံတရာျဖစ္ေစတာ အမွန္ပါပဲ။ လုပ္ရပ္တခုခု၊ ျဖစ္ရပ္တခုခု ဒါမွမဟုတ္ အရွိတရားတခုခုအေပၚ သုံးသပ္တင္ျပတာဟာ ေဝဖန္ေရးပါပဲ။ ေဝဖန္ေရးဆိုတာ ရွိၿပီး၊ ျဖစ္ၿပီးတ့ဲအေပၚမွာသာ တာဝန္ခံရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ မျဖစ္ေသးတာကို ႀကိဳတင္ ေကာက္ခ်က္ဆြဲတာမ်ဳိးကေတာ့ ေဝဖန္ေရး မဟုတ္ပါဘူး။ ခန္႔မွန္း ေဖာ္ျပခ်က္ ဒါမွမဟုတ္ ေဟာကိန္း စသျဖင့္ တခုခုျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

ဘယ္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွ ေဝဖန္ေရးနဲ႔ ကင္းကြာခ့ဲမွာမဟုတ္တာ ေသခ်ာပါတယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ မွားတာကိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ မွန္တာကိုပဲျဖစ္ျဖစ္ ေထာက္ျပထုတ္ေဖာ္ခ့ဲၾကမွာပါ။ အခ်ဳိ႕အေျခအေနေတြမွာ ေဝဖန္ေရးဟာ က်န္းမာသန္စြမ္းဖြ႔ံၿဖိဳးၿပီး အခ်ဳိ႕အေျခအေနေတြမွာ ေဝဖန္ေရးဟာ သိုသိုသိပ္သိပ္နဲ႔သာ ရွိေနႏိုင္ပါတယ္။ ဒါဟာ ေလာကဓမၼတာပါ။

ေဝဖန္ေရးဟာ စံနစ္တက်အသုံးျပဳတတ္မယ္ဆုိရင္ ေဆးဝါးသဖြယ္ အက်ဳိးကုိျဖစ္ေစႏုိင္ပါတယ္။ ေဝဖန္ေရးကို ပရမ္းပတာ အသုံးျပဳမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ လက္နက္တစင္းလုိ ထိခိုက္ရွနာေစၾကမွာပါ။ ေဝဖန္တာဟာ ေကာင္းပါတယ္လုိ႔ မူအရ ဆုိၾကေစကာမူ ေဝဖန္ေရးဟာ ႏွစ္ဖက္ဓားသြားလုိ သုံးတတ္လွ်င္ ေဆး၊ မသုံးတတ္လွ်င္ ေဘး ျဖစ္ေနဆဲပါပဲ။

ေဝဖန္ေရးဟာ လုိအပ္တယ္လုိ႔ပဲ ဆုိၾကပါစုိ႔ရဲ႕။ သူ႔မွာ တာဝန္ႏွစ္ခုေတာ့ ရွိသင့္ပါတယ္။ တခုက မွားတယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ မွန္တယ္ဆိုတာကို ခိုင္ခိုင္လုံလုံ ေထာက္ျပႏုိင္ဖုိ႔နဲ႔ ဒုတိယအခ်က္အေနနဲ႔ အျပဳသေဘာေဆာင္ေစဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ တာဝန္ႏွစ္ခုကုိမွ အနည္းဆုံး မေက်ပြန္ႏိုင္ခ့ဲဘူးဆုိရင္ အဲဒီေဝဖန္ေရးဟာ အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ အျပစ္အနာအဆာ ရွိေန မွာ ေသခ်ာလွပါတယ္။ ေထာက္ျပတ့ဲလူကို အျခားလူေတြက ထပ္ၿပီး ေထာက္ျပစရာေတြရွိေနဦးမယ္ဆုိရင္ ဒါဟာ စိတ္မသက္မသာျဖစ္စရာပါ။ ဒါေပမယ့္ လူဟာအမွားေတာ့ ကင္းႏုိင္မွာမဟုတ္ပါ။

ေဝဖန္ေရးစစ္စစ္ဆိုရင္ ေဝဖန္သူဟာ ကိုယ္ေျပာခ်င္တ့ဲ ေျပာေနတ့ဲအေၾကာင္းအရာကို ကိုယ္ကုိယ္တုိင္ ေသေသခ်ာခ်ာ သိဖို႔လိုပါတယ္။ ေလကိုဖမ္းၿပီး ဝါးရမ္းခ်ည္တာမ်ဳိး မျဖစ္ေစရပါဘူး။ ေျပာရရင္ၿပီးေရာဆုိတ့ဲ မည္ကာမတၱစိတ္မ်ဳိး မေမြးၾကရပါဘူး။ ေစတနာမပါတ့ဲ ေဝဖန္ေရးဟာ ဆားမပါတ့ဲဟင္းလုိပဲ အျမဲေပါ့ပ်က္ပ်က္ျဖစ္ေနၾကမွာပါ။

အခ်ဳိ႕က ေဝဖန္ေရးသမားတေယာက္မွာ မွားတာ မွန္တာကိုပဲေျပာျပဖုိ႔ တာဝန္ရွိတယ္။ ျပဳျပင္တာ မျပဳျပင္တာဟာ သူ႔တုိ႔ တာဝန္မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ယူဆၾကသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဆုိလုိတာက ေျပာခ်င္တာ ေျပာၿပီးၿပီ၊ ဒါပဲ။ ေျပာလုိက္လုိ႔ သိသြား ကုန္ၾကၿပီ၊ ဒါဟာ လုံေလာက္ပါတယ္လုိ႔ ယူဆၾကသူေတြျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ဳိ႕ကေတာ့ အမွားကုိျပဳျပင္ေစခ်င္တ့ဲ အမွန္ကိုအသိအမွတ္ျပဳေစခ်င္တ့ဲ ေစတနာမ်ဳိးမွမရွိဘူးဆုိရင္ ေဝဖန္ေရးဆုိတ့ဲ စကားကုိ မသုံးသင့္ဘူး။ ေဝဖန္ေရးဟာ အနည္းဆုံး တစုံတေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကုိ အက်ဳိးျဖစ္ေစတ့ဲ အျပဳသေဘာ ေဖာ္ျပခ်က္တခုခုသာ ျဖစ္သင့္တယ္လုိ႔ ဆုိၾကပါတယ္။

ေဝဖန္သူနဲ႔ အေဝဖန္ခံရသူၾကားမွာ အျပဳသေဘာခ်ဥ္းကပ္မႈ တစုံတရာမရွိခ့ဲဘူးဆုိရင္ ေဝဖန္ေရးဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲ မွန္မွန္ တခါတရံမွာ အက်ဳိးမျပဳဘဲ အခ်ည္းအႏွီးျဖစ္ တတ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕သူေတြဟာ ေဝဖန္ေရးကို ျပဳျပင္ေစလုိတ့ဲ ရည္ရြယ္ခ်က္ထက္ …

၁။ ပုဂၢိဳလ္ေရး နစ္နာေစလုိျခင္း

၂။ အုပ္စု၊ ဂိုဏ္းဂဏကိုပါ သြယ္ဝုိက္ထိခိုက္ေစလိုျခင္း

၃။ မိမိ အခန္းက႑ကုိ မသိမသာ သို႔မဟုတ္ သိသိသာသာ ထူေထာင္လိုျခင္းစတ့ဲ အခ်က္ေတြကို ေပၚလြင္လုိတ့ဲအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတာေတြကုိလည္း ေတြ႔ေနရပါတယ္။

ေစတနာမွန္တ့ဲ ေဝဖန္သူမ်ားဟာ လုပ္ရပ္တခုခု ျဖစ္ရပ္တခုခု ဒါမွမဟုတ္ အရွိတရားတခုခုကုိ ေထာက္ျပတ့ဲေနရာမွာ ေထာက္ျပတ့ဲအခ်က္ မွန္ကန္ေၾကာင္းကို ခိုင္လုံေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါတယ္။ မွားယြင္းေနတာေတြကို မွန္ကန္ေအာင္ ျပဳျပင္ ေစလုိတ့ဲေစတနာ ေပၚလြင္ေအာင္ ေျပာျပ၊ ေရးျပၾကပါတယ္။ အျပဳသေဘာေဆာင္တ့ဲ စကားလုံးေတြကုိ တတ္အားသမွ် ေရြးခ်ယ္သုံးႏႈန္းၿပီး အေဝဖန္ခံရတ့ဲသူ နားဝင္လာေအာင္ စည္း႐ုံးၾကပါတယ္။ အေဝဖန္ခံရတ့ဲသူကုိ ေခ်ာင္မွာပိတ္ၿပီး ဖမ္းဖုိ႔ထက္ ထြက္ေပါက္ပိတ္ေနရင္ေတာင္ ကူညီဖြင့္ေပးႏုိင္ေအာင ္လမ္းျပဖုိ႔ ႀကိဳးစားေပးၾကပါတယ္။ ဒါဟာ ေလးစား ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းတ့ဲ ေဝဖန္ေရးမ်ဳိးပါ။

အတင္းအဖ်င္းနဲ႔ စကားတင္းဆုိျခင္းသက္သက္မွာ ေမြ႔ေလ်ာ္ေနၾကသူမ်ားဟာ မိမိကိုယ္ကိုမိမိ ေဝဖန္ေရးေကာင္းသူမ်ားလုိ႔ မယူဆထိုက္ၾကပါဘူး။ သိကၡာရွိရွိ တည္တည္တ့ံတ့ံနဲ႔ အျပဳသေဘာ ေရးသားေျပာဆုိမႈေတြကေတာ့ အမ်ားရဲ႕ေလးစားမႈ အသိအမွတ္ျပဳမႈေတြကုိ ရၾကမွာမလဲြပါ။

ေဝဖန္မႈတိုင္းကို လူတုိင္းက သေဘာတူခ်င္မွတူၾကမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ ေဝဖန္သူဟာ ႐ိုးသားမႈရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပႏုိင္တယ္ ဆုိရင္ အေဝဖန္ခံရသူနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ပရိသတ္ထံကပင္ နားလည္ေလးစားမႈကုိ ရရွိႏုိင္ပါတယ္။

ငယ္က်ဳိးငယ္နာေဖာ္ၿပီး ပဲြဆူေအာင္လုပ္ၾကတ့ဲ ေဝဖန္ေရးမ်ဳိးကေတာ့ ေရပြက္ပမာ ခဏတာေတာ့ အုတ္ေအာ္ေသာင္းနင္း ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္မွာပါ။ နားလည္ ခ်င့္ခ်ိန္တတ္ၾကသူေတြရဲ႕ရင္ထဲမွာေတာ့ သူတို႔အတြက္ ေနရာမရွိတတ္ၾကပါဘူး။ အခ်ဳိ႕က ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေဝဖန္ရတာကို ႀကိဳဆုိရမယ္လုိ႔ ဆိုၾကပါတယ္။

ပြင့္လင္းရမယ္ဆုိတာကို ေခတ္ေပၚယဥ္ေက်းမႈတခုလုိ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ယူဆေနၾကေပမယ့္ အရာခပ္သိမ္း ပြင့္လင္းရေလာက္ေအာင္ ေခတ္ကာလႀကီးက တကယ္ေကာ အေျခအေနေပးေနရဲ႕လားဆိုတာလည္း စဥ္းစားၾကစရာပါ။ အငိုလြယ္ၿပီး အ႐ိႈက္ခက္လွတ့ဲ ဒီေလာကႀကီးမွာ ေဝဖန္ခ်င္တုိင္း ေဝဖန္လုိ႔မရေလာက္ေအာင္ သိမ္ေမြ႔တ့ဲကိစၥေတြက မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ ရွိေနၾကတာပါ။

သီးၾက၊ ပြင့္ၾကတာဟာ မဂၤလာျဖစ္ေပမယ့္ အခ်ိန္မတိုင္မီ သီးၾက၊ ပြင့္ၾကတိုင္း ရသေျမာက္ မေျမာက္ကေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ ေနၾကရဆဲပါ။ ေခတ္မီဆက္သြယ္ေရးကရိယာေတြကို လူတုိင္းအသုံးျပဳႏုိင္ၾကတ့ဲေခတ္ႀကီးမွာ အျခားေသာ စစ္မ်က္ႏွာ အသီးသီးနဲ႔အတူ ေဝဖန္ေရးဖံြ႔ၿဖိဳးလာမႈဟာ ႀကိဳဆိုခ်င္စရာေကာင္းလွသလုိ ‘လြတ္လပ္စြာေဖာ္ျပခြင့္’ ကုိ ‘လြပ္လပ္စြာ ေစာ္ကားခြင့္’ နဲ႔ မွားယြင္းနားလည္သူေတြနဲ႔ ၾကံဳရရင္လည္း သက္ျပင္းခ်ေနၾကရ႐ံုပါပဲ။ အခ်ဳိ႕ကလည္း ဒါကိုပင္ ‘ဒီမိုကေရစီ’ ရယ္လို႔ လြဲမွားစြာ ဘာသာျပန္ေနၾကျပန္ပါေသးတယ္။

ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္မွာေတာ့ ‘မွန္ေသာ္လည္း အက်ဳိးမရွိလွ်င္ မေျပာအပ္’ ဆိုတ့ဲ ဗုဒၶရဲ႕အဆုံးအမအခ်ဳိ႕ကုိ လုိက္နာႏုိင္ ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကသူေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အမွန္တရားမွာ မ်က္ႏွာႏွစ္ခုမရွိရဘူးဆုိၿပီး ငါ့စကားႏြားရ ေရရြတ္တတ္ၾကသူ ေတြကုိလည္း ေတြ႔ဖူးခ့ဲၾကပါၿပီ။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ စစ္မွန္တ့ဲေဝဖန္ေရးနဲ႔ အျပဳသေဘာေဆာင္တ့ဲ ျဖစ္ထြန္းမႈေတြေပၚလာဖုိ႔ကေတာ့ အားလုံး ဝိုင္းဝန္းႀကိဳးစား ၾကရမွာပါ။ ေနာက္ၿပီး အျပဳသေဘာေဆာင္တ့ဲ ေဝဖန္မႈဟာ တုိးတက္ေရးအတြက္ အားေဆးတခြက္ဆိုတာကိုလည္း မမွိတ္မသုန္ ယုံၾကည္ၾကရေအာင္ပါ။

အုပ္စိုးႏိုင္

No comments: