Thursday, April 17, 2014

က်ေနာ္တို႔ ဒုကၡသည္ မဟုတ္ဘူး (၂) - ကိုညိဳ


ျမန္မာနယ္စပ္သို႔ ႏႈတ္ဆက္ခရီး 

က်ေနာ္တို႔မိသားစု ေနာ္ေဝးမွာသြားေနေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ အေပါင္းအသင္းေတြ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းေတြက လာႏႈတ္ဆက္ၾကတယ္။ ေနာ္ေဝးမထြက္ခင္ တလေလာက္ႀကိဳျပီး ဇနီးသည္လင္းလင္းရဲ႕ မိသားစုေမာင္ႏွမေတြေနတဲ့ နယ္စပ္ကို က်ေနာ္တို႔မိသားစု သြားလည္တယ္။ ျမန္မာနဲ႔ထိေနတဲ႔ အိႏိၵယႏိုင္ငံရဲ႕ျပည္နယ္ေတြက မဏိပူရ(တမူး)၊ မီဇိုရမ္(ခ်င္းျပည္နယ္)၊ နာဂလင့္(နာဂေတာင္တန္း) ၊ အဒူနာခ်ာ(ကခ်င္ျပည္နယ္)၊ အာသံ(ကခ်င္)၊ ထရီပူရ(ရခိုင္-ဘဂၤလား) တို႔ျဖစ္တယ္။ အဲဒီနယ္စပ္ေဒသခ်င္း ထိစပ္ေနတာကိုက ကီလိုမီတာ ၁၆၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ရိွတာကိုး။ ၿပီးေတာ့ အိႏိၵယ အေရွ႕ေျမာက္ ျပည္နယ္ ၇ ခုဟာ အိႏိၵယထက္စာရင္ ျမန္မာေတြနဲ႔ ႐ုပ္ရည္ေရာ၊ ယဥ္ေက်းမႈေရာ၊ ဘာသာစကားေရာ၊ အစားအေသာက္နဲ႔ ဓေလ့စ႐ိုက္ကအစ နီးနီးစပ္စပ္ရိွတယ္။

ေရျခားေျမျခား တို႔ေသြးသား 

အဲဒီ ၇ ျပည္ေထာင္ကို အိႏိၵယမွာေတာ့ ညီအမ ၇ ေဖာ္ Seven Sisters လို႔ ေခၚတယ္။ အဲဒီက တိုင္းရင္းသားေတြဆိုရင္ ျမန္မာနဲ႔ ဟိုဘက္ဒီဘက္ ေဆြမ်ဳိးေတြခ်ည္းပဲ။ မဏိပူရ ကသည္းလူမ်ဳိးေတြက ဗမာနဲ႔ အေတာ္တူတယ္၊ စကားလည္း ခပ္ဆင္ဆင္။ အာသံမွာလည္း ရွမ္း၊ ကခ်င္နဲ႔ ေရွးပေဒသရာဇ္ေခတ္ မဟာဗႏၶဳလတပ္ေတြ စစ္ခ်ီစဥ္ မိုးတြင္းကာလ စစ္နားေတာ့ စစ္ခ်ီရာလမ္းေၾကာင္းက အာသံေက်းလက္ရြာေတြမွာ နားေနရာက ျပည္ေတာ္မျပန္ေတာ့ဘဲ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ ဗမာအႏြယ္ေတြလည္း ရိွၾကတယ္။ 


တခါတုန္းက က်ေနာ္ ဗုဒၶဂါယာကို ဘုရားဖူးသြားရင္ အဲဒီနယ္က ရွမ္းတခ်ဳိ႕နဲ႔ ေရွးဗမာအႏြယ္ေတြကို ဆံုဖူးတယ္။ ဗမာျပည္ကို အရမ္းစိတ္ဝင္စားတယ္။ ေရႊတိဂံုဘုရားဖူးခ်င္တယ္လို႔ ေျပာတယ္။ သူတို႔က ဗမာစကားေတာ့ မတတ္ေတာ့ဘူး။ ဟိႏီၵဴစတန္ ဘာသာစကားနဲ႔ ေျပာပါတယ္။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းရိွတယ္၊ ေစတီေတြရိွတယ္၊ အဲဒီတုန္းက ဗုဒၶဂါယာကေန ဘုရားဆင္းတုေတာ္ လာပင့္တာပါ။ ရခိုင္နဲ႔ အိမ္နီးခ်င္း ႀတီပူရျပည္နယ္ဘက္မွာေနထိုင္တဲ့ ခ်က္ခ္မာ လူမ်ဳိးေတြက ေရွးျမန္မာ သက္လူမ်ဳိးႏြယ္ေတြလို႔ ေျပာၾကတယ္၊ အဲဒီမွာ ရခိုင္ေတြလည္း ရိွတယ္။ 

အဒူနာခ်ယ္ပရာဒတ္ခ်္ျပည္နယ္မွာေတာ့ ကခ်င္ျပည္နယ္နဲ႔နီးလို႔ ကခ်င္ ဂ်င္းေဖာလူမ်ဳိးေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ တႏွစ္တစ္ခါက်င္းပတဲ့ မေနာပဲြကို ျမန္မာဘက္က ကခ်င္ေတြလာေလ့ရိွတယ္။ နာဂလင့္က နာဂေတြနဲ႔ ျမန္မာဘက္က နာဂေတြကေတာ့ အတူတူပဲ၊ မ်ဳိးႏြယ္အလိုက္ ဘာသာစကားေတာ့ ကဲြတယ္။ မစ္ဂၢါလီယာျပည္နယ္က ခါဇီအမ်ဳိးအႏြယ္ေတြကေတာ္ မြန္မ်ဳိးႏြယ္ဆက္ေတြလို႔ ၾကားဖူးတာပဲ၊ ေသခ်ာေတာ့ မသိဘူး၊ မီဇိုရမ္ျပည္နယ္ကေတာ့ ခ်င္းမ်ဳိးႏြယ္တူေတြပါ။ လင္းလင္းက ျမန္မာျပည္မွာ လု႐ိႈင္းလို႔ေခၚတဲ့ မီဇိုခ်င္းမ်ဳိးႏြယ္ပါ။ 

လု႐ိႈင္းလူမ်ဳိးေတြနဲ႔ လု႐ိႈင္းေတာင္တန္းမ်ား 

နယူးေဒလီကေန နယ္စပ္ကိုေရာက္ဖို႔ဆို ကုန္းလမ္းက ရထားတတန္ ကားတတန္ သြားရတယ္။ အျမန္ရထားစီးရင္ တည အိပ္ ၂ ရက္ခရီးေလာက္ ရထားစီးရတယ္။ အဲဒီအခါ အိႏၵိယအေရွ႕ေျမာက္ရဲ႕ မီးရထားလမ္းဆံုးျဖစ္တဲ့ အာသံျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္ ဂြာတီး(Guwaharti)ကို ေရာက္တယ္။ အာသံက တဆင္႔ ျမန္မာနယ္စပ္အထိဆို ကားနဲ႔ ေနာက္ထပ္ တညအိပ္ ၂ ရက္ခရီး သြားရအံုးမယ္။ ေလယာဥ္ဆို ခဏပဲ။ မနက္ေစာေစာထြက္ ကလကတၱား(သို႔မဟုတ္) အာသံမွာ တေထာက္နားၿပီးရင္ မဏိပူရ၊ မီဇိုရမ္သြားတဲ႔ ေလယာဥ္စီး႐ံုပဲ။ မနက္သြား ညေနေရာက္။ 

က်ေနာ္က မဏိပူရ အင္ဖားမွာ ႏွစ္အတန္ၾကာ ေနဖူးတယ္။ အင္ဖားထက္ မီဇိုရမ္က ေတာင္ထူထပ္တယ္၊ အေကြ႔အေကာက္ မ်ားတယ္။ ဝါးတ႐ိုက္ တေကြ႔လို႔ ေျပာရမေလာက္ေအာင္ပဲ။ ကားကို မူးေဝ ေအာ့အန္ေနေအာင္ စီးရတယ္။ မီဇိုရမ္ေရာက္တုန္း က်ေနာ္လည္း ေနာက္ထပ္ ဘယ္ေတာ့မွ ျပန္ေရာက္မယ္ဆိုတာ မေသခ်ာလို႔ တညလံုး ကားစီးသြားရတဲ႔ ျမန္မာနယ္စပ္ (မီဇိုရမ္္-ျမန္မာနယ္စပ္ ရိ-ဇိုခြပ္သာ) ကို အလြမ္းေျပ သြားၾကည္႔ခဲ႔ေသးတယ္။ ၂ ႏိုင္ငံနယ္ျခားက ေခ်ာင္းေလးပဲ ျခားတာ။ ကိုလိုနီေခတ္က နယ္ျခားမ်ဥ္းမရိွဘူး။ အိႏိၵယ ျမန္မာ ၂ ႏိုင္ငံလံုးက ၿဗိတိလွ် အင္ပါယာထဲပါေနေတာ့ ျမန္မာကို အိႏိၵယဘုရင္ခံက လက္ေအာက္ခံ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ တဲြၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္တာျဖစ္တယ္။ ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရးေပးရေတာ့ အဂၤလိပ္ေတြက ေတာင္တန္းေတြ ျမစ္ေခ်ာင္းေတြကို နယ္ျခားမ်ဥ္းလို သတ္မွတ္ၿပီး ဟိုဘက္ ဒီဘက္ ခဲြလိုက္တာျဖစ္တယ္။ 

အရင္ အဂၤလိပ္ေခတ္က မီဇိုရမ္က ခ်င္းေတြနဲ႔ ျမန္မာဘက္က ခ်င္းေတြ ဟိုဘက္ ဒီဘက္ လြယ္လြယ္ကူကူ သြားေနၾကတာပဲ။ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းေတြလည္း ဟိုဘက္ကမ္း ဒီဘက္ကမ္းေနၾကတာ။ မီဇိုရမ္က လု႐ိႈင္း(မီဇို) ခ်င္းေတြ အမ်ားႀကီး အဂၤလိပ္တပ္ေရာ ေနာက္ပိုင္း ျမန္မာ့တပ္မေတာ္မွာေရာ စစ္မႈထမ္းခဲ့တာေပါ့။ ဟိုတုန္းက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္း နဲ႔ ဗိုလ္မွဴးခ်ဳပ္ေအာင္ႀကီးရဲ႕ လက္ေအာက္ခံတပ္ေတြမွာ ဗိုလ္မွဴး၊ ဗိုလ္ႀကီး၊ တပ္ၾကပ္ႀကီး တာဝန္ထမ္းခဲတဲ့ လု႐ိႈင္းစစ္မႈထမ္းေဟာင္းတခ်ဳိ႕နဲ႔ က်ေနာ္ မီဇိုရမ္မွာ စကားလက္ဆံုၾကဖူးတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပဲြနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္တိုက္ပဲြ အေတြ႔အၾကံဳေတြကို နားေထာင္ခဲ႔ဖူးတယ္။ စစ္တပ္က အနားယူၿပီးတဲ့ေနာက္ အခြင့္အေရးမဲ့ေနတဲ့ ခ်င္းစစ္သားအိုႀကီးေတြရဲ႕ ပင္စင္မဲ့ အေစာင့္အေရွာက္မဲ့ ဘဝေတြအေၾကာင္း သတင္းေဆာင္းပါး ေရးဖူးတယ္။ 

နယ္စပ္အမွတ္ (၂) ကုန္သြယ္ေရးစခန္း 

အိႏိၵယ- ျမန္မာနယ္စပ္ တေရာ္ေခ်ာင္းတဖက္က ျမန္မာအလံနဲ႔ လဝက ႐ံုး၊ အိမ္ယာေတြၾကည့္ရင္း တဖက္ကမ္းကေန အလြမ္းေျဖခဲ့တယ္။ ထြက္လာတုန္းက အလြန္ဆံုး ၂ ႏွစ္ပဲၾကာမယ္လို႔တြက္ထားတာ အခုလို ႏွစ္ ၂၀ ၾကာသြားမယ္လို႔ ထင္မွမထင္တာ။ နယ္စပ္တံတားေပၚမွာ အထမ္းသမားေတြ၊ ကေလးငယ္ေတြနဲ႔ ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြ ဟိုဘက္ ဒီဘက္ ထမ္းပိုးကူးသန္းသြားေနၾကတာၾကည့္ရင္း က်ေနာ္တို႔ျပည္သူေတြ ထမင္းတလုတ္အတြက္ ပင္ပင္ပမ္းပမ္း ပုခံုးထမ္းစားေနရတဲ့ဘဝက ဘယ္ေတာ့လြတ္မွာလည္းဆိုတာကို ေတြးရင္း အေျဖမရျဖစ္ေနတယ္။ 

ဒီေနရာမွာ တခုသံုးသပ္လို႔ရတာက အိႏိၵယ-ျမန္မာနယ္စပ္နဲ႔ ထိုင္းနယ္စပ္၊ တ႐ုတ္နယ္စပ္တို႔ ကြာျခားပံုပဲ။ အိႏိၵယနယ္စပ္က တျခား နယ္စပ္ေဒသေတြထက္ ဖံြ႔ၿဖိဳးမႈနည္းတယ္။ ဆင္းရဲတယ္။ ျမန္မာျပည္ကေန ထိုင္းတို႔၊ တ႐ုတ္တို႔ဘက္ထြက္ရင္ လူေနမႈကကို တိုင္းျပည္ထက္ ျမင့္ေနတာေတြ႔ရေပမယ့္ အိႏိၵယဘက္က်ေတာ့ ျမန္မာနဲ႔ လူေနအဆင့္အတန္းက သိပ္မကြာဖူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တ႐ုတ္နဲ႔ ထိုင္းမွာက လြတ္ေျမာက္ေရးတိုက္ပဲြ မရိွၾကဘူး။ သူတို႔ အစိုးရကို ပုန္ကန္တဲ့ သူပုန္ မရိွဘူးလို႔ ေျပာႏိုင္တယ္။ အိႏိၵယနဲ႔ ျမန္မာနယ္စပ္ေတြမွာက သူပုန္အဖဲြ႔ေတြ အမ်ားႀကီး။ ျပည္နယ္ခဲြထြက္ေရး ေတာင္းဆိုေနတဲ့ သူပုန္ေတြရိွတယ္။ 

တခုေတာ့ ရိွတယ္၊ စီးပြားမဖံြ႔ၿဖိဳးလို႔သာ လူေနမႈနိမ့္က်တာ ပညာတတ္ တိုးပြားမႈနဲ႔ ဒီမိုကေရစီတန္ဖိုးနဲ႔အညီ ပြင့္လင္းလြတ္လပ္မႈက အိႏိၵယက ပိုသာေနသလိုပဲ။ အခ်ိန္ အတိုင္းအတာမသိ ေဝးကြာေတာ့မယ့္ အမိႏိုင္ငံႀကီးကို တဖက္ကမ္းက ေငးေမာ နႈတ္ဆက္ၾကည့္ရင္း နယ္စပ္ကေန ျပန္တက္လာခဲ႔တယ္။ ရင္ဝထဲမွာ ဝမ္းနည္းသလိုလို၊ ပူပန္ေနသလိုလို၊ ငိုခ်င္သလိုလို ေဝဒနာတခုက စူးခနဲေပၚလာတယ္။ က်ေနာ္ ဗမာျပည္နယ္စပ္ကေန ျပန္ေတာ့မယ္ဆိုတိုင္း အဲဒီခံစားမႈမ်ဳိးႀကီး ေပၚလာတတ္တယ္။ ဒီခံစားမႈႀကီးက ႐ိုးလို႔လည္း မသြားဘူး။ 

ဇနီးသည္ လင္းလင္းရဲ႕ မိသားစုေမာင္ႏွမေတြက က်ေနာ့္ကို သိပ္ခ်စ္ၾကတယ္။ ကိုယ့္မိသားစု ညီအကို ေမာင္ႏွမေတြနဲ႔ နွစ္ရွည္ခဲြခြာေနရတဲ့ က်ေနာ့္အေပၚ ကိုယ္ခ်င္းစာ ေမတၱာထားတယ္။ သားတေယာက္ထဲရိွတဲ့ လင္းလင္းမိဘ ၂ ပါးစလံုးက က်ေနာ့္ကို သားအရင္းလို သေဘာထားၿပီး ခ်စ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေနာ္ေဝးကို အၿပီးသြားေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ အားလံုးက မ်က္ရည္ေတြနဲ႔ ဆုေတာင္းေပးရွာတယ္။ အမွတ္တရ လက္ေဆာင္ေတြေပးတယ္။ တခ်ဳိ႕က နယူးေဒလီအထိ လိုက္ပို႔တယ္။ က်ေနာ္ဟာ တျခား ဘဝတူရဲေဘာ္ေတြထက္ ပိုၿပီး ကံေကာင္းသူတေယာက္ဆိုရင္ မမွားႏိုင္ဘူး။ 

နယူးေဒလီက ျမန္မာဒုကၡသည္ေတြ 

တကယ္ေတာ့ အိႏိၵယက ျမန္မာဒုကၡသည္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ၾသစေတးလွ်ား၊ ကေနဒါ၊ အေမရိကားနဲ႔ နယူးဇီလန္ႏိုင္ငံေတြမွာပဲ အေျခခ်ေနထိုင္ဖို႔ ေခၚတာမ်ားတယ္။ ၁၉၉၅-၉၆ ေလာက္ကစၿပီး အေမရိကားကို စေကာလားရွစ္ေပးၿပီး ပညာသင္ၾကားေရး အစီအစဥ္နဲ႔ ေခၚယူတာေတြလည္း ရိွတယ္။ အသက္အရြယ္ အကန္႔အသတ္နဲ႔ တိုဖယ္လ္္ အရည္အခ်င္းစစ္ၿပီး ေအာင္ျမင္သူ လူငယ္ေတြကို ေခၚတာျဖစ္တယ္။ ေနာက္ပိုင္း UNHCR အစီအစဥ္နဲ႔ပါ တတိယႏိုင္ငံ ျပန္လည္ေနရာခ်ထားေရးအစီအစဥ္ေတြ ေပၚလာတာျဖစ္တယ္။ ထိုင္းနယ္စပ္နဲ႔ မေလးရွားက တိုင္းရင္းသားေတြကို ေခၚတာမ်ားတယ္။ 

ေနာက္ပိုင္းမွ အိႏိၵယကို ေခၚတာ။ အိႏိၵယက ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြကိုလည္း စၿပီးေခၚေရာ နယ္စပ္က ခ်င္းတိုင္းရင္းသားေတြ ရာနဲ႔ခ်ီၿပီး တသုတ္ၿပီးတသုတ္ နယူးေဒလီကို တက္လာၾကတယ္။ အခန္းက်ဥ္းက်ဥ္း တိုက္ခန္းေလးထဲမွာ ျဖစ္သလိုေက်ာခင္းၿပီး ရိွသမွ် ေငြစအနည္းအက်ဥ္းနဲ႔ ခ်ဳိ႕ခ်ဳိ႕ငဲ့ငဲ့ေနထိုင္ၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ နယူးေဒလီေရာက္ခါစ ၁၉၉၁-၉၂ တုန္းက အိပ္ခန္းက်ယ္တခန္းပါတဲ့ အိမ္လခက ႐ူပီး ၅၀၀ နဲ႔ ၈၀၀ ၾကားပဲ ရိွတယ္။ အခုေနာက္ပိုင္း အနည္းဆံုး ႐ူပီး ၅ ေထာင္ဝန္းက်င္ပဲ။ ေဒလီမွာ လူက တေသာင္းေက်ာ္ ျဖစ္သြားတယ္။ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ မတိုင္ခင္တုန္းက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ တနည္းမဟုတ္တနည္း ပတ္သက္ၿပီး ေနထိုင္ခဲ႔သူေတြမ်ားေပမယ့္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ႏိုင္ငံျခားထြက္ ပညာသင္ခ်င္လို႔၊ အလုပ္လုပ္ကိုင္ဖို႔၊ တတိယႏိုင္ငံထြက္ခ်င္လို႔ဆိုတဲ့ ဆႏၵေဇာနဲ႔ လူေတြ မ်ားလာတယ္။ ေသခ်ာတာတခုကေတာ့ အားလံုးက ျမန္မာျပည္မွာ ေနထိုင္ရတာ အဆင္မေျပ တိုးတက္လမ္း ရွာမေတြ႔လို႔ ထြက္လာၾကတာျဖစ္တယ္။ 

တနည္းေျပာရရင္ စနစ္ဆိုးဒဏ္ခံခဲ့ရတဲ့ ဒုကၡသည္ေတြခ်ည္းပဲ။ အေစာပိုင္းႏွစ္ေတြကေတာ့ သူတို႔ကို UNHCR က အသိအမွတ္ျပဳကဒ္ေတြေပးၿပီး ေထာက္ပံ့ေငြ အနည္းအက်ဥ္းေပးတယ္။ အခုေတာ့ အားကိုးမွီခိုရာမရိွတဲ့ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ လူႀကီးေတြနဲ႔ မွီခိုအေထာက္အပံ့မရိွတဲ့ ၁၈ ႏွစ္ေအာက္ေတြကိုပဲ ေထာက္ပံ့တယ္။ ဒါလည္း မစို႔မပို႔ ပိုက္ဆံပါ။ ရပ္ကြက္တခုၿပီးတခု အလွည့္က်ေရာင္းတဲ့ ညလည္ေစ်းေတြကေန ေရာင္းမရလို႔ စြန္႔ပစ္လိုက္တဲ့ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေတြ (ေဂၚဖီ၊ မံုလာ၊ မုန္ညႇင္း၊ ခရမ္းခ်ဥ္... စသျဖင့္) ေတြကို အိတ္တလံုးနဲ႔ လိုက္ေကာက္ၿပီး စားေသာက္ရသူေတြ အမ်ားႀကီး။ တိုင္းရင္းသား ဒုကၡသည္အမ်ားစုက ၾကံဳရာက်ပမ္း အလုပ္လုပ္ရတယ္၊ အိမ္တြင္း အလုပ္႐ံု အေသးစား ေလးေတြမွာ လစာနည္းနည္းနဲ႔ တရားမဝင္ အလုပ္သမားအျဖစ္ အလုပ္လုပ္ရတယ္။ ဘာအာမခံခ်က္မွ မရိွဘူး။ သူတို႔ကိုကာကြယ္ေပးမယ့္ အဖဲြ႔အစည္းလည္း မရိွဘူး။ တခ်ဳိ႕ေစ်းေရာင္းတယ္။ တခ်ဳိ႕ အသက္အရြယ္ငယ္ငယ္ မိန္းကေလးေတြ ခႏၶာကိုယ္ ေရာင္းစားေနရတယ္။ 

NGO ခပ္တဲ့ေရ၊ NGO ေသာက္လို႔ကုန္ 

မကြယ္မဝွက္ေျပာရရင္ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ ေလာက္စၿပီး လြန္ခဲ့တဲ့ ၂ ႏွစ္ ၃ ႏွစ္အထိ အိႏိၵယမွာ ႏိုင္ငံေရးအဖဲြ႔၊ လူမႈေရးအဖဲြ႔၊ တိုင္းရင္းသားအဖဲြ႔ေတြနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးအဖဲြ႔ေတြ ေပါမွေပါ၊ လက္ခ်ဳိးေရတြက္လို႔ မႏိုင္ဘူး။ NGO ေတြနဲ႔ လံုးေထြးၿပီး မိႈလိုေပါက္လာၾကတာ။ ဒါေပမယ့္ ဒုကၡသည္ေတြရဲ႕ အမွန္တကယ္လိုအပ္တဲ့ စြမ္းရည္နဲ႔ အရည္အေသြး တိုးတက္ေရး၊ ဘဝျမႇင့္တင္ေရး၊ ဒုကၡသည္ အလုပ္သမားေတြနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ အခြင့္အေရး ထိမ္းသိမ္းကာကြယ္မႈကို လက္ေတြ႔က်က် မလုပ္ေပးႏိုင္ခဲ့ဘူး။ အဲဒီဒုကၡသည္ေတြကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ျပည္ပက NGO ေတြ အဖဲြ႔အစည္းေတြကပဲ လစာပံုမွန္ယူ၊ ခရီးစရိတ္ေတြ၊ အက်ဳိးေဆာင္ခေတြ ျဖတ္ယူၿပီး လႈပ္ရွားခဲ႔ၾကတယ္။ 

အဲဒီမွာ အိႏိၵယ ဌာေနအဖဲြ႔အစည္းေတြ၊ NGO ေတြအျပင္ ျမန္မာအဖဲြ႔ေတြလည္း ပါတယ္။ ဥပမာ UNHCR အဖဲြ႔ဆိုပါေတာ့၊ ကမၻာအရပ္ရပ္က လွဴဒါန္းတဲ့ အလွဴေငြေတြက ဒုကၡသည္ေတြဆီ အျပည္႔အဝမေရာက္ဘဲ သူတို႔အဖဲြ႔အစည္းရဲ႕ဝန္ထမ္းလစာထဲ ေရာက္ကုန္တာ မ်ားတယ္။ ဆိုပါစို႔၊ အိႏိၵယအစိုးရက သူ႔ႏိုင္ငံသား အလုပ္လက္မဲ့ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔ UNHCR အပါအဝင္ ျပည္ပက လာေရာက္ ႐ံုးစိုက္တဲ့ အဖဲြ႔အစည္းေတြနဲ႔ သေဘာတူထားတဲ့ ဥပေဒေတြရိွတယ္။ မိမိတို႔ဆီက အလုပ္သမားဦးေရ ဘယ္ေလာက္ကို ဘယ္လစာႏႈန္းထားနဲ႔ ဘယ္လို အာမခံခ်က္ အခြင္႔အေရးေတြအတိုင္း အလုပ္ခန္႔ထားရမယ္ဆိုတာပဲ။ ဒီေတာ့ ဒုကၡသည္ေတြကို ကူညီဖို႔ရာ ႐ံုးခန္းငွားရမ္းခ နဲ႔ ေဒၚလာနဲ႔တြက္ယူတဲ့ ဝန္ထမ္းအရာရိွလစာ အသာထားအံုး၊ အိႏိၵယက အလုပ္သမားေတြနဲ႔တင္ ‘ကုလားခတ္တဲ့ ေရ၊ ကုလားဖင္ေဆးလို႔ ကုန္’ ဆိုတဲ႔ စကားပံုအတိုင္း ကြက္တိပဲ။ အမွန္ ဒုကၡေရာက္ေနသူေတြက ငတ္တုန္း၊ ငတ္ဆဲပဲ။ 

ၿပီးေတာ့ အိႏိၵယဆိုတာက ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ ဇာတ္အဆင့္အတန္း ခဲြျခားမႈေတြက သိပ္အရိွန္အဝါႀကီးခဲ့တာကိုး။ ဒီကေန႔ ပညာတတ္ျပည္သူေတြက ဇာတ္စနစ္နဲ႔ အဆင့္အတန္းခဲြျခားမႈ၊ အမ်ဳိးသမီးေတြကို ခဲြျခားဆက္ဆံမႈတာေတြ ဆန္႔က်င္ေနၾကေပမယ့္ ခဲြျခားဆက္ဆံမႈေတြကေတာ့ ေပ်ာက္မသြားဘူး။ ျမန္မာဒုကၡသည္ေတြက ေဒလီအေနာက္ပိုင္း ဆင္းရဲတဲ့ရပ္ကြက္ေလးေတြမွာ ေနထိုင္ရေတာ့ ခဲြျခားဆက္ဆံခံရတယ္။ ဌာေန အိႏိၵယလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ဗိုလ္က်အႏိုင္က်င့္တာ ခံရတယ္။ ပိုဆိုးတာက ျမန္မာေတြဟာ နီေပါလူမ်ဳိးေတြနဲ႔ ႐ုပ္ခ်င္းဆင္ၾကတယ္။ ဆင္းရဲတဲ့ နီေပါ အမ်ဳိးသမီးတခ်ဳိ႕ဟာ အိမ္ေဖာ္အလုပ္နဲ႔ ျပည္႔တံဆာ လုပ္ငန္းေတြမွာ ရိွေနတတ္တယ္။ ျမန္မာတိုင္းရင္းသူေတြကိုလည္း အဲလို အတန္းအစားလို႔ ေယဘူယအျမင္နဲ႔ ထင္တတ္တယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ျမန္မာတိုင္းရင္းသူ အမ်ဳိးသမီးတခ်ဳိ႕ ကာအိေႁႏၵ ထိပါးေႏွာက္ယွက္ခံရတာ၊ အဓမၼျပဳက်င့္ခံရတာေတြ ျဖစ္ခဲ႔တယ္။ UNHCR ကလည္း အေသအခ်ာ လိုက္ေဆာင္ရြက္မေပးႏိုင္ေပမယ့္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ေတာ့ ကူညီပါတယ္။ ျပႆနာေပၚရင္ ရဲစခန္းေတြမွာ အမႈဖြင့္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အိႏိၵယက သူ႔ႏိုင္ငံက အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ လံုျခံဳေရးေတာင္ မကာကြယ္ႏိုင္တာဆိုေတာ့... သိပ္မထူးပါဘူး။ 

တခ်ဳိ႕တိုင္းရင္သားေတြက လည္တယ္။ က်မကေတာ့ မတရားအက်င့္ခံရပါတယ္၊ အကာအကြယ္မဲ့ေနပါတယ္၊ က်မကေတာ့ အားကိုးရာမဲ့ေနတဲ့ မုဆိုးမပါ၊ က်မကေတာ့ ဘဝမလံုျခံဳပါဘူး... ဘာညာဆင္ေျခေတြနဲ႔ လိမ္လည္ၿပီး တတိယႏိုင္ငံထြက္ဖို႔ ဇာတ္လမ္းဆင္ၾကတယ္။ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ မပတ္သက္ေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈေၾကာင္႔ အသက္အႏၱရာယ္ရိွသလိုလို၊ စစ္တပ္ရဲ႕ အဓမၼ လုပ္အားေပးခိုင္းေစလို႔၊ မေတာ္မတရားက်င့္ခံရလို႔ဆိုၿပီး UNHCR အေစာင့္အေရွာက္ခံ ဒုကၡသည္လက္မွတ္ရေအာင္ ဇာတ္လမ္းထြင္ၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ တတိယႏိုင္ငံေတြကို နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေတြနဲ႔ လိမ္ညာၿပီး ထြက္ခြာႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားတယ္။ 

အိႏိၵယက ေတာ္ေသးတယ္။ မေလးရွားနဲ႔ ထိုင္းက ပိုၿပီး ႐ုပ္ပ်က္ဆင္းပ်က္ႏိုင္တယ္။ မိသားစုအလိုက္၊ မိမိတို႔တိုင္းရင္းသား အမ်ဳိးအႏြယ္အလိုက္ အုပ္စုလိုက္ မ်က္ႏွာသာေပးမႈေတြ၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူေတြနဲ႔ တတိယႏိုင္ငံ ထြက္ခြာခြင့္ကို ေအာက္လမ္းနည္းေတြ သံုးၾကတယ္။ မိမိတို႔ဘဝတခုရွင္သန္ဖို႔ တရားတာ မတရားတာ၊ ဂုဏ္သိကၡာမဲ့တာ မမဲ့တာ၊ လုပ္သင့္သလား မလုပ္သင့္ဘူးလားဆိုတာေတြ လွည့္မၾကည့္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ 

ေခတ္ႀကီးက အေမွာင္လႊမ္း၊ တိုင္းျပည္ႀကီးက ဖ႐ိုဖရဲ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူေတြကလည္း အိမ္ေခါင္မလံုေတာ့ နယ္ပယ္အသီးသီးက ျပည္သူေတြမွာလည္း ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ကုန္ေတာ့တာပဲေလ။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ အနစ္နာခံၿပီး ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားခဲ့ၾကတဲ့ လူတခ်ဳိ႕ကေတာ့ ဒီကေန႔အထိ နယ္စပ္ကဒုကၡသည္စခန္းေတြနဲ႔ ၿမိဳ႕ေပၚေတြမွာ အနာဂတ္မဲ့ေနတုန္းပါ။ ေခတ္ႀကီးကလည္း ဆည္းဆာလား အာ႐ံုလား မသဲမကဲြ၊ ညီအကို မသိတသိအခ်ိန္မွာ လည္သလို ၾကည့္စားေနရတာဆိုေတာ့ ဇာတ္ပဲြက ၾကည့္မေကာင္းသလို ျဖစ္ေနတာေသးတာေပါ့။ 

ေနာ္ေဝးမသြားမီ ျပင္ဆင္ေလ့လာမႈ 

က်ေနာ္ အပါအဝင္ အိမ္ေထာင္စု ၅၀ ကို ေနာ္ေဝးလူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးဌာနက လာၿပီး အင္တာဗ်ဴးလုပ္တယ္။ ေဆးစစ္တယ္၊ အိႏိၵယျပည္ထဲေရးဌာနရဲ႕ ျပစ္မႈကင္းရွင္းေၾကာင္း ေထာက္ခံစာနဲ႔ ဒီႏိုင္ငံမွာ တရားဝင္ေနထိုင္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ အေထာက္အထား ေထာက္ခံစာေတြ၊ ရဲစခန္းေထာက္ခံစာေတြ ယူရတယ္။ အိႏိၵယဌာနဆိုင္ရာ ႐ံုးေတြဟာ ၿဗိတိလွ်ေခတ္ ႀကိဳးနီစနစ္ေတြ ရွင္သန္ေနသလို ႐ံုးဌာနတြင္း လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြ အခ်ိန္ဆဲြမႈေတြကေတာ့ မ်ားမွ မ်ား၊ ျမန္မာျပည္လိုပဲ သိပ္မကြာဖူး။ 

FRO လို႔ေခၚတဲ့ ႏိုင္ငံျခားသား ေနထိုင္ခြင့္မွတ္ပံုတင္လုပ္ဖို႔အတြက္ ဘာမဆိုင္ ညာမဆိုင္ ေထာက္ခံစာယူရတဲ့ ရဲအဖဲြ႔ကို လာဘ္ထိုးရသတဲ့။ တရက္ က်ေနာ့္အိမ္ကို ရဲတေယာက္ ေရာက္လာတယ္။ ႏိုင္ငံျခားသြားမယ္ဆို ရဲစခန္းရဲ႕ေထာက္ခံစာယူရတာမို႔ လာေရာက္ဖို႔ အသိေပးတာပါ။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ရဲကို လက္ဖက္ရည္ဖိုးေပးေနက်မို႔ က်ေနာ္ကလည္း ေပးဖို႔ျပင္တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ရဲက က်ေနာ့္ဆီက မယူရဲဘူး၊ “ခင္ဗ်ားက ဂ်ာနယ္လစ္ပဲ၊ မယူပါဘူး” လို႔ ေျပာတယ္။ ဂ်ာနယ္လစ္ဆီက ယူမိလို႔ သတင္းေရးလိုက္မွာကို စိုးရိမ္ပံုရတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံ သြားမယ့္သူေတြကို ေနာ္ေဝးအစိုးရက သူ႔ႏိုင္ငံအေၾကာင္း သိသင့္သိထိုက္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ မိတ္ဆက္သင္တန္းတခုကို ေပးပါတယ္။ 

ကိုညိဳ (ေအာ္စလို) 
၁၆ ဧၿပီ ၂၀၁၄ 

(ယခင္ေရးၿပီးသားကို ျပန္လည္တည္းျဖတ္ေဖာ္ျပတာပါ။ မၾကာမီ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံမွာ ေနထိုင္ရတဲ့ဘဝေတြကို ဆက္တိုက္ ေရးသားေဖာ္ျပသြားမွာ ျဖစ္တယ္) 

No comments: