Wednesday, February 12, 2014

ဒဏ္ရာေတြနဲ႔ မေပက်ံေစနဲ႔ (ကိုညိဳ)

ကေလးတိုင္းဟာ... ခ်စ္ျခင္းေမတၱာလိုအပ္တယ္ 
အထူးသျဖင့္... 
ခ်စ္ေမႊးမပါ၊ 
ေမတၱာထားစရာ မေကာင္းတဲ့ 
ကေလးေတြက 
ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ ပိုမိုလိုအပ္တယ္။ 

(အမည္မသိ ေနာ္ေဝးစာဆို) 

ရင္ဘတ္အနာ ရန္ကုန္တိုင္း၊ လွည္းကူးၿမိဳ႕နယ္၊ သမီးကေလးေက်းရြာေလးေတြ ဖ်က္ခံရတဲ့ သတင္းဓာတ္ပံုေတြနဲ႔အတူ မ်က္ႏွာေသေလးေတြနဲ႔ ကေလးငယ္ေတြရဲ႕ပံုေတြပါ ျမင္လိုက္ရေတာ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား က်ေနာ့္လိုပဲ စိတ္ထိခိုက္ခံစားရမယ္ ထင္ပါတယ္။ မၾကာခဏလိုလို ျမန္မာျပည္ဆိုင္ရာ ပဋိပကၡ သတင္း၊ သဘာဝေဘးရန္ သတင္း၊ ပညာေရးဆိုင္ရာနဲ႔ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈဆိုင္ရာ သတင္းေတြမွာ ကေလးငယ္ေတြအေၾကာင္းပါ ကၽြဲကူးေရပါလို ပါလာတတ္ပါတယ္။ အဲဒီအခါတိုင္း က်ေနာ္တို႔ ျပည္ပေရာက္ေတြမွာ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရပါတယ္။ ကာယကံရွင္ေတြေတာ့ ဆိုဖြယ္ရာမရိွေပါ့။ 

ဒီကေလးေတြမွာ စိတ္ဒဏ္ရာေတြ စဲြၿငိေနမွာေတာ့ အေသအခ်ာပါပဲ။ ဒါဆို သူတို႔ဘဝ၊ သူတို႔စိတ္ဓာတ္၊ သူတို႔ အေတြးအေခၚ၊ သူတို႔အနာဂတ္ ၿပီးေတာ့ ႏိုင္ငံရဲ႕အနာဂတ္ ကံၾကမၼာႀကီးကေရာ ဘယ္လိုျဖစ္သြားႏိုင္သလဲ... တနံတလွ်ားႀကီးေတြးမိၿပီး က်ေနာ္ ေက်ာခ်မ္းသြားပါတယ္။ ဒါဟာ စိုးရိမ္တႀကီးနဲ႔ အေလးအနက္ေတြးရမယ့္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ႀကီးမားတဲ့ အနာဂတ္ျပႆနာပါ။ ဒီကေလးေတြက သူတို႔ႀကီးျပင္းလာေတာ့မယ့္ အနာဂတ္အထိ ဆက္လက္ ေနထိုင္ရအံုးမွာပါ။ 


ဒီကေလးေတြရဲ႕ စိတ္အလိုမျပည့္ဝမႈ၊ အေၾကာက္တရားစဲြကပ္မႈ၊ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာနဲ႔ေဝးကြာမႈ၊ ပညာမဲ့မႈ၊ ေဒါသစဲြကပ္မႈေတြက သူတို႔ရဲ႕ ႏုနယ္တဲ့ ႏွလံုးသားနဲ႔ ဦးေႏွာက္ထဲမွာ သံမိႈစဲြသလို ျမဲျမံေနၾကၿပီ။ ဒါဆို သူတို႔ေမာင္းႏွင္မယ့္ အနာဂတ္ဟာ သန္႔ရွင္းႏိုင္ပါ့မလား။ က်ေနာ္တို႔ ဒီကေလးေတြကို မၿငိမ္းခ်မ္းမႈေတြ၊ စိတ္ညစ္ႏြမ္းမႈေတြ၊ လိုဘမျပည့္မႈေတြ၊ မေတာ္မတရားမႈေတြ၊ ေဒါသနဲ႔ ႀကီးႏိုင္ငယ္ညႇဥ္း စိတ္ဓာတ္ေတြကို အဆင္ျခင္ဉာဏ္ကင္းကင္းနဲ႔ မိုက္မဲစြာေပးခဲ့မိၿပီ။ ဒီအတြက္ ရလဒ္က ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ မေကာင္းႏိုင္ေတာ့ၿပီ။ 

“ပုခံုးသပ္တာခံရတယ္၊ 
တင္ပါးကို အကန္ခံရတယ္ 
ပုခံုးနဲ႔ တင္ပါး 
 ဒီႏွစ္ခုၾကား၊
ေက်ာ႐ိုး အဆစ္ေလးနည္းနည္းသာ
ျခားနားထားတာပါ။ 
ဒါေပမယ့္ 
ခံစားခ်က္ေတြကေတာ့ 
ကမၻာနဲ႔ခ်ီ ကြာျခားလြန္းပါတယ္။ 

(အမည္မသိ ေနာ္ေဝးစာဆို) 

ေတာ္လွန္ေရးႏွစ္ရပ္ 

က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ျမန္မာျပည္ရဲ႕စနစ္ဆိုးေအာက္မွာ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းလာခဲ့သလို ကေလးဘဝကတည္းက လဲြမွားတဲ့ ပညာေရးပံုစံ၊ ဆင္းရဲမႈ၊ စိတ္အလိုမျပည့္မႈ၊ အႏိုင္က်င့္ ဗိုလ္က်ခံရမႈေတြကို နယ္ပယ္အသီးသီးမွာ ၾကံဳခဲ့ရသူေတြျဖစ္တယ္။ ႀကီးျပင္းအရြယ္ေရာက္လာတဲ့အခါ မိမိဘဝရဲ႕ စိတ္အမာရြတ္ေတြက ေပ်ာက္မသြားပါ။ ၁၉၈၈ ေတာခိုခဲ့စဥ္က ရင္းႏွီးတဲ့ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြနဲ႔ ကိုယ့္အေၾကာင္း သူ႔အေၾကာင္း စကားေတြစပ္မိေတာ့ အမ်ားစုဟာ ငယ္စဥ္ကတည္းက မိသားစုနဲ႔ ပတ္ဝန္းက်င္အၾကား စိတ္ေသာကေတြ၊ စိတ္ဆႏၵ အလိုမျပည့္မႈေတြရိွခဲ့သလို အရြယ္ေရာက္ေတာ့လည္း ေခတ္စနစ္ရဲ႕ ဖိႏွိပ္ခံရမႈ၊ ခဲြျခားဆက္ဆံခံရမႈ၊ အနာဂတ္မေရရာမႈနဲ႔ ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ထြင္၊ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးခြင့္မရ၊ မလြတ္မလပ္တဲ့ ဘဝေပးအေနအထားေတြနဲ႔ ၾကံဳႀကိဳက္ရသူေတြျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းေျပာရရင္ စိတ္ဒဏ္ရာေတြ ကိုယ္စီရိွေနၾကတယ္။ 

က်ေနာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ေတြရဲ႕ ဘဝထဲက စိတ္ခံစားခ်က္တူၾကပါတယ္။ မိမိဘဝနဲ႔ မိမိပတ္ဝန္းက်င္၊ မိမိႏိုင္ငံကို အေကာင္းဆံုး ထုဆစ္လိုတဲ့စိတ္ေတြ က်ေနာ္တို႔မွာ ေပၚေပါက္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေတာ္လွန္ေရးတရပ္ ဆင္ႏဲႊခဲ့တယ္။ ငယ္ရြယ္ႏုနယ္စဥ္က စိတ္ပိုင္းမွာထင္ဟတ္ခဲ့တဲ့ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေတြဟာ ႀကီးျပင္းတဲ့ ႏွစ္ကာလမ်ားစြာအထိ အမွတ္ထင္ထင္ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးပဋိပကၡဟာ ဒီေန႔အထိ အဆံုးမသပ္ေသးပါဘူး။ ဓမၼနဲ႔ အဓမၼတိုက္ပဲြဟာ ရာစုႏွစ္ဝက္ေက်ာ္ ၾကာခဲ့ပါၿပီ။ တခ်ိန္က ႐ုပ္ပိုင္းဘဝႏြမ္းပါးမႈကို အေျခခံၿပီးျဖစ္လာတဲ့ ႏိုင္ငံေရးပဋိပကၡဟာ ဒီကေန႔ကာလမွာေတာ့ ႐ုပ္ပိုင္းဘဝခ်ည္းသာမဟုတ္ေတာ့ဘဲ စိတ္ပိုင္းဘဝ ခၽြတ္ျခံဳက်မႈကိုပါ ရင္ဆိုင္ေနရပါၿပီ။ ႐ုပ္ပိုင္းဘဝျပည့္စံုဖို႔သာ မဟုတ္၊ စိတ္ပိုင္းဘဝ ျပည့္ဝေအာင္ပါ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ ေတာ္လွန္ေရးတာဝန္ ႏွစ္ရပ္ကို ထင္ထင္းရွားရွား ေတြ႔ေနရပါတယ္။ 

မိမိကိုယ္ကို ဦးစြာေတာ္လွန္္ 

တိုင္းျပည္အနာဂတ္ၿငိမ္းခ်မ္းဖို႔ က်ေနာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ေတြကို စိတ္ဒဏ္ရာေတြ မေပးသင့္ေတာ့ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔မေမြးခင္နဲ႔ ငယ္ရြယ္စဥ္တုန္းက ေခတ္စနစ္ကေပးခဲ့တဲ့ ဒဏ္ရာေတြနဲ႔ ေပက်ံခဲ့တယ္။ ဒီအက်ဳိးဆက္ဟာ က်ေနာ္တို႔ရွင္သန္ေနတဲ့ ဒီကေန႔ထိ မေပ်ာက္အပ်က္ႏိုင္တဲ့ အမာရြတ္ေတြအတိုင္း ရိွေနတုန္းပါ။ လြယ္လြယ္နဲ႔ ေပ်ာက္ႏိုင္မယ့္ဒဏ္ရာေတြ မဟုတ္ပါ။ က်ေနာ္တို႔ဘဝမွာ ဒဏ္ရာေတြရိွေနတဲ့ၾကားကပဲ ေနာင္မ်ဳိးဆက္ေတြ ဒဏ္ရာကင္းေအာင္၊ စိတ္လံုျခံဳေအာင္ သတိတရားနဲ႔ အေသအခ်ာ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔လိုပါတယ္။ ဒီအတြက္ မိမိကိုယ္ကို မိမိအရင္ဦးဆံုး ေတာ္လွန္ရမွာျဖစ္တယ္။ 

မိမိကေရာ ဘယ္ေလာက္ ရင့္က်က္ၿပီး ဘယ္ေလာက္ စာနာႏိုင္ၿပီလဲ။ ဘယ္ေလာက္ သိနားလည္ၿပီး ဘယ္ေလာက္ ေပးေဝႏိုင္ၿပီလဲ။ ဘယ္ေလာက္ သည္းခံႏိုင္ၿပီး ဘယ္ေလာက္ ေပးဆပ္ႏိုင္ၿပီလဲ စသျဖင့္... စသျဖင့္... ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ျပန္ၿပီး ေမးခြန္းထုတ္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရိွေနပါတယ္။ က်ေနာ္ကိုယ္တိုင္လည္း လဲလိုက္ထလိုက္၊ ျပန္ေလွ်ာက္လိုက္၊ မွားလိုက္၊ လဲလိုက္ ျပန္မတ္လိုက္နဲ႔ ႀကိဳးစားေနရတုန္းပါ။ ကိုယ့္ဖာသာကိုယ္ျမင္သိၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေဝဖန္၊ တည့္မတ္ဖို႔ဆိုတာ လြယ္ကူတဲ့အရာေတာ့ မဟုတ္ပါ။ အစဲြေတြခၽြတ္ၿပီး အသစ္ကိုလက္ခံႏိုင္တဲ့ ႏွလံုးသားလည္းရိွရသလို မွားရင္ မွားတယ္လို႔ ဝန္ခံရဲ၊ ျပင္ရဲတဲ့စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးလည္း ေမြးျမဴရဲရပါတယ္။ 

မိဘေတြထားရမယ့္စိတ္ဓာတ္ 

က်ေနာ္ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံ ေအာ္စလိုေရာက္ၿပီး ေနာက္တႏွစ္ေလာက္မွာ မိဘေတြ မိမိတို႔သားသမီးေတြကို ဘယ္လို ထိန္းသိမ္း ဆံုးမၾကမလဲဆိုတဲ့ ပညာေပးသင္တန္းတစ္ခု တက္ရပါတယ္။ အေတာ္ေလး စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းပါတယ္။ ကေလးစိတ္ပညာနဲ႔ မိဘေတြက ကေလးေတြအေပၚထားရိွအပ္တဲ့ စိတ္သေဘာေတြကို ေဆြးေႏြးျပတဲ့သင္တန္းပါ။ အေတာ္လည္း က်ယ္ျပန္႔တဲ့ အေတြးအျမင္ေတြ ေပးပါတယ္။ ဒီေဆာင္းပါးေရးေနရင္း သင္တန္းထဲက မွတ္တမ္းတခ်ဳိ႕ကို ျပန္ဖတ္ၾကည့္ပါတယ္။ 

- ကေလးေတြ ထိတ္လန္႔၊ စိုးရိမ္၊ ပူပန္အေတြး မဝင္မိေစနဲ႔၊ (အနာဂတ္မွာ အနာတရျဖစ္မယ္) 

- သဘာဝကို စူးစမ္းေစပါ။ လြတ္လပ္ေပ်ာ္ရႊင္ေနပါေစ၊ သိလိုတာ စိတ္ရွည္စြာ ရွင္းျပ (ဗဟုသုတသာမက စိတ္ၿငိမ္းေအးၿပီး သည္းခံစိတ္ေတြ ေပၚလာမယ္) 

- အသိအမွတ္ျပဳေပး၊ အေကာင္းျမင္၊ အျပဳစိတ္နဲ႔ အျမဲခ်ီးက်ဴးပါ၊ ေဗြဆိုးသူကို ပိုၿပီး အေကာင္းရွာၾကံ ခ်ီးက်ဴးပါ။ (ျပႆနာကို ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အေျဖရွာတတ္လိမ့္မယ္) 

- တန္းတူရည္တူ၊ အေရးတယူထား ေျပာဆိုေဆြးေႏြးေပးပါ၊ စိတ္ဓာတ္ျမႇင့္တင္ေပးပါ။ (ကိုယ္ခ်င္းစာၿပီး လူတိုင္းကို အသိအမွတ္ျပဳ၊ ေလးစားစိတ္ျဖစ္ေပၚမယ္) 

- ဆတ္ဆတ္ထိ မခံခိုင္းတာ၊ ျပန္လွန္တံု႔ျပန္ခိုင္းတာ၊ အားနည္းခ်က္ထိပါးတာ၊ စိုးရိမ္ေၾကာက္လန္႔ေအာင္ ၿခိမ္းေျခာက္တာ၊ ဆုေပးဒဏ္ေပးလုပ္တာ၊ အလြန္အကၽြံ ေျမႇာက္ပင့္တာ… လံုးဝ မလုပ္မိေစနဲ႔။ (ကုိယ္က်င့္သီလ ပ်က္ကုန္မယ္) 

- မဟုတ္တာလုပ္မိရင္ ျငဴစူပိတ္ပင္တာထက္၊ အေၾကာင္းအက်ဳိးရွင္းၿပီး ဒါလုပ္တာ ပိုေကာင္းတယ္လို႔ အဆိုးကိုလဲႊ၊ အေကာင္းဘက္ ညႊန္ပါ။ 

- ႐ိုးသားမႈရိွဖို႔ ျမင့္မားတဲ့ စည္းကမ္းမ်ဳိးမသတ္မွတ္နဲ႔ လိမ္ညာေျပာဆိုကုန္လိမ့္မယ္၊ (သူလုပ္ႏိုင္သေလာက္သာ ေရွ႕တိုးလုပ္ေဆာင္ခိုင္းပါ၊ ယံုၾကည္မႈအစြမ္းအစ တက္လာလိမ့္မယ္) 

- လူေရွ႕သူေရွ႕ အျမဲမဆူနဲ႔၊ အမွန္အမွားနဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရားကို မခ်င့္ခ်ိန္တတ္ဘဲေနလိမ့္မယ္။ - ၾကင္နာစိတ္ (Sympati) နဲ႔ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ (Empati) ရိွေအာင္ ပံုျပင္၊ ဥပမာနဲ႔ လမ္းျပပါ။ (မသိရင္ တစ္ကိုယ္ေကာင္း အတၱသမားျဖစ္လိမ့္မယ္)။ 

ဒီလို မွတ္စုအတိုအထြာ အေတာ္မ်ားမ်ားဖတ္ၾကည့္ၿပီး ကိုယ့္ဖာသာ သတိခၽြန္းနဲ႔အုပ္မိတယ္။ 

ကေလးေတြကို ကာကြယ္တဲ့ ဥပေဒ

ေနာ္ေဝး အပါအဝင္ ဥေရာပနဲ႔ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ကေလးသူငယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးဥပေဒကို ျပဌာန္းထားတတယ္။ ကေလးကို အၾကမ္းမဖက္ရ (ဒဏ္ရာအနာတရျဖစ္ေစတဲ့ ႐ိုက္ႏွက္ဆံုးမမႈ) စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ က်န္းမာေရးကို ထိခိုက္ယိုယြင္းေစတဲ့ အျပဳအမူနဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ပိတ္ပင္သည္လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။ တကယ္လို႔မ်ား မိဘ သို႔မဟုတ္ အုပ္ထိမ္းသူက ဥပေဒက်ဴးလြန္တာေတြ႔ရင္ ကေလးသူငယ္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးဌာနက အိမ္တိုင္ရာေရာက္လာၿပီး ကေလးကို ေခၚေဆာင္ထိန္းသိမ္းပါတယ္။ 

ကေလးေတြခႏၶာကိုယ္မွာ ႐ိုက္ႏွက္ႏွိပ္စက္ခံရတဲ့ ဒဏ္ရာေတြကို ေက်ာင္းဆရာ၊ ဆရာမေတြက ျမင္ရင္ျဖစ္ေစ၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ထိခိုက္ေၾကကဲြမႈနဲ႔ ေၾကာက္ရံြ႔စိုးရိမ္မႈေတြ ေတြ႔ရရင္လည္း မိဘေတြဆီ စာေရးသတိေပးပါတယ္။ ထပ္မံ က်ဴးလြန္ရင္ ကေလးထိန္းဌာနကို အေၾကာင္းၾကားပါတယ္။ မိဘေတြက ကေလးကို တာဝန္မယူႏိုင္၊ မထိန္းသိမ္းႏိုင္ဘူးဆိုရင္လည္း အစိုးရက ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ပညာသင္ေပးပါတယ္။ ကေလးေတြနဲ႔ ဆယ္ေက်ာ္သက္လူငယ္ေတြကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ပညာသင္ေပးတဲ့ဌာနရိွပါတယ္။ မိဘေတြ ဆိုဆံုးမလို႔မရရင္လည္း သူတို႔ဆီ အပ္ႏွံလို႔ရပါတယ္။ အဲဒီေရာက္သြားတဲ့ကေလးေတြဟာ လိမၼာယဥ္ေက်းၿပီး ပညာတတ္လာတာလည္း ေတြ႔ရပါတယ္။ 

ဒီမိုကေရစီအေလ့အထ ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းက

ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံေရာက္ၿပီး ၂ ႏွစ္အၾကာ ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းမွာ လုပ္အားေပးလုပ္ဖူးတယ္။ အသက္ ၁ ႏွစ္ခဲြ ၂ ႏွစ္ကေန ၆ ႏွစ္ၾကားအရြယ္ ကေလးတိုင္း ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းကို သြားၾကတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာလိုပဲ အိႏိၵယမွာလည္း ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းေတြ ရိွပါတယ္။ ကြာျခားတာေတြလည္း အမ်ားႀကီး။ ျမန္မာျပည္နဲ႔ အလွမ္းေဝးေနလို႔ အေသးစိတ္မသိရေပမယ့္ အိႏိၵယက ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းကေတာ့ ၄- ၅ ႏွစ္အရြယ္ကတည္းက စာသင္ေပးေနပါၿပီ။ သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ ေလာက္ကစၿပီး အေနာက္ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ပညာေရးစနစ္ကို ရင္ေဘာင္တန္းဖို႔ စီမံကိန္းခ်ခဲ႔ရာက ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းကတည္းကစလို႔ အဂၤလိပ္စာ၊ သခ်ၤာေတြနဲ႔ တျခားစာေတြ သင္ေတာ့တာပဲ။ ၄ ႏွစ္အရြယ္ က်ေနာ့္ရဲ႕သားငယ္ဟာ စာအုပ္အျပည့္နဲ႔ ေလးလံလြန္းတဲ့ လြယ္အိတ္ႀကီး ေက်ာပိုးၿပီး ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္း သြားရတာ မေပ်ာ္ဘူး။ ေန႔စဥ္ မ်ားျပားလွတဲ့ အိမ္စာေတြပါ လုပ္ရတယ္။ 

ေနာ္ေဝးမွာေတာ့ ကေလးေတြကို သင္ၾကားတဲ့ပံုစံက တမ်ဳိး။ စိတ္ဖိစီးမႈ မေပးဘူး။ ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းမွာ ကစားခုန္စားမႈနဲ႔ ကဗ်ာရြတ္တာ၊ သီခ်င္းဆိုတာ၊ ပံုေျပာတာ၊ စကားေျပာတာ၊ ေရာင္စံု႐ုပ္ပံုပါ စာအုပ္ေတြ၊ ကာတြန္းေတြ ၾကည့္ရွင္းျပတာ၊ အရုပ္ဆဲြတာ၊ မုန္႔လုပ္တာ၊ ႐ုပ္ရွင္ၾကည့္၊ ေတာထဲလည္၊ ျပတိုက္သြားလည္၊ ေရခဲျပင္စကိတ္စီး၊ ေလွ်ာစီး အစရိွတဲ့လႈပ္ရွားမႈေတြ အျမဲလုပ္ပါတယ္။ ကေလးေတြကို အာဟာရ အစားအေသာက္ ေန႔စဥ္ေကၽြးတယ္။ ခ်မ္းသာတဲ့ႏိုင္ငံမို႔ လုပ္ေပးတာေပါ့လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆဲြတာထက္ ကေလးေတြရဲ႕ ဖံြ႔ၿဖိဳးေရးနဲ႔ ပညာေရးကို အထူး အေလးေပးတာ၊ ဘတ္ဂ်က္ပိုသံုးတာလို႔ေျပာရင္ ပိုမွန္မွာပါ။ ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္း ဆရာဆရာမေတြဟာ အေျခခံအျဖစ္ ကေလးစိတ္ပညာနဲ႔ ကေလးေတြအေပၚ စိတ္ရွည္သီးခံ၊ ဂ႐ုဏာသက္ဖို႔၊ ခ်စ္တတ္ဖို႔၊ လမ္းညႊန္တတ္ဖို႔နဲ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အသိပညာနဲ႔ လက္ေတြ႔လုပ္ငန္းခြင္ ဆင္းထားသူေတြျဖစ္တယ္။ ကေလးေတြကို သင္ၾကားတဲ့စနစ္ကလည္း ထူးျခားဆန္းျပားမႈ မရိွ၊ ႐ိုး႐ိုးေလးပါပဲ။ 

စာေတြ ႏႈတ္တိုက္သင္ၾကားေပးေနတာ မဟုတ္၊ ဥပမာ ႐ုပ္ပံုစာအုပ္ထဲက အသားအေရာင္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အရြယ္အစား၊ အဝတ္အစား၊ ပံုသ႑န္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လူေတြ၊ ကဲြျပားတဲ့ အိမ္ေတြနဲ႔ အေဆာက္အဦအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အပင္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ တိရိစၦာန္အမ်ဳိးမ်ဳိးကို မၾကာမၾကာ ၾကည့္၊ မၾကာမၾကာ ေမးခြန္းထုတ္ေနရင္း ေလာကလူ႔ရြာရဲ႕ မတူကဲြျပား၊ ျခားနားမႈေတြ အတူယွဥ္တဲြေနထိုင္ႏိုင္တဲ့ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခခံသေဘာတရားေတြကို ကေလးေတြဦးေခါင္းထဲ ထည့္ေပးတာ ျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆီမွာေတာ့ အသားမဲမဲ ကုလား (အိႏိၵယအႏြယ္ဝင္ဆို) မာလီေနရာ၊ ဒ႐ိုင္ဘာေနရာ၊ ထမင္းခ်က္ေနရာ ပံုေသထားၿပီး ႐ုပ္ရွင္နဲ႔ ကာတြန္းေတြအထိ ခဲြျခားဆက္ဆံမႈကို ေဖာ္ညႊန္းတဲ့ အသိတရားမ်ဳိးရိွေနတာကို ျမင္ရေသးတယ္။ 

စိတ္ဖိစီးမႈ မေပးနဲ႔ 

ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံက ကေလးေတြရဲ႕ ပညာသင္ၾကားမႈစနစ္ထဲမွာ စိတ္ဖိစီးမႈကို ေရွာင္ရွားၾကတာ သတိထားမိတယ္။ မူလတန္း၊ အလယ္တန္းကေလးေတြကို သက္ေတာင့့္သက္သာပံုစံနဲ႔ သင္ၾကားတယ္။ တနလၤာကေန ၾကာသပေတးအထိသာ အိမ္စာေတြေပးၿပီး ေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ ကေလးေတြကို ေက်ာင္းစာေတြနဲ႔ အလုပ္မ႐ႈပ္ခိုင္းဘူး။ ဆရာေတြက ကေလးေတြရဲ႕ တိုးတက္မႈ၊ ဆုတ္ယုတ္မႈကို စနစ္တက် မွတ္တမ္းတင္ထားတယ္။ မိဘနဲ႔ဆရာ သီးျခားေတြ႔ဆံုတဲ့အခါမွ မိမိသားသမီးရဲ႕ ပညာေရးအေျခအေနကို ေသခ်ာေဆြးေႏြးျပတယ္။ 

ေက်ာင္းစာသင္ခန္းမွာ ေမာင္ျဖဴက ပထမ၊ ေမာင္နီက ဒုတိယ၊ ေမာင္ညိဳက မေအာင္ဘူး စသျဖင့္ လူသိထင္ရွား ေဖာ္ျပ႐ိုးထံုးစံ မရိွဘူး။ အဆင့္အတန္း မခဲြျခားဘူး။ ကေလးေတြ စိတ္ခံစားမႈဝင္ကုန္မွာစိုးလို႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ တပည့္ျဖစ္သူရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ကိုေတာ့ ေထာက္ျပတယ္။ ပိုမိုႀကိဳးစားေစတယ္။ ေလ့က်င့္ခန္းေတြ ေပးတယ္။ အျပဳသေဘာ၊ ေဖးမတဲ့၊ အေကာင္းျမင္တဲ့ သေဘာထားနဲ႔သာ ဆက္ဆံတယ္။ က်ေနာ္တို႔ အာရွသားေတြက ကိုယ္က လိမၼာရင္၊ စာေတာ္ရင္၊ ဆရာကို ကိုယ္အမူအရာ ႏႈတ္အမူအရာနဲ႔ ႐ိုေသကိုင္း႐ိႈင္းရင္ ဆရာက သေဘာက်ၿပီး အေရးေပးဆက္ဆံတတ္တယ္။ ဒီႏိုင္ငံေတြမွာေတာ့ တေျပးတည္းထဲ၊ မခဲြျခားဘူး၊ စာညံ့ရင္ ပိုေတာင္ စိတ္ရွည္ရွည္ထား အေရးေပးဆက္ဆံတယ္။ ဆရာေျပာတာ နားေထာင္တာ၊ ခိုင္းတဲ့အတိုင္းလုပ္တာကသာ ဆရာ့အေပၚ ေလးစားတယ္လို႔ သတ္မွတ္တာျဖစ္တယ္။ 

အမ်ားအားျဖင့္ က်ေနာ္တို႔အာရွသားအမ်ားဟာ စိတ္မရွည္တတ္ၾကဘူး၊ အေနာက္ဥေရာပပံုစံအတိုင္း လႈပ္ရွား႐ုန္းကန္ရတဲ့အခါ မိမိတို႔သားသမီးေတြအေပၚ ဖိအားေပး ခိုင္းေစသြန္သင္တာေတြ လုပ္လာတယ္။ ဆူပူႀကိမ္းေမာင္းခံရတယ္။ ကေလးေတြမွာ စိတ္သြားတိုင္းကိုယ္မပါ၊ အေယာင္ေယာင္အမွားမွား ၾကံဳရ၊ ဖိစီးမႈမ်ားၿပီး အစိုးရိမ္လြန္ကဲတာ၊ ေၾကာက္စိတ္ဝင္တာ၊ မိမိကိုယ္မိမိ ယံုၾကည္မႈနည္းပါးကုန္တာေတြ ျဖစ္လာပါတယ္။ 

တိ္ုးလ္မူဒီး (Tolmodig) 

အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္လာလို႔ ဒီေနရာမွာ ေနာ္ေဝးလူမ်ဳိးေတြရဲ႕ ဂုဏ္ယူတတ္တဲ့ အေလ့အထေလးတစ္ခုကို ေဖာ္ျပလိုပါတယ္။ ေနာ္ေဝးစကားနဲ႔ တိုးလ္မူဒီး( Tolmodig)ဆိုတာ ဗမာလို အနီးစပ္ဆံုး ဘာသာျပန္ရရင္ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈပါပဲ။ တိုးလ္မိုဒီးမွာ စိတ္ရွည္သီးခံ႐ံုမဟုတ္ စာနာမႈ၊ နားလည္ေပးမႈလည္း ခပ္ပါးပါးေလးပါတယ္။ ေနာ္ေဝးလူမ်ဳိးေတြ ဂုဏ္ယူတတ္တဲ့အထဲမွာ သူတို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္တဲ့ အလွတို႔၊ သဘာဝဓာတ္ေငြ႔နဲ႔ ေရအရင္းအျမစ္ ေကာင္းမြန္ႂကြယ္ဝတာတို႔၊ ခ်မ္းသာတာတို႔၊ ၿငိမ္းခ်မ္းတာတို႔ ပါဝင္သလို တိုးလ္မူဒီး ဆိုတာကလည္း အဲဒီဂုဏ္ယူစရာေတြထက္ သာလြန္ဂုဏ္ယူတတ္တဲ့ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈတခုျဖစ္ပါတယ္။ 

ေနာ္ေဝးလူမ်ဳိးေတြ စိတ္ရွည္သည္းၿငီးခံမႈဟာ စံနမူနာလည္း တင္ထိုက္ပါတယ္။ လူႀကီးေရာ၊ လူငယ္နဲ႔ ကေလးေတြပါ မက်န္ စိတ္ရွည္သည္းခံတတ္တဲ့ အမူအက်င့္ကို ေတြ႔ရတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြ၊ ေက်ာင္းဆရာ ဆရာမေတြဆိုရင္ အင္မတန္ စိတ္ရွည္သည္းခံၿပီး ေသေသခ်ာခ်ာ၊ အေခါက္ေခါက္အခါခါ နားလည္သေဘာေပါက္တဲ့အထိ၊ ေက်နပ္ႏွစ္သိမ့္သြားေစတဲ့အထိ စိတ္ရွည္ရွည္ထား ရွင္းျပတယ္။ ဥေရာပႏိုင္ငံေတြမွာ ေနာ္ေဝးလူမ်ဳိးေတြဟာ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈ အရိွဆံုးလို႔ေတာင္ ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။ သူတို႔ သည္းခံစိတ္ရွည္ေနပံုကို ေဘးကၾကည့္ၿပီး ကိုယ္ေတာင္ စိတ္မရွည္ခ်င္ေလာက္ေအာင္ စိတ္ရွည္ပါတယ္။ ကိုယ့္အေပၚ အသားလြတ္ ေစာ္ကားေမာ္ကား စြပ္စဲြေျပာဆိုေနတဲ့ ေက်ာင္းသားတေယာက္ကို မ်က္ႏွာမပ်က္ တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ ရွင္းျပတတ္တဲ့ ဆရာေတြကို ေတြ႔ရပါတယ္။ ကိုယ္က လမ္းမသိလို႔ ၾကံဳတဲ့လူတေယာက္ေယာက္ကို ေမးလိုက္ရင္လည္း သူ႔ကိစၥ ေရးႀကီးသုတ္ပ်ာကို အသာထားၿပီး သူမသိလည္း အိတ္ထဲက မိုဘိုင္းဖုန္းကိုထုတ္ လမ္းညႊန္ေျမပံုရွာၿပီးေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ လမ္းညႊန္ျပတတ္ပါတယ္။ 

လူတဖက္သား ေက်နပ္ေအာင္ ကူညီေပးရတာဟာ လူတေယာက္ရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ၊ လူတဦးရဲ႕ ျပည့္ဝတဲ့ အဓိပၸာယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို ကိုင္စဲြထားသူေတြျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ရွည္သည္းခံမႈ၊ ေရွ႕ေလာမႀကီးမႈဟာ အမွားလည္း နည္းသြားသလို၊ သူတပါးကိုလည္း ခြင့္လႊတ္သည္းခံ နားလည္သေဘာေပါက္ေစတဲ့ ရင့္က်က္မႈပါ ျဖစ္သြားေစပါတယ္။ တခါတခါ စိတ္ရွည္လိုက္လို႔ သူ႔ျပႆနာသူ ရွင္းေပးလိုက္သလိုလည္း ျဖစ္သြားတတ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ အေတြ႔အၾကံဳႏုနယ္ၿပီး ဆင္ျခင္ေတြးေတာဉာဏ္ အားနည္းေနေသးတဲ့လူေတြ၊ ကေလးငယ္ေတြကို စိတ္ရွည္သည္းခံ ဂ႐ုဏာသက္ေပးျခင္းဟာ ႏွစ္ဖက္စလံုးအတြက္ ေခ်ာေမြ႔တဲ့အနာဂတ္ပါ။ 

ေမတၱာေတြသိမ္းပိုက္တဲ့ ေမြးေန႔ပဲြ 

ဒီႏိုင္ငံမွာ ေမြးေန႔ကို တန္ဖိုးထားတယ္။ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းမွာ ဆရာက ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ေမြးေန႔ ေမြးလေတြကို စကၠဴကားခ်ပ္ႀကီးေပၚ နာမည္နဲ႔တကြ ေရးမွတ္ထားတယ္။ ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းမွာလည္း လုပ္တတ္တယ္။ ကေလးတစံုတေယာက္ရဲ႕ ေမြးေန႔ဆို (ေက်ာင္းဖြင့္ရက္က်ရင္) မိဘကလည္း တန္ဖိုးမႀကီးတဲ့ အိမ္တြင္းျဖစ္ ကိတ္မုန္႔ျဖစ္ေစ၊ ခ်ဳိခ်ဥ္ထုတ္ျဖစ္ေစ ေက်ာင္းကို ပို႔ေပးတယ္။ မိဘေတြမပို႔ျဖစ္လည္း ဆရာက စားစရာတခုခုနဲ႔ ေမြးေန႔ပဲြ က်င္းပေပးတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆရာေတြက လက္ေဆာင္ေပးတတ္တယ္။ တခ်ဳိ႕ကေလးေတြက မိမိတို႔ အတန္းေဖာ္ သူငယ္ခ်င္းေတြကို ေက်ာင္းအားရက္ စေန၊တနဂၤေႏြေန႔ အိမ္မွာဖိတ္ၾကားၿပီး အကုန္အက်သိပ္မမ်ားေစတဲ့ သစ္သီးေဖ်ာ္ရည္၊ ကိတ္မုန္႔၊ ခ်ဳိခ်ဥ္ေလးေတြတည္ခင္းၿပီး ေမြးေန႔ပဲြက်င္းပေပးတတ္တယ္။ ဖိတ္ၾကားခံရသူတိုင္း မအားရင္ အေၾကာင္းၾကားၾကသလို အမ်ားအားျဖင့္ သြားႏိုင္ေအာင္ အားထုတ္ေလ့ရိွတယ္။ 

ဇန္နဝါရီလရဲ႕တရက္၊ ေနာ္ေဝးက နာမည္ႀကီး VG သတင္းစာထဲမွာ ကေလးမိဘတေယာက္ရဲ႕ ေဖ့စ္ဘြတ္စာမ်က္ႏွာေပၚက ဓာတ္ပံုစာေလးက ကူးယူေဖာ္ျပလိုက္တယ္။ “စားမယ့္သူမရိွလို႔ ပံုစံမပ်က္ရိွ ေနတဲ့ ေမြးေန႔ကိတ္မုန္႔ေလး” ဆိုတဲ့ သတင္းတိုေလးဟာ အားလံုးရဲ႕ရင္ကို ထိမွန္ကုန္တယ္။ တစ္ခန္းထဲအတူေန မူလတန္း ေက်ာင္းသားေလးႏွစ္ေယာက္ သူတို႔ရဲ႕ေမြးေန႔ပဲြကို ေနအိမ္မွာ ပူးေပါင္းလုပ္ၾကတယ္။ ဘယ္သူငယ္ခ်င္းမွ သူတို႔ေမြးေန႔ပဲြဆီ မေရာက္လာခဲ့ဘူး။ မလာေရာက္ႏိုင္ေၾကာင္း ႀကိဳတင္အသိမေပးသလို ဘယ္သူမွမလာလို႔ သားေလးေတြခံစားခ်က္ကို မျမင္ရက္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ ကေလးမိဘေတြက သူတို႔ရဲ႕ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္စာမ်က္ႏွာမွာ အထီးက်န္ ေမြးေန႔ကိတ္မုန္႔ဓာတ္ပံုကို တင္လိုက္ပါတယ္။ 

သတင္းစာကလည္း ကေလးေတြ ခဲြျခားဆက္ဆံခံရၿပီလားလ႔ို ေမးခြန္းထုတ္လာပါတယ္။ သတင္းစာဖတ္ ပရိႆတ္အားလံုး ကေလးေတြရဲ႕ စိတ္ဒဏ္ရာအတြက္ စိုးရိမ္ပူပန္သြားၾကပါတယ္။ ေနာက္တစ္ရက္မွာ ေမြးေန႔ရွင္ ကေလးေတြအတြက္ သိကၽြမ္းသူေတြေရာ၊ မရင္းႏွီးတဲ့တစိမ္းေတြ အေျမာက္အမ်ားကပါ ေမြးေန႔လက္ေဆာင္ေတြ၊ ေမြးေန႔ကဒ္ေတြ ေပးပို႔ၾကပါတယ္။ ဒီနည္းနဲ႔ ကေလးေတြကို ဝိုင္းဝန္းႏွစ္သိမ့္အားေပးခဲ့ၾကတယ္။ 

က်ေနာ္တို႔ အနာဂတ္ 

ကေလးေတြဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ေမာင္းႏွင္အားေတြျဖစ္တယ္။ သူတို႔တေတြ စိတ္ဓာတ္ၾကံ့ခိုင္ေနဖို႔၊ ပညာတတ္ဖို႔၊ ႐ုပ္ပိုင္းေရာ စိတ္ပိုင္းဘဝပါ ဖံြ႔ၿဖိဳးသန္စြမ္းေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ကေလးေတြ ခႏၵာကိုယ္သန္စြြမ္းၾကံ့ခိုင္သလို စိတ္ႏွလံုးသားေကာင္းမြန္ျပည့္ဝမွ သူတို႔အနာဂတ္သာမက တိုင္းျပည္အနာဂတ္ပါ ၿငိမ္းခ်မ္းဖံြ႔ၿဖိဳးမွာျဖစ္တယ္။ ကေလးေတြဟာ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ႀကီးမားစြာရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံထားရတဲ့ ရတနာေတြနဲ႔တူတယ္။ ေျမေအာက္သယံဇာတေတြထက္ တန္ဖိုးႀကီးမားတယ္။ 

အဂၤလိပ္အဆိုေလးတစ္ခု ၾကားဖူးပါတယ္။ “အိမ္ေထာင္ဘက္ ေရြးခ်ယ္မယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ၾကင္ဖက္ရဲ႕မိဘႏွစ္ပါးက ပညာတတ္ေတြ ျဖစ္သင့္တယ္” တဲ့။ မိဘက ပညာတတ္ၿပီး ဆင္ျခင္တံုတရားရိွမွ သားသမီးကလည္း ပညာနဲ႔ ေတြးေခၚေမွ်ာ္ျမင္ႏိုင္သူျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုလိုတာပါ။ ဒါမွ မ်ဳိးဆက္နဲ႔ခ်ီၿပီး ပညာတတ္၊ ဉာဏ္အေမွ်ာ္အျမင္ႀကီးၿပီး သာယာၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ မိသားစုဗိမၼာန္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ပညာဉာဏ္မဲြၿပီး ေတြးေခၚ ဆင္ျခင္တံုတရားမဲ့ရင္ က်ေနာ္တို႔ သားသမီးေတြလည္း စိတ္ပိုင္း၊ ႐ုပ္ပိုင္း စံခ်ိန္မမီသူေတြျဖစ္ကုန္မယ္။ တိုင္းျပည္အနာဂတ္လည္း ၿငိမ္းခ်မ္းမွာမဟုတ္ပါ။ မိမိတို႔ႏိုင္ငံမွာ ဘယ္ေလာက္ ပညာတတ္ေတြ ေမြးထုတ္ႏိုင္ခဲ့ၿပီလဲ၊ ကိုယ္တိုင္ေရာ ဘယ္ေလာက္ထိ ႏွလံုးရည္ စြမ္းဖံြ႔ၿဖိဳးသလဲ၊ ကိုယ့္သားသမီးကို ဘယ္လိုဆံုးမၿပီး ဘယ္လို အေတြးအေခၚေတြ တပ္ဆင္ေပးထားသလဲဆိုတာ ကိုယ့္ဖာသာ ေမးခြန္းထုတ္ရေတာ့မွာပါ။ 

တျခားႏိုင္ငံေတြက ထုသားေပသားက်ေနတဲ့ ပညာေရးစနစ္နဲ႔ အေတြးအေခၚ အေလ့အက်င့္ေကာင္းေတြ ရေနၾကၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ ဒီေန႔အထိ အမုန္းတရားေတြ၊ အတၱေတြ၊ ခဲြျခားဆက္ဆံမႈေတြနဲ႔ ကမၻာဦးလူသားမ်ား အေတြးအေခၚထဲ ရြာလည္ေနဆဲပါ။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြက ကေလးေတြကို ၿငိမ္းခ်မ္းၿပီး ေအးအတူပူအမွ် ေနထိုင္ဖို႔ သူေတာ္ေကာင္းစ႐ိုက္ေတြ သြတ္သြင္းေပးေနခ်ိန္ က်ေနာ္တို႔တေတြက မမွန္မကန္ ျပဳမႈက်င့္ၾကံေနတဲ့ အေတြးအေခၚနဲ႔ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈ မဖံြ႔ၿဖိဳးတဲ့ တိုင္းႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕ကို ဥပမာထား၊ တုၿပိဳင္ေနၾကတယ္။ အေကာင္းကိုရွာမၾကည့္ဘဲ အဆိုးေတြကိုျမင္ေအာင္ ၾကည့္ေနၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ထိုက္တန္တဲ့အနာဂတ္ကို က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ေရြးခ်ယ္ျပဌာန္းရေတာ့မွာျဖစ္တယ္။ 

က်ေနာ္တို႔ေခတ္ကို က်ေနာ္တို႔လက္နဲ႔ မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေသးရင္၊ က်ေနာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ကို လွလွပပျဖစ္ေအာင္ ေမြးထုတ္ေပးဖို႔လိုပါတယ္။ ဒီအတြက္ က်ေနာ္တို႔ကိုယ္တိုင္ ျပည့္ဝေနဖို႔ စနစ္က်ေနဖို႔ပါ လိုလာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဆီက ဒဏ္ရာေတြကို ကိုယ့္မ်ဳိးဆက္ေတြဆီ မကူးစက္ေစခ်င္ပါ။ က်ေနာ္တို႔ေခတ္ရဲ႕ အညစ္အေၾကးေတြကို က်ေနာ္တို႔မ်ဳိးဆက္ အစဥ္အဆက္အထိ မေပက်ံေစဖို႔ အားထုတ္ရလိမ့္မယ္။    ။ 

ကိုညိဳ (ေအာ္စလို) 

No comments: